Jump to content

Recommended Posts

• Replies 196
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

oicw1.jpg:clap:

the left side view on the XM-29 OICW, showing its controls on the sighting unit

oicw2.jpg:wub:

the major components of the XM-29

oicw3.jpg:wub:

XM-29 OICW ammunition - HE (High Explosive) ant TP (target practice) rounds for 20mm unit and KE (Kinetic Energy) 5.56mm NATO round

:banana Måste M-Nummermärkas :wub:

Posted

Scattergun jag ber om ursäkt för att jag inte kunde se att din fina pjäs var en Super Blackhawk

Jag har själv skjutit med en Super Blackhawk cirka 60 skott men det var en vanlig sådan utan de förfiningarna som finnes på din

Har du någon bra handladdning som du kan rekomendera till en Super Blackhawk SA 44 magnum med 8 tums pipa?

Det är en kompis till mig som äger vapnet och som precis har börjat att handladda så han ville ha hjälp att få tag i en vettig handladdning som är bra för vapnet i fråga

Men som jag anser är man osäker så är det bättre att fråga så att man inte gör någon person sur pga ens okunskap

Posted

Hej 9x19

De bristerna som jag tänker på när det gäller 1911´an är primärt mag kapaciteten på ett standard vapen dvs 7+1.

Sen är det en ren personlig sak.

Jag gillar inte greppsäkringar personligen

När det gäller de positiva aspekterna av vapnet så är de många

Du kan förbättra vapnet hur mycket du vill eller har råd och du kan få en väldigt fin precision i vapnet men allt hänger på hur mycket du vill lägga ner i pengar och tid på det

Du nämnde att det verkar som att vissa individer har jobbat som Pimps i New Orleans.

En viss General George Patton hade pärlemor kolvar på sina revolvrar som han bar med sig i hölster under kriget.

Är det pimp faktor?

För min del så tycker jag om utseendet på en revolver med den förändringen

Du frågade om Mk23´an varför jag gillar den

Det är en del personliga orsaker samt vissa praktiska orsaker.

Vi kan börja med de personliga orsakerna.

Utseendet på vapnet

Uppläget av reglagen jag gillar att det finnes separat säkring och decoker på den

Ingen greppsäkring

Den passar min näve väldigt bra jämnfört med Glocken

Nu går jag över på de praktiska orsakerna

Mag kapaciten 12+1

Grund presitionen i vapnet

Att vapnet redan har en räls för montering av lampa/laser

Att det är förberett för montage av ljuddämpare om det finnes behov

Bra riktmedel som du kan montera in tritium i om du behöver det

Sen en viktig sak med vapnet det är väldigt funtionsäkert enligt vad jag har hört och läst mig till i olika tidningar och artiklar här på nätet

Sen kan man kalla det en bonus att vissa special styrkor använder pistolen i fråga

Jag hoppas att det var svar på dina frågor 9x19

• BlåGul -1
Posted
En viss General George Patton hade pärlemor kolvar på sina revolvrar som han bar med sig i hölster under kriget.

Är det pimp faktor?

Nej, han hade elfenben och hade förmodligen slagit dig på käften för det där.

Ur "the unknown Patton"

Patton took violent offense at any reference to his pistols being pearl handled. He said, "Only a pimp in a New Orleans whorehouse or a tin-horn gambler would carry a pearl-handled pistol." In no uncertain terms he would have the offender know that his revolver was indeed "IVORY-GOD-FUCKING-DAMN-HANDLED" and with that he would turn on his heel and leave.

Sen kan man kalla det en bonus att vissa special styrkor använder pistolen i fråga

...och ganska många fler 'specialstyrkor' använder någon variant av 1911. :)

(Som för övrigt, likt alla tjänstepistoler, också kan förses med tritiumriktmedel, är lättare att bära, betydligt smidigare och minst lika funktionssäkert och tättskjutande om du betalar samma pengar som för en HK...)

Posted
Har du någon bra handladdning som du kan rekomendera till en Super Blackhawk SA 44 magnum med 8 tums pipa?

Det är en kompis till mig som äger vapnet och som precis har börjat att handladda så han ville ha hjälp att få tag i en vettig handladdning som är bra för vapnet i fråga

Men som jag anser är man osäker så är det bättre att fråga så att man inte gör någon person sur pga ens okunskap

Ja och i handladdningarnas värld så kan man ju göra folk mycket sämre än sura om man inte vet riktigt vad man gör....söndersprängda är en mycket tydlig möjlighet tex....

....men till frågan! en bra laddning som jag kör i min Ruger är en Hornady 300 grains XTP hålspets över 20,6 grains Vihtavouri N110 och en CCI Large Pistol Magnum, det ger ungefär 425 m/s. Skjuter också gärna med samma kula i 240 grains, samma krut men minns inte riktigt vilken vikt det var, ska kolla... men hastigheten ramlar upp i bortåt 500m/s.....Lycka till!

Posted

Där ser man 9x19

Jag håller på att läsa Pattons memoarer och jag fick tyvärr fel för mig när det gäller kolvarna

Och om jag hade fått en smäll av Patton så hade jag antagligen förtjänat det

Du har en poäng med att 1911´an är lite mindre än en Mk23

Och du har rätt att special styrkor använder den fortfarande

Där ser man vad man glömmer när man läser in annan fakta om ämnena

Men som sagt så är det vissa personliga orsaker/åsiker som gör att jag gillar M23 lite mer än en 1911

Skulle vara kul att få provksjuta en gammal 1911

Jag har haft nöjet att få provskjuta en FN High power från WWII med riktmedel som var ställbara upp till 500m det var en trevlig pistol skulle vara rolig att använda som tjänste vapen

Jag har också haft nöjet att få testa en Mauser C96 kvastskaft kal .30

Trevlig pistol

Posted (edited)

Har vi GMG i försvaret? Ifall inte så skulle jag vilja se dessa skönheter på lättare pansar :). Tyskarna har GMG:s på sina BOXER MRV:s :)

gmgcover.jpg

Edited by ArtMan
Posted (edited)

Att jämföra en 1911 och Mk23 är ju som att jämföra äpplen och päron.

Mk23 har en massa fina finesser, är tålig och bra, har stor magasinskapacitet, fina riktmedel, men är klumpig och stor, har dålig balans och trycke(jämfört med en 1911).

medan 1911 har relativt begränsad magasinskapacitet (förutom doublestackmodellerna) men med uppdaterade riktmedel har den en balans som lämnar det mesta efter sig vad gäller "pointability" som amerikanerna säger. Har skjutit båda och 1911 vinner varenda gång det bara gäller att peka och göra ett hål på snabbaste sätt....Mk23 kan dock göra många fler hål....men det är väl sannolikt det första som är det viktigaste, då folk med hål i själva har svårt att göra egna hål.....hehe

Edited by scattergun
Posted

Förvånar mig att OICW dykt upp men inte XM8. Den här är ju given!

xm8_rightmed.jpg

Så plastiskt söt som bara ett 80-talsbarn kan uppskatta... Polyeten powers society! :unsure:

Posted

Vaad gäller Hk:s klump45:a (Mk23) så kan jag inte för mitt liv begripa varför någon ur ett specialförband skulle vilja ha en pistol som är dubbelt-tredubelt så tung och avsevärt klumpigare än-vilken-vettig-pistol som helst. att bära den på benet är inget som lockar mig iaf. om man nu vill ha allt lull-lull som finns i "kittet" så är det bara att handla, för rubbet fins till de vanliga tjänstevapnen (du kan fö hänga på rubbet, lampa, dämpare mm på tex en glock 17 eller 21 och pangen är fortfarande lika stor som en klump Hk)

Pratade med en fd SEAL armorer(instruktör vid SIG academy) vid en kurs för några år sedan och han delade min uppfatting, han föredrog SIG i alla lägen framför klumpen.

Posted

Intressanta åsikter och poänger som ni tar upp

Du har rätt när det gäller 1911´an att den kan anpassas efter det mesta

Men hur skall jag säga det jag har fastnat för Mk 23 pga att den passar mig och att jag gillar att ha ett vapen utan greppsäkring.

Det är säkerligen en bra sak att ha på ett vapen men jag gillar inte det

Jag föredrar tumsäkring som finnes på båda vapena samt att jag gillar att Mk 23 har en separat decoker

Men som någon annan nämnde att man kan ta en Glock och hänga på den ett liknade kit eller en Walther P99

Men man övar mer och bättre med ett vapen som man gillar

Jag gillar inte att Glocken saknar en tumsäkring

Det är en ren personlig sak

Jag har lärt mig skjuta med pistoler som har haft en tumsäkring och utan någon anledning så kännes det säkrare med ett vapen som har en sådan säkring

Men det är jag

Jag kan skjuta ganska hyffsat med en Glock fastän jag ogillar att den saknar tumsäkringen. Den bristen väger vapnet upp med att man få iväg sitt andra skott väldigt snabbt

Posted

Zeb. Till den gosaken räcker det med barlast för att totalkvadda någons dag.

Annars saknar jag EM bössorna från Eraser

Posted
Zeb. Till den gosaken räcker det med barlast för att totalkvadda någons dag.

Annars saknar jag EM bössorna från Eraser

Det tycker jag låter mycket bättre. :) för ingen vill ju ha radioaktiva partiklar i håret varje dag i resten av sitt liv.

Posted

Husquarna 9,3*62 med kortad pipa ca 10cm och Aimpoint comp c ,snabbrem. Kul bössa men inte riktigt klar jag har inte bestämt om det ska bli plast eller laminat,andra roliga förslag?? :banana

Posted
Tycker nog att den enda gravyr som skall sitta på ett vapen är just M-nummer!!!

Lägg till vapennumret och naturligtvis Tre kronor. Annars kan ju inte soldaten lära sig vapennumret ordentligt.

Posted

Om jag får ge några nya förslag till eder alla här

:navy:

Automat karbin: G36 alt Ak5D eller Ak4B eller Galil

:D

Prickskytte gevär:L96aw .338mag alt Psg1

:D

Kpist:MP5A3 alt MP10SD alt Ump.45

:/

Pistol: Colt 1911A1 alt Mk23 alt En glock .45

Hagel: Usa 12 alt Itacha

Pdw: Hk MP7 alt Jatimatic

Tbh:Ljuddämpare, M203, Lam, utl

Sätt ditt kronan och ett M-Nr så alla blir glada och belåtna

Posted

Glock 21

Vikt laddad:1085g

Magkapacitet: 13

"DA-pull": 25N

H&K Mark 23

Vikt tom: 1100g

Magkapacitet: 12

"DA-pull":50N

Med "+2" magbotten kommer 21:an upp till 15 patroner med samma vikt som Mk23 tom (ja, ja c:a) och för mellanskillnaden upp till priset för Mk23 kan en beställare få MÅNGA 5" Bar-Sto-pipor av mach-grade... T o m gängade!

I rest my case! :P

Posted

@Skenberg. Lite synpunkter på ditt förslag.

AK: Varför Galil? De andra kan jag se någon mening med. Ak5D och ak4B har väl iofs redan m-nummer.

Kpist: Varför inte en UMP i 9x19?

PDW: MP7 och Jatimatic spelar inte riktigt i samma division. MP7 spelar i elitserien och Jatin spelar väl mer i div 4. Jatimaticen är säkert mycket billigare, men intenting att köpa in och använda 30 år (+) i FM.

"It's the hard hart that kills"

Posted

Inf som svar på din fråga om varför jag valde vissa vapen

När det gäller AK version Galil

Galilen är ett välbeprövat system som bygger på Kalashnikoven

Det finnes potential att vidar utveckla Galilen om det finnes behov samt att vapnet i fråga är fältmässigt och funkar bra

När det gäller PDW alternativet

Jatimatic är ett vapen som är billigare än Hk MP7 samt att kalibern är välbeprövad och att vapnet är i bra dimensioner

När det gäller Umpen i 45 Acp

Så är det pga jag gillar kalibern och att ha flera vapen i samma kaliber är bra och det gör det enklare för underhålls trupperna att förse en med extra amo och annat

Posted
Varför inte Gustav eller Dora två tyska kanoner frå vk2 , 800mm kaliber :baskerKav:

Därför att eldhastigheten var föga imponerande två skott i timmen (om ens det) eller något liknande..

Posted
Varför inte Gustav eller Dora två tyska kanoner frå vk2 , 800mm kaliber :baskerPa:

Därför att eldhastigheten var föga imponerande två skott i timmen (om ens det) eller något liknande..

Men verkan i målet lär ju varit kanon, om uttrycket tillåts. Och verkan går ju som bekant före skydd... :baskerFN: