Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted
Jaså? Så det finns basårare på Ing 2??

EDIT: @ Swede

Du tror inte det är dags för dig att söka YOP?? ;)

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Ja, alla som blev antagna till YOP blev erbjudna att göra basår.

Vad gäller mig personligen så är jag för gammal, har för dålig kondis samt för dåliga gymnasiebetyg.

The Swede :D

*Vill men kan inte*

• Replies 160
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Äh...ut och jogga ett par-tre dagar i veckan så blir kondisen bättre. Parallellt med det anmäler du dig för att tenta upp ett par ämnen på din lokala gymnasieskola, och fixar formalian på det viset.

Ålder hör väl inte hemma i sammanhanget. Finns tydligen massor med folk över 30 som går YOP. ;)

Carpe Diem! (men bara om du tänker bli fältarbetare) /Foxtrot Lima :D

Posted

Förvisso men innan jag har lyckats fixa upp betygen är jag minst 38 vilket innebär att jag är någonstans mellan 40 och 42 när jag skulle vara klar på skolan.

Tror inte att någon anställer mig på de premisserna, tyvärr.

The Swede :D

Posted

Nu vill jag inte krossa någons dröm här, men vad brukar ÖB snacka om? Jo, han vill inte att officeren ska vara kvar längre än till 35-40. Så vi kan nog kallt räkna med att antalet 30+ som tas in till MHS kommer att minska. Tyvärr.

Posted

Mycket beror på hur FB04och vad som beslutas med avseende på arbetsrätten, men jag tror att vi har svårt att klara återväxten om man skippar ytterliggare en omgång YOP.

FB04 verkar innebära en icke obetydlig minskning av antalet officerare. Hur det ska göras är den stora stötestenen. ÖB verkar vilja sparka alla över 35 på stående fot och rekrytera som vanligt. Politikerna ser inte behovet av särskilda åtgärder. Skulle det röra någon annan yrkesgrupp, skulle det bli ramaskri utan dess like.

Posted
Mycket beror på hur FB04och vad som beslutas med avseende på arbetsrätten, men jag tror att vi har svårt att klara återväxten om man skippar ytterliggare en omgång YOP.

FB04 verkar innebära en icke obetydlig minskning av antalet officerare. Hur det ska göras är den stora stötestenen. ÖB verkar vilja sparka alla över 35 på stående fot och rekrytera som vanligt. Politikerna ser inte behovet av särskilda åtgärder. Skulle det röra någon annan yrkesgrupp, skulle det bli ramaskri utan dess like.

Det låter lite väl drastiskt. Vill han sparka sig själv också då eller?? :uuh: Dessutom vore det ju katastrofalt för kontinuiteten inom FM, och det vore teoretiskt omöjligt för FM att ha brigadchefer och uppåt i org, eftersom det tar minst 15 år att utbilda en sådan (enligt vad jag har läst här på forumet).

Hela tanken skulle ju i praktiken innebära att vi inte skulle ha någon över majors grad - med tanke på att det är ungefär så långt man hinner innan man fyller 35. :blink:

Har jag missuppfattat hans ståndpunkt, eller är det verkligen såhär tokigt?

Posted

Det låter lite väl drastiskt. Vill han sparka sig själv också då eller?? :uuh: Dessutom vore det ju katastrofalt för kontinuiteten inom FM, och det vore teoretiskt omöjligt för FM att ha brigadchefer och uppåt i org, eftersom det tar minst 15 år att utbilda en sådan (enligt vad jag har läst här på forumet).

Hela tanken skulle ju i praktiken innebära att vi inte skulle ha någon över majors grad - med tanke på att det är ungefär så långt man hinner innan man fyller 35. :blink:

Har jag missuppfattat hans ståndpunkt, eller är det verkligen såhär tokigt?

Nu ska du komma ihåg att det är ÖB ord filtrerade genom en något cynisk YOs mun. :)

ÖB ser att merparten av alla officerare lämnar FM vid 35-40 års ålder. Andra med den mest relevanta och efterfrågade kompetensen stannar kvar. Problemet är att nuvarande arbetsrätt och regler inte medger en sån sak.

Detta uppfattas av många äldre som att det kommer bli skottpeng på allt över 35 och att det blir foten ut på bar backe. Där finns en viss relevans då det i mina ögon inte alls är säkert att en 35-40 årig fd Yrkesofficer är speciellt attraktiv och har relevanta kunskaper för en civil karriär. Alla kan inte bli skolledare och egenföretagare. Vem är sugen som 35-åring att sätta sig på skolbänken om man har hus, familj och medföljande lån?

Här finns en länk till ÖBs dokument om hans syn på förändringen.

Det mesta av det han säger är sant och sunt i mina ögon, men det känns inte som backningen politiskt finns. För att "In vid 20, ut vid 35" sk funka måste det finnas incitament för folk att satsa sina 15 "bästa år" och inte behöva "börja om" när man kliver utanför grindarna för sista gången.

Posted

Fast å andra sidan är det lite fel att vi har 50-åriga löjtnanter i Försvarsmakten. Var grad har sin ålder tycker jag...eller så återinför man underbefäls- och underofficerskårerna. ;)

Kanske ett system där det regleras maxåldrar för olika befattningar/grader skulle passa? Det skulle troligtvis medföra ett slags incitament för främst yoff att gå nivåhöjande utbildningar. Antingen upp eller ut, som det heter. Är man sedan inte lämplig att avancera över t ex kaptens grad, ja då får man jobba där några år och sedan sluta.

Problemet är ju som sagt att folk kanske inte vill offra sina bästa år, för att sedan kanske bli arbetslösa i 40-årsåldern. Borde kunna lösas med någon slags kompensationssystem väl? Skulle inte bli så dyrt kanske, förutsatt att man återinförde underbefäls- och underofficerskårerna, i och med att antalet yoff skulle minska kraftigt. Detta skulle även passa väl med min, och många andras, filosofi om att rollen som yoff borde göras mer kvalificerad - dvs att man inte, som idag, använder t ex löjtnant med kanske tio år på nacken för att utföra sysslor som en nymuckad KB/PB-elev skulle kunna sköta.

Posted
Problemet är ju som sagt att folk kanske inte vill offra sina bästa år, för att sedan kanske bli arbetslösa i 40-årsåldern. Borde kunna lösas med någon slags kompensationssystem väl? Skulle inte bli så dyrt kanske, förutsatt att man återinförde underbefäls- och underofficerskårerna, i och med att antalet yoff skulle minska kraftigt.

Fast även en underofficer skulle ju vara anställd. Vad skulle göra en underofficer mer benägen än en officer att "offra sina bästa år"?

Vad som skulle krävas är snarare ett vettigt program för hur man ska slussas ut i ett civilt jobb. Vill vi att en officer ska sluta i 40 års-åldern får vi kanske acceptera att ge dem lön under fyra år på civil högskola medan de skaffar sig en ny utbildning.

Posted

I senaste Försvarets Forum (3/2004) så är det en mycket bra insändare angående "åldersdiskriminering". (sid 8).

Läs den, bör ju vara så det skall funka i framtiden.