Jump to content

Recommended Posts

Posted
@Marzzochi: I Kiruna har det aldrig funnits några "fjälljägare". Däremot Lapplandsjägare. Faktum är att det aldrig har funnits något förband inom FM som hetat "fjälljägare".

Det är mycket möjligt. Precis som jag skrev på citerade jag KvP, Kvällsposten.

Jag har dålig, eller rättare sagt nästan obefintlig, koll på -jägarförbanden.

Posted
Det är mycket möjligt. Precis som jag skrev på citerade jag KvP, Kvällsposten.

Jag har dålig, eller rättare sagt nästan obefintlig, koll på -jägarförbanden.

Ganska vanligt. Om man säger till en civilist att man låg som Lapplandsjägare vet inte en jävel vad det är. Däremot vet ju alla vad en "fjälljägare" är. Brukar säga att jag gjorde lumpen i Kiruna om nån frågar, annars får man förklara en massa.

Posted (edited)

En kompis till mig har fångat Sune Mangs son på ett repmöte. Han låg som markstridssoldat på GK/KA3 tidigt åttiotal. :wub: (Sune Magns son, alltså).

Edited by C 2.a pjäs
Posted
Jackie Arklöv :D  låg på K4-Norrlandsjägarna. Likaså en eller flera i "Militärligan", om vad jag hört stämmer.

Jo, inte mindre än fem personer ur den ligan hade gjort värnplikten på K 4, resten av medlemmarna hade lumpat på I 1, I 5 och I 22. Allt enligt ett gammalt skolarbete från högstadiet.

/Aron

Posted
Johan Hellström från Robinson låg på FJS.

Har för mig att han jobbat där. Han blev, om jag minns rätt, utröstad för att han var för "militärisk".

Johan från robinson tjänstgjorde till och med majorsgrad på K4 varpå han bytte till civil bana.

• 4 months later...
Posted

Pappa har haft Lasse (han från Morgan och Lasse ni vet...Tippen-gänget) och En av de som fängslades för Trustorhärvan. Till dessa kan man tillägga riksdagsman Kent Härstedt som blev lite utav en rikskändis när han överlevde Estonia-katastrofen...

Justja, detta var ju då på Hallandsbrigaden IB16.

• Like 1
  • 2 weeks later...
Posted
Någon som vet vart lite olika kända personer legat och gjort sin GU?

Tror han med rosa overall va KJ iaf... Gert Fylking :Malaj:

Har alltid undrat vart olika känndisar legat! du som vet nån, skriv det här!

Gert Fylking

Den 6 juni 1966 ryckte Gert Fylking in på KA4 i Göteborg för tio månaders grundläggande utbildning innan han skickades vidare till kustjägarskolan i Vaxholm.

(från Slitz årgång 1999)

Posted
Någon som vet vart lite olika kända personer legat och gjort sin GU?

Tror han med rosa overall va KJ iaf... Gert Fylking :Malaj:

Har alltid undrat vart olika känndisar legat! du som vet nån, skriv det här!

Gert Fylking

Den 6 juni 1966 ryckte Gert Fylking in på KA4 i Göteborg för tio månaders grundläggande utbildning innan han skickades vidare till kustjägarskolan i Vaxholm.

(från Slitz årgång 1999)

10 månader grundläggande utbilding innan KJ ?

Shit pommefritz... Nu hänger inte jag med.

Posted
Det var lite annorlunda då Panzer. Man sökte frivilligt även då men man hade tydligen sin GU som "förtest" innan man kom till KustJS

Åh, tufft. Hadde jag ingen aning om... blir ju lite drygt 2 års värnplikt.

Lite ot, men vad det samma sak med Fallskärmsjägarna? Eventuellt andra jägarförband kanske?

Posted (edited)
Christer Pettersson :tveka: .....I21, okänd befattning

Skyttegruppchef...fick sparken pga dåligt uppförande och blev bara korpral. Källa; Aftonslasket..... :navy:

Och jag vet inte om dessa har behandlats;

Olof Palme, fd statsminister, Ro/kn Kavalleriet

Torbjörn Fälldin, fd statsminister, Ro/kn Luftvärnet

Edited by C 2.a pjäs
Posted
Har inte sett att nån har nämt det men han som spelade sune (hoffer) har legat på 1a Ledningsplutonen på Ledn/Grk I19/Pbat (Låg inne 00/01) . :)

Och hans bror var KB på S1 02-03 (dvs samtidigt som jag, jag mötte lassie! :) )

Posted

Jackie Arklöv - K4 (Vet väl alla som legat på K4? 0:) )

Lillen Eklund - Malaj, I14 (Gävle)

Conny Silverberg, I14

Masken Carlsson, I14

Posted
"Åström" i Nionde kompaniet, (han som vaktade telefonen och hävde ner en diskett på golvet) låg inne på F7 1990 som FBJ.

Tomas Fryk ryckte in på samma pluton som jag -86.

Han försvann dock väldigt fort, frisedel av okänd anledning. Året efter kom filmen Nionde Kompaniet, med honom i en av huvudrollerna.

David Niven var bara överste, han var även British Commando. :baskerHV:

Posted

Ärkebiskopen KG Hammars son gjorde lumpen med mig.

En kille på grannkompanit var tillsammans med en av tjejerna i Lucy Street och en ytterliggare snubbe va brorsa med Louise Gottlieb (Viccans bästis). Han körde fetingchrysler som stod parkerad nonchalant på vpl-parkeringen.

:=o

Posted

Jag gjorde lumpen på samma ställe som Rolf Porseryds son och Åke Söderbloms Sonson. Lite jag-mötte-lassie-varning.