Jump to content

Ryskt spionage?


Recommended Posts

Är det så den heter? Den handlar i grund om Spetznads va? Min gamle vapendragare rekommenderade boken för mig för ett tag sen men jag glömde dock av vad den hette=(

Jo det verkar lite som om Ryssarna börjar få fason på deras sletna krigsmakt.

Kunde dock inte hålla mig för skratt när dom inte ens hade råd att betala el-räkningarna till en ubåtsbas, med följden att den blev utan ström..Hehehe

icke att förglömma deras flygvapen som får ihop sina flygtimmar och övningstid genom att finansieras genom att hyra ut sig (ta med passagerare i stridsplanen)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har också haft tavelförsäljare hemma. Det var precis efter lumpen och jag hade precis gått med i HV. Det var dock en afrikan, men när jag kollade med grannarna hade bara varit i mitt hus...

 

När jag gjorde lumpen hade vi en polskreggad BMW som syntes i utkanten på våra övningsområden ett par tre gånger. Efter skytteplutons anfall på linje mot bilen såg vi den aldrig mer dock! :D

Link to comment
Share on other sites

Alltså jag vill inte göra någon ledsen, men det luktar för mycket konspirationsteorier här.

 

Ryssen är knappast intresserad av folk som gör GU, är med i HV, FBU/FBUu. Inte heller så skulle de vara intresserade av folk som känner folk med känsliga uppgifter. Vad skulle de göra med dessa personer? Kidnappa och utöva utpressning mot dem. Skulle ta lite väl lång tid vid ett ev nalkande krigsutbrott.

 

Att BARA ni på hela er gata skulle ha fått besök skulle lika gärna kunna ha med detta att göra:

 

-Ert hus är finast (dvs rikast)

-Ni har rykte om er att det bara finns gamlingar i hushållet

-Grannarna kanske inte var hemma

-Slump

-Ni är jättehemliga SSG-medlemmar som vet allt om Göran Perssons dagliga frukostvanor =)

 

Så ni kan nog slå ryska (eller något annat land för den delen också) spioner ur hågen. Är ni osäkra så är det ju bara att titta ut genom fönstret och se var de tar vägen. Går de direkt från er, utan att knacka på några grannar, till en mörk van med tonade rutor och massa konstiga antenner, så ringer ni bara vakthavande befäl hos polisen (nummret står i telekatalogen) och säger att det har varit försäljare utan licens hos er och stört hemfriden, samt ger dem bilens reg.nr så kollar de upp allt till er. Ev kan de kanske göra en närmare koll och stoppa bilen om det är extra skumt.

 

Så varför har ingen gjort något åt detta "faktum" att massa ryska spioner har varit hemma hos er än att bara stänga dörren, sätta er ner och tänka "jaha, nu har jag fått besök av ryska spioner"? Ställ frågor om hur de kommit genom porten, om de har f-skattesedel, var de kommer ifrån, osv.

Kontrollera sedan var de tar vägen.

 

Jättelätt att få slut på denna paranoja om att vi skulle vara extrembevakade av Ivan, både som medlem i FBU/u och GU som kock.

 

Visst kanske det finns folk som har fått besök av spioner, men då skulle det vara stridspiloterna och andra riktigt viktiga poster inom försvaret, men knappast gemene man som gjort lumpen. Skärpning krävs grabbar, ni drar ju ner moralen genom era spökhistorier =(

 

Jag har aldrig i hela mitt liv fått en enda försäljare på halsen, svensk eller rysk, och jag har tillgång till en hel del känslig information samt har en lite speciell befattning inom FM.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag har också råkat ut för försäljare från öststatsländer av olika slag, dom har försökt kränga allt från tavlor, frukt och böcker men inte tror jag att dom var spioner. Om jag misstänkt det skulle jag surrat fast försäljaren i ett rep efter bilen och släpat honom till polishuset så som man gör med terrorister/spioner (?) i ryssland... :P

 

På tal om Ivan, spioner och ryssar (ja jag vet, Ivan är ryss..)så har jag en liten historia från en släktings repövning under 1970-talet (1978 tror jag det var).

När dom låg i förläggning vid Torhamns skjutfält i Blekinge inför en stridsskjutning med KA:s kanoner så hände en kul grej.

Det var en rysk u-båt (nej det var nog inte samma som du tänker på..) som låg precis utanför svenskt teritorialvatten vid skjutområdet och signalspanade. En dåre till signalist i min släktings pluton sände då helt regelementsvidrigt lite egna meddelanden som u-båten skulle höra som löd ung: "Ivan, Ivan vi har sett dig!", "Vi siktar på dig Ivan!", "Vi skjuter Ivan!" m m.. Men svar fick han förståss inte. Tydligen så stack dock u-båten iväg när han såg vattenuppkasten från KA:s kanoner i övningsområdet.. :)

Link to comment
Share on other sites

Torpedverkstan i Motala provskjuter alla sina torpeder i Vätterna utanför fabriken

(och då menar jag alla torpeder. Ingen torped leveraras utan att den har provskjutits och visat sig fungera.).

Under 80-talet så var det av någon anledning väldigt mycket polska segelbåtar som seglade utanför torpedverkstan.

 

Vid en av de tidiga provflygningarna av Gripen i Linköping så stod det en Östtysk TIR-lastbil parkerad utanför SAAB:s stängsel.

"Corren" (Östgötacorrespondenten) var framme vid lastbilen med mätutrustning som kunde upptäcka elektronisk aktivitet.

Mätarna fick fullt utslag.

Link to comment
Share on other sites

TIR, vad står det för?

 

Jag minns när jag var mindre och bodde i linköping men även i Älvdalen, så såg jag de där lastbilarna överallt med den där märkningen.

Link to comment
Share on other sites

Alexandersson: Ja tydligen, men det var första gången sen kalla kriget också.

Verkar som den ryska militären fick lite hjärt-lung räddning i och med Putins inträde så dem sparkade igång verksamheter igen.

Innan någon kommenterar att jag drar slutsatser så läste jag dessa kommentarer i en dagstidning (kommer ej ihåg vilken).

 

Operation Garbo är en boktrilogi som handlar om en sovjetisk invasion av Sverige 1992 skriven av pseudonym Harry Winter. Den har diskuterats här någonstans i en tråd förut. Mycket bra.

I alla fal så dyker spetznaz upp och har ihjäl både de ena och andra officerarna innan Sverige har hunnit mobilisera.

 

Ett intressant scenario var ryska hockeyspelare (spetznaz) som får sig en närmare titt på Milo Bergslagen i Karlstad när  de spelar match mot FBK.

 

I alla fall, bra bok. Rekommenderas.

Nog den enda boken som skrivits som handlar om sovjetisk invasion av Sverige.

Det finns en bok som heter "Anfall mot Sverige" också. Minns inte vad författaren heter. Handlar om ett liknande scenario som Garbo fast sämre....

Link to comment
Share on other sites

Operation Garbo är en boktrilogi som handlar om en sovjetisk invasion av Sverige 1992 skriven av pseudonym Harry Winter. Den har diskuterats här någonstans i en tråd förut. Mycket bra.

I alla fal så dyker spetznaz upp och har ihjäl både de ena och andra officerarna innan Sverige har hunnit mobilisera.

 

 

I alla fall, bra bok. Rekommenderas.

Nog den enda boken som skrivits som handlar om sovjetisk invasion av Sverige.

Det kom ut en bok 1987 på Atlantis förlag som heter "Anfall mot Sverige" av pseudonymen Sune Andersson.

 

Enligt uppgift så är det Bo Hugemark som gömmer sig bakom pseudonymen Harry Winter.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte vad förkortningen TIR står för.

Dock så är innebörden att lastbilen är redan inspekterad i ursprungslandet (i det här fallet Östtyskland) och därefter plomberad.

Tullen i Sverige får då inte inspektera lastbilen i fråga.

Men vi kunde väl självfallet lita på den östtyska tullen. Eller?

 

Vidare så sägs det ha förekommit att TIR-lastbilar från diverse öststater åkte runt och mätte höjden på broar m.m.

Det kan vidare inte uteslutas att officerare som var tänkta att strida i en viss del av Sverige följde med för att "lära sig terrängen".

 

Vad avser polska seglare och östtyska TIR-lastbilar så tror jag inte att vi kunde göra något åt det på laglig väg.

Men jag menar, om en lokal bonde skulle "råka" toucha till den där östtyska lastbilen med sin lastare, så skulle nog Polisen kunna tänka sig att se en aning genom fingrarna.

En annan möjlighet vore väl att lokala ungdomar skar upp presseningen så att innandömet blottlades.

 

Vad gällar de polska seglarna så har jag hört att lokala dykare funderade på vissa sabotageåtgärder. Men det är nog mest fyllesnack från deras sida.

Om det fanns några planer på motåtgärder från svensk sida vet jag ej.

Link to comment
Share on other sites

I alla fall, bra bok. Rekommenderas.

Nog den enda boken som skrivits som handlar om sovjetisk invasion av Sverige.

 

Nope det finns en bok till som heter "Slaget om Gävle" av Tohl Andersson. Riktigt bra faktiskt! Kom ut -95 på Ekerlids förlag, ISBN 91-88594-43-2

Link to comment
Share on other sites

Nope det finns en bok till som heter "Slaget om Gävle" av Tohl Andersson. Riktigt bra faktiskt! Kom ut -95 på Ekerlids förlag, ISBN 91-88594-43-2

 

 

En kass bok är "Gå över gränsen". Den handlar om en svensk styrka som skickas in i Ryssland för att ta tillbaka en robot som ryssarna norpat.

http://home6.swipnet.se/~w-66497/karjel.htm

 

1982 skrev överste Dick Löfgren från I20 en roman som heter "Spionvägen". I ärlighetens namn så var den tämligen usel.

Link to comment
Share on other sites

Under en övning på Vaberget 1989 med K3 så vart jag skadad

och fick ligga å ha hand om plutonsradion som straff hehe,

Nåväl jag kunde inte hålla fingrarna borta från knappar o rattar

på denna tingest och lyckades "fippla" in både rysktalande och

fransktalande röster på denna radio, i tron att ryssen höll på med

att planera ett stort anfall på Karlsborg :D fann jag det bäst att

rapportera mitt stora "scoop" till övningsledningen, som blev

föga upprörda och förklarade att det "kryllade" av ryssar o andra

informationshungriga U-tjänster.

Det dessa var intresserade av var i första hand idag insomnade

Flygflottiljen F6 radiotrafik, men kanske även K3/FJS....

 

Detta var i slutet på 80-talet, och kan inte säga hur vanligt det

är med TIR-lastbilarna runt Karlsborg idag....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Under ett spel vid militärhögskolan (nuvarande försvarshögskolan) i början av 90-talet bedömdes sovjetiska diversionsförband ha förmågan att bekämpa runt 300 mål i Sverige (slutsatsen drogs utifrån hur många grupper som då fanns att tillgå gånger antalet mål en grupp kunde bekämpa).

Uppskattningvis en tredjedel av de mål som var intressanta att bekämpa var militära, resten civila.

Så om man tror att man är så intressant att man kvalar in på 100-topplistan så kan man kanske se sig om.

Men ärligt talat, inte ens brigadchefer var intressanta för dessa förband.

Och under de senaste tio åren lär deras förmåga knappast ha ökat, även om specialförbanden har bibehållit sitt stridsvärde i större utsträckning än de traditionella förbanden.

Fast hemvärnsmän kan nog andas ut.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det ju inte bara Ryssarna/Öststaterna som spionerar.Under 80 talet reste undertecknad själv ganska ofta i dessa stater. Vi åtmindstonde 1 tillfälle blev jag tillfrågad av Svensk myndighet om jag kunde kanske , åka en sväng förbi xx och kanske hålla ett öga på xx osw. Jag tackade nej ,med tanke på vilka konsekvenser detta kunde innebära inte bara för mig själv utan för företaget, familjen etc.

f.ö.är Gå över gränsen en bra bok tycker jag likaså kan jag rekommendera Operation Bottenkap skriven på 60 el 70 talet

 

 

-Ad utrumque Paratus -

(Beredd till allt )

Link to comment
Share on other sites

En polares chef som låg inne på kj under kalla kriget berättade om nån pluton som upptäckte dykare i svenska skärgården. Dom beordrade halt o dykarna försökte fly. Då öppnade dom eld och skadesköt dom. Visade sig att det var britter om jag inte minns fel. Mindre lyckat. Men det kanske e skitsnack.

Vet däremot med säkerhet att svenska flottan har fiskat upp mängder med sk vilande signalbojar som används till att underlätta navigation för u-båtar i tex den svenska skärgården. Tanken e att dom endast skall slås på när dom ska användas. Både sovjetiska/rysska och natos bojar har fiskats upp.

Link to comment
Share on other sites

Personligen har jag en mycket skrämmande upplevelse som utspelade sig när jag var fem år. Under den perioden var jag med i SSG/u (jo, det är sant). En kväll när jag satt och tittade på TV kom plötsligt en hel svärm MIGar och landade på åkern utanför mitt hus. De gick fram till huset och påstod sig vilja sälja jultidningar. Jag anade såklart oråd och vägrade öppna dörren. Efter ett tag gick de iväg till planen igen och åkte hem. På radion lykades jag på in röster som sa något spetsnäsor och någon vid namn Ivan...

 

Japp! True story!

 

Men seriöst, det där om lastbilarna lät ju lite spännande... Ska håll utskik efter TIR märkta fordon i fortsättningen... :D

Link to comment
Share on other sites

Ett hett tips är att TIR är en internationell tullmärkning på lastbilar och har således inget med spionage att göra...

Nä? Det menar du inte...  :withstupid  Jag ska berätta en hemlighet för dig... DET VAR ETT SKÄMT!!! Hallå? Hallå?!!! Smiley... Indikerar att det inte är helt seriöst... Hallå i luckan? Tänk...

 

Eftersom lastbilarna var märkte TIR så menade jag på att alla bilar som är märkta TIR skulle tillhöra spioner (det var ironin). Om någon säger något dumt OCH drar en smiley efter så är ett hett tips att utgå från att de inte är dumma i huvudet utan att det skämtar...

Link to comment
Share on other sites

Som vi börjat haka upp oss på småsaker här nu då!!

 

Låt vara att TIR inte är något märke enbart för spioner.. skit i om du visste det. Det kan ha varit någon annan som inte hade koll på det (även om det framgår tidigare i tråden).

 

Var inte så känsliga gott folk!! Varken ni som ska anmärka eller ni som åker på anmärkningar.

 

/Ing, BlåGul.

Link to comment
Share on other sites

Guest Kn_Norgren
"Tavelförsäljare" och andra som infiltrera är ett stort och rejält hot. Låt oss tänka oss en kartläggning av Svenska stridpiloter. Som sedan helt plötsligt "råkar" få bly i nacken lagom till invasionen nästa morron, oj sverigen har inget flygvapen!! VI måste skydda våra stridpiloter!! jag vet inte hur det ligger till nu men det kanske borde finnas bevakning och speciella förläggningar för vårt flygvapens dyrgrippar vilka kosta si sådär 40 miljoner att utbilda! och tänk att vi inte skulle kunna använda våra JAS i krig. UTAN FLYGVAPEN HAR SVERIGE REDAN FÖRLORAT ETT EVETUELLT KRIG! såvidar vi inte på allvar börjar utbilda och planera för ett bra och organiserad gerilla föring i krig

 

Over and out

Jeeeesuuus Christ.... Menar Du auu flygvapnet skulle ha någon som helst inverkan i ett eventuellt krig...??  Tror folk verkligen sånt eller??

 

Jag trodde det var uppenbart för samtliga av rikets soldater att flygvapnet är en ren fredsinstallation.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hmm...

Min enda upplevelse av sioneri var en engelstalande kille som sållde garageuppfarter lr nåt sånt, han plingade på och sa att grannen hade köpt en garageuppfart och om v köpte en så skulle vi och vår granne få rabatt.

Det enda konstiga va att VI HADE INGEN GRANNE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Och att han ville komma in i huset och låna telefonen...

Link to comment
Share on other sites

När jag gjorde lumpen blev vi varnade för försäljare som var intresserade av vår värnplikt. Sedan går det ju historier som går på sjöbevakningen om saker som hände under kalla kriget, en del är hemligt så jag kan inte berätta men nåt som inte är hemligt är att ryska flyplan ofta åkte i full fart mot gotland för att vika av i sista stund när dom nådde territorialvattengränsen, även båtar gjorde samma sak. Även när det var övningar så låg massa ryska båtar just utanför gränsen och "chillade"....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...