Sgt. Larsson Posted March 2, 2004 Report Posted March 2, 2004 3år? Got damn it! Snacka om att de kommer vara en hel hög med ansökningar 2007. Fast då lär det ju också behövas en hel del Fänrikar. Skall man vara optimist så lär man ju i alla fall hinna med några missioner tills dess. Hade varit intressant att få på svart och vitt exakt vad HKV tänkt sig, men det blir väl inte förrän November då FB04 tas. Ledningen skulle aldrig utfärda ett utbildningstopp på officerare på 3 år i rad. Förra gången vi hade ett längre utbildningsstopp, under 80-talet om jag minns rätt så ställde man YOP i 2 år. Vissa säger fortfarande att man känner av bristerna än idag. Quote
Vikström Posted March 2, 2004 Report Posted March 2, 2004 Sen så ska väl antalet utbildningsplatser reduceras i och med att man skall stänga två skolor? Då kommer det ju knappast att bli lättare att fylla upp ett eventuellt underskott. Quote
Sgt1clHansson Posted March 2, 2004 Report Posted March 2, 2004 Kollade upp med J1 på P10, exakt vad som gällde. All rekrytering är avbruten till kommande läsår. (2004-2006) Detta avbrott gäller ENDAST kommande år och några signaler att t.ex. (2005-2007) skulle beröras finns inte. Är man intresserad utav 2005-2007, så är det bara att söka till nästa år, precis som vanligt. Att betänka är dock att i dagsläget så är det väldigt oklart vilka förband som kommer finnas kvar då. Quote
Krook Posted March 2, 2004 Report Posted March 2, 2004 3år? Got damn it! Snacka om att de kommer vara en hel hög med ansökningar 2007. Fast då lär det ju också behövas en hel del Fänrikar. Skall man vara optimist så lär man ju i alla fall hinna med några missioner tills dess. Hade varit intressant att få på svart och vitt exakt vad HKV tänkt sig, men det blir väl inte förrän November då FB04 tas. Ledningen skulle aldrig utfärda ett utbildningstopp på officerare på 3 år i rad. Förra gången vi hade ett längre utbildningsstopp, under 80-talet om jag minns rätt så ställde man YOP i 2 år. Vissa säger fortfarande att man känner av bristerna än idag. Ledningen skulle aldrig reducera organisationen heller, om man inte var tvungen till det. Det är tyvärr ett politiskt beslut som kommer ligga till grund för den fortsatta utvecklingen. Får inte FM använda sig av Särskild Pension så kommer nästan inga Yoff anställas alls de närmaste åren, inklusive de som nu går MHS, samt att de senast anställda kommer att vara tvungna att gå. Det är bara att hålla tummarna och hoppas på att FM får använda SP för att lösa ut överåriga och övertaliga officerare. /Krook Quote
JTS Posted March 2, 2004 Report Posted March 2, 2004 3år? Got damn it! Snacka om att de kommer vara en hel hög med ansökningar 2007. Fast då lär det ju också behövas en hel del Fänrikar. Skall man vara optimist så lär man ju i alla fall hinna med några missioner tills dess. Hade varit intressant att få på svart och vitt exakt vad HKV tänkt sig, men det blir väl inte förrän November då FB04 tas. Ledningen skulle aldrig utfärda ett utbildningstopp på officerare på 3 år i rad. Förra gången vi hade ett längre utbildningsstopp, under 80-talet om jag minns rätt så ställde man YOP i 2 år. Vissa säger fortfarande att man känner av bristerna än idag. Ledningen skulle aldrig reducera organisationen heller, om man inte var tvungen till det. Det är tyvärr ett politiskt beslut som kommer ligga till grund för den fortsatta utvecklingen. Får inte FM använda sig av Särskild Pension så kommer nästan inga Yoff anställas alls de närmaste åren, inklusive de som nu går MHS, samt att de senast anställda kommer att vara tvungna att gå. Det är bara att hålla tummarna och hoppas på att FM får använda SP för att lösa ut överåriga och övertaliga officerare. /Krook Anmäl gärna att du spekulerar när du spekulerar så folk vet det. Quote
Krook Posted March 2, 2004 Report Posted March 2, 2004 3år? Got damn it! Snacka om att de kommer vara en hel hög med ansökningar 2007. Fast då lär det ju också behövas en hel del Fänrikar. Skall man vara optimist så lär man ju i alla fall hinna med några missioner tills dess. Hade varit intressant att få på svart och vitt exakt vad HKV tänkt sig, men det blir väl inte förrän November då FB04 tas. Ledningen skulle aldrig utfärda ett utbildningstopp på officerare på 3 år i rad. Förra gången vi hade ett längre utbildningsstopp, under 80-talet om jag minns rätt så ställde man YOP i 2 år. Vissa säger fortfarande att man känner av bristerna än idag. Ledningen skulle aldrig reducera organisationen heller, om man inte var tvungen till det. Det är tyvärr ett politiskt beslut som kommer ligga till grund för den fortsatta utvecklingen. Får inte FM använda sig av Särskild Pension så kommer nästan inga Yoff anställas alls de närmaste åren, inklusive de som nu går MHS, samt att de senast anställda kommer att vara tvungna att gå. Det är bara att hålla tummarna och hoppas på att FM får använda SP för att lösa ut överåriga och övertaliga officerare. /Krook Anmäl gärna att du spekulerar när du spekulerar så folk vet det. Om du menar att jag spekulerar hänvisar jag endast till den "särskilda redovisningen rörande personal-, utbildnings- och övningsfrågor (HKV beteckning 23 383:62995)". Se kapitel 7, sid 68. Allt finns tillgängligt för alla med dator och uppkoppling. /Krook Quote
Sttochen Posted March 2, 2004 Report Posted March 2, 2004 BFA-avtalet borde inte beröras av beslutet, eftersom det varken är nyrekrytering eller fast anställning....samtliga förband har ju redan en pott med pengar avsatta för BFA... däremot kommer nog intresseanmälningarna att stiga i höjden pga allt som hänt.... Quote
GA KA Posted March 2, 2004 Report Posted March 2, 2004 I samband med ett annat ärende så passade jag på att fråga om anställningar: Enligt en personalavdelning gäller anställningsstoppet alla utom legtimerad sjv personal som skall fylla upp avgångar. BFA berörs av anställningsstoppet och räknas som nyanställning. Det enda undantaget gäller RO som går in som instruktörer och anledningen till undantaget är att de är anställda i FM sedan tidigare. Jag vet två förband som är oroliga att vpl utbildningen kommer försämmras då det är en skrikande brist på instruktörer på några regementen. Verkar väldigt konstigt att man tolkar reglerna så olika(med tanke på inläggen i denna tråd). Rimligtvis borde det vara lika på alla regementen. Quote
Ingbat/I19 Posted March 2, 2004 Report Posted March 2, 2004 Jag har pratat med PersA på två regemnten och på dem lät det som att det kommer tas in BfA även i år. Vad som gäller uppifrån verkar vara något oklart. Quote
GA KA Posted March 2, 2004 Report Posted March 2, 2004 Att tänka på är att förbanden hellre håller sina möjligheter öppna och hoppas att det skall ändra sig än att säger som det är när någon hoppfull ringer. Quote
Ingbat/I19 Posted March 2, 2004 Report Posted March 2, 2004 Att tänka på är att förbanden hellre håller sina möjligheter öppna och hoppas att det skall ändra sig än att säger som det är när någon hoppfull ringer. Jo, det måste väl tas med i ekvationen. Quote
Sgt. Larsson Posted March 2, 2004 Report Posted March 2, 2004 (edited) Får inte FM använda sig av Särskild Pension så kommer nästan inga Yoff anställas alls de närmaste åren, inklusive de som nu går MHS, samt att de senast anställda kommer att vara tvungna att gå.Det är bara att hålla tummarna och hoppas på att FM får använda SP för att lösa ut överåriga och övertaliga officerare. Hmm, du säger alltså att nuvarande kadetter inte skulle få anställning om inte SP blir av? Det är konstigt för dom garanterade oss precis i fredags att vi skulle bli anställda, no matter what så att säga. Dom nämnde inget om att våra liv hängde på om SP går igenom eller inte. Vilket liv det skulle bli om en årskull kadetter står vid fänriksutnämningen nästa år och möts av meddelandet att vi inte får någån anställning. Om så är fallet, snacka om att slänga utbildningspengarna i sjön. Edit: stavning. Edited March 2, 2004 by Sgt. Larsson Quote
KD803 Posted March 2, 2004 Report Posted March 2, 2004 Får inte FM använda sig av Särskild Pension så kommer nästan inga Yoff anställas alls de närmaste åren, inklusive de som nu går MHS, samt att de senast anställda kommer att vara tvungna att gå.Det är bara att hålla tummarna och hoppas på att FM får använda SP för att lösa ut överåriga och övertaliga officerare. Hmm, du säger alltså att nuvarande kadetter inte skulle få anställning om inte SP blir av? Det är konstigt för dom garanterade oss precis i fredags att vi skulle bli anställda, no matter what så att säga. Dom nämnde inget om att våra liv hängde på om SP går igenom eller inte. Vilket liv det skulle bli om en årskull kadetter står vid fänriksutnämningen nästa år och möts av meddelandet att vi inte får nån anställning. Edit: stavning. Jag och Krook såg också ÖB i fredags. Det är helt rätt att de då sa att vi skulle beredas anställning när vi tar examen. Samtidigt återfinns följande text på sidan 68 i "Särskilda redovisningen rörande personal-, utbildnings- och övningsfrågor (HKV beteckning 23 383:62995)" som är en del av det underlag som lämnades till regeringskansliet i fredags. Om Försvarsmakten inte ges delegation från Arbetsgivarverket att träffa avtal om särskild pension måste planerade yrkesofficersvolymer nås genom uppsägning på grund av arbetsbrist. För att kunna säga upp yrkesofficerare måste nyrekryteringen under hela försvarsbeslutsperioden ställas in. I planeringsalternativ minus 3 och minus 6 bedömer Försvarsmakten att en stor del av de två till fyra senast anställda årskullarna kommer att sägas upp. Detta medför med stor sannolikhet att Försvarsmakten inte förmår att genomföra nu planerad grundutbildning och samtidigt innehålla den planerade internationella ambitionen i minus 3 och minus 6. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, bara att jag innerligt hoppas att FM får använda sig av särskild pension... Quote
Sgt. Larsson Posted March 2, 2004 Report Posted March 2, 2004 (edited) Jag och Krook såg också ÖB i fredags. Det är helt rätt att de då sa att vi skulle beredas anställning när vi tar examen. Samtidigt återfinns följande text på sidan 68 i "Särskilda redovisningen rörande personal-, utbildnings- och övningsfrågor (HKV beteckning 23 383:62995)" som är en del av det underlag som lämnades till regeringskansliet i fredags. Läste precis själv samma stycke ur nämnda dokument. Frågan är om ledningen i fredags var optimistisk i sitt uttalande. En sak är säker, jag känner mig inte särskilt trygg längre. Man borde kunna tycka att uppsägningarna kunde skjutas ett år framåt så att den sista kullen (03-05) blir anställda. Men om sist in - först ut gäller så försvinner ju enligt dokumentet alla kadetter plus fänrikar och eventuellt några löjtnanter. Snacka om att göra en 180 och istället föråldra försvaret. *banka huvudet i vägen smilie* Kommer att följa detta ämne med stort intresse. Edited March 2, 2004 by Sgt. Larsson Quote
Blackadder Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 3år? Got damn it! Snacka om att de kommer vara en hel hög med ansökningar 2007. Fast då lär det ju också behövas en hel del Fänrikar. Skall man vara optimist så lär man ju i alla fall hinna med några missioner tills dess. Hade varit intressant att få på svart och vitt exakt vad HKV tänkt sig, men det blir väl inte förrän November då FB04 tas. vet inte om detta sagts men det är bara en kull som inte ska genomföras dvs you Börjar 2004-klar-2006 yop börjar 2005-klar2007 har inte ÖB sagt något om. /uno Quote
Sgt. Larsson Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 vet inte om detta sagts men det är bara en kull som inte ska genomföras dvs you Börjar 2004-klar-2006 yop börjar 2005-klar2007 har inte ÖB sagt något om. /uno Jo, det har sagts förut men nu spekulerade vi lite om hur det blir om avtalet för Särskild Pension inte går igenom och FM tvingas till att säga upp YOF pga arbetsbrist. Då ryker flera års YOP plus de 2-4 senast anställda YOF kullarna. Quote
Roary Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 På underlaget så stog det att 2005 skulle YoP köras med 250 platser, 2006 500 platser och 2007 700 platser om jag kommer ihåg rätt. Vad gäller BFA så har jag hört från förbandet att BFA är tillåtet men frågan är om förbandet har perngar till några platser. Quote
Badboy Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 På underlaget så stog det att 2005 skulle YoP köras med 250 platser, 2006 500 platser och 2007 700 platser om jag kommer ihåg rätt. Vad gäller BFA så har jag hört från förbandet att BFA är tillåtet men frågan är om förbandet har perngar till några platser. Som jag förstår det så ställer dom in YOP/ROP i år för att möjliggöra avskedanden framöver. Har dock inte förstått syftet med att ställa in detta års utbildning om man inte har för avsikt att ställa in 1-2 år till, vilket är det som krävs för att få avskeda folk för arbetsbrist.. Jag tror inte att de ställer in utbildningen för utbildningen i sig kostar för mycket .. Förbanden kommer att anställa BFA i år. /Magnus B Quote
Krook Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 Möjligen lite OT men ändå värt att meddela: Från HKV arbetar man på att det nya utbildningssystemet ska starta hösten 2006. Detta gäller YOP och högre. Källa: Utbildningsinspektören för Försvarsmaktens inspektionsgrupp. Datum: 040304. /Krook Quote
simon Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 Innebär det att YOP-programmet kommer att starta till hösten? Quote
Krook Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 Innebär det att YOP-programmet kommer att starta till hösten? Nej, det gör det inte. Det som det innebär är att YOP 2006- kommer att se annorlunda ut än dagens utbildning. /Krook Quote
simon Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 Jajustja...läste för snabbt.....tyckte att det stod 2004 istället för 2006... Hur tror ni att de menar med annorlunda? Quote
Krook Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 Jajustja...läste för snabbt.....tyckte att det stod 2004 istället för 2006... Hur tror ni att de menar med annorlunda? Det man tittar på är att effektivisera utbildningen, att akademisera den (skarpa högskolepoäng), man tittar på finansiering (ska förmodligen bli studiemedelsfinansierad), mm, mm. På tapeten: till större del distansstudier, ökad internationell inriktning, annan organisation avseende skolformen, medinflytande, utbildningsinnehåll och mål. Mycket är bra idag men allt kan göras bättre. /Krook Quote
Vikström Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 Möjligen lite OT men ändå värt att meddela: Från HKV arbetar man på att det nya utbildningssystemet ska starta hösten 2006. Detta gäller YOP och högre. Källa: Utbildningsinspektören för Försvarsmaktens inspektionsgrupp. Datum: 040304. /Krook Detta har väl med skolnedläggningarna att göra? Vad jag har förstått ska Karlberg och Halmstad läggas ned. Quote
ARN Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 Angående "nya" YOP så har det även varit tal om att slopa kravet på genomförd GU... Quote
simon Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 Angående "nya" YOP så har det även varit tal om att slopa kravet på genomförd GU... Du MÅSTE skämta. Det kommer aldrig att fungera. För övrigt har jag hört att Karlberg och Östersund skall läggas ned. Quote
Vikström Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 @simon håller det för högst otroligt att östersund läggs ner med tanke på att tex ats också ligger i östersund. men det hör inte hemma i den här tråden Quote
Foxtrot Lima Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 Angående "nya" YOP så har det även varit tal om att slopa kravet på genomförd GU... Vilket j-la larv! Ska försvaret bli en civil högskoleinstitution helt plötsligt?? Hälsningar, Sg Foxtrot Lima Quote
Krook Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 Avseende skolnedläggningar så är det arbetet lika långt gånget som förbandsnedläggningsbesluten. Om man ska fundera över huruvida beslutet redan var taget så resonerar jag på så sätt att om det redan var beslutat så skulle inte Utbinsp med 20 medarbetare lagt ner två dagars arbete på Karlberg, vilket de precis gjort. Hade det varit endast för erfarenhetsåterföring hade de förmodligen valt en annan metod än den genomförda. Man arbetar just nu med att se över vilken skola som ska vara kvar och MHSH ligger bra till men det skulle jag vilja säga att MHSK också gör. Avseende officersutbildning utan GU så är det något man tittar på i utvecklingsarbetet för den fortsatta personalförsörjningen. Det finns både för- och nackdelar med det, dock flest nackdelar enligt mig. /Krook Quote
ARN Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 En postiv sak med slopandet av GU-kravet är att man kanske skulle slippa Kd:r som tycker att ksp är fräckt och en bra officer är en officer som springer milen snabbt och lyfter mycket i bänk... ;) Risken är att denna attityd skulle tillkomma under FOK:en ( Jag har förstått det som att civilisterna skulle få en "grundligare" FOK ) Quote
Recommended Posts