Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kan bara svara rent generellt.

All träning är bra träning dock så bör du kanske koncentrera dig på andra saker.

Typ att träna med ryggsäck.

Kamsport ger inte den belastning som krävs för jägartjänst men det skadar ju inte.

• Replies 1,4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Fråga om träning: hur bra är cykling jämfört med löpning? Får antagligen mer av att springa en halvmil än att cykla lika långt på gymmet.

ser ut som att jag svarat på min egen fråga men ni kan ju kommentera iaf..

Vad tränar man åpå cykeln som man inte gör när man springer och vice versa?

Posted
Vad tränar man åpå cykeln som man inte gör när man springer och vice versa?

I båda fallen tränar du konditionen, dvs hjärta-blod-lungor. Däremot är det delvis olika muskelgrupper som används vid löpning respektive cykling. All träning är (med få undantag) bra träning, men om du räknar med att springa mer än att cykla under GU så skulle jag rekommendera att du tränar på löpning.

Posted (edited)
Sitter här och funderar lite. Har varit sjuk ett tag nu och inte kunnat träna något vidare, så jag undrar om någon har några tips om hur jag ska börja komma igen nu efter ett tags vila.

Ska jag satsa mycket på styrka eller mer på kondition.

Rycker in som FBJ i januari 2006 så jag har ju en 10 månader på mig att fixa till att!!!

marschträna, marschträna och så kan du marschträna lite till!

Skit i gymmet, gör lite hederliga BRAK-övningar istället, armhävningar, situps, ryggresningar, chins m.m.

Kommer ge mycket mer än om du står på gymmet o flåsar.

Spring också minst två gånger i veckan, kondition behövs alltid, senast var under skoltestet på skidor, 15 km.

I slutänden så är det ändå pannben som allt handlar om, du kan vara hur stark som helst men inte pallar med fältlivet, gäller att bara bita ihop.

Senast var idag, 1 mil snabbmarsch :wub:

Vi har några fighters med i vår årskull, dom klarar det fysiska mycket bra, dom är enligt min mening väldigt alround. Starka i hela kroppen..

Sen så tycker jag att du bör se lite till vad du presterar i dagsläget.. Träna löpning med distans, intervall, lätt packning tills du är nere på runt 40 minuter på slätt underlag..3 km cooper på runt 10 minuter.. 10 km med packning (10-20 kg) på 55-60 minuter..Därefter bör du prioritera marsch så mycket det bara går.. glöm inte bort att lägga in ett axlar/ryggpass i veckan, i fall att det skulle bli du som får bära runt på radiofanskapet.. :D

Sen så tycker jag cykling ger mer styrka i benen är löpning, dessutom är det roligare.. Men visst, det är inte ofta du färdas på cyklen på fbjS :P

En annan sak, häll inte i er massa gainers och sån skit utan håll er till rejäla mål med riktig husmanskost. Käka gott... Annars blir du bara sne på hur mycket du tappar i både styrka, volym och vikt.. ;)

Edit: Synd picken att ni missade Lo-smyget som vi genomförde i veckan, roligaste vi gjort på länge! :lol:

Edited by Jarl
Posted
Edit: Synd picken att ni missade Lo-smyget som vi genomförde i veckan, roligaste vi gjort på länge! :baskerPa:

jo, hörde lite om det, var tydligen tradition att göra det. Vi kanske får göra det senare förhoppningsvis.

Picken som badade isvak igår tillsammans med en annan patrullchef och njöt mer än i banansjön. :D

Kiruna övermorgon igen.

Posted (edited)

Yes! Fick ett samtal från min inskrivningsförättare som undrade om jag fortfarande ville göra lumpen som flygbasjägare. Behöver nog inte berätta vad jag svarade ;)

Edited by Shoulder
Posted
Yes! Fick ett samtal från min inskrivningsförättare som undrade om jag fortfarande ville göra lumpen som flygbasjägare. Behöver nog inte berätta vad jag svarade ;)

Härligt att höra! ses på F17 då ;)

Posted

Någon som har kommit på något bra att göra fram tills inryck i januari? Själv så drar jag antagligen på surf/backbackresa till asien nån gång i höst.

Känns som man är ganska trött på allt vad skola heter nu så det blir nog inte nån vidareutbildning i höst för min del iaf.

Posted
Någon som har kommit på något bra att göra fram tills inryck i januari? Själv så drar jag antagligen på surf/backbackresa till asien nån gång i höst.

Känns som man är ganska trött på allt vad skola heter nu så det blir nog inte nån vidareutbildning i höst för min del iaf.

Blev ju lite jobbigt pga av flytten... 6 månader som man måste hitta på nått på...

inte heller nå sugen på att plugga dom sexmånaderna, blir nog att jobba och träna!

mvh/Eric

Posted
Vad har ni inneliggande för er nu då? färdiga i Kiruna? Dags att åka till K4?

imorrn åker vi upp till Kiruna igen för de två sista veckorna på vinterutbildningen, plutontekniska skedet.

Tyvärr ingen övning mot K4, blir istället två prickskyttar samt befälspatrull vi ska jaga sista veckan.

Därefter blir det påsklov o sen patrullskede två, rykten går att vi ska till underbara Horssjön. ;)

Muck blir två veckor tidigare, v. 19 runt den 13 maj. Känns himla tråkigt, just nu känns det som man kan ligga inne 5 månader till.

ca hälften av oss har sökt utlandstjänst, något lodjur som ni vet har åkt på utlandstjänst o i så fall, vilken befattning var dom på utlandstjänst i?

Posted
vilken befattning var dom på utlandstjänst i?

Ba05, Kulspruta 58-skytt, senare gruppchef psk.

Ba12, am-röj man.

Ks05, Kulspruta 90 skytt, psk.

Min bestämda uppfattning är att man inte är speciellt het som soldat utbildad inom FV, tyvärr.

Posted

Har flytten till F17 påbörjats eller sker det först när vpl muckat?

Tänkte på att det i bilagan till senaste Insats & försvar stod att sommarkursen för FBJ kommer vara på F17 och det redan i början av juli.

Posted

FVRF (Flygvapenfrivilligas riksförbund, ungefär som FBU fast för FV) håller varje år ett antal centrala kurser, t ex har man på somrarna kurser för gamla Nsky/Flygbassäk mm på F21 och gamla FBJ på F7.

Posted

Hur ska detta sluta tro... :) Var det verkligen bara 40 inryckande kommande kull?? trodde det var som förra ca 100 eller vad det nu va...

Posted
Hur ska detta sluta tro... :rockon: Var det verkligen bara 40 inryckande kommande kull?? trodde det var som förra ca 100 eller vad det nu va...

Tidningar har inte alltid rätt uppgifter

Posted
Jaha blir det inte ronneby iaf nu eller? :D

Hur menar du? Fbjs flyttar till F17, om det råder det ingen tvekan. Däremot kan det bli så att en stor del av utbildningen bedrivs på Kosta skjutfält istället för på flottiljens närövningsfält.

Posted

En liten fråga:

Tänkte börja marchträna nu! Rycker iof inte in förns januari 2006 men som jag förstått det så är det bra att börja i tid, tränar för övrigt 6 ggr i veckan styrketräning och fotboll, men tänkte lägga in ett pass med marchträning!

Hur mycket bör jag lassa ryggsäcken, tänkte lägga i viktskivor?

mvh/Eric

Posted
En liten fråga:

Tänkte börja marchträna nu! Rycker iof inte in förns januari 2006 men som jag förstått det så är det bra att börja i tid, tränar för övrigt 6 ggr i veckan styrketräning och fotboll, men tänkte lägga in ett pass med marchträning!

mvh/Eric

12-15 kg tycker jag är en bra vikt att börja med. Sen är det bara att öka när du känner för det. Nu när du har så mkt tid på dig behöver du inte stressa på med jätte mkt vikter i början. Tryck ner vattenflaskor och vikter inrullade i nått mjukt (så det inte skadar ryggen) och knata på :unsure:

Posted
En liten fråga:

mvh/Eric

Börja väldigt lätt, någonstans runt 10 kg beroende på hur vältranad du är. Öka därefter succesivt. Öka antalet marschpass efter infohelgen när ni fått kängorna, så att du hinner gå in dom ordentligt.