Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ska inte vara några problem, har haft med mig kniv på de flesta inrikesflyg jag åkt med samt på en skottlandsresa med ryan air. Läs flygbolagens bestämmelser, men generellt så är det inga problem att ta med kniv...

/Creative :wub:

Posted

Kniv i handbagfaet gillas ikke av flygbolagen i allmänhet är min erfarenhet.

bättre att stoppa ner det i packningen du checkar in o INTE i handbaget.

har du otur slänger dom nämligen kniven för dig...

Posted

Du kanske skulle läsa första inlägget en gång till, ordentligt.

The Swede :wub:

Posted

Du kanske skulle läsa första inlägget en gång till, ordentligt.

The Swede :wub:

fel av mig.

Läste "Och då menar jag i handbaget".

Någon liten jävel måste ha varit framme o suddat ut "intet" på min dator... :lol: :P

Posted

De fa ganger jag har glomt kniv eller sax i handbagaget har de latit mig knalla ut igen och posta hem den, sa det kan vara vart att ta med kuvert och frimarken....

• Forumsledning
Posted

@Torak: Håll med om att det låter något ologiskt och ganska misstänktsamt..

Måste ju var bättre att kolla sitt bagage efter just sådana saker istället för att ta med ett kuvert + porto.

Som säkerhetsvakt skulle jag bli mer misstänksam om snubben som har kniv tar fram ett färdigfrankerat vadderat kuvert... "oj oj den där visste jag inte att jag hade , tur jag har ett färdigt kuvert att skicka hem i.. ehhh" 8|

Posted

Jo, skamtade mest om det - jag brukar kopa det pa Pressbyran (eller WH Smith eller vad det nu blir) i stallet. Men sattet att losa problemet funkar, i alla fall.

Sen ser jag inte vad det ar for mening med att konfiskera knivar och sant nar man anda far ut sylvassa plastbestick pa planet. De funkar ju mycket bra som vapen ocksa... det ar val egentligen bara att ingen tanker pa det.

Posted (edited)

jag blev stoppad säk kontrollen på zagrebs flyg plats med en gerber guardian backup i bältet och fick betala den horibla böterna på 1dmark och kniiven tog dom och stoppade i ett kuvert och lämnade i cockpiten. men det dröjde 2 dagar innan jag fick tillbaks den den kom med bud från kastrup hem till mig. sas stod för kostnaden för budbilen. men det var innan alqida krockade plan i NY

Edited by joppe
Posted
jag blev stoppad säk kontrollen på zagrebs flyg plats med en gerber guardian backup i bältet och fick betala den horibla böterna på 1dmark och kniiven tog dom och stoppade i ett kuvert och lämnade i cockpiten. men det dröjde 2 dagar innan jag fick tillbaks den den kom med bud från kastrup hem till mig. sas stod för kostnaden för budbilen. men det var innan alqida krockade plan i NY

Så fungerade det innan, t ex kunde man deponera sitt vapen (pistol i mitt fall) i cockpit, men numera vill man inte ha några vapen alls i "kabin".

Vet inte riktigt hur man gör nu om man tar vapnet på flyget - det blir väl koffert och vital del i handbagage?

Posted

Om man flyger civilt och ska tävla/jaga utomlands så är det bara att prata med flygbolaget när du beställer biljetten så är det inga problem. Min pappa har flygit till en hel del tävlingar med gevär och då har de lagt vapnet i "bagageutrymmet" (det har säkert nåt namn) längst fram.

Posted

Har rest en del med vapen med bla SAS och enligt tidigare talare så är det inga problem. Vapnet packas i bagaget som checkas in och vital del tas med i fickan.

Svårare än så är det inte.

Dock gäller en begränsning på hur mycket ammunition du får ta med dig, naturligtvis måste detta checkas in, denna maxvikt kan variera mellan olika flygbolag. Bara att slå bolaget en pling och kolla, dumt att stå som ett fån på flygplatsen.

MVH

Van der kaye

Posted
Blir inte sakerhetsgubbarna lite oroliga om du har ett slutstycke i fickan?

Dödsfall eller hot orsakade av ett slutstycke är nog lätträknade.. ;)

Sen att sverige är ett av världens mest vapentäta land borde ju medföra att det inte hör till ovanligheterna att folk reser med vapen...

/Magnus B

Posted
Blir inte sakerhetsgubbarna lite oroliga om du har ett slutstycke i fickan?

Vital del är pipan i mitt fall då jag reser med pistol.

För att slippa onödiga frågor visar man oftast upp pipan och licensen vid säk.kontrollen.

Det är inte alla kontrollanter som vet hur en pistolpipa eller andra vitala vapendelar ser ut.

MVH

Van der Kaye

Posted

kniv i incheckat bagage.. inga problem alls

Vapen i incheckat bagage.. inga problem alls, så länge du har alla handlingar..

surströmming i bagage whatsoever.. hur mycket problem som helst :Malaj:

/en som vet 100% säkert

Posted

En av farsgubbens vaskor blev en gang tva veckor fordrojd - eftersom den inneholl ost och potatisar.

Minnns nu inte varfor, men av nagon anledning hade han med sig svensk ost och potatis hem till UK fran Sverige, och ost ar ju inte helt olikt sprangdeg, i alla fall inte i en genomlysningsapparat. Nar den sen ar omringad av ett antal lite runda prylar i ungefar knytnavsstorlek ocksa....

Posted

tror inte jag kan ta med multiverktyg och schweitzisk fällkniv i hand bagaget denna gången.

sist jag flög var ett par veckor före 9-11.

lider av kronisk skräck att mitt bagage hamnar i bodö istället för på kreta.

tog med FULLT utr necesär.

det är väl fullt normalt att ha gaffa tejp och multiverktyp med sig på semester eller?

Posted

Inga som helst problem hade med mig två knivar och lite skarp 7,65... Från Östersund till Arlanda. Men kom på i efterhand att det kanske skulle kunna missförstås...

Men men... Gröna kläder brukar kunna förklara.

// Johansson

Posted
Inga som helst problem hade med mig två knivar och lite skarp 7,65... Från Östersund till Arlanda. Men kom på i efterhand att det kanske skulle kunna missförstås...

Varför har du ammunition med dig när du reser/flyger?

Är det inte förbjudet att ha med sig i en trycksatt kabin? :baskerKav:

Posted

// Johansson

Gröna kläder kan inte förklara ett dugg varför man är ute och flyger med kniv(ar).

Prova ut från Arlanda istället ska du få se på grejjer........

Checka in!!!

Posted

Flyplatsen på Frösön brukar vara rätt luttrad över vad mycket stressade vpl kan ha glömt kvar i fickorna när dom rusar ut för att hinna med standby flyg. Så var det på min tid. Fick dock ha min Gerber i handbagaget istället för i bältet (detta var dock 92-93). Fanns ett par tillfällen när jag fick sitta ensam också :baskerKav:

Befälselev Engström+inkörd tidigt med MC ordonans för regementsnämnd+2 veckor i fält+stående KB permission efter 1130+ stressad standby flyg till Stockholm= oduschad KB i M90 med camofärg bakom öronen får sitta ensam på planet

Posted

Under vilka förutsättningar åker man reguljärflyg i Sverige?

I den gröna verksamheten finns de ofta använda ledorden: Rätt tid, rätt plats och rätt utrustning . I denna tråd verkar några personer tycka att det är "häftigt" att komma med militär utrustning till flyget.

Att överhuvudtaget inte ha någon som helst koll på sin egen utrustning eller sig själv bevisar ju en gammal och tyvärr sann tes. Beväringen (KB tom F-sold) måste hållas kort så att han inte springer ut på stan med ammunitioneffekter eller kamouflagemålad. Ingen av oss som besöker detta forum har något intresse i att FM och dess personal uppmärksammas i något som kan uppfattas som negativt.

Och, ja, jag har också gjort min värnplikt på I5, jag har också varit på skyttekompani, jag har också åkt stand-by flyg från Östersund - men till skillnad från andra iförd en hel och ren m90 och utan knivar och stulen ammunition.

Visa respekt för Ditt regemente och FM i helhet som Du, i egenskap av uniformerad personal representerar - Du syns.

Gör om - gör rätt!!!

Koskela, (2Nskbat)-> :camo: <- vpl som inte fattar bättre...

Posted

Haller med Koskela. Nar jag lag inne flog jag alltid iford M/90 - min vanliga, alltsa, vi fick inte ut "fin-90" - men hel och sa ren som mojligt, och sa ofta jag kom ihag hade jag min Leatherman i bagaget snarare an pa baltet. Men det var aldrig nagra problem med det - de ar val vana vid lumpare uppe pa Lulea Flygstation.

(Forresten, visst later "Flygstation" avsevart tuffare an "Flygplats"? Lite som skillnaden mellan "Krigsman" och "Soldater" eller "Krigsmakten" och "Forsvarsmakten"....)

Posted (edited)

Och Koskela har vilket förslag på att få en ren uniform att använda vid hemresa ur en utrustningslista som innehåller 1 m/90 samt förutsätter att man tvättar själv hemma? Tidsaspekten har jag redan nämnt.

Överlag kan man nog kanske uträkna att man med hjälp av sättet jag skrev detta på nog var något raljant? Avseende Johanssons inlägg kan jag inte uttala mig.

Kniv ingick i den personliga utrustningen och inte bara fick, utan skulle bäras till uniformen på min tid. Dock skulle den inte synas, och det kunde vara lämpligt att lägga ifrån sig den innan resor, men lätt hänt att glömma. Att hygienen kunde vara bristfällig tror jag mitt inlägg förklarar helt, camofärg bakom öronen har alltid varit ett problem när man inte kan duscha.

Noterar att Koskelas profil är lite bristfällig, så jag kan inte avgöra om och när han låg vid I5.

Edited by Hans Engström
Posted

Petigheten när det gäller vad som räknas som kniv kan ibland vara väl extrem.

Jag har blivit fråntagen ett SwissArmyCard som de såg via röntgen att jag hade i plånboken. Det innehöll en slö nagelpetare och en ihopvikbax sax som på sin höjd kunde penetrera en silkesjal.

Toleransen för vad som får tagas med i kabin är noll, i incheckade väskor har jag haft med dykknivar modell större utan problem.

Posted (edited)
Hur svårt kan det vara att få ombord en knivpenna på ett flygplan?

Tja, röntgas det så syns den ju.. men om du verkligen vill ha på något vasst på ett flygplan så är det ju inte så komplicerat.

Dock så bör du ju tänka dig noga för om du bara vill ha med en kniv (motsv.) för att vara ball, du lär sitta i skit till halsen om du åker dit...

Min teori är att om du åker fast med något som är avsett att kunna smugglas förbi säkerhetskontroller så åker du dit för uppsåt, det kan icke vara bra.

Som tidigare nämnts, inchecket är inga problem, jag har flugit med en "väska i väskan" med knivar, både till och från USA.

Edited by 2Sharp