Fbj972 Posted March 24, 2005 Report Posted March 24, 2005 Jag tycker inte om att peka ut personer utan att jag vet att det är okej, eller om det är officielt. Nu då, som jag sagt innan så är flytten till F17 lite kontroversiell och det finns många frågetecken om mycket. Jag skulle inte sagt nått nu ser jag men mem, Saken var att jag vill bara tala om att det finns många saker som diskuteras och vissa saker har redan fått sina preliminära plats, från vad F17 säger. De som det berör vet vem personen är, resten får vänta lite till. He he... Antog att svaret skulle bli detta, men man kan ju försöka i alla fall. Quote
A2Keltainen Posted March 25, 2005 Report Posted March 25, 2005 När jag marchtränade innan inryck använde jag sand som jag stoppade ner i en plastpåse och köttade ner i ryggsäcken... jävligt bra, det formar sig efter ryggen, och det är ganska tungt om man tar tillräcklingt mycket... Så det e bara att leta upp närmaste lekplats och börja gräva... eller på nåt annat ställe för dom som inte bor i stan.. Jag använder en vanlig tio liters plasthink som jag fyller med liggande fem kg:s järnvikter avsedda för skivstång/hantlar. Sedan ställer jag hinken i ryggsäcken på en förhöjning gjord av en sovsäck och några soffdynor och drar åt de horisontella spännremmarna rejält. På så sätt får jag vikten högt upp på ryggen och järnskivorna hålls bra på plats. Det hela fungerar utmärkt med 40 kg i en stabil softpack. För närvarande så har jag inga vettiga kängor, och marschtränar i väntan på inköp av sådana iförd löparskor (på väg och i väldigt lätt terräng typ bra stig). Jag har dock funderat på om det faktiskt inte finns fördelar med att marschträna iförd löparskor eller liknande, då de ger mindre stöd för foten/benet, och man därför i högre grad istället använder och tränar musklerna för att ge stöd. Däremot så är löparskor självklart ett mindre bra val i svår terräng med tung packning, och/eller om man vill "härda" sina fötter. Quote
Jarl Posted April 1, 2005 Author Report Posted April 1, 2005 Sjysst att träffa gamla FBJ som figuranter. Hoppas den traditionen håller i sig. .. Jag antar att ni också tyckte det var ganska kul att brottas lite, eller vad säger du Emil? .. Utb.kontroll och 2 mil snabbmarsch om 2 veckor.. Skall bli intresant ;) .. Quote
Jarl Posted April 14, 2005 Author Report Posted April 14, 2005 http://www.nlt.se/artikel.php?id=6888&avde...2&avdelning_2=5 Quote
Guest Andrew Posted April 15, 2005 Report Posted April 15, 2005 (edited) Note 2 meself ! .... Jarls länk verkar borttagen :( Edited April 15, 2005 by Andrew Quote
Fbj972 Posted May 5, 2005 Report Posted May 5, 2005 Information om årets utbildningskontroll finns att läsa här. Quote
Fbj972 Posted May 10, 2005 Report Posted May 10, 2005 Här kan du läsa om årets samövning med danska Jaegercorpset. Quote
LYNX Posted June 27, 2005 Report Posted June 27, 2005 Jag har tidigare visat FBJS första förslag till baskermärke, det godtogs ej. Då bilden är i svart/vit samt att det tillkommit nya FBJ aspiranter så har jag "snyggat" till den, för att ni lättare kan jämföra med den med nuvarande. Quote
Fbj972 Posted June 27, 2005 Report Posted June 27, 2005 Jag tror alla är glada över att det första förslaget inte godtogs... Quote
Kenny Posted July 10, 2005 Report Posted July 10, 2005 Jag är inskriven som flygbassäkgruppchef på F17 i juni 07. Efter att ha läst Nimitz inlägg om en övning typ jobbig i tråden Flygbassäk 2006 skulle det vara intressant att jämföra säk förbanden med FBJ. Så om någon utav er FBJ:are har lust att skriva om eran hårdaste/jobbiga övning med förbandet. Givetvis inte baskerprovet. Quote
Fbj972 Posted July 10, 2005 Report Posted July 10, 2005 Jag är inskriven som flygbassäkgruppchef på F17 i juni 07. Efter att ha läst Nimitz inlägg om en övning typ jobbig i tråden Flygbassäk 2006 skulle det vara intressant att jämföra säk förbanden med FBJ. Så om någon utav er FBJ:are har lust att skriva om eran hårdaste/jobbiga övning med förbandet. Givetvis inte baskerprovet. <{POST_SNAPBACK}> Nej, tack... Inga jämförelservarianter i denna tråd. Quote
Nimitz Posted July 11, 2005 Report Posted July 11, 2005 Kort och gott: Det krävs mer av en FlygbasJägare Quote
Kenny Posted July 11, 2005 Report Posted July 11, 2005 Kort och gott: Det krävs mer av en FlygbasJägare <{POST_SNAPBACK}> Svaret uppskattas, dock var det inte riktigt det jag ville veta, ville bara få en inblick i tuff en övning med FBJ. Quote
Guest Andrew Posted July 12, 2005 Report Posted July 12, 2005 Och då svarar jag som Flygjästbagare - vad som är tufft och jobbigt för mig må vara antingen en barnlek eller en ännu jobbigare/tuffare övning för en helt annan Flygbasjägare. Som du ställer frågan så inser du förmodligen ganska fort att du kommer du få olika svar ifrån respektive individ. Det finns inga tuffa eller jobbiga övningar om du frågar mig , bara vissa övningar som antingen är lite roligare , tråkigare eller som kräver lite mer utav en själv ! ;) Quote
Kenny Posted September 11, 2005 Report Posted September 11, 2005 På senare tid har jag funderat över om någonsin hundarna gett up under en övning? Skulle vara kul att få höra lite, om det skett. Quote
Nimitz Posted September 11, 2005 Report Posted September 11, 2005 Hundarna blir mer eller mindre trötta, motiverade, nogranna. Att de ger upp kan jag inte säga att de som vi hade gjorde nån gång. Inte mig veterligen. Quote
Pathmaker Posted September 14, 2005 Report Posted September 14, 2005 några links: http://www.f17.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=29392 http://www.sydostran.se/002.lasso?id=30503&lay=nyheter http://www.sydostran.se/002.lasso?id=27228&lay=nyheter http://www.blt.se/article_nocomment.php?ar...470,102;149;0;0 Quote
Forumsledning Kimster Posted September 14, 2005 Forumsledning Report Posted September 14, 2005 Det ryktas om att de andra befälen på F17 tvingas numera köpa in kattsand... :P Quote
Dajo Posted September 14, 2005 Report Posted September 14, 2005 På senare tid har jag funderat över om någonsin hundarna gett up under en övning? Skulle vara kul att få höra lite, om det skett. <{POST_SNAPBACK}> En hund ger inte upp men däremot så får man "nerträning" vilket gör att hunden blir sämre till nästa gång och därför måste tränas med motivationsövningar för att komma tillbaka till tidigare prestationsnivå. Jämför med en kniv man skär i något hårt med. Efter ett tag blir den hopplöst slö och näst intill oanvändbar och då måste man lägga några timmar på att slipa upp den igen så att den blir som ny. Även om hunden inte ger upp så kan den bli så trött och okoncentrerad att den missar och slarvar bort spåret. Så att köra slut en hund är dumt och oansvarigt. Quote
Stella-Polaris Posted September 14, 2005 Report Posted September 14, 2005 (edited) På senare tid har jag funderat över om någonsin hundarna gett up under en övning? Skulle vara kul att få höra lite, om det skett. <{POST_SNAPBACK}> En hund ger inte upp men däremot så får man "nerträning" vilket gör att hunden blir sämre till nästa gång och därför måste tränas med motivationsövningar för att komma tillbaka till tidigare prestationsnivå. Jämför med en kniv man skär i något hårt med. Efter ett tag blir den hopplöst slö och näst intill oanvändbar och då måste man lägga några timmar på att slipa upp den igen så att den blir som ny. Även om hunden inte ger upp så kan den bli så trött och okoncentrerad att den missar och slarvar bort spåret. Så att köra slut en hund är dumt och oansvarigt. <{POST_SNAPBACK}> Min erfarenhet ar att ofta tappar foraren konsentration och uppmarksamhet fore hunden..... Men man skyller oftast pa hunden som inte kan forsvara sig. Likadant med jagare som aberopar noskvalster, borelia och gud vet vad, pa hunden.... Edited September 14, 2005 by Stella-Polaris Quote
twintip Posted October 22, 2005 Report Posted October 22, 2005 Lite längre bak i tråden är det spekulationer att FBJ kmr minska med åren, varför tror ni det och kommer det (spekulationsvis) att finnas kvar 2008-2009-2010 ? Quote
BuddhaSWE Posted September 10, 2006 Report Posted September 10, 2006 Haloj Haloj! Jag har lite frågor till er som är flygbasjägare eller är under utbildning till det, Ska man söka till Fbj om man tycker om att vara ute i skogen, dvs är dom mycket ute i skogen å härjar? Rekomenderar ni att gå flygbasjägar utbildningen? Motivera gärna svaret Vill inte ha en tjänst där jag ska sitta vid ett skrivbord 24/7 direkt, ja vill ut i skogen å kriga Och till sist: Vilka krav är det för att bli fbj? MKT Tacksam för svar =) Quote
Cosmo Posted September 10, 2006 Report Posted September 10, 2006 (edited) Ja, du får vara väldigt mycket ute i skogen... Kraven hos pliktverket är samma som för KJ/FJS inkl extramönstring. I min mening så är det en mycket bra utbildning och jag tror knappast att du blir besviken. Edited September 10, 2006 by Cosmo Quote
BuddhaSWE Posted September 10, 2006 Report Posted September 10, 2006 (edited) @Cosmo Okej, det verkar vara en bra ubildning och jag hoppas verkligen jag klarar av den. Dock är jag inget fysisktfenomen direkt. Fast å andra sidan jag har god kondition och min sedan länga sviktande armstyrka håller jag på och övar upp.. Det SKA gå, sakta MEN SÄKERT! Förresten, någon som har något annat förslag på utbildning förutom fbj? Edited September 10, 2006 by BuddhaSWE Quote
DarCore Posted September 10, 2006 Report Posted September 10, 2006 @Cosmo Okej, det verkar vara en bra ubildning och jag hoppas verkligen jag klarar av den. Dock är jag inget fysisktfenomen direkt. Fast å andra sidan jag har god kondition och min sedan länga sviktande armstyrka håller jag på och övar upp.. Det SKA gå, sakta MEN SÄKERT! Förresten, någon som har något annat förslag på utbildning förutom fbj? din fysiska status går att ordna till, något som du måste ha däremot är ett tjockt pannben! Quote
ExMarine Posted September 10, 2006 Report Posted September 10, 2006 @Cosmo din fysiska status går att ordna till, något som du måste ha däremot är ett tjockt pannben! Trött på tjatet om "Tjockt pannben" då det är viljan som avgör i slutet ändå! Quote
Amfibieslusken Posted September 10, 2006 Report Posted September 10, 2006 @ExMarine: Tjockt Pannben = Vilja. Har du inte fått lära dig det? Quote
K3_07 Posted September 10, 2006 Report Posted September 10, 2006 Ja, du får vara väldigt mycket ute i skogen... Kraven hos pliktverket är samma som för KJ/FJS inkl extramönstring. I min mening så är det en mycket bra utbildning och jag tror knappast att du blir besviken. Nej de e dom inte, möjligtvis samma som för KJ men inte FJS. FJS kräver tex en 6:a på inskrivningen. Det gör inte befattningen kustjägare (soldat), Flygbasjägare eller flygbasjägarpatrullchef, där räcker de me en 5:a. Å man får nog ha mindre synfel för FBJ oxå om ja inte missminner mej. Quote
twintip Posted September 10, 2006 Report Posted September 10, 2006 Ja, du får vara väldigt mycket ute i skogen... Kraven hos pliktverket är samma som för KJ/FJS inkl extramönstring. I min mening så är det en mycket bra utbildning och jag tror knappast att du blir besviken. Nej de e dom inte, möjligtvis samma som för KJ men inte FJS. FJS kräver tex en 6:a på inskrivningen. Det gör inte befattningen kustjägare (soldat), Flygbasjägare eller flygbasjägarpatrullchef, där räcker de me en 5:a. Å man får nog ha mindre synfel för FBJ oxå om ja inte missminner mej. Dock har ju KJ krav på färgseende... F.ö. har jag läst att det är minst 6/7 på alla värden som gäller även på KJ... De andra förbanden(FJS,FBJ) har jag inte en aning om. Hoj Quote
Recommended Posts