panzerkampfwagen Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Tycker att bågen med texten "förhörsledare" som finns i gamla uniR FM är rätt iskall faktiskt... Instämmer till fullo. Smaka litet på ordet, "förhörsledare"... Någon som får Gulag-vibbar? Quote
EMK Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Är inget utbildningsmärke kanske men gamla Lapplandsjägarnas baskermärke var/är klockrent! heltufft! Gamle fina Vargen ...............Sänder ett vargyl ut i natten ........... Håller med om att den skulle haft bättre bakgrund så den syns lite bättre... Quote
VH Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Örnen med och utan röd tråd runtom visar om man genomfört GU vid FJS eller inte. (Röd=GU om jag inte minns fel) Det är förslag på liknande ting på Neptuni märket. Anledningen till att Neptuni märkena är olika vet jag inte, tidigare (innan 2001) så var gaffeln med "guldtråd" , den jag har, och förra årskullen har, är mörkgul/guldtråd(ej "glansig" i samma bemärkelse som förrra) tråd använd på, den är dessutom sydd "platt/2d" medan på de gamla har försökt få med "triangelformen" på gaffeln om man säger så. Kan försöka fippla fram bild tills i kväll! Quote
Gotcha Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Min har guldtråd och "3d-form", har dock sett massor av "platta" Neptunimärken. Vet inte riktigt vad eller varför utseendet är annorlunda. Olika tillverkare vid olika tidpunkter kanske? Obs: köp aldrig dylika märken från en viss militärbutik inne i stan, de ser bara taffliga ut. Quote
VH Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Nej jag håller hårt om mitt original, köpa ett är ju inte aktuellt! Jo jag tror det är olika tillverkare helt enkelt! Lite tråkigt eftersom, om man nu ska vara petig, det gamla märket är lite snyggare Quote
A527 Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Örnen är helt klart tung och ger fett med repect, ey! Quote
jed Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Snyggast: Neptuni Coolast: "Förhörsledare" Betyder mest: Livkompaniets märke från I13 (Husby kompani) ...enligt mig iaf Quote
Guest järv Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 (edited) Är inget utbildningsmärke kanske men gamla Lapplandsjägarnas baskermärke var/är klockrent! heltufft! Gamle fina Vargen ...............Sänder ett vargyl ut i natten ........... Håller med om att den skulle haft bättre bakgrund så den syns lite bättre... Det finns ju en tanke med det. Ett diskret märke är det bästa märket. Man ska inte se ut som en färgsprakande julgran, det är sånt som andra förband kan ägna sig åt. Edited October 13, 2003 by järv Quote
Mårten Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Jag tycker helt klart att utbildningstecknet för "TUNG BRO" är jävligt manligt. Har bara sett det på en person. Det delades såvitt jag vet bara ut till ett fåtal personer på ING 1 på tiden det begav sig. Quote
Mats Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Ballaste bågen är "RESERVDELSMAN". Eller "SPARE PART MAN" som jag läste på en IA03 namnbricka, inte "SPARE PART ADMIN" eller nåt man hade kunnat förvänta sig... Vad ska engelskspråkiga tro? Quote
Lund Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Ett märke som är fräsigt är ju fenixen som befinner sig i eld. Överlevnadsinstruktörer får dessa märken efter 3 veckor uppe i lappesuando uppe vid kiruna motsv. varav 2 av veckorna är tillämpad övning eller nått sånt... Quote
Forumsledning Kimster Posted October 13, 2003 Forumsledning Report Posted October 13, 2003 Ett märke som är fräsigt är ju fenixen som befinner sig i eld. Överlevnadsinstruktörer får dessa märken efter 3 veckor uppe i lappesuando uppe vid kiruna motsv. varav 2 av veckorna är tillämpad övning eller nått sånt... OT Nja, sist jag pratade med C Överlevnadsskolan var det 5 veckor. 3v sommar 2v vinter. Men det var 5 år sen, kan ju ha ändrats. Quote
Lund Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Jag ´kan helt klart ha fel men han vi frågade sa att i alla fall vinterdelen var sådär. Men märket är i alla fall "coolt" B) Jag är inte så sugen på att genomfra den utb iallafall... Quote
Bulldozer Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 MILITÄRPOLISBÅGEN är coolast för att Militärpoliser alltid är coola. Nej jag är inte alls partisk! Annars gillar jag ÖRNEN. Den säger en hel del om bäraren! Quote
Sgt1clHansson Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Diskutionen är onödig. Störst ballfaktor har givetvis SSG märket. Och i synnerhet argumentet varför märket överhuvudtaget existerar: "Det är ingen prestige i att vara hemlig om ingen känner till en" Quote
VH Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Kimster: Om jag inte minns fel så är det så fortfarande. Bild på "nya"/nuvarande Neptuni Ska se om jag kan luska fram en gammal också! Quote
Vysotskij Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Förvånansvärt många som har rätt just på den här frågan, exempelvis Fö strv 122, Panzerkampfwagen och Jed. @Pzkpfw: Har absolut inget med Gulag att göra. Finns på din närmaste brigadstab eller jägarskvadron. Eller förhörspluton. Quote
Lund Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Jag kan inte säga att jag vet ssg märket ser ut... men av dom jag sett så är faktiskt överlevnadsinstruktör grymt fet. Quote
Zimin Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Coolast måste ju ändå Televapenmärket vara - en störantenn som fästes i höger bröstdragkedja på M90. ... jasså? inte det... Quote
Amfibieslusken Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Inget utb.tecken men jag måste nog säga den Thorleif som jag har i min avatar. Dvs Thorleif för 3:e Amfbat. Men vad gäller utb.tecken så är det ju helt klart Neptunigaffeln Quote
jed Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Förvånansvärt många som har rätt just på den här frågan, exempelvis Fö strv 122, Panzerkampfwagen och Jed.Hehehe, det är inte så att du är lite partisk eller så va? Quote
JBP Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Bhaaaa Utbtecken för grävskopa i all äro....men jag har utb tecken på TGB 11-20 på min ena uniform....fick detta under min Vpl, Har ingen bild men ser ut som PEKmärket fast med en knallgul TGB 11 broderad på. Quote
Vysotskij Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Förvånansvärt många som har rätt just på den här frågan, exempelvis Fö strv 122, Panzerkampfwagen och Jed.Hehehe, det är inte så att du är lite partisk eller så va? Njet, ja objektivnyj. (Kort lektion i främmande språk: objektivnyj - maskulin singular av adjektivet objektiv.) Quote
Fu Dahlberg Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Bhaaaa Utbtecken för grävskopa i all äro....men jag har utb tecken på TGB 11-20 på min ena uniform....fick detta under min Vpl, Har ingen bild men ser ut som PEKmärket fast med en knallgul TGB 11 broderad på. ja, det är ju vackert ;) Quote
JBP Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Bhaaaa Utbtecken för grävskopa i all äro....men jag har utb tecken på TGB 11-20 på min ena uniform....fick detta under min Vpl, Har ingen bild men ser ut som PEKmärket fast med en knallgul TGB 11 broderad på. ja, det är ju vackert ;) Ja det är det B) :P Quote
Ingbat/I19 Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 (edited) Arctic soldier - utbmärket för I19:s vinterutb är ju rätt snyggt. Ska se om jag kan få tag på en bild på det. Ni andra I19-ingar kanske har någon digital bild, annars får jag ta och låna polarens kamera. Edited October 13, 2003 by Ingbat/I19 Quote
Lund Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Du menar FROSTY som det populärt kallas... Nja nog är det väll sådär men man knappast det snyggaste eller?? Quote
panzerkampfwagen Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 @Pzkpfw: Har absolut inget med Gulag att göra. Finns på din närmaste brigadstab eller jägarskvadron. Eller förhörspluton. Jag vet var de finns, men ordet "Förhörsledare" har en litet skönt elak klang, gulagvibbarna finns där som en förstärkning av intrycket. Panjemajo? ;) Quote
Ingbat/I19 Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Du menar FROSTY som det populärt kallas... Nja nog är det väll sådär men man knappast det snyggaste eller?? Nej det påstod jag inte och det är inte det tråden handlar om! Quote
Lund Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Det må ju vara som du säger men jag gjorde genom en försiktig fråga omvärlden medveten om min ställing! Jag har ruskigt dålig koll på marina märken så det vore kul ifall nån ville visa nått sånt som är fett. Ingen kockgaffel bara... Quote
Recommended Posts