wolfie666 Posted January 25, 2004 Report Posted January 25, 2004 Tjenis! Är det någon som vet/kan bestämmelserna runt så kallad "enskild skjuting" inom Hv. Quote
Forumsledning Kimster Posted January 25, 2004 Forumsledning Report Posted January 25, 2004 kort o gått .. man är aldrig ensam inom FM. Minsta enheten är 2st (stridspar) och en av dom är chef. Du får inte ensam bedriva egna skjutningar nej. Jag har ingen § att peka på men så är jag utbildad. För mig känns det som suntförnuft iaf. Quote
106 Posted January 25, 2004 Report Posted January 25, 2004 Till exempel blir det svårt att upprätthålla någon form av sjukvårdsberedskap om man är ensam. Quote
Ing Posted January 25, 2004 Report Posted January 25, 2004 Till exempel blir det svårt att upprätthålla någon form av sjukvårdsberedskap om man är ensam. Hade det inte varit lite av en bedrift att lyckas skjuta sig själv med en AK4? ;) Quote
1228 Posted January 25, 2004 Report Posted January 25, 2004 Till exempel blir det svårt att upprätthålla någon form av sjukvårdsberedskap om man är ensam. Hade det inte varit lite av en bedrift att lyckas skjuta sig själv med en AK4? ;) Sist jag kollade så var jag fortfarande bara en människa och dom flesta som ser ut som mig verkar också bara vara, människor. ;) Quote
Xit Posted January 25, 2004 Report Posted January 25, 2004 Är det någon som vet/kan bestämmelserna runt så kallad "enskild skjuting" inom Hv Har för mig att på den gammla goda? tiden så fick man åka ut till en skjutbana och utöva enskild skjutning med sin AK. Men nu är dessa tider borta, som kanske tur är. Quote
HvPrsk Posted January 25, 2004 Report Posted January 25, 2004 Det funkar lite olika över vårt land. Är du skjutledare eller har med en skjutledare, anmäler tid & plats, lämnar in övningsplan samt att skjutbanan är godkänd för det aktuella skyttet är det i regel inga problem... Quote
The Swede Posted January 25, 2004 Report Posted January 25, 2004 Det viktiga är det som Hvprsk skriver. All utbildning/övning inom HV måste vara godkänd från din MD-grupp. Detta har med försäkringar att göra. I slutänden innebär detta att du inte bara kan ta din ak och åka iväg till skjutbanan själv eller med en kompis. The Swede Quote
wolfie666 Posted January 25, 2004 Author Report Posted January 25, 2004 Ok jag fattar ,med "enskild skjutning" menar jag inte helt själv utan typ med min stridsparkamrat. Jag har en godkänd skjutbana två-tre km hemifrån. Mitt "problem" är att jag ska försöka bli skarpskyyt i min grupp men det går låångg tid mellan skarpskjutningarna och då blir det inte så mycket skjutning heller. Några förslag någon? Quote
Guest järv Posted January 25, 2004 Report Posted January 25, 2004 Om det här blir för mycket OT så kan man sätta det i en egen tråd. Jag har funderat om det egentligen inte är en del hemvärnsmän som använder sina (ibland modifierade) AK privat för jakt eller nöjesskjutning? Är jag helt ute och cyklar? Quote
NBC Posted January 25, 2004 Report Posted January 25, 2004 Det förekommer ju säkert men är verkligen inte att rekommendera av ett flertal totalt uppenbara anledningar. Quote
Guest järv Posted January 25, 2004 Report Posted January 25, 2004 Eftersom jag har sett att vissa ur hv gillar att ha på sig utrustning därifrån i tid och otid (älgjakt t ex) så har jag helt enkelt tänkt att det kanske förekommer missbruk av vapen också. Alla förstår ju att jag inte försöker smutskasta hv. Jag har själv inte hört eller sett något utan lämnar bara frågan öppen. Quote
106 Posted January 25, 2004 Report Posted January 25, 2004 Till exempel blir det svårt att upprätthålla någon form av sjukvårdsberedskap om man är ensam. Hade det inte varit lite av en bedrift att lyckas skjuta sig själv med en AK4? ;) En del har ju lyckats med Ak5 så varför inte? Underskatta inte folks klantighet. Andra möjliga händelser är ju till exempel pipsprängning eller andra olyckor. Quote
Ace Posted January 25, 2004 Report Posted January 25, 2004 Om det här blir för mycket OT så kan man sätta det i en egen tråd. Jag har funderat om det egentligen inte är en del hemvärnsmän som använder sina (ibland modifierade) AK privat för jakt eller nöjesskjutning? Är jag helt ute och cyklar? Det var ett tag sen jag läste reglerna, men så här kommer jag ihåg dem: Att använda ett militärt vapen för jakt är inte att rekommendera, eftersom det är ett förbjudet jaktvapen, både vad gäller magasinsstorlek och ställbart sikte... Det blir inga roliga konsekvenser av en polisanmälan. Dock kan man tänka att en eller ett par personer har tjuvjagat (dvs utan jaktlicens) men då blir konsekvenserna än värre, eftersom både vapen och annan utrustning som används för jakten blir förverkad (t ex bilen) + böter och skadestånd, uteslutning ur HV mm, mm, mm... Lite stora risker för att ha lite kul, eller hur? Quote
Guest järv Posted January 25, 2004 Report Posted January 25, 2004 Det var ett tag sen jag läste reglerna, men så här kommer jag ihåg dem:Att använda ett militärt vapen för jakt är inte att rekommendera, eftersom det är ett förbjudet jaktvapen, både vad gäller magasinsstorlek och ställbart sikte... Det blir inga roliga konsekvenser av en polisanmälan. Dock kan man tänka att en eller ett par personer har tjuvjagat (dvs utan jaktlicens) men då blir konsekvenserna än värre, eftersom både vapen och annan utrustning som används för jakten blir förverkad (t ex bilen) + böter och skadestånd, uteslutning ur HV mm, mm, mm... Lite stora risker för att ha lite kul, eller hur? Fängelserna är i och för sig överfulla p g a att det finns människor som är beredda att ta risker. Onekligen inga trevliga konsekvenser. Quote
GeBe Posted January 25, 2004 Report Posted January 25, 2004 Tja, kan och får (vilt)jägare skjuta in och öva med sina vapen lite som de vill på sina marker och då många jägare även är hemvärnsmän så kan jag inte tänka mig annat än att dylika ÅsaNisse-skjutningar sker lite då och då. Jag har då hört ett antal jakthistorier då omladdningstiden var misstänkt snabb... Quote
FkN Posted January 25, 2004 Report Posted January 25, 2004 Kan ju även nämnas att patronslägeslåset ej får avlägsnas om man inte fått order om att göra det! Dvs så skall låset alltid sitta i när man har vapnet i hemmet, och vapenvård skall det alltid finns tid till på/efter övningar. Att "folk" skjuter "enskild" är ett faktum, men är väl inget problem längre tror jag. Dom flesta är rätt medvetna att vapnet är stöldbegärligt. Quote
Vikström Posted January 26, 2004 Report Posted January 26, 2004 vet inte om det är någon § men vi fick inte uppträda enskilt med vapen utanför kasern när vi var i civilisationen. i skogen var det ju tvunget för posttjänst, ordonanser osv osv. det skjuts nog en hel del olovligt med hv-vapnen, helmantlad 7,62 är inte direkt svår att komma över, inte i min landsände iaf, sen kan ju överbliven am lätt "följa med" hem i fickorna efter skjutningar. Quote
wolfie666 Posted January 26, 2004 Author Report Posted January 26, 2004 Jag tror att en del missuppfattningar har gjorts i den här tråden kanske jag med. Jag menar absolut inte olaglig "enskild skjutning" på något vis. Jag anser att vill vi att HV ska bli seriöst motaget av övriga samhället så måste vi uppträda proffsigt. Det här att en del använder sin M/90 i jakten är väl kanske inte något jag tycker man bör göra. :P Quote
Boston Posted January 26, 2004 Report Posted January 26, 2004 All vapen aktivitet skall godkännas av kompch, får han veta i tid var och när och om det är en godkänd skjutledare så kan man få godkänt, då skall även säkerheten vara tillräckligt god för ett okej. Tänk på att detta oxå gäller vid b-styrka, det är inte bara att åka iväg och tro att det är okej. Det är som fu nordin säger också ptr-låset tas ur på ORDER. Jag kan gå med på mycket, men brister en sån här sak så......... (dramatisk paus) Sparken direkt - lekskolan är slut i HV nu, iallafall i mitt kompani. Quote
Phaser Posted February 19, 2004 Report Posted February 19, 2004 Sparken direkt - lekskolan är slut i HV nu! Bra sagt där. Jag håller helt och hållet med, att det är tid att ta sig i kragen för Hv och ta en titt inom de egna leden. Det finns svarta får inom alla linjer... Kommer ihåg en incident från F7: En av GU killarna på jägarskolan, tog med sin ak5:a hem + en del ammo. Han röjde sig med vapnet och polisen gjorde en liten fin påhälsning med Insatsstyrkan. Behöver jag säga mer? Åter till ämnet: Har man klartecken och har en godkänd bana ta tillfället iakt. Vi har en eller 2 skarpskjutningar per år, vilket är i min mening för lite. Sist jag sköt skarpt var när jag förnyade skyddsvaktbeviset, hela 2 skott sköt jag. Gissa om mina skills gick upp på det ;) Quote
Mungojerrie Posted February 19, 2004 Report Posted February 19, 2004 Ang. enskild skjutning, så har jag vid sådana tillfällen ringt lokal Polismyndighet och meddelat tid och plats (militär skjutbana). Något som både uppskattats och inte mött något motstånd från vare sig högre HV-chef, eller berörd Polismyndighet. Det är möjligt att det finns regler och paragrafer för denna typ av verksamhet, men vi är ju vuxna, tänkande människor och så länge det sköts snyggt, tänker inte jag kommentera det lämpliga i tilltaget. Appropå paragrafer, tycker jag somliga är väl snabba med paragrafrytteri och reglemente. Kanske är man nymuckad och nydrillad och det är ju bra i vissa fall. Vad gäller att ta ur patronlägeslåset ur AK:n endast på order så undrar jag vem som skall ge den ordern i hemmet, när du gör vapenvård? För det gör du väl? Beordrar du dig själv detta, eller ringer du närmaste chef för en sådan order telefonledes? Eller bryter Du helt enkelt mot reglementet och olovligen avlägsnar patronlägeslåset? /M Quote
Badboy Posted February 19, 2004 Report Posted February 19, 2004 (edited) Skjutning skall ledas av skjutledare. Denna skall hålla en av myndigheten utlyst övning, eftersom t ex ammunition skall beställas och redovisas. (för det har ni väl själv inte hemma? ;) ) Sjukvårdsberedskapen skall hållas (kan du göra det själv?) och skjutledaren skall ha planerat övningen med hänsyn till SäkI samt lokal skjutbaneinstruktion. Mig veterligen är det EJ tillåtet att enskilt skjuta med försvarsmaktens vapen på egen hand, oavsett var de förvaras... Automateld är tillåten på därför avsedd bana, (står i lokala skjutfältsinstruktionen). Det är således fullt tillåtet att öva t ex grupps blixtlås bakåt, skarpt på skjutbana. vanligtvis är begränsningen max 30 meter från vallen, med 100- i höjd och sida, där det är tillåtet.. /Magnus B edit: grisfingrar... Edited February 19, 2004 by Badboy Quote
Boston Posted February 20, 2004 Report Posted February 20, 2004 Vad gäller att ta ur patronlägeslåset ur AK:n endast på order så undrar jag vem som skall ge den ordern i hemmet, när du gör vapenvård? För det gör du väl?Beordrar du dig själv detta, eller ringer du närmaste chef för en sådan order telefonledes? Eller bryter Du helt enkelt mot reglementet och olovligen avlägsnar patronlägeslåset? Tid för vapenvård skall ges efter övningen, därefter monteras vapenlåset. Ett annat argument för att klarlägga varför inga enskilda skutningar får genomföras är, vad jag vet så får INGEN inneha ammo hemma längre varken lös eller skarp. Quote
Phaser Posted February 20, 2004 Report Posted February 20, 2004 Ett annat argument för att klarlägga varför inga enskilda skutningar får genomföras är, vad jag vet så får INGEN inneha ammo hemma längre varken lös eller skarp. Stämmer bra det. /Phaser Quote
Mungojerrie Posted February 20, 2004 Report Posted February 20, 2004 (edited) Ett annat argument för att klarlägga varför inga enskilda skutningar får genomföras är, vad jag vet så får INGEN inneha ammo hemma längre varken lös eller skarp. Stämmer bra det. /Phaser Såvitt jag vet har varje människa med civil vapenlicens rätt att inneha i varje fall skarp ammunition, lös vet jag inte. Finns för övrigt att köpa över disk, i något som kallas jakt/vapenaffärer. Vad som tekniskt skiljer övningsammunition/helmantlad Winchester .308, från Nato 7,62x51mm, vet säkert någon vapenfetischist. Säkert är att de med fördel kan avfyras i såväl militära -som civila jaktvapen, med endera kaliberbeteckning. Jag är inte för en allmän praxis att folk ska hålla på och panga hejvilt, med sitt militära vapen. Jag har dock vid flera tillfällen lagligen avfyrat civilt vapen, utan vare sig formell skjuledare/chef, eller sjukvårdsberedskap. Pudelns kärna menar jag är att det förekommer, oavsett huruvida det är lagligt eller ej. Mitt råd, om du känner att du måste -sköt det jävligt snyggt. Sedan kan det ju vara så att olika HV-områden ser olika strängt på reglementsenlighet, diciplin och individuella initiativ. Allt är inte svart eller vitt. En retorisk fråga till Boston: Om någon av ett eller annat skäl inte hinner, eller glömmer vård av eget vapen i direkt anslutning till övning. Anser Du att vederbörande hellre bör utesluta vapenvård i hemmet, än att bryta mot reglementet? /M Edited February 20, 2004 by Mungojerrie Quote
The Swede Posted February 20, 2004 Report Posted February 20, 2004 @Mungojerrie Det är INTE tillåtet att skjuta civil ammunition i militära vapen. Det är heller inte tillåtet för en HV-soldat, eller någon annan soldat för den delen att bryta mot de regler som finns avseende vapenhantering. Ditt "råd" om att "sköta det snyggt" var bland det dummaste jag läst. Antingen följer man de bestämmelser som finns eller så lämnar man in sin utrustning och avslutar sitt HV-kontrakt. The Swede Quote
Badboy Posted February 20, 2004 Report Posted February 20, 2004 Ett annat argument för att klarlägga varför inga enskilda skutningar får genomföras är, vad jag vet så får INGEN inneha ammo hemma längre varken lös eller skarp. Stämmer bra det. /Phaser Såvitt jag vet har varje människa med civil vapenlicens rätt att inneha i varje fall skarp ammunition, lös vet jag inte. Finns för övrigt att köpa över disk, i något som kallas jakt/vapenaffärer. Vad som tekniskt skiljer övningsammunition/helmantlad Winchester .308, från Nato 7,62x51mm, vet säkert någon vapenfetischist. Säkert är att de med fördel kan avfyras i såväl militära -som civila jaktvapen, med endera kaliberbeteckning. Jag är inte för en allmän praxis att folk ska hålla på och panga hejvilt, med sitt militära vapen. Jag har dock vid flera tillfällen lagligen avfyrat civilt vapen, utan vare sig formell skjuledare/chef, eller sjukvårdsberedskap. Pudelns kärna menar jag är att det förekommer, oavsett huruvida det är lagligt eller ej. Mitt råd, om du känner att du måste -sköt det jävligt snyggt. Sedan kan det ju vara så att olika HV-områden ser olika strängt på reglementsenlighet, diciplin och individuella initiativ. Allt är inte svart eller vitt. En retorisk fråga till Boston: Om någon av ett eller annat skäl inte hinner, eller glömmer vård av eget vapen i direkt anslutning till övning. Anser Du att vederbörande hellre bör utesluta vapenvård i hemmet, än att bryta mot reglementet? /M Såvitt jag vet har varje människa med civil vapenlicens rätt att inneha i varje fall skarp ammunition, lös vet jag inte. Finns för övrigt att köpa över disk, i något som kallas jakt/vapenaffärer. Som civil vapenägare har jag rätt att köpa civil ammunition som är tillåten att använda i mitt civila vapen. Jag har dock vid flera tillfällen lagligen avfyrat civilt vapen, utan vare sig formell skjuledare/chef, eller sjukvårdsberedskap. Civila vapen= civila regler, detta är helt ok. Militärt vapen=militära regler, detta är förbjudet. Går ej att jämföra! Säkert är att de med fördel kan avfyras i såväl militära -som civila jaktvapen, med endera kaliberbeteckning. Kan, men får EJ!. Icke M-nummermärkt ammunition i militära vapen är inte godkänt. Det kräver BOA, (Beslut Om Användning). /Magnus B Quote
Mungojerrie Posted February 20, 2004 Report Posted February 20, 2004 The SWEDE, OK då. Det var vid närmare eftertanke ett dumt råd. /M Quote
bushman Posted February 20, 2004 Report Posted February 20, 2004 Sparken direkt - lekskolan är slut i HV nu. tänk om det vore så i hela landet. nu talar jag iofs om tidiga 90-talet men jag blev förvånad då jag efter tre veckor, kunde vandra hem med ett mausergevär m96, från lokala hv kontoret. då hade jag bara fyllt i ett kontrakt. och varje måndag hade vi skjutningar på en gammal militär skjutbana långtbortiskogen. där sköts det mer med älgstutsare och andra civilavapen än med militära. ammon var förståss militär. totalt vansinniga versioner av praktiskt skytte förekom, allt medan PC stod och drack en kopp kaffe. det ända som var viktigt var att vi plockade upp hylsorna efter oss, markägaren hade krav på det. jag gissar att det fortfarande förekommer runt om i landet. det är inte alla som gillar att IP-reformen gjorde hv mer militäriskt men dessa vapentokar är som tur vad på väg ut tillsammans med nollorna. de gillar inte att någon kontrollerar deras övningar, och stänger in dem på militära skjutbanor med regler. tyvärr tror jag inte de slutar, bara för de går ur HV. vill de så ordnas det ammo från FM på andra vägar. ty ingenstans är det så uppenbart att blod är tjockare än vatten än i HV Quote
Recommended Posts