Guest Posted June 8, 2002 Report Posted June 8, 2002 Jag tror att i framtiden måste officerare bo på basen under perioder, för ärligt talat hur ofta drar du din ak5 mot en besökare... En grupp som är betydligt mindre besökta av försäljare är städare, i våra nya officiella register kan vi ju råka skriva lite fel, visst det är inte så roligt att bli kallad städare för en officer ,men när spetznaz kommer bara era förlägningar bli lite skitiga. Men vi kan ju alltid använda lite krigsfångar för lokalvård... Quote
Guest Posted June 8, 2002 Report Posted June 8, 2002 Jag tror att i framtiden måste officerare bo på basen under perioder, för ärligt talat hur ofta drar du din ak5 mot en besökare... En grupp som är betydligt mindre besökta av försäljare är städare, i våra nya officiella register kan vi ju råka skriva lite fel, visst det är inte så roligt att bli kallad städare för en officer ,men när spetznaz kommer bara era förlägningar bli lite skitiga. Men vi kan ju alltid använda lite krigsfångar för lokalvård... Quote
KattenJansson Posted June 8, 2002 Report Posted June 8, 2002 FL.. det är en form utav åsiktsregistrering att skicka ut tavelförsäljare och kränga tavlor. Man kollar helt enkelt vilken psykologiskprofil som personen ifråga har. Gillar han grindpengen bättre än gråtandepojk? Köpte han fiskargubbe med sydväst i stället för stilleben på död fisk.. Hmm då är han livsfarlig. Stilleben älskarna är oftast mycket bra på "dogfights" ETC... P.S Naturligtvis är det bara skitsnack som jag skrivit D.S Quote
EO4 Posted June 8, 2002 Report Posted June 8, 2002 Ang gerillakrigsföring så är redan FM i stort sett anpassat för detta Anpassad för gerillakrigföring hur då? Quote
Skuggan Posted June 8, 2002 Report Posted June 8, 2002 det är inte bara officerare och piloter som får besök av tavelförsäljare. jag har fått besök av tavelförsäljare flertalet gånger sedan jag började i FBU/u, det var väl inget konstigt i början män nu börjar det bli jobbigt särskilt när de talar dålig engelska. att jag inte har tänkt på det förut? nu får jag snart spänna på mig kniven innan jag öppnar dörren. Quote
Guest Posted June 8, 2002 Report Posted June 8, 2002 Akta tavlorna shadow dom kanske har tagit med sig stats klenoder' Quote
Guest Posted June 8, 2002 Report Posted June 8, 2002 Jag har börjat undra om Sverige har många tavelförsäljare i Ryssland?? och vi också har planer på att ta ut nyckelpersoner i fiende läger vid ev krig?? Quote
Foxtrot Lima Posted June 8, 2002 Report Posted June 8, 2002 FL, de kollar var de bor och sedan kommer farbror spetznaz och lämnar visitkort medelst kulskur när det börjar dra ihop sig... Ja, men de behöver väl inte åka dit och kolla vem som bor var heller? Bara titta i telefonkatalogen eller någon "rulla" innan kriget bryter ut... Men jag antar att de vill hålla koll på att det verkligen är "rätt" person som bor på rätt adress. Att The_Shadow: Jaså, de besöker barnsoldaterna också?? Antar att det ska börjas tidigt. Allvarligt talat trodde jag fram tills idag att det här med tavelförsäljare etc. var en enda stor myt eller "urban legend". Tydligen har jag haft fel. ??? Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Skuggan Posted June 8, 2002 Report Posted June 8, 2002 oja. de vet väl vem jag är. får väl snart påhälsning av någon maskerad person med massa onda attiraljer som vil "ta bort" mig. Quote
BlåGul -1 9x19 Posted June 8, 2002 BlåGul -1 Report Posted June 8, 2002 Men jag antar att de vill hålla koll på att det verkligen är "rätt" person som bor på rätt adress. Det kan de lika gärna göra på något mycket mer diskret sätt. Det handlar snarare om att säga "Glöm inte bort att vi vet var ni bor". Quote
EO4 Posted June 8, 2002 Report Posted June 8, 2002 Möjligheten finns väl i och för sig att det faktiskt är helt vanliga "tavelförsäljare" med helt vanliga kriminella avsikter. Förfarandet är väl inte helt ovanligt för tjuvar på stöldturne. Genom att låtsas sälja tavlor får man sig ett hum om vem som bor i kåken (gammal dam BRA, ung man MINDRE BRA), om det ser ut att finnas något stöldvärt samt dörrlåsens beskaffenhet. Desutom ger det ett "alibi" för att ströva om kring i villaområden och spana efter lämpliga bilar och hus där ägarna verkar vara borta. Har hört att taktiken är rätt vanlig bland yrkeskriminella från ryssland/baltikum på stöldturne i Sverige. Nu betvivlar jag inte att det fanns och finns tavelförsäljare med spionavsikter, men att majoriteten idag kanske är vanliga tavelförsäljare eller tjuvar. Quote
Fu Johanson Posted June 8, 2002 Report Posted June 8, 2002 E04, det är ju när man får veta att officerare och bara officerare har fått besök som man börjar fundera över vilka avsikter dem har. Men visst, jag har haft besök av (tror jag) betydligt fredligare tavelförsäljare. Köpte tom en tavla en gång. Quote
BlåGul -1 9x19 Posted June 8, 2002 BlåGul -1 Report Posted June 8, 2002 E04, det är ju när man får veta att officerare och bara officerare har fått besök som man börjar fundera över vilka avsikter dem har. Men visst, jag har haft besök av (tror jag) betydligt fredligare tavelförsäljare. Köpte tom en tavla en gång. Säkert impregnerad med "mind-control drugs" Quote
Fu Johanson Posted June 8, 2002 Report Posted June 8, 2002 Säkert impregnerad med "mind-control drugs" Närå, det tror jag inte. *must kill primeminister-reset target parameter-010010010010* Varför skulle den vara impregnerad med det? *conceal motive-kill-then commit suicide-01000100010* ;) Quote
Guest Posted June 12, 2002 Report Posted June 12, 2002 såvidar vi inte på allvar börjar utbilda och planera för ett bra och organiserad gerilla föring i krig Det är det vi har HV till :P Quote
Magnus Posted June 13, 2002 Report Posted June 13, 2002 Ja, men de behöver väl inte åka dit och kolla vem som bor var heller? Bara titta i telefonkatalogen eller någon "rulla" innan kriget bryter ut... Men jag antar att de vill hålla koll på att det verkligen är "rätt" person som bor på rätt adress. FL: Stridspiloter står inte med i telefonkatalogen. En skyddsåtgärd av FM. FM försöker hålla stridspiloter borta från offentliga register så gott det går. Jag har också haft besök av en tavelförsäljare. Det var för 10 år sedan när jag nyss hade köpt ett luftgevär. Kanske dom trodde jag tillhörde nån form av barnsoldatgerilla, typ FBU =) Har även haft besök av en rosföräljare, trots att ingen annan på min gata fick det. Han kanske blev knäckt och gick hem när jag inte köpte någon. Quote
Guest Greven Posted June 13, 2002 Report Posted June 13, 2002 Jag må vara konspiratoriskt lagd, men varje gång jag flyttat har jag fått besök av tavelförsäljare inom 6 månader. Den gång jag skrev om i denna tråd var det bara jag av alla grannar som fått besök (ja - jag har frågat). Dessutom är min port alltid låst utan portkod och ingen av mina grannar skulle någonsin släppa in en försäljare. Quote
Ing Posted June 13, 2002 Report Posted June 13, 2002 Greven, nästa gång någon kommer och försöker sälja något till dig drar du in honom och låser fast honom i ett element. Förhör honom sedan på valfritt sätt (givetvis följer du alla regler och konventioner på samma sätt som ryssland) och kolla upp hur han kom in, vad han EGENTLIGEN ville, m.m. m.m..... ;) Quote
Guest Greven Posted June 13, 2002 Report Posted June 13, 2002 Ing >>> Sätt inga griller i mitt huvud ... Faktum var att senast var det kvinnan vid min sida som öppnade och hon tog direkt illa vid sig - det var en rejält otrevlig typ på andra sidan. När jag hörde att något var fel vid dörren gjorde jag en tjurrusning och drog igen den med följd att slavens fot hamnade i kläm. Hade han inte klokt nog gjort en taktisk urdragning vet man aldrig hur det slutat. Jag hade iofs rätten på min sida. Att stoppa in foten i dörrspringan är hemfridsbrott - envarsgripande ni vet ... Quote
Guest Greven Posted June 13, 2002 Report Posted June 13, 2002 Glömde en sak: Jag fattar inte vad dom har hos mig att göra. Det måste finnas många betydligt intressantare typer att följa upp. Quote
Foxtrot Lima Posted June 13, 2002 Report Posted June 13, 2002 Glömde en sak: Jag fattar inte vad dom har hos mig att göra. Det måste finnas många betydligt intressantare typer att följa upp. Okej, om vi ser lite mer nyktert på det här som "Greven" upplevt. Visst kan vi skämta om det, men det kanske ligger något i vad som nämns. 1. Din "kvinna" kanske har något säkerhetsklassat arbete? 2. Du kanske jobbar på någon statlig instutition eller privat företag som har hand om vissa hemligheter eller "känslig information"? 3. Du kanske känner någon som arbetar med "tyngre" frågor och på så vis håller "de" koll på dig med? Skulle gissa att du har en del bekanta som sysslar med mer eller mindre kvalificerade uppgifter, eftersom du själv arbetar med "internationella relationer". 4. Ett annat alternativ kan vara att den underrättelsetjänst (eller chefen i Sverige) kanske överskattat din betydelse i något sammanhang? Några av dessa saker som stämmer in på dig "Greven"?? Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Guest Greven Posted June 13, 2002 Report Posted June 13, 2002 1. Nej 2. Ja 3. Ja 4. Vet ej Sammantaget borde det inte räcka - dessutom borde mina civila arbetsuppgifter inte intressera Ivan (jobbar med helt andra länder). Dessutom skedde detta första gången när jag flyttade hemifrån direkt efter lumpen, andra gången när jag bytte bostad och fortfarande pluggade. Quote
Foxtrot Lima Posted June 13, 2002 Report Posted June 13, 2002 I så fall kan det bero på att du sysslade med "hemliga saker" under din värnplikt. Men jag förstår inte hur "de" kan ha koll på vem som gjort sin vpl var? ??? Man ska heller inte ta för givet att det är "Ivan" som spionerar. Kan vara någon helt annan stat som anlitar slaver eller "öststatspersoner" för att spela på den gamla svenska skräcken för "Ivan". Vem vet, det kanske är Australien som håller koll på dig för USAs räkning... PS. Får man vara fräck och fråga om du verkligen är en greve? DS. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Dexter Posted June 13, 2002 Report Posted June 13, 2002 En nära släkting till mig gjorde mission i Kroatien. Han delade kontor (ja, han körde skrivbord. ) med bla. två ryssar. De var hemma i Moskva anställda på en informationsavdelning enligt dem själva. De talade flytande engelska, tyska och ryska(så klart) men inte svenska. Utom en kväll då de blivit något på lyran. Då talade de klingande dalmål. Undrar vad de egentligen jobbade som? ;) Quote
Doggydriver Posted June 13, 2002 Report Posted June 13, 2002 Hahaha! Om din släkting inte var alltför full själv borde hans hjärta förmmodligen flyttat till halsgropen ganska omgående. Fy fan vilken chock. Hohoho. Joo, ryssen har iaf haft god koll på oss. Vi fick ofta besök av tavelförsäljare, dom slutade komma när min far lämnade HV. Hmmmmm.... Quote
granQ Posted June 13, 2002 Report Posted June 13, 2002 det mest tråkiga är väl att ryssarna måste lagt sån mängd pengar för att ha koll på svenskar med mera.. till vilken nytta?? visst dom har haft ett system som dom kanske kan få använding av senare.. men ändå.. det där med när ryssarna var på fyllan.. hur var det med svensken då?? kan ju hända att han "hörde" dalmål när dom pratade ryska ;) Quote
Guest Greven Posted June 14, 2002 Report Posted June 14, 2002 Foxtrot Lima >>> Den frågan kan jag inte svara på känner att jag lämnat ut på tok för mycket info om mig själv redan. Men om du skickar ett privet meddelande kanske du får svar ... Quote
Radarjägare Posted June 25, 2002 Report Posted June 25, 2002 Under ungefär samma tidsperiod så var det väl en hel del ryssar som fick "motorstopp" utanför F16. under senare tid så får de inte motorstopp, de sitter utanför stängslet med baden-baden stolar numer *S* Quote
Radarjägare Posted June 25, 2002 Report Posted June 25, 2002 Ja, förmodligen. Förra året var det ett nytt utbrott av "polska tavelförsäljare" som gjorde hembesök hos flygvapenofficerare. Officerarna frågade runt och det visade sig att i princip alla officerare i staden hade fått besök men ingen annan. Operation Garbo drar sig till minnes... samma sak hände mig, det vara bara till mig på hela gården denna tavelförsäljare kom, kompisen berättade att liknande hände honom under samma period, det var bara officerare och HV personal säljaren gick till.. Quote
Recommended Posts