Guest Sköldberg Posted January 16, 2008 Report Posted January 16, 2008 Lite nyheter. 130 personer har sållats ut, det var sådana som enligt pliktverkets bedömning ej klarat av extramönstringen. 210 kvar alltså! Quote
MatsLennarth Posted January 17, 2008 Report Posted January 17, 2008 Lite nyheter. 130 personer har sållats ut, det var sådana som enligt pliktverkets bedömning ej klarat av extramönstringen. 210 kvar alltså! Som jag skrev Quote
Jonne Posted January 17, 2008 Report Posted January 17, 2008 När jag extramönstrade till FBJ var vi 80 stycken mönstrande, och 33 kom in, varav 30 faktiskt ryckte in... Med mig och de andra som tvingades avbryta eller som var DOR (Droped On Request) är det bara 27 kvar i plutonen iår.. 26 är vi nu faktiskt... Till er som ska extramönstra. Ta det lungt. Befälen på FbjS är absolut inga klåpare och jag är säker på att de vet precis vad de gör. Blir man kallad så blir man. Ovissheten är en del av vardagen som jägare. Ta det lungt, förbered er väl och ge järnet. Quote
Guest Sköldberg Posted January 17, 2008 Report Posted January 17, 2008 Lite nyheter. 130 personer har sållats ut, det var sådana som enligt pliktverkets bedömning ej klarat av extramönstringen. 210 kvar alltså! Som jag skrev Jag korrigerade siffrorna lite bara När jag extramönstrade till FBJ var vi 80 stycken mönstrande, och 33 kom in, varav 30 faktiskt ryckte in... Med mig och de andra som tvingades avbryta eller som var DOR (Droped On Request) är det bara 27 kvar i plutonen iår.. 26 är vi nu faktiskt... Till er som ska extramönstra. Ta det lungt. Befälen på FbjS är absolut inga klåpare och jag är säker på att de vet precis vad de gör. Blir man kallad så blir man. Ovissheten är en del av vardagen som jägare. Ta det lungt, förbered er väl och ge järnet. Jag förstår vad du menar Jonne men kan ändå inte riktigt hålla med. För mig, och med största sannolikhet flera, så skulle det underlätta ganska rejält om jag fick reda nu om jag blir kallad eller ej. Blir jag inte det så blir jag tvungen att leta en preliminär befattning. Dessutom så kan jag utnyttja sommaren och hösten på ett helt annat sätt. Quote
Guest Sköldberg Posted January 22, 2008 Report Posted January 22, 2008 För att tråden inte helt ska dö ut så livar jag upp den med lite träningssnack, sånt gillar vi väl? Har börjat springa lite lätt den här och förra veckan, mest för att få in vanan och suget, varit dåligt med löpning de senaste månaderna. Har mest sysslat med innebandyn men den ger inte riktigt den löpseghet jag skulle vilja ha så det är bara att nöta lite i spåren. Hur går det för er själva? Quote
MatsLennarth Posted January 22, 2008 Report Posted January 22, 2008 För att tråden inte helt ska dö ut så livar jag upp den med lite träningssnack, sånt gillar vi väl? Har börjat springa lite lätt den här och förra veckan, mest för att få in vanan och suget, varit dåligt med löpning de senaste månaderna. Har mest sysslat med innebandyn men den ger inte riktigt den löpseghet jag skulle vilja ha så det är bara att nöta lite i spåren. Hur går det för er själva? Själv jobbar jag mest med styrkan, har kroppsformen "lång och klen", så jag lägger tyngdpunkten på styrketräning. När det blir lite ljusare ska jag dra igång med löpningen, brukar inte ta lång tid innan jag når bra resultat. Men det är ju långt kvar till en eventuell extramönstring, så det är ju inget att hetsa upp sig för än. Eller? :P Quote
Guest Sköldberg Posted January 22, 2008 Report Posted January 22, 2008 Jag har mest dåligt samvete för att jag gått och slappat till, förutom innebandyn gör jag som sagt inte många knop. Har alltid varit smärt och kvick, nu känner jag mig nästan orörlig. Quote
Nesnej Posted January 22, 2008 Report Posted January 22, 2008 Jag kan inte heller säga att man är världens mest tränade person :P Lirar handboll 3 ggr i veckan och e målvakt så min kondition blir ju inte bättre! Men min grundkondition e hyffsad så det tar inte lång tid för mig att träna upp den igen. Vad tar ni milen på nu då?? //Jensen Quote
Guest Sköldberg Posted January 23, 2008 Report Posted January 23, 2008 Haha, det vill jag inte ens tänka på. Rekordet ligger på 42.43 men då var kondisen bättre. Skulle nog kunna ta mig runt under 45 på en okuperad bana antar jag. Själva? Quote
snoken Posted January 23, 2008 Report Posted January 23, 2008 (edited) ...och det vill du inte tänka på. Jag tror nog att du klarar dig hyfsat bra på en tid runt 45 asså. Snackade med en FJs:are o han sprang på de på sin em, du kan nog känna dig lugn. De flesta killar verkar ju träna fler ggr än vad det finns veckodagar och är besvikna :P.... nee skämt åsido, jag tycker att styrkan verkar vara det största problemet då försvarets armhäv inte precis liknar de machoarmhäv som Rocky gör. Kondisen kan man ju få upp hyfsat snabbt, typ ngn månad lr så, styrkan e ju dock mer problematiskt. Bara jag som känner så lr? Edited January 23, 2008 by snoken Quote
Guest Sköldberg Posted January 23, 2008 Report Posted January 23, 2008 Att springa en mil när man är mätt, utvilad och torr är inga större problem, men jag inbillar mig att ett eventuellt EM inte skulle ge lika goda förutsättningar ;) Vilken befattning är ni mest intresserade av? Quote
snoken Posted January 24, 2008 Report Posted January 24, 2008 neee..visserligen, men får den en påse druvsocker så är det bara att kubba på. Gruppchef elller prickskytt tycekr jag verkar mest utmanande och spännande. Dessutom så skulle jag helst vilja hamna i undsättningsgruppen ist. för inhämtning. Snabbt fram o tillbaka och upp, upp iväg! e min grej Quote
-hult Posted January 24, 2008 Report Posted January 24, 2008 Om jag inte har fått det hela fullständigt om bakfoten så utbildas alla ptrl på undsättning och inhämtning, så var det sagt när jag ryckte in i somras ialla fall. Men, detta kan ju ändras till nästa utbildningsår! Hare gött och lycka till för er som blir kallade till EM! Quote
Jonne Posted January 25, 2008 Report Posted January 25, 2008 Alla utbildas i både undsättning och inhämtning. Ha inte allt för mkt förhoppningar om att få flyga en massa helikopter o bara syssla med undsättning. Undsättning är EN av de uppgifter som en fbjpatrull skall kunna lösa. Kom ihåg att det är en jägartjänst vilket innebär mycket marsch med packning. Främsta transportmedlet kommer vara GeländeWagen(terrängbil). Quote
Nesnej Posted January 25, 2008 Report Posted January 25, 2008 Någon som hört något mer om gallringen? Hur många det är kvar osv..... Vad jag läste på forumet på lumpen.nu så kommer även 40 komma i reserven och nästan alla reserver blev kallade. Man vill ju få reda på det snart för att få lite extra träningsmotivation! :P //Jensen Quote
MatsLennarth Posted January 26, 2008 Report Posted January 26, 2008 Någon som hört något mer om gallringen? Hur många det är kvar osv..... Vad jag läste på forumet på lumpen.nu så kommer även 40 komma i reserven och nästan alla reserver blev kallade. Man vill ju få reda på det snart för att få lite extra träningsmotivation! :P //Jensen Du bör få besked innan sommaren, hetsa inte upp dig i förtid. Det kommer att ta sin tid. Quote
Nesnej Posted January 26, 2008 Report Posted January 26, 2008 Någon som hört något mer om gallringen? Hur många det är kvar osv..... Vad jag läste på forumet på lumpen.nu så kommer även 40 komma i reserven och nästan alla reserver blev kallade. Man vill ju få reda på det snart för att få lite extra träningsmotivation! :P //Jensen Du bör få besked innan sommaren, hetsa inte upp dig i förtid. Det kommer att ta sin tid. Jo det förstår jag också. Jag är beredd på att vänta, har väntat sedan maj förra året... Men du förstår säkert att man gärna vill veta om man kommer in eller ej. Inte för att jag springer upp och ner för väggarna här hemma men jag vill bara veta.. Aja, lycka till alla som sökt!! //Jensen Quote
Filuren Posted February 11, 2008 Report Posted February 11, 2008 Var å mönstrade i November och sökte till flygbasjägarna. Fick inget av mina 3 val så det är antingen det här eller så blir det inget. Träningsmässigt ligger jag kring 10 pass per vecka: 3 pass thaiboxning, 2 pass löpning, 4 pass styrketräning. Kastar även bildäck upp för stadens berg 1 gång i veckan vilket är jobbigt men väldigt roligt. Blir det ingen lumpen så är det int ehela världen men det som ställer till det för mig är tävlingsmöjligheten i thaiboxning då jag avstår från det nu för att inte skada mig själv inför en eventuell extramönstring. Kör hårt så ses vi kanske på EM Quote
Guest Sköldberg Posted February 11, 2008 Report Posted February 11, 2008 Mönstringsvärden! Mönstringsvärden! Välkommen hit till "vår gemenskap" förresten. Quote
Filuren Posted February 12, 2008 Report Posted February 12, 2008 Mönstringsvärden! Mönstringsvärden! Välkommen hit till "vår gemenskap" förresten. Syftar du på mig så hade jag väl hyffsade mönstringsvärden. Normalbegåvad, bra hörsel, körde tyvärr på synen och fick b-syn. Styrkan fick jag hyffsat på med (höll andan när jag drog så jag tror inte jag fick ur mig allt jag hade kunnat ge). Kondisen var jag nöjd med då jag sprungit mycket upp och ner i slalombacken innan. Man får bara hoppas att det ska räcka till men det finns andra utmaningar i livet att ta tag i om det inte skulle bli nått Quote
MatsLennarth Posted February 12, 2008 Report Posted February 12, 2008 Mönstringsvärden! Mönstringsvärden! Välkommen hit till "vår gemenskap" förresten. Syftar du på mig så hade jag väl hyffsade mönstringsvärden. Normalbegåvad, bra hörsel, körde tyvärr på synen och fick b-syn. Styrkan fick jag hyffsat på med (höll andan när jag drog så jag tror inte jag fick ur mig allt jag hade kunnat ge). Kondisen var jag nöjd med då jag sprungit mycket upp och ner i slalombacken innan. Man får bara hoppas att det ska räcka till men det finns andra utmaningar i livet att ta tag i om det inte skulle bli nått VÄRDEN Vi andra vill mäta kuk och se vad vi har för konkurrens. Quote
Filuren Posted February 12, 2008 Report Posted February 12, 2008 Ska man göra Isokai:en igen på em? Trapz och axlar har jag, det är explosivitet i benen och teknik jag behöver fila på men det fixar en period med marklyft! Blir det cykeln igen ska jag ha med mig smörjmedel, den på mönstringen gnisslade redan på första nivån :P Quote
MatsLennarth Posted February 13, 2008 Report Posted February 13, 2008 Ska man göra Isokai:en igen på em? Trapz och axlar har jag, det är explosivitet i benen och teknik jag behöver fila på men det fixar en period med marklyft! Blir det cykeln igen ska jag ha med mig smörjmedel, den på mönstringen gnisslade redan på första nivån :P Nu är det ju inte officiellt vad man ska göra på EM, så det kan man ju bara spekulera i.. Men det ska vi nog inte göra här va? Jag vet ju vad jag tror om det personligen, men jag håller det för mig själv. Som sagt, jag tror bara. Quote
Filuren Posted February 13, 2008 Report Posted February 13, 2008 Lika bra man ändå inte vet nått så tränar man ju på allt Quote
Guest Sköldberg Posted February 13, 2008 Report Posted February 13, 2008 Rykten säger att folk blivit uppringa och meddelade att de ej fått plats till EM. Har skickat ett mejl för att undersöka huruvida detta stämmer /Jakob som pliktverket lär hata vid det här laget Quote
Nesnej Posted February 13, 2008 Report Posted February 13, 2008 Okej... har en polare som fick brev för drygt en månad sen där han blev nekad plats i EM. Vad jag har förstått så får de som kommit in reda på det till våren. //Jensen Quote
Filuren Posted February 14, 2008 Report Posted February 14, 2008 Lustigt att man till en början gått och tittat i postlådan efter brev från Flygbasjägarna och när man läst lite här nu så blir det tvärtom att man skulle bli besviken om brevet kom lite för tidigt :P Hur mycket tränar ni nu grabbar och vad tränar ni? Quote
Guest Sköldberg Posted February 14, 2008 Report Posted February 14, 2008 Mejlat pliktverket nu och fått besked, jag är vidare till Extramönstring! Hjärtat bultar i 180 nu och jag vet inte riktigt var jag ska göra av alla glädje Quote
Filuren Posted February 14, 2008 Report Posted February 14, 2008 Grattis mannen Vad skrev du i mailet? tänkte om man skulle skicka iväg nå liknande Quote
Guest Sköldberg Posted February 14, 2008 Report Posted February 14, 2008 Bara undrade hur det låg till i princip och fick då det glädjande beskedet att de tagit ut 104 stycken nu under veckan. Papper skulle komma senare. Quote
Recommended Posts