Jonne Posted September 11, 2006 Report Posted September 11, 2006 Dock har ju fbjs höjt kraven vad jag har hört! Så de är nog samma som för kj/fjs som cosmo säger. De har ju även lagt till förtest. När jag sökte till förtest sa min inskrivningsförättare att kraven hade höjts och att det var många som skulle bli "avskilda" under förtestet för att få "rätt" sort och antal värnpliktiga. Det var tydligen många som sökt. Sen kan man kanske inte lita fullt ut på inskrivningsförättaren men jag tror de har höjt till kj/fjs nivå. Quote
BuddhaSWE Posted September 11, 2006 Report Posted September 11, 2006 (edited) Kan någon jämföra amfibiesoldat/amfskytte med flygbasjägare? Jag menar såklart inte vilka som är hårdast å sånt, utan vad som skiljer sig i uppgifter? och hur mycket tid dom tillbringar ute osv? Tillägger också; Vilket är svårast? Vilket kräver mest av en själv? Hoppas någon har tid att svara på min säkert dumma frågor :P MVH Edited September 11, 2006 by BuddhaSWE Quote
Amfibieslusken Posted September 11, 2006 Report Posted September 11, 2006 (edited) @BuddhaSWE: Läs här. Flygbasjägarskolan Amf1 Enkelt förklarat sysslar amfibiebataljonen med en typ av fördröjningstrid och avvärjningstrid. Dvs att hindra eller fördröja en angripare från havet med hjälp av att "försåtminera" inloppen till bland annat skärgårdsområden samt beskjuta landstigningsfartyg med lätta robotar, samt slå en landsatt angripare på land. För att underlätta detta har bataljonen understöd i form av granatkastarförband och/eller artilleri. Detta står det inte så mycket om på Amf1´s sida. Det du vill veta om flygbasjägarna hittar du däremot på sidan som jag länkat till. Edited September 11, 2006 by Amfibieslusken Quote
BuddhaSWE Posted September 11, 2006 Report Posted September 11, 2006 (edited) @Amfibieslusken Tack Så en amfibiesoldat är inte utbildad för att offensivt försvara/ta mark i skärgården med eldhandvapen? medan en flygbäsjägare skall ansvara för markskyddet en bra bit runt om kring flygfälten. Jag har fått uppfattning om att fbj är något mer stridsinriktat, är jag fel ute? Edited September 11, 2006 by BuddhaSWE Quote
Amfibieslusken Posted September 11, 2006 Report Posted September 11, 2006 Du har missförstått mig, men jag tar det via PM istället. PM kommer strax. Quote
Razvedka Posted September 12, 2006 Report Posted September 12, 2006 (edited) MYCKET förenklat och med kraftig reservation mot att trampa på ngn liten öm tå så generaliserar jag relationerna: Amfibie - har tagit över en del av striden från KJ, som i sin tur arbetar mer mot Undinhämtning. Flygbassäk - har tagit över en del av striden från FBJ, som i sin tur arbetar mer mot Undinhämtning. DOCK sker det stora förändringar i FM idag, och detta är inte att se som statiska förhållanden. Se bland annat mil.se sidor om: IAS http://www.mil.se/int/article.php?id=15684 FE01 http://www.f17.mil.se/index.php?c=news&id=32217 Edited September 12, 2006 by Razvedka Quote
BuddhaSWE Posted November 5, 2006 Report Posted November 5, 2006 Vad är kraven på mönstringen för att kunna bli flygbasjägare? Quote
Jonne Posted November 5, 2006 Report Posted November 5, 2006 Skulle väl tippa på lägst en sjua på allt, kanske en sexa på provet men annars är det nog mest sjuor som gäller samt jägartestet. Jag är dock inte säker på siffrorna men för att vara säker på att bli kallad till förtest bör man ha dessa siffror. Quote
Guest koenigsegg88 Posted November 6, 2006 Report Posted November 6, 2006 Jag har hört att det är besökshelg på F17 nu i helgen , stämmer det? Är det några som ska dit? Quote
BuddhaSWE Posted November 6, 2006 Report Posted November 6, 2006 (edited) @Jonne Tack för svar, det kan vara bra att veta på mönstringen om man får resultat som gör att man kan bli flygbasjägar aspirant så man kan önska den tjänsten hos inskrivningsnissen. Edit: De lät fel :P Edited November 6, 2006 by BuddhaSWE Quote
Jonne Posted November 6, 2006 Report Posted November 6, 2006 @JonneTack för svar, det kan vara bra att veta på mönstringen om man får resultat som gör att man kan bli flygbasjägar aspirant så man kan önska den tjänsten hos inskrivningsnissen. Edit: De lät fel :P Du vet väl att du måste söka till flygbasjägarnas extramönstring? Så du blir inte preliminärt placerad som flygbasjägare utan du måste söka till deras extramönstring precis som fjs o kjs. Bara så du vet... Quote
Jonne Posted November 6, 2006 Report Posted November 6, 2006 Har du uppfyllt de krav som krävs vid mönstringen kan du säga till din inskrivningsförättare att du vill söka till flygbasjägarnas extramönstring. När mönstrar du? De har nämligen redan börjat sända ut papper om kallelse så det kan vara så att du är lite sent ute Jag vet dock inte om de redan kallat de som ska kallas eller om de väntar på fler som söker, men du kan ju alltid pröva. Quote
BuddhaSWE Posted November 6, 2006 Report Posted November 6, 2006 Jag är 89:a och mönstrar antagligen om lite mindre än ett år så de ska nog vara lungt:P Quote
Jonne Posted November 6, 2006 Report Posted November 6, 2006 Jag är 89:a och mönstrar antagligen om lite mindre än ett år så de ska nog vara lungt:P Ok, ja då är det lungt Quote
dahl Posted October 17, 2007 Report Posted October 17, 2007 Tänkte bumpa tråden. Ska som det ser ut nu på extramönstring någon gång i vår på FBJS. Några speciella träningsråd och liknande? Quote
MatsLennarth Posted October 17, 2007 Report Posted October 17, 2007 (edited) Tänkte bumpa tråden. Ska som det ser ut nu på extramönstring någon gång i vår på FBJS. Några speciella träningsråd och liknande? Och vad har du hört det ifrån? Det är rakt emot mina uppgifter. 16 veckor innan inryck är det jag har fått bekräftat från PV, F17 och tidigare vpl. Edited October 17, 2007 by MatsLennarth Quote
dahl Posted October 17, 2007 Report Posted October 17, 2007 Tänkte bumpa tråden. Ska som det ser ut nu på extramönstring någon gång i vår på FBJS. Några speciella träningsråd och liknande? Och vad har du hört det ifrån? Det är rakt emot mina uppgifter. 16 veckor innan inryck är det jag har fått bekräftat från PV, F17 och tidigare vpl. Inskrivningsförättaren är den som informerade mig om det, visserligen ska intryck tydligen vara i januari 09 så det kan mycket väl vara som du säger. Quote
snoken Posted October 23, 2007 Report Posted October 23, 2007 Vad jag också hörde så var det extramönstring i vår. Ska ni ta det lr. Själv är jag tveksam om jag ska välja KJ eller FBJ som SANS. Har valt KJ nu men jag ringde och frågade vilken som det var störst kunkurrens på och det verkar som om FBJ har det. 45 platser och 197 sökande medan KJ har 75 platser och 191 sökande. Iof så är kraven till FBjs extramönstring lägre, 6:a hos psykologen och muskelstyrkan, medan KJ har sjua på allt förutom inskrivningsprovet typ. Någon som kan hjälp mig att välja, har även skrivit en tråd om det ganska nyligen. Får man repellera mkt tror ni? /snoken Quote
dahl Posted October 23, 2007 Report Posted October 23, 2007 Vad jag också hörde så var det extramönstring i vår. Ska ni ta det lr. Själv är jag tveksam om jag ska välja KJ eller FBJ som SANS. Har valt KJ nu men jag ringde och frågade vilken som det var störst kunkurrens på och det verkar som om FBJ har det. 45 platser och 197 sökande medan KJ har 75 platser och 191 sökande. Iof så är kraven till FBjs extramönstring lägre, 6:a hos psykologen och muskelstyrkan, medan KJ har sjua på allt förutom inskrivningsprovet typ. Någon som kan hjälp mig att välja, har även skrivit en tråd om det ganska nyligen. Får man repellera mkt tror ni? /snoken Oj trodde KJ hade högre konkurrans om platserna. Men jag kör på FBJS och försöker förbereda mig så mycket som möjligt. Quote
snoken Posted October 23, 2007 Report Posted October 23, 2007 mmm...trodde ja med men det visade sig tvärtom. Men jag tror att det är många personer med sexor som sökt till Fbj. Vad hade du själv då? Och vad fick du för ordinarie befattningar. Du vill inte joina på KJ ;P Quote
dahl Posted October 23, 2007 Report Posted October 23, 2007 mmm...trodde ja med men det visade sig tvärtom. Men jag tror att det är många personer med sexor som sökt till Fbj. Vad hade du själv då? Och vad fick du för ordinarie befattningar. Du vill inte joina på KJ ;P Postade precis resultaten i mönstringstråden, men sjuor i allt utom åtta i styrka och sexa på inskrivninsprovet. Själv då? Quote
snoken Posted October 23, 2007 Report Posted October 23, 2007 (edited) jo såg de ny, lade in ett svar om psykologen själv :p fick sjuor i allt förutom åtta i kondis...haha nästan lika då typ. sa du dina ordinarie tjäsnter där också? Edit: såg att du visst hade gjort de:p kunde du inte välja typ jägarplutonsbefäl lr ngt? Varför Amf?? Edited October 23, 2007 by snoken Quote
dahl Posted October 23, 2007 Report Posted October 23, 2007 jo såg de ny, lade in ett svar om psykologen själv :p fick sjuor i allt förutom åtta i kondis...haha nästan lika då typ. sa du dina ordinarie tjäsnter där också? Edit: såg att du visst hade gjort de:p kunde du inte välja typ jägarplutonsbefäl lr ngt? Varför Amf?? Mm såg det. Nja mönstringsförättaren ansåg att man borde haft lite högre siffor. Något som inte störde mig allt för mycket då jag inte var speciellt intresserad av den platsen. Gruppbefäl och/eller FBJS verkar passa mig bättre. Den tjänsten verkar rolig och krävande om jag inte blir jägare. Men konkurransen är ju inte nådig. Quote
snoken Posted October 23, 2007 Report Posted October 23, 2007 va! skämtar du me mig, de e ju ändå ganska bra, lr? jag menar till mig sa han att det enda jagh fick bnli var typ befäl, o då helst PB. Sjukt att de harså olika åsikter :p Quote
dahl Posted October 23, 2007 Report Posted October 23, 2007 va! skämtar du me mig, de e ju ändå ganska bra, lr? jag menar till mig sa han att det enda jagh fick bnli var typ befäl, o då helst PB. Sjukt att de harså olika åsikter :p Haha ja dem verkar vara lite oense i bedömmnignen. Men jag är nöjd! Hoppas du också är det. ;) Quote
hjobo Posted November 3, 2007 Report Posted November 3, 2007 (edited) Vad jag också hörde så var det extramönstring i vår. Ska ni ta det lr. Själv är jag tveksam om jag ska välja KJ eller FBJ som SANS. Har valt KJ nu men jag ringde och frågade vilken som det var störst kunkurrens på och det verkar som om FBJ har det. 45 platser och 197 sökande medan KJ har 75 platser och 191 sökande. Iof så är kraven till FBjs extramönstring lägre, 6:a hos psykologen och muskelstyrkan, medan KJ har sjua på allt förutom inskrivningsprovet typ. Någon som kan hjälp mig att välja, har även skrivit en tråd om det ganska nyligen. Får man repellera mkt tror ni? /snoken Oj trodde KJ hade högre konkurrans om platserna. Men jag kör på FBJS och försöker förbereda mig så mycket som möjligt. Det finns ingen "konkurrans om platserna"[sic!]. I alla fall inte i praktiken. Klarar man kraven så kommer man in, gör man det inte så gör man det inte. De gör inte avkall på sina krav efter efterfrågan, och det är därför t ex. KJ hade på tok för få i år vad jag har förstått. Det är många år sedan dessa förband hade "överfylld" kvot. Edited November 3, 2007 by hjobo Quote
KOB Posted November 3, 2007 Report Posted November 3, 2007 Brukar vara runt 4-7 av 45-50 på KJ som kommer in, med andra ord runt 15-25 per årskull nu sista åren... som Hjobo sa så: klarar du kraven på KJs extramönstring så blir du intagen. Att de skulle hitta 75 lämpliga av denna årskullen låter rätt osannolikt. Lär väl bli 20 någonting... Mvh Quote
dahl Posted November 5, 2007 Report Posted November 5, 2007 Vad jag också hörde så var det extramönstring i vår. Ska ni ta det lr. Själv är jag tveksam om jag ska välja KJ eller FBJ som SANS. Har valt KJ nu men jag ringde och frågade vilken som det var störst kunkurrens på och det verkar som om FBJ har det. 45 platser och 197 sökande medan KJ har 75 platser och 191 sökande. Iof så är kraven till FBjs extramönstring lägre, 6:a hos psykologen och muskelstyrkan, medan KJ har sjua på allt förutom inskrivningsprovet typ. Någon som kan hjälp mig att välja, har även skrivit en tråd om det ganska nyligen. Får man repellera mkt tror ni? /snoken Oj trodde KJ hade högre konkurrans om platserna. Men jag kör på FBJS och försöker förbereda mig så mycket som möjligt. Det finns ingen "konkurrans om platserna"[sic!]. I alla fall inte i praktiken. Klarar man kraven så kommer man in, gör man det inte så gör man det inte. De gör inte avkall på sina krav efter efterfrågan, och det är därför t ex. KJ hade på tok för få i år vad jag har förstått. Det är många år sedan dessa förband hade "överfylld" kvot. Det var något nytt för mig. Skönt att man bara behöver fokusera på sina egna resultat. Quote
mdn Posted November 5, 2007 Report Posted November 5, 2007 Ska vi försöka hålla oss ifrån personangrepp i framtiden? Bra! /mdn, Blågul Quote
Recommended Posts