Jump to content

Recommended Posts

Posted
Hoppas dom inte lökar till saker och ting.. Tex fältdelen, 12 dagars tjänst - 2 dagar hemma mm och allt annat (roligt) som gör oss till lite bättre soldater .. pricis ;)

Hur tycker ni som rycker in 06 om att bli flyttade till f17? Hoppas ni springer som galningar nu, det lär ni (förhoppningsvis) behöva!

:lol:

Det här med flytten hoppas och tror jag blir bra... Sen så hade ju varit perfekt om iaf några befäl hänger med vid flytten.

Jag tror inte heller att det på något sett blir slappare bara för att det flyttar (hoppas verkligen inte det iaf!) men jag hoppas bara att kompetensen följer med från F7... Så det inte blir ett F21 fiasko eller vad det är ni kallar det. :)

Springa vet jag att det ska jag typ göra varje dag fram till inryck för det kommer behövas ;)

Mvh aspirant Andersson ;)

• Replies 1,4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Grabbar grabbar, LUGN!

Det blir bra för er, oavsett vilka beföl som kommer med eller inte.

Oroa er inte över sånt ni inte kan påverka utan träna ni på ¨så ska ni se att det ordnar sig.

Posted
Flygvapnet grundade hunddetaljen på F14 1980 och FbjS grundades 1983... Så ditt påstående att det är personal från flygbasjägarna som utgjort grunden för FHTE sämmer inte helt.

Det ena behöver inte utesluta det andra, Sir Vival. Jag vet minst två herrar som var med från början. Att de inte var där i egenskap som representanter från FbjS, utan flyttade dit när skolan startades är väl av ringa betydelse?

Vill f.ö inte ha något sandkastande här..

Jammen då är det tvärt om: att FbjS byggts av folk från "hunddetaljen"! :P

(Obs! Inte menat som att kasta varken skit eller sand, jag gillar flygjäsbagare.)

Posted
(Obs! Inte menat som att kasta varken skit eller sand, jag gillar flygjäsbagare.)

Jo det är väl tydligt med hur mkt du hänger på denna tråden :P

(Varför du inte kan undvika nedlåtande epitet förstår jag dock inte.)

FHTE bildades under befäl från FBJS. FHTE är inte detsamma som den ursprungliga hunddetaljen F14. Hunddetalj/avdelning har de flesta flottiljer med inriktning mot markförsvar haft exvis F6 som du varit på!

Vad gäller den hundtjänst och taktiska omriktning av densamma kan vi säkerligen vara överrens om att FBJS varit drivande i denna utveckling, vilken även gett effekter i andra försvargrenars tillämpade arbete med hund. Stort samarbete och utbyte vid sena 80-talet och tidiga 90 talet, mellan bla FBJS; KJ, Flottan(säk) Armen (MP) har bidragit till att resultera till kompetent hundanvändande över hela FM,s "säkerhetslinje".

Det är den kompetens och framförallt VILJAN att ständigt utveckla taktisk hundtjänst som inläggen innan berört som kärnämne vid ev flytt...

Posted

Jo det är väl tydligt med hur mkt du hänger på denna tråden :P

(Varför du inte kan undvika nedlåtande epitet förstår jag dock inte.)

FHTE bildades under befäl från FBJS. FHTE är inte detsamma som den ursprungliga hunddetaljen F14. Hunddetalj/avdelning har de flesta flottiljer med inriktning mot markförsvar haft exvis F6 som du varit på!

Vad gäller den hundtjänst och taktiska omriktning av densamma kan vi säkerligen vara överrens om att FBJS varit drivande i denna utveckling, vilken även gett effekter i andra försvargrenars tillämpade arbete med hund. Stort samarbete och utbyte vid sena 80-talet och tidiga 90 talet, mellan bla FBJS; KJ, Flottan(säk) Armen (MP) har bidragit till att resultera till kompetent hundanvändande över hela FM,s "säkerhetslinje".

Det är den kompetens och framförallt VILJAN att ständigt utveckla taktisk hundtjänst som inläggen innan berört som kärnämne vid ev flytt...

Du får inte vara så känslig! ;)

Det var en stor skillnad på hunddetaljen/F14 jämfört med hundgårdarna ute på flottiljerna (som funnits sedan 30-, 40-talet); nämligen just att utveckla taktik kring nytjandet av hund i fält jmf. med att bedriva daglig hundtjänst. Viktig skillnad.

Under den period som du nämner så hade även Hundjänstenheten ett detachement på F14 som var kopplat till OHS.

Visst stämmer det att Fv varit (och säkert fortfarande är) ledande inom FM hundtj.

Posted (edited)

Alltså...att ni ens ids hålla på. Är ju bara att kolla på FHTE:s websida så står det mesta där... ;)

Försvarsmaktens hundhistoria

 1911 utbildades de första hundarna för militära ändamål.

 1936-1970 Arméns hundskola i Sollefteå (drivs civilt idag)

 1980 Flygvapnet grundar en hunddetalj i Halmstad (F14) som 1995 flyttade till Tullinge (F18) och 2000 till Märsta där vi idag är belägna.

 2004 FHTE startar upp en avelsstation i Sollefteå där framtidens valpar skall produceras.

Och ja jag känner till några från FBJS som var med om att starta upp FHTE eller Flygvapnets hunddetalj men det var flera vanliga markförsvarsofficerare med också.

Så att påstå att FBJS startade FHTE är bara 50 % sant. Det har också alltid varit blandad personal som tjänstgjort på FHTE från flera olika förband. Det har aldrig varit frågan om att bara ett enda förband skickat officerare till FHTE.

FV var länge ledande inom hundtjänsten. Idag är det inte så och det med tanke på att mycket av utvecklingen inom hundtjänsten sker försvarsmaktsgemensamt. Det har också med den krympande organisationen att göra, tidigare fanns ju hundgårdar och soldater med hundtjänst på flera ställen - idag är de betydligt färre och att samarbeta har blivit lättare.

FHTE har också idag faktiskt fått den roll som de skulle ha från början som - FÖRSVARSMAKTENS HundTjänstEnhet - inte bara flygvapnets.

Hela den här tråden har för länge sedan spårat ur med alla spekulationer så jag får väl avsluta med ett....mjau... :baskerHV:

Edited by matte
  • Forumsledning
Posted

Tack. Då avslutar vi hundbiten, om inte FBJgruntarna här vill göra tråden till nått annat, den är ..stor. och ja.. ni får bestämma gärna hur ni vill ha den.

Kimster

/ BlåGul

Posted (edited)

Vet inte om denna artikel varit ute tidigare? Artikeln börjar på sidan 6. Har själv inte sett den tidigare.

Edit: Stavning

Edited by Fbj972
Posted

Hur viktigt är det att träna styrka inför mönstringen om man satsar på fbj? Måstem an ha monsterbenmuskler eller bör man koncentrera sig på konditionsdelen?

Guest Andrew
Posted

Jag skulle vilja påstå segheten , uthålligheten är prio #1 när du tränar upp detta så får du ju per automatik konditionen på köpet.

Det har frågats tidigare , backa lite i denna tråden så kan du läsa fler tips ifrån andra Flygbasjägare ang. just detta med träning för Fbj-inryck.

Annars kan du läsa och ta åt dig av tipsen som återfinns på kamraföreningen Flygbasjägarens hemsida.

http://www.lodjur.net/include/main/traningstips.php

Mvh // Fbj M

Posted

Fick brev igår där det stod att jag fortf ska göra lumpen som fbj, fan vad skönt. hörde att en de skar ner på antalet värnpliktiga hos fbj, någon som blev berörd?

whatch out Blekinge here I come!!!! :navy:

Posted (edited)

ni som ska rycka in, är det någon av er som rycker in augusti 2005? verkar som alla ska in i januari året efter istället.

jaja, bara ni kommer till vår infohelg, mysa lite i vårt jägargym, springa ikapp med oss!

Blev förresten korpral nu under dagarna, blir till att sy på nya kragspeglar när man kommer "hem" igen på måndag......

Edited by pickensthlm
Posted

jadu, barn på julafton får du väl se om du kommer vara!

Infohelg kommer det bli,oavsett var ni hamnar. Ni måste ju testas o få testa på sakerna oavsett var ni kommer göra lumpen.

förövrigt så har en av våra prickskyttar slått skolrekordet på terrängbanan

Posted

Info helg vill vi ha :lol: längtar efter mina kängor B) Värt att åka enda från Hedemora till såtenäs.. Vad ligger skolrekordet på då?

mvh/Eric

Posted

Den som lever får se. Ett tips är att inte veta för mycket i förväg, men det vet ni redan eftersom ni läst alla tidigare tips i tråden :lol:

Posted

haa nån mer än jag som känner att söndagsångesten börjar göra sig påmind? ;)

Har ni aspiranter fått tid för infohelg än?

gött mos

Posted

nixx inge info om infohelgen..Bara ett dystert brev om att utb flyttas till F17 :D håller med om att man inte ska veta för mycket innan,ska ju vara lite spännande :D

Posted (edited)
haa nån mer än jag som känner att söndagsångesten börjar göra sig påmind?  ;)

gött mos

har fan haft söndagsångest hela veckan!!1!!

usch, kirunaaaaaaaaaaa

Tid till infohelg får man först ca 1 månad innan den kommer vara.

Edited by pickensthlm
Posted

Infohelg kommer det bli,oavsett var ni hamnar. Ni måste ju testas o få testa på sakerna oavsett var ni kommer göra lumpen.

Vilken terrängbana, vilken sträcka??? =P

Posted
haa nån mer än jag som känner att söndagsångesten börjar göra sig påmind?  ;)

gött mos

har fan haft söndagsångest hela veckan!!1!!

usch, kirunaaaaaaaaaaa

Tid till infohelg får man först ca 1 månad innan den kommer vara.

Ångest?

Jag längtar fan tillbaka till skogen!

Finns inget skoj att göra här hemma ju...

Posted

Det e ännu värre efter lumpen när man sitter och pluggar hela dagarna...Passa på och njut! =)

Posted

Finns inget skoj att göra här hemma ju...

haha jag känner pricis som du picken.. Men visst skall det bli gött med 19 veckors fältliv, speciellt nu när vårt sportlov blev indraget också.. ;)

Roligt är dock att vi skall medverka i både armens och flygets slutövning, watch out! :lol: Tyvärr gäller det endast de flygbasjägare som ligger på markpluton..

Är det föresten någon mer än jag som vart ute i "kylan" och löptränat?

:D

Posted

4 km terräng, den som finns uppsatt på tavlan över alla olika "grenar" som det finns rekord i, i lodjurshallen.

Posted

4 km terräng, den som finns uppsatt på tavlan över alla olika "grenar" som det finns rekord i, i lodjurshallen.

Jaså, den kommer jag knappt ihåg att vi sprang...Ni får ta ett foto på tavlan sen så man får se vad som har ändrats =)

Posted
Jaså, den kommer jag knappt ihåg att vi sprang...Ni får ta ett foto på tavlan sen så man får se vad som har ändrats =)

Jag gissar att det namn som förekommer mest på den tavlan tillhör en flygbasjägare av samma årgång som jag. Han var en jävel till att vara fysiskt stark och seg.

ps. Om du läser detta så vill jag framföra ett tack för plastpåsen med maginnehåll som hamnade i taket i vårt dagrum (och på en fåtölj), jag är glad att det inte var jag som städade där. Hoppas även att ingen såg din lilla fadäs under flottiljuppställningen dan efter heller. ;) :Malaj:

Posted
Jag gissar att det namn som förekommer mest på den tavlan tillhör en flygbasjägare av samma årgång som jag. Han var en jävel till att vara fysiskt stark och seg.

Han blev utbytt på ett flertal punkter förra året =P