Jump to content

Recommended Posts

• Replies 1,4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Bara undrade hur det låg till i princip och fick då det glädjande beskedet att de tagit ut 104 stycken nu under veckan. Papper skulle komma senare.

Åh, jag vill veta. NU

Guest Sköldberg
Posted
Så alla som ska på EM är uttagna nu?

Det har jag ingen aning om men det låter ju rimligt. Sen så finns det väl eventuellt som föregående år några som placerats i reserv.

Inbillar mig att nästa löprunda i skogen kommer att kännas mycket lättare.

Posted

Känns mindre fantastiskt för mig.... blev placerad som reserv :banghead:

Men men, då blir det amfibiesoldat av mig istället :P

Lycka till alla andra!!!!

//Jensen

Posted

Idag damp ett riktigt trevligt brev ner från Flygbasjägarskolan, med träningsprogram och diverse information.

358 sökande totalt, 108 kallas till mönstring, cirka 30 tas in.

FbjS skriver mycket tydligt att de som inte har motivationen ska lämna återbud och då kommer ni reserver troligtvis att kallas.

Nu gäller det att kötta på fram till vecka 36 då testerna äger rum. Lycka till ni andra!

Guest Sköldberg
Posted (edited)

Precis läst igenom brevet och dess bilagor nu. Blir till att börja följa schemat redan idag. Rent spontant saknade jag ett marschpass men det finns nog gott om tid på helgen för ett sådant. :surprise:

30 utav 108, det kommer att bli en hård konkurrens.

edit: Förresten, föreligger det någon sekretess kring träningsschemat? Det känns som om det borde vara fritt fram att prata om det i alla fall.

Edited by Sköldberg
Posted
Precis läst igenom brevet och dess bilagor nu. Blir till att börja följa schemat redan idag. Rent spontant saknade jag ett marschpass men det finns nog gott om tid på helgen för ett sådant. :baskerFN:

30 utav 108, det kommer att bli en hård konkurrens.

edit: Förresten, föreligger det någon sekretess kring träningsschemat? Det känns som om det borde vara fritt fram att prata om det i alla fall.

Får ju säga att det är relativt likt det här: http://www.f17.mil.se/article.php?id=17148 :surprise:

Annars ska jag nog satsa på 2 x milen, 1 x ryggsäcks pass i veckan, plus KSB-passen.

Guest Sköldberg
Posted

Fritt fram med andra ord. Aaah, den här sommaren kommer att bli underbar.

Guest Sköldberg
Posted

Fredagens träningspass genomfört. Tog mycket mer på krafterna än vad jag trodde att det skulle göra, var till och med tvungen att vila lite efter andra setet på grund av illamående. Hur går det för er andra?

Posted

Ja jag var duktig nog och följde fredagens KSB pass, jobbigt värre. Särskilt benböjen är riktigt riktigt tunga, klarar inte många där inte.

Är det bara jag och Sköldberg som har blivit kallade?

Posted

nope, jag fick också brevet igår. Tog ganska lång tid tycker jag, men men...

Blev förvånad att dom bara kallade 108 til extramönstring, hyfsat få tycker jag, fast det har kanske alltid varit så?

Nåväl, bara glad att man kom med iaf

Posted
nope, jag fick också brevet igår. Tog ganska lång tid tycker jag, men men...

Blev förvånad att dom bara kallade 108 til extramönstring, hyfsat få tycker jag, fast det har kanske alltid varit så?

Nåväl, bara glad att man kom med iaf

Det var ju bra, då är vi minst tre starka från forumet. Stod inte du och valde mellan SANS till KjS och till FbjS? Skönt att du tog "the right side" isf. :surprise:

Guest Sköldberg
Posted

Hur känns kroppen idag MatsLennarth?

Har bara väldigt lindrig träningsvärk, lite förvånad faktiskt, men det kanske kommer allt eftersom. :surprise:

@Snoken: Börjat följa schemat?

Posted
Hur känns kroppen idag MatsLennarth?

Har bara väldigt lindrig träningsvärk, lite förvånad faktiskt, men det kanske kommer allt eftersom. :surprise:

Har lite träningsverk i låren och röven, annars funkar det.

Jag tror att man när våren smyger sig på bör lägga in ett marschpass någonstans. Någon som tänker samma som jag?

Posted

ha! jo det gjorde jag, känner mig ärligt talat fortfarande tveksam, så jag får börja köra lite motivationssnack med mig själv om jag ska palla, nje, träning blire inte så mkt av, läste papprena igår kväll så egentligen borde jag ju iof vara ut i spåren nu med 160 i puls men så blev det inte, men imorn då djevlar bär det av!

Posted
ha! jo det gjorde jag, känner mig ärligt talat fortfarande tveksam, så jag får börja köra lite motivationssnack med mig själv om jag ska palla, nje, träning blire inte så mkt av, läste papprena igår kväll så egentligen borde jag ju iof vara ut i spåren nu med 160 i puls men så blev det inte, men imorn då djevlar bär det av!

Ja, de var tydliga med att om man inte har den rätta motivationen så var det återbud som gällde. Hoppas att du gör det som känns rätt, man hade ju till den 7 mars på sig att fundera.

Guest Sköldberg
Posted

Lite träningsvärk har smygit sig på så här på kvällskvisten, koncentrerad till bröst och arsle. Hääärligt.

Angående marschpass så har jag tänkt slänga in det på helgen, troligen lördag. Ska se över det mer precist när innebandyn slutar.

Posted (edited)

Kamratföreningen Flygbasjägaren lanserar i samarbete med skolan en helt ny hemsida med en större och mer informativ allmän del. Kan nog fungera bra som motivationshöjare för framtida aspiranter. Gå in på www.flygbasjägarna.se eller www.flygbasjagarna.se

Edited by Booster Pump
Posted
Kamratföreningen Flygbasjägaren lanserar i samarbete med skolan en helt ny hemsida med en större och mer informativ allmän del. Kan nog fungera bra som motivationshöjare för framtida aspiranter. Gå in på www.flygbasjägarna.se eller www.flygbasjagarna.se

Intressant läsning, men den var inte så värst informativ va? Det som står där finns ju på f17.mil.se.

Guest Sköldberg
Posted

Snygg sida! Vad det beträffar sidans innehåll så är jag övertygad att den kommer att fyllas på allt eftersom.

Posted

Idag skulle man ju egentligen ha kört måndagens KSB, men så kommer det inte att bli. Jag har på något sätt lyckats med konststycket att bli förkyld, något jag inte varit på ungefär ett halvår. Surt sa räven, men det får bli biologipluggande istället denna tentadag...

Posted
Vad hade du velat se mer på sidan MatsLennart, och alla andra?

Intressant att höra från utomstående vad man är ute efter när man surfar den stora web-vågen.

Jag hade gärna sett mer berättelser för hur en dag på FbjS skulle kunna se ut. Nu vet jag att detta har efterfrågats, men ni har svarat att det är så varierande att man inte kan generalisera. Dock kunde ni ju välja ut en dag, vilken som helst. Man är ju nyfiken :)

Lite mer artiklar om utbildningen i sig, mer om de olika krav som kommer att ställas hade ju jag önskat. Men nu vet jag att det inte är meningen att man ska veta för mycket, men det är ju som sagt min önskan (fantasi).

Worldeater, rekommenderar du någon ryggsäcksträning inför EM? Schemat vi fick lider av total avsaknad av just sådan, så man undrar ju lite.

Posted

Önska kan man ju alltid, men precis som du säger så är vissa saker till för att upplevas.

Angående kraven så finns de krav man behöver veta publicerade. Det man kan göra annars är att förbereda sig på bäst möjliga sätt för att ge sig själv rätt förutsättningar, men det säger ju sig självt.

Utan att sätta mig själv på fisens-mosse för mycket och komma med träningstips utöver det ni redan fått att följa så skulle jag svara ja, absolut!. Men tänk på att börja lätt... och allt sånt.

Posted
Önska kan man ju alltid, men precis som du säger så är vissa saker till för att upplevas.

Angående kraven så finns de krav man behöver veta publicerade. Det man kan göra annars är att förbereda sig på bäst möjliga sätt för att ge sig själv rätt förutsättningar, men det säger ju sig självt.

Utan att sätta mig själv på fisens-mosse för mycket och komma med träningstips utöver det ni redan fått att följa så skulle jag svara ja, absolut!. Men tänk på att börja lätt... och allt sånt.

Men lite mer artiklar om själva förbandet och hur utbildningen kan se ut, är det för mycket att önska?

Guest Sköldberg
Posted

Hade också gärna velat se hur en dag på Fbj kan se ut, förövrigt har jag inget spontant så här jag kan komma på. Sidan kändes lättnavigerad och fräsch, motivationen för extramönstringen höjdes några snäpp när man läser om allt kring värnpliktsutbildningen och då inte bara den militära delen.

Håller på med tisdagens KSB-pass just nu, avklarat pass 1 och känner mig ganska mör. Funderar lite kring om jag också är småkrasslig eller om mitt undermedvetna försöker hitta en anledning att smita undan.

Posted
Hade också gärna velat se hur en dag på Fbj kan se ut, förövrigt har jag inget spontant så här jag kan komma på. Sidan kändes lättnavigerad och fräsch, motivationen för extramönstringen höjdes några snäpp när man läser om allt kring värnpliktsutbildningen och då inte bara den militära delen.

Håller på med tisdagens KSB-pass just nu, avklarat pass 1 och känner mig ganska mör. Funderar lite kring om jag också är småkrasslig eller om mitt undermedvetna försöker hitta en anledning att smita undan.

Måndagens om jag får be!

Guest Sköldberg
Posted

Äh, lite tjuvstart får man väl räkna med? :dribble:

Måndagens skulle det givetvis vara.