Fa/Kapten Posted April 15, 2005 Report Posted April 15, 2005 (edited) Har ett par Randolph Avi med grey-linser. Mina erfarenheter är att de sitter väldigt långt ut från ansiktet men det är riktigt skönt ljus igen dem. Köpte dem på internet (kommer ej ihåg vart) för 900 SEK inkl frakt för ca 3 år sen. Nu är de ganska sne pga headset mm så de används enbart för flygning. På marken används vanliga Ray-ban (pilotmodell såklart) B) Har själv ett par AO... Helt ok...men tvärt emot dina Randolph, tycker jag mina AO satt en aning för nära ansiktet... Aldrig är man nöjd... ;) Tyvärr är mina både snea och repiga, glömde dom på vingen en dag och blåste iväg dom vid taxning...och desutom lyckades jag rulla över dom när jag kom till bak. Glasen klarade sig men bågarna fick sitt....... Edited April 15, 2005 by Fa/Kapten Quote
Mordred Posted April 15, 2005 Report Posted April 15, 2005 Även jag har köpt en MAS Buttpack från D-gear.se Som synes så får man plats med en FULLPACKAD Flerbruksficka Stor (som används som en SJV-väska) och TVÅ En-liters Dricksflaska 90. Jag bär nu litet Trangia kök, dygnsportion med livsmedel, sockor etc etc i den i fält. Man får plats med en hel del Här bärandes till civil klädsel, bärremmen är från Skyddsmaskväska m/06 Denna är från den första tillverkningsrundan, så den har en del barnsjukdomar, men Anders på D-gear har fått feed-back och på de nya är dessa borta. Lovin´it /M Quote
Tobias R Posted April 16, 2005 Report Posted April 16, 2005 Har ett par Randolph Avi med grey-linser. Mina erfarenheter är att de sitter väldigt långt ut från ansiktet men det är riktigt skönt ljus igen dem. Köpte dem på internet (kommer ej ihåg vart) för 900 SEK inkl frakt för ca 3 år sen. Nu är de ganska sne pga headset mm så de används enbart för flygning. På marken används vanliga Ray-ban (pilotmodell såklart) B) Har själv ett par AO... Helt ok...men tvärt emot dina Randolph, tycker jag mina AO satt en aning för nära ansiktet... Aldrig är man nöjd... ;) Tyvärr är mina både snea och repiga, glömde dom på vingen en dag och blåste iväg dom vid taxning...och desutom lyckades jag rulla över dom när jag kom till bak. Glasen klarade sig men bågarna fick sitt....... Jaha.... Du menar alltså att du blåste bort dem från vingen på ett flygplan för att sedan köra över dem? ...och dom klarade sig så när på repor och lite snea...? Jag skulle gärna villja se en bild på dem! /Tobias Quote
Fa/Kapten Posted April 16, 2005 Report Posted April 16, 2005 Har ett par Randolph Avi med grey-linser. Mina erfarenheter är att de sitter väldigt långt ut från ansiktet men det är riktigt skönt ljus igen dem. Köpte dem på internet (kommer ej ihåg vart) för 900 SEK inkl frakt för ca 3 år sen. Nu är de ganska sne pga headset mm så de används enbart för flygning. På marken används vanliga Ray-ban (pilotmodell såklart) B) Har själv ett par AO... Helt ok...men tvärt emot dina Randolph, tycker jag mina AO satt en aning för nära ansiktet... Aldrig är man nöjd... ;) Tyvärr är mina både snea och repiga, glömde dom på vingen en dag och blåste iväg dom vid taxning...och desutom lyckades jag rulla över dom när jag kom till bak. Glasen klarade sig men bågarna fick sitt....... Jaha.... Du menar alltså att du blåste bort dem från vingen på ett flygplan för att sedan köra över dem? ...och dom klarade sig så när på repor och lite snea...? Jag skulle gärna villja se en bild på dem! /Tobias Exakt vad som hände.... Men dom är uträtade så pass att de går att använda till nöds. Tyvärr fick det ena glaset några repor just i synfältet som är irriterande, så nu ligger dom på hyllan. Så en sak kan du vara säker på.....kvalitén är betydligt bättre än "bensinmacks dito".... (har kört över ett par sådan också....så jag vet vad jag prata om... ) Quote
The Swede Posted April 16, 2005 Report Posted April 16, 2005 @Fa/Kapten Kanske dags att skaffa senilsnöre :P Quote
Guest Posted April 16, 2005 Report Posted April 16, 2005 @Fa/Kapten Åker du propellerdrivet? Annars kan det nog bli riktig "rea" av glasögonen..! Quote
BlackIce Posted April 16, 2005 Report Posted April 16, 2005 *900gram maya sticks från självaste C Light my fire *En ny kniv - CRKT M16-03Z *Ett stycke magdump - Rolly Polly Medium från Maxpedition *En pannlampa från PETZL - TacTikka Plus. Rött filter som går att fälla ner, vattentålig, 4 led lampor, en brintid på 120h samt väger bara 78g. Quote
bushman Posted April 16, 2005 Report Posted April 16, 2005 20 m paracord a 40 kr, kanske inte billigast i världen men 5 m mer än vad man får hos milisshopen för de pengarna. tyvärr i den dåliga färgen vit men eftersom jag förmodligen enbart kommer använda den civilt, gör inte detta så mycket. inköpsställe intersport. de kallar den tvättlina, tror inte de förstår om man frågar efter paracord. vad gäller randolhp avi så lyckades jag köpa ett par via en kompis på charter resa. kom undan med 400 kr. fick dem tyvärr stulna förra året. men skall väl försöka att fixa ett par nya via någon baccisande yxa. känns som det blir billigare än att beställa från usa. annars kanske en viss flygflottilj i närheten har dem. Quote
Mattsson Posted April 16, 2005 Report Posted April 16, 2005 Idag: Ett stycke softshell jacka av märket Westcoast pris 899 kr inköpt på Älvsjömässan i STHLM. Omdöme: Hur kunde jag överleva innan? Quote
Tobias R Posted April 16, 2005 Report Posted April 16, 2005 vad gäller randolhp avi så lyckades jag köpa ett par via en kompis på charter resa.kom undan med 400 kr. fick dem tyvärr stulna förra året. men skall väl försöka att fixa ett par nya via någon baccisande yxa. känns som det blir billigare än att beställa från usa. annars kanske en viss flygflottilj i närheten har dem. Randolph ligger lite högre i pris än AO, typ $10 om man titar på ebay. Jag fick mina AO+frakt för $40 vilket vid den dagsaktuella kursen blev cirka 300 SEK. Ganska billigt med andra ord. Detta var den billigaste säljaren som även erbjöd acceptabel fraktkostnad, $10. Andra ville ha uppåt $25 för att skicka från samma land. Det lönar sig alltså att leta runt och kolla upp vad de olika försäljarna vill ha i fraktkostnad. Jag fick mina brillor väl inpackade inom en vecka. /Tobias Quote
CfrHGB Posted April 16, 2005 Report Posted April 16, 2005 @ Team Member: Grundlig utvärdering av butt packen beordras snarast! Funktion, kvalitet, mått (cm) and so on and so forth. Bild på butt packen fastsatt på sele/väst el vad du nu använder efterfrågas, kom. Quote
Fa/Kapten Posted April 16, 2005 Report Posted April 16, 2005 @Fa/Kapten Kanske dags att skaffa senilsnöre :P @Fa/KaptenÅker du propellerdrivet? Annars kan det nog bli riktig "rea" av glasögonen..! Detta är noterat...och kommer utan förbehåll användas emot er så fort tillfälle ges........ Quote
109 Eken Posted April 17, 2005 Report Posted April 17, 2005 (edited) Ny kniv, min första fällis faktiskt. En Benchmade 732 Ares. Mycket trevlig kniv! Ligger framför TVn och fipplar med Benchmade kniven hela tiden, ut med bladet, in med bladet, öppna med fel hand, lätta på låset med ett finger och få ut bladet med ett "knyck" osv Edit: ändrade lite så att det inte missförstås av danskar och slika individer :P Edited April 17, 2005 by 109 Eken Quote
Patroels Posted April 17, 2005 Report Posted April 17, 2005 ... Ligger framför TVn och fipplar med den hela dagarna ... Jaså du... Men hur är det med Benchmade-kniven då? ;) / MVH Troels, som inte kunde låta bli Quote
109 Eken Posted April 17, 2005 Report Posted April 17, 2005 Äsch, så går det när man har bråttom Quote
Mattias Posted April 18, 2005 Report Posted April 18, 2005 Jaha, vad kan vara trevligare när man stapplar in genom dörren efter en hård dags jobb och snubblar på ett paket från "over there", innehållandes "this one here"! För att citera Homer: "Oooohohohoh Striiider" En sprillans ny SnG. Quote
Ignis nitidus Posted April 18, 2005 Report Posted April 18, 2005 Mattias Grattis! bara lite avundsjuk ;) Quote
Sytare Posted April 18, 2005 Report Posted April 18, 2005 @109 Eken Det är ingen idé att kämpa emot broder. Jag rekommenderar varmt en Surefire Executive Defender (E2D). Den och en Tikka Peztl-lampa och du går en ljus framtid till mötes... Quote
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted April 19, 2005 Report Posted April 19, 2005 Nu är även jag stolt ägare av en MAS butt-pack från D-gear, klockrent. Quote
CfrHGB Posted April 19, 2005 Report Posted April 19, 2005 Vem är det som tillverkar MAS-buttpacken? Står ingenting på d-gear.se Quote
Mattsson Posted April 19, 2005 Report Posted April 19, 2005 Jaha, då blev man en stolt ägare av en Nokia 5140 med tillhörande GPS skal. B) Quote
Blackadder Posted April 19, 2005 Report Posted April 19, 2005 Vem är det som tillverkar MAS-buttpacken? Står ingenting på d-gear.se http://www.d-gear.se/?page=shop/flypage&pr...35&category_id= Quote
Patroels Posted April 19, 2005 Report Posted April 19, 2005 Vem är det som tillverkar MAS-buttpacken? Står ingenting på d-gear.se http://www.d-gear.se/?page=shop/flypage&pr...35&category_id= Bra länk, men den talar inte om vem som har gjort den ;) Quote
Plut.Sjv.AQ Posted April 20, 2005 Report Posted April 20, 2005 (edited) Synd bara att alla tuffa och bra prylar är så in i norden dyra. En bra kniv kan man ju bli satt på bar backe för att kunna köpa. Som fattig student är man nog dömd till att dregla över prylarna på nätet, alternativt så ser man till att hålla sig framme när givmilda förådmän eller HV-befäl visar sig (de kanske inte ens kräver att man måste kvitera godset). Edited April 20, 2005 by Plut.Sjv.AQ Quote
Sytare Posted April 21, 2005 Report Posted April 21, 2005 (edited) Undrens tid är ännu inte förbi och jag har äntligen fått delar av det jag beställt från TAD Gear och Tullen hade helt och hållet missat mitt paket Så mina damer och herrar, Geardos och prylgalningar, låt mig presentera dagens skörd: (en lite bättre bild på flaskan!) 01 st: Camelbak Reservoir Dryer 12 st: Surefire batterier 01 st: Surefire SC3 Spares Carrier 01 st: Surefire MN02 Extended Run Lamp (utlagd för försäljning på utrustning.se) 01 st: NalgeneLexan 1 liter OD med TAD Gear-logo 04 st: Tactical Tailor MALICE Clips (small) 01 st: Maxpedition Rolly Polly Medium, samt ett hundratal fötter Paracord Det jag saknar är min Camelbak HAWG, men den kommer väl förr eller senare... Edited April 21, 2005 by Sg Toll Quote
ArvidA Posted April 21, 2005 Report Posted April 21, 2005 Fick ett paket på posten idag... http://img71.echo.cx/img71/7599/304k12ue.jpg Det som är nytt är MAS butt-pack:en och Hellstorm Navigunner-handskarna. Resten bara är B) Som forsse nyss påpekade för mig, det är inte speciellt snyggt när allt är i olika nyanser på stridsbältet..men vafan..det är funkis ändå ;) Quote
Vargas Posted April 21, 2005 Report Posted April 21, 2005 (edited) Fick tag på följande: En prototyp till en 1,5l fältflaska. Samt nytt i bokhyllan är ett exemplar av Särtryck av instruktion för stridstjänsten vid Flottan - Allmäna föreskrifter för fartyg 1968 (Särtr ISF:AF 1968) Edit: En bild till Edited April 21, 2005 by Vargas Quote
Kn Glock Posted April 21, 2005 Report Posted April 21, 2005 @Vargas Fick man lätta på slipsen vid strid 1968? Quote
bushman Posted April 21, 2005 Report Posted April 21, 2005 fick hem en trevlig liten civil sak från ett nätbaserat TSF i går akutsjukvårdsväska med ryggsäcks möjlighet. Quote
Recommended Posts