Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

En konkret sparåtgärd som kanske drabbar folk på detta forum är att YOP årskull 2004-2006 ställs in.

Övrigt som sades på den genomgång vi hade på förmiddagen idag:

Art+mek+kav tillsammans skall ha 5-6 utbildningsplattformar. Detta skulle t.ex. kunna innebära att både K3 och K4 läggs ner i sina nuvarande former.

T2, Ing2 och Lv6 kommer förmodligen att finnas kvar. Dessa funktioner fanns i alla fall med i grundorganisationen som egna enheter. Att de kan tvingas flytta är dock inte omöjligt.

3 Flygflottiljer i både GA och -3.

1 huvudbas med "tungt underhåll" samt en sidobas för marinen.

2500 officerare och lika många civila kommer att få söka annat jobb.

Antar att detta kommer att komma ut mer i detalj på nyheterna efter den presskonferens som hålls kl 15:00 idag, samt på mil.se så småningom.

EDIT: Att YOP ställs in är nog egentligen inte en sparåtgärd utan man gläntar på dörren lite för att ev. kunna avskeda officerare rakt av. Då är nyrekryteringen tvungen att stoppas.

• Replies 160
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
En konkret sparåtgärd som kanske drabbar folk på detta forum är att YOP årskull 2004-2006 ställs in..

Även ROP 04/05 ställs in...

/Magnus B

Posted

Är det på det viset de har planerat att föryngra officerskåren?

Sparka ut de äldsta, ja nog sänker man medelåldern... men..? :navy:

Posted (edited)

Pratade nyss med min HYB, han sa att jag skulle ligga lågt tills det fanns på papper, men jag ska inte förneka att jag är orolig som fan för YOP. Idioti! Snart har vi en officerskår med medelålder på 54,5

Edited by fu. vikström
Posted
En konkret sparåtgärd som kanske drabbar folk på detta forum är att YOP årskull 2004-2006 ställs in.

AAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGGGGGG!!!!!!!!!!!!

Verdammt noch mal! Nu blir jag tvungen att kolla läget med HYB!

Posted

Händer detta kommer Vänster-Sverige att förstöra mitt liv. Börjar bli allt mer seriös i mina tankar på att Emigrera till det stora landet i Väster och gå med i Marinkåren istället.

• Forumsledning
Posted

@Achilleos

Det där med inga nyutbildade YO på 2 år bäddar precis för det som du säger.

Eftersom de uppsagda officerarna då inte har förtur till anställningarna efter 2år heller.

Saxat från SIF.se

"En arbetstagare som blivit uppsagd på grund av arbetsbrist har även under nio månader företrädesrätt till återanställning om arbetsgivaren skall nyanställa."

Ett ganska fult sätt, men å andra sidan har ju avvecklingskostnaderna för övertalig personal varit orimligt höga tidigare. Inte riktigt så det funkat för alla andra när de blivit uppsagda i övriga samhället.

Posted

I och med de riktlinjer som lades upp av försvarsledningen över försvarets kommunikations kanaler i morse så kommer all rekrytering av yrkes officerer under 04-06 att utebli. Detta betyder i realitet att Det under sommar en inte kommer att bedrivas någon FYOP av något slag. Ni som har anmält er för detta kan nog mer eller mindre leta efter annan sysselsättning i sommar. Angående YOP så kommer de som redan läser till YO att bli erbjudna arbete inom FM men det kommer inte att sek någon intagning till YOP i år. Det verkar som om försvaret tänker bryta sin policy om ålders utjämning i FM.

Detta och det faktum att ca 2500 anställda inom FM för lämna sina arbeten är väl ovanstående ett av de alvarligaste resultaten av Försvarsledningens preliminära beslut.

(( Tror att jag fått med allt rätta mig om jag har fel! ))

Posted

Japp, jag hörde detta också. Det suger verkligen eftersom jag själv nästan är klar med antagningsprövningarna, har fys-testerna kvar. Jag fick dock höra att de resultat man fått under testerna ligger kvar till nästa intagning (2005?). Men nu måste man helt plötsligt sysselsätta sig i ett år till på nåt sätt. :unsure:

Posted
I och med de riktlinjer som lades upp av försvarsledningen över försvarets kommunikations kanaler i morse så kommer all rekrytering av yrkes officerer under 04-06 att utebli. Detta betyder i realitet att Det under sommar en inte kommer att bedrivas någon FYOP av något slag. Ni som har anmält er för detta kan nog mer eller mindre leta efter annan sysselsättning i sommar. Angående YOP så kommer de som redan läser till YO att bli erbjudna arbete inom FM men det kommer inte att sek någon intagning till YOP i år. Det verkar som om försvaret tänker bryta sin policy om ålders utjämning i FM.

Detta och det faktum att ca 2500 anställda inom FM för lämna sina arbeten är väl ovanstående ett av de alvarligaste resultaten av Försvarsledningens preliminära beslut.

(( Tror att jag fått med allt rätta mig om jag har fel! ))

Vill inte säga att vi ifrångår en policy riktigt, ända anledningen till ett rekryteringstopp är att man inte får sparka folk om man samtidigt nyanställer... sist in - först ut gäller även i FM! (tyvärr!)

Delar dock besvikelsen alla ni som sökt/kommit in till i höst måste känna! Försök bita ihop skaffa en meningsfull sysselsättning (mission?) och kom igen när rekryteringen återupptas!

Posted
I och med de riktlinjer som lades upp av försvarsledningen över försvarets kommunikations kanaler i morse så kommer all rekrytering av yrkes officerer under 04-06 att utebli.

Inte riktigt rätt.

YOP 04-06 kommer inte att bli av.

Det är däremot inget sagt om YOP 05-07 eller 06-08.

Det är alltså ENDAST årets intagning som är stoppad, detta gäller även ROP.

The Swede :unsure:

Posted

Det skall tydligen krigas för att få köra rop eftersom man då kan "köra yop baklänges" så att säga dvs yrkesväxla folk i efterhand... smart!

Posted
Det skall tydligen krigas för att få köra rop eftersom man då kan "köra yop baklänges" så att säga dvs yrkesväxla folk i efterhand... smart!

läs vad the swede skrev, ingen YOP eller ROP 04-06...thats it

Posted

ska man vara petig är inte det formella beslutet taget ännu, men det ser minst sagt mörkt ut.

Ehhh, jo, det är det visst.

Det blir INGEN YOP detta året.

The Swede

Posted

ska man vara petig är inte det formella beslutet taget ännu, men det ser minst sagt mörkt ut.

öh, jo det är taget, hörde själv ÖB säga det, tyvärr :(

Posted
Delar dock besvikelsen alla ni som sökt/kommit in till i höst måste känna! Försök bita ihop skaffa en meningsfull sysselsättning (mission?) och kom igen när rekryteringen återupptas!

Sen vill jag påpeka att livet består inte BARA av militären. :baskerFN:

Posted

Först svar till simon.....JO! :lol:

Vidare så är man ju inte heller så glad...Alla tester klara o de va bara nomineringsprocessen kvar....som BFA och bra vpl-betyg från GU så kände jag mig nästan säker på en plats.. :lol:

värsta e att man måste vänta 6 månader innan man kan bli BFA igen :lol::baskerFN:

Posted

Simon>>

Du har helt rätt i att livet inte bara består av militären. Men nu råkar det vara så att detta är ett MILITÄRT diskussionsforum och det svenska försvaret har i dagarna blivit halshuggt. Då kanske det kan vara bra för oss som det berör väldigt mycket att få diskutera det utan att en massa hobbypsykologer pratar om att alla skall vara glada.

Ibland har man ingen lust att vara glad. Nu är ett sånt tillfälle!

Posted
värsta e att man måste vänta 6 månader innan man kan bli BFA igen :lol::baskerFN:

Inte nödvändigtvis.

Om din chef kan ange särskilda skäl till varför han behöver dig tidigare så kan man göra undantag från den regeln.

The Swede :lol:

Posted

The Swede

Vet dock att fortfarande är inte sista spiken i kistan för ROP är slagen.

Vill inte störa mig på något sätt men källan har lika många stjärnor som en genomsnittlig adjutant fast större.

Posted

Hej jag har sökt till Yop på Amf4 kursstart 2004- och jag har inte hört någonting om något stopp.

Detta verkar ju väldigt konstigt med tanke på att man vill ha en föryngring av försvaret men som sagt man får ju inte kicka de som finns och ge SP avtal blev ju för dyrt så men jag tycker fortfarande att det låter som en konstig strategi att ej köra nån YOP/ROP kurs i år.

Det sades tidigare att denna information har gått ut på försvarets kommunikations kanaler.

Finns det någonstans man kan få tag i den här informationen för mig som står med foten utanför i dagsläget.

Har läst igenom BU05 o kollat på rekryteringscentrum o inte heller hört ÖB säga detta på nyheterna.

Finns det någonstans man kan få tag i detta i skriven form på nätet eller nått???

MVH

Posted

The Swede

Vet dock att fortfarande är inte sista spiken i kistan för ROP är slagen.

Vill inte störa mig på något sätt men källan har lika många stjärnor som en genomsnittlig adjutant fast större.

NEJ!! det blir ingen rekrytering av något som helst slag, precis som the Swede säger.

Källa: En man med lika många stjärnor som en genomsnittlig Öv1, fast större.

Posted

Du menar alltså att ÖB ljuger för sina anställda i direktsändning, att han skickar felaktiga overheadbilder till sina förbandschefer och att du vet något om försvarsmaktens framtid som ÖB inte vet?

Skärp dig.

Posted
okej vet att ÖB sagt ingen rekrytering i år... MEN det diskuteras ändå om man kan/ska genomföra ROP! (Billigare)

vart diskuteras det? hemma hos dig? ÖB har sagt i klartext, ingen YOP eller ROP!!!

Posted
Hej jag har sökt till Yop på Amf4 kursstart 2004- och jag har inte hört någonting om något stopp.

Detta verkar ju väldigt konstigt med tanke på att man vill ha en föryngring av försvaret men som sagt man får ju inte kicka de som finns och ge SP avtal blev ju för dyrt så men jag tycker fortfarande att det låter som en konstig strategi att ej köra nån YOP/ROP kurs i år.

Det sades tidigare att denna information har gått ut på försvarets kommunikations kanaler.

Finns det någonstans man kan få tag i den här informationen för mig som står med foten utanför i dagsläget.

Har läst igenom BU05 o kollat på rekryteringscentrum o inte heller hört ÖB säga detta på nyheterna.

Finns det någonstans man kan få tag i detta i skriven form på nätet eller nått???

MVH

det är inte så konstigt som det låter om jag fattat det hela rätt, för att kunna avskeda officerare 2006 så kan man inte nyanställa några 2006, därför så har ÖB beslutat att inte genomföra YOP eller ROP i år. men jag kan ha fel....

Posted

MVH

det är inte så konstigt som det låter om jag fattat det hela rätt, för att kunna avskeda officerare 2006 så kan man inte nyanställa några 2006, därför så har ÖB beslutat att inte genomföra YOP eller ROP i år. men jag kan ha fel....

Det är exakt därför, så jag förstår inte varför visst folk inte kan ta in den informationen. :camo:

Posted

Sen vill jag påpeka att livet består inte BARA av militären. :)

Jag håller med dig. Visst hade man tankar på att man skulle söka sig till det militära men nu blev det ju inte så av olika skäl och idag så kanske man kan vara glad för det??!! :camo:

Att detta beslut kom var för mig ingen större överaskning, klart att man hade spekulerat om detta innan förslaget las fram.

Så för mig var det ingen STOR chock även om jag förstår att för vissa kanske det blev det. :clap:

Jag kan bara av egen erfarenhet rekomendera er att ni som söker t.ex till YOP/ROP/PHS samtidigt pluggar något annat samtidigt som ni söker.

Man kan inte bara hänga upp sig på att man en dag skall komma in, den dagen kanske inte kommer. Givetvis skall man ha framtidstro och visioner men samtidigt måste man lämna en dörr öppen för altenativ 2, det fick jag också göra, även om jag fick som jag ville om kom in tillslut (tog 3 år). :camo:

Under den tiden han man med 1,5 år på Universitet med många bra poäng i bagaget att ta fram även i det yrke jag har idag.

Den som söker t.ex Yoff och har med sig lite poäng från universitet kan nog vara säker på att det är en merit att skicka med ansökningshandlingarna.

Sen är givetvis jag också besviken på att det är kasst med FM ekonomi men om man skall se det krasst så tycker jag att det är bra att man lyfter upp detta med ålderstigen kår osv till ytan ordentligt så man kan tukta problemet, likställer officerare med resten av Sverige vad gäller anställningar osv.

Och slutligen:

Varför skall man ha betald skolgång, logi, mat osv på YOP??

Posted

Nej det ljugs INTE i tv!!! och NEJ ÖB LJUGER INTE för sina underställda! Allt jag säger är att det diskuteras om man kan genomföra det ändå! Alltså "troligen inte men vi gör allt vi kan" och rimligen säger man ju då inte ja och sen blir det inget...

Det ante mig att det skulle börjas hoppa på från vänster, lugna ner dig/er!

Och NEJ jag vet ingenting som ÖB inte vet men kanske vet jag något som han inte sagt... Men glöm det för all del!