danno Posted February 28, 2004 Report Posted February 28, 2004 värsta e att man måste vänta 6 månader innan man kan bli BFA igen Inte nödvändigtvis. Om din chef kan ange särskilda skäl till varför han behöver dig tidigare så kan man göra undantag från den regeln. Dock gäller väl tyvärr även anställningsstoppet BFA. Eller? (oroar mig för sommarjobbet då det inte blir någon FYOP) Vi fick på MP-int inte ta in vakanserna före 31 dec 2003 då det rådde anställningsstopp. Det spelade ingen roll att de inte skulle få någon utbildning före nyår - det fick inte anställas på något sätt. Quote
The Swede Posted February 28, 2004 Report Posted February 28, 2004 Jag tror inte att anställningsstoppet gäller BfA men jag är inte säker. På Ing2 jobbas det för fullt nu med att få in BfA till nästa utb.år. Tyvärr är väl mina chanser lika stora som för en snöboll i helvetet då jag jobbat två perioder efter varann. Min kompanichef jobbar dock hårt på att lösa problemet då jag behövs för vapenhuvsutbildningen på pansarterrängbilarna. The Swede Quote
Foxtrot Lima Posted February 28, 2004 Report Posted February 28, 2004 Det kan vara så att det är generellt anställningsstopp, men det är inget som blivit bestämt så vitt jag förstått situationen. Befälet på kompaniet, som delgav mig nyheten, pratade om att BFA kunde komma på tal, men att man skulle diskutera om det "högre upp" på bataljonen först. Så nu hoppas jag på det istället... Hälsningar, Sg Foxtrot Lima :( Quote
The Swede Posted February 28, 2004 Report Posted February 28, 2004 Dom borde väl kunna erbjuda dig ett basår? Då går du på vpl-förmåner och är allmänt billig i drift, inga övningsdygn och ingen RAMA-lista. The Swede Quote
danno Posted February 28, 2004 Report Posted February 28, 2004 Dom borde väl kunna erbjuda dig ett basår?Då går du på vpl-förmåner och är allmänt billig i drift, inga övningsdygn och ingen RAMA-lista. Enligt informationen jag fick från facket (det här var år 2000) får man inte anställa på värnpliktsförmåner. Jag jobbade mina första två somrar som vpl men har sen dess gått enligt BFA som utformades just för att man skulle kunna anställa icke utbildade officerare (alltså VO) utan att bryta mot lagen. De stora protesterna var från framförallt RO men även YO om den billiga arbetskraften som tog deras jobb. Dessutom finns det ju en gräns på 530* dagar som är ett max för hur länge man får vara vpl. * 560? 630? Kommer inte ihåg den exakta siffran... Quote
Mats Posted February 28, 2004 Report Posted February 28, 2004 När blir man formellt anställd? Det är väll först efter examen? Att man ställer in YOP/ROP 04-06 är väll för att man räknar med att göra sig av med övertaliga under 05 så att man kan anställa folk 06 och efter eller vad det blir. Borde det inte vara möjligt att utbilda RO (om man nu måste ha kvar det) utan att anställa dem formellt? Swede, har du inte hört på Kvarn då? De har ju några förvirrade 302... Quote
JTS Posted February 28, 2004 Report Posted February 28, 2004 Enligt Chefen P7 så gäller anställningsstoppet även Bfa och Basår. Inga människor kommer att börja jobba i firman under anställningsstoppet, oavsett hur. Quote
The Swede Posted February 28, 2004 Report Posted February 28, 2004 Swede, har du inte hört på Kvarn då? De har ju några förvirrade 302... Vore ju trevligt men lite långt hemifrån. Tyvärr gäller tidsreglerna för BfA oavsett vilket förband du jobbar på. Du kan alltså inte göra en period på ett förband och sedan göra en ny period på ett annat förband. The Swede Quote
Foxtrot Lima Posted February 28, 2004 Report Posted February 28, 2004 Dom borde väl kunna erbjuda dig ett basår?Då går du på vpl-förmåner och är allmänt billig i drift, inga övningsdygn och ingen RAMA-lista. The Swede Tack för tipset!! Hade nästan glömt bort att det fanns, men nu när du nämner det så... Ska tala med "the people in charge" på kompaniet och se om det går att ordna. Även om det är ren prostitution, tar jag det. Kan tillägga att jag blev mäkta irriterad över det inträffade. Blev uppkallad till ett befälsrum för ett samtal, som jag trodde var antagningsbeskedet. Istället blir det inget för någon. Här har man pendlat 150 mil enkel väg i snart 15 månader, frusit arslet av sig i diverse snödrivor, blivit uppäten av miljarder knott, ätit hundratals bajsmackor och ansträngt sig i allmänhet för att sedan få reda på att "försvaret" inte tar in folk i år. Trevligt att de berättar det nu när man gått och ställt in sig på att få tillbringa ännu en skön sommar i Boden, och spränga sin 2:a vägbank på Lombens skjutfält m m. PS. Hur fungerar det när man går basår? Befordras man efter muck till Vpl Fk? Fungerar man som instruktör på plutonen, eller hur är det? Vet du hur behovet av BFA ser ut på Ing 2 i år? Hälsningar, Sg Foxtrot Lima Quote
JTS Posted February 28, 2004 Report Posted February 28, 2004 Enligt Chefen P7 så gäller anställningsstoppet även Bfa och Basår. Inga människor kommer att börja jobba i firman under anställningsstoppet, oavsett hur. Jag repeterar. Quote
Foxtrot Lima Posted February 28, 2004 Report Posted February 28, 2004 Dom borde väl kunna erbjuda dig ett basår?Då går du på vpl-förmåner och är allmänt billig i drift, inga övningsdygn och ingen RAMA-lista. Enligt informationen jag fick från facket (det här var år 2000) får man inte anställa på värnpliktsförmåner. Jag jobbade mina första två somrar som vpl men har sen dess gått enligt BFA som utformades just för att man skulle kunna anställa icke utbildade officerare (alltså VO) utan att bryta mot lagen. De stora protesterna var från framförallt RO men även YO om den billiga arbetskraften som tog deras jobb. Dessutom finns det ju en gräns på 530* dagar som är ett max för hur länge man får vara vpl. * 560? 630? Kommer inte ihåg den exakta siffran... Nja, jag vet att man hade folk på basår på Ing 2 förra året. Hälsningar, Sg Foxtrot Lima Quote
FunkerL Posted February 28, 2004 Report Posted February 28, 2004 Lite OT, men det pågår en liten diskussion om försvarets vara eller icke var här: www.polisman.com Vore kanske dags med ett rejält inlälgg där som förklarar varför vi måste ha ett försvar i landet. Quote
111 SSK BAT Posted February 28, 2004 Report Posted February 28, 2004 Enligt Chefen P7 så gäller anställningsstoppet även Bfa och Basår. Inga människor kommer att börja jobba i firman under anställningsstoppet, oavsett hur. Fast de anställs väl inte i laglig mening när man är BFA eller gör Basår. Vi hade ett case i arbetsrätt gällande dessa militära anställningsformer. De finns i en gråzon som alla ser genom fingrarna för. Quote
Ingbat/I19 Posted February 28, 2004 Report Posted February 28, 2004 Jag får inte riktigt ihop ekvationen! Om man nu skippar YOP 04/06 innebär det att man kommer nyanställa utexade fänrikar även nästa år. Det året är det väl tänkt att avgångarna skall börja, eller? Om man då ska kicka folk är det ju som tidigare konstaterat sist in först ut som gäller även i FM. Då hamnar man ju lik förbannat i det läget att man samtidigt vill bli av med folk och anställer nya. Hur kan man då gå ut och säga att de som går YOP nu kommer att erbjudas anställning efter examen, de borde ju enligt rådande system vara de första som sedan åker. Fattar inte riktigt hur detta är tänkt. För att kunna sparka 2500 YO måste man ju stoppa nyrek i ett par år. Ursäkta om det är svårt att följa mitt resonemang, blev en lång och dimmig kväll/natt igår. :P Quote
JTS Posted February 28, 2004 Report Posted February 28, 2004 Enligt Chefen P7 så gäller anställningsstoppet även Bfa och Basår. Inga människor kommer att börja jobba i firman under anställningsstoppet, oavsett hur. Fast de anställs väl inte i laglig mening när man är BFA eller gör Basår. Vi hade ett case i arbetsrätt gällande dessa militära anställningsformer. De finns i en gråzon som alla ser genom fingrarna för. Jag vill inte verka enträgen, men det är alltså så att ingen kommer att börja arbeta i firman under anställningsstoppet, oavsett hur eller i vilka former. Ni är fortfarande inne i förnekelsefasen. Quote
Vikström Posted February 28, 2004 Report Posted February 28, 2004 @Ingbat/I19 Det är inte bara sist in först ut som gäller, folk sparkas ju också beroende på vad dom jobbar med. Har du jobbat 14år på något som läggs ner så får du gå, medan en ny fänrik som just är färdigutbildad på ett system som ska vara kvar får behålla jobbet. Quote
Ingbat/I19 Posted February 28, 2004 Report Posted February 28, 2004 @Ingbat/I19 Det är inte bara sist in först ut som gäller, folk sparkas ju också beroende på vad dom jobbar med. Har du jobbat 14år på något som läggs ner så får du gå, medan en ny fänrik som just är färdigutbildad på ett system som ska vara kvar får behålla jobbet. Ja, det förstås. Hjärnan är lite långsam idag. Quote
Foxtrot Lima Posted February 28, 2004 Report Posted February 28, 2004 Om det nu är så att det är stopp även för BFA och basår, undrar jag hur man kommer lösa GSU för t ex GB som rycker in på sommaren. Många yoff är lediga, eller på kurser under större delen av tiden. Vad jag vet så är det i alla fall så på I 19 att det brukar jobba en hel del frivilliganställda över somrarna. Jag har svårt att förställa mig att arbetstider m m går att lösa om det är totalt anställningsstopp. Tvivlar dock inte på sanningshalten i påståendet, men frågan är bara hur det kommer se ut. Kanske blir det som i skolan - man slår ihop två plutoner och har ett befälslag, dimensionerat för en pluton, som jobbar. Hälsningar, Sg Foxtrot Lima Quote
Ingbat/I19 Posted February 28, 2004 Report Posted February 28, 2004 Anställningsstopp eller inte, jag kommer iaf sätta mig och ringa runt på måndag för att kolla läget. Quote
KD803 Posted February 28, 2004 Report Posted February 28, 2004 Det kommer att anställas folk i FM både i år och nästa år. Däremot kommer det inte att anställas någon 2006, då de kadetter som skulle ha börjat sin utbildning i höst hade tagit examen. Alltså borde det gå att anställa BFA i år och nästa år. Quote
106 Posted February 28, 2004 Report Posted February 28, 2004 Jag vill inte verka enträgen, men det är alltså så att ingen kommer att börja arbeta i firman under anställningsstoppet, oavsett hur eller i vilka former. Civilanställda? De verkar ju söka en del sådana i alla fall. http://www.jobsafari.se/cgi/jobsearch.cgi?q=f%F6rsvarsmakten Quote
JTS Posted February 28, 2004 Report Posted February 28, 2004 Inga alls. Det postades innan ÖB:s tal. Quote
Forumsledning henke Posted February 28, 2004 Forumsledning Report Posted February 28, 2004 Det gäller ju självklart undantag när man hävdar arbetsbrist. Man får fortfarande anställa personer som det saknas kompetens för inom "firman" eller om möjligt försöka få den som riskerar att bli uppsagd att omskolas till det man har brist på. Bara för tex Ericsson anser sig ha arbetsbrist och kickar sina montörer får de fortfarande anställa en revisor. Men FM får inte kicka Yoff och samtidigt anställa nya nyexaminerade Yoff, då de som kickats har förtur till liknande tjänster i 9 månader. Quote
Roary Posted February 29, 2004 Report Posted February 29, 2004 Som jag förstog det när min förbandschef förklarade det så kommer det inte att sparkas några Yoff förens 05 dvs då årets MHS kull tar examen. Sen en annan sak, när nästa intag till mhs blir, 06, så kommer 2 militärhögskolan att ha stängt och det skall endast tas in 250 st kadetter... så det blir mycket svårare att ta sig in... så det där som sades tidigare om en alternativ karriär... tänk över det en extra gång ;) Quote
Badboy Posted February 29, 2004 Report Posted February 29, 2004 Men om det gäller anställningsstopp 2006, (de som går skola nu anställs ju 2005), så borde det, (som tidigare antyds i denna tråd), gå att driva ROP:en detta år, de anställs ju 2005 med sina 1 års skolgång..? Däremot stopp på ROP:en nästa år, dvs de som då skulle kommit ut på förbandet 2006...? Eller är det något jag inte förstått?? /Magnus B Quote
Roary Posted March 1, 2004 Report Posted March 1, 2004 Det kommer inte att bedrivas något mhs nästa år, och därför ingen RoP. ÖB var tydlig ingen YoP eller RoP nästa år. Quote
Forumsledning henke Posted March 1, 2004 Forumsledning Report Posted March 1, 2004 Har delat utr samtliga trådar om YOP och ROP ur den tidgare Gigantiska FB04-tråden. Försök hålla isär ämena så det blir lättare att läsa. Korta skitinlägg, enklare humorinlägg, etc undanbedes. Det redan är mycket nog att läsa 100 + inlägg i en tråd. Tack på förhand. /Henke Quote
Badboy Posted March 1, 2004 Report Posted March 1, 2004 Det kommer inte att bedrivas något mhs nästa år, och därför ingen RoP. ÖB var tydlig ingen YoP eller RoP nästa år. - De som i dag läser termin 2 på YOP kommer att fortsätta sin utbildning med termin 3-4 som planerat. Dessa kommer då att anställas i Juni 2005. Detta berördes INTE av ÖB:s förslag. - En ROP:are som skulle antas nu och går sin utbildning med början i höst, blir således klar samtidigt. Jag, (som inte alls pratar i egen sak ), tycker att det borde vara fullt möjligt att klämma in ROP:en i år men INTE nästa år, då det gällande anställningsstoppet 2006, som påverkar detta års YOP, också skulle påverka den ROP-kullen.. /Magnus B Quote
Badboy Posted March 1, 2004 Report Posted March 1, 2004 (edited) Satt just och läste igenom Budgetunderlaget för 2005 och då personalfrågorna i synnerhet... Det ser inte särskilt positivt ut om FM tvingas avskeda anställda pga arbetsbrist. Då ryker de nyanställda samt att utbildningsstopp kan komma att bli aktuellt under tre(!) år Kolla på länken, då speciellt under kapitel 7, med början på sid 68: Reducering av anställda /Magnus B Edited March 2, 2004 by Badboy Quote
Sgt1clHansson Posted March 1, 2004 Report Posted March 1, 2004 3år? Got damn it! Snacka om att de kommer vara en hel hög med ansökningar 2007. Fast då lär det ju också behövas en hel del Fänrikar. Skall man vara optimist så lär man ju i alla fall hinna med några missioner tills dess. Hade varit intressant att få på svart och vitt exakt vad HKV tänkt sig, men det blir väl inte förrän November då FB04 tas. Quote
Recommended Posts