Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted
Angående envarsgripande så får man bara göra det om det finns fängelse i straffskalan dvs inte vid hemfridsbrott har jag fått lära mig

För grovt hemfridsbrott så ingår fängelse.

Å andra sidan så är det enklare att åberopa nödvärn.

• Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Angående envarsgripande så får man bara göra det om det finns fängelse i straffskalan dvs inte vid hemfridsbrott har jag fått lära mig

Korrekt. Om inte brottet är att räkna som grovt, för då är påföljden fängelse i max två år.

6 § Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter. Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter.

Är brott som i första eller andra stycket sägs grovt, dömes till fängelse i högst två år.

Posted
helt utanför ämnet, men nån skrev att Operation Garbo var den ända boken skriven i "sitt" slag. Jag måste bara få rekomendera en bok som hetter "uppdrag Gävle" samma tema, Ivan kommer stormande in i sverige( in i gävle) och man får följa både polis o HV samt (ursäkta utrycket) riktiga militärer i allt jobb runt detta, mycket detaljerad och beskrivande bok.

klart läsvärd!

Jag måste inflika att Uppdrag Gävle är bland det värsta jag lagt ögonen på - någonsin. Varken språket eller innehållet är särskillt imponerande - ett gäng hemvärnsgubbar som svetsar sina egna granatkastare och med lätthet skjuter bort två 2S3 bandhaubistar - jotack... :)

Men som sagt - smaken är som baken :wub:

Posted

Jag tror inte att säkerheten tas på allvar nuförtiden, dessa bilder är tagna från lantmäteriets hemsida och visar en översiktsbild av Såtenäs Flygflottilj samt en mer inzoomad bild där man tydligt kan urskillja en Tp84.

Ah! min uploader strejkar just nu... lägger upp någon annan gång kanske...

Kolla in lantmäteriets hemsida, under "sverigebilden" hela sverige på flygfoto.

Posted
Jag tror inte att säkerheten tas på allvar nuförtiden, dessa bilder är tagna från lantmäteriets hemsida och visar en översiktsbild av Såtenäs Flygflottilj samt en mer inzoomad bild där man tydligt kan urskillja en Tp84.

Ah! min uploader strejkar just nu... lägger upp någon annan gång kanske...

Kolla in lantmäteriets hemsida, under "sverigebilden" hela sverige på flygfoto.

Jo, men det är väl så att LM:s bilder är retuscherade och godkända för spridning. En stackars herca kanske inte ses som något superhemligt. Kollar man upp garageplan i skövde så är det spökligt tomt på LM:s bilder. Vid bilderna på Amf4 ligger det knappt en enda strb90 inne vid fototillfället. Kan ju iofs vara tillfälligheter. Kolla gärna själva på "era" regementen om dom är "tomma"

:camo: xteam

• 21 years later...
Posted (edited)

Betalartikel på Corren/Östgöta Correspondenten:

Tjej som fotar vid Saab åtalas – men ryss får bygga vid marinbas

Ryssland kan köpa en fastighet vid Kvarn, Malmen eller Saab. Där kan de bygga en bunker under förevändning att det är ett hemmaspa. Och vi kan inte stoppa det.
Vid Musköbasen är tillträde förbjudet och fotografering förbjuden. Men det är fritt fram för en ryss att bygga 300 kvadratmeter källare på en höjd vid inloppet. 

Har för mig att det talats om lagändring skall ske så de kan få bort fientlig makts medborgares hus/tomter.

Varför händer det inget när det bokstavligen taget brinner runt knuten?

Edited by vikingman