Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted
Jag undrar om man behöver ta en par träningskläder med sig typ t-shirt och shorts/byxor ??

Mvh Tommy

2:a Sqvadron

23:e Prickskyttepluton

Du kan nog räkna med att inte få använda andra träningskläder än kungens. I alla fall inte den första tiden.

• Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jösses vad med GREJOR ni tar med er..!

Jag fick rådet (vilket jag följde) att bara ta med

- id

- pengar (i den mån vi oht skulle komma till markan)

- rakdon

- tandborste/kräm

sedan tog jag även med

- handduk

- 1 par kalsingar

Och det var väl inte mycket av detta jag fick behålla...nästan allt låstes in på vinden tillsammans med civila kläderna...

Posted
Kan inte se var du skall rycka in. På de flesta regementena ligger värnpliktsparkeringen utanför grindarna. Alltså får du räkna med om det är värt att riskera att den blir stulen.

ska in i kungsängen, 6:e komp

Posted
ska in i kungsängen, 6:e komp

Där är vpl-parkeringen obevakad och ej inhägnad. Skulle inte riskera en mc där.

Posted
är det nån som vet hur det ligger till med parkering och så? kör motorcykel och det vore ruggigt skönt att kunna ta den dit ibland, kan det tänkas att det finns nån stans att lägga av sig ställ och hjälm sen? (åker naturligtvis kommunalt första gången, bara intresserad)

listade vad folk har nämnt och la till nåt själv:

*id/körkort

*pengar

*rakdon

*tandborste

*tandkräm

*tvål

*schampo

*fotsalva

*plåster

*dusch tofflor

*de civila kläder som man kommer dit i

*handduk(eller bara en liten frotté? typ torka händerna i?)

*nål och tråd(grön och gul?)

*löparskor

*kanske nån tidning eller nåt sånt? eller orkar man inte ens läsa när man är klar på kvällarna?

På F4 gäller: bil får du parkera utanför, MC får du söka tillstånd att parkera inne på området, men om du kör någon annanstans än kortaste vägen från huvudgrinden till anvisad parkeringsplats så ryker tillståndet illa kvickt.

Mina förslag till saker att stryka på din mtrl-lista (men det är ju givetvis upp till dig, bara mina personliga åsikter!)

*tvål, finns på kasern

*schampo, finns på kasern

*fotsalva, får du på sjukan

*plåster, finns i plut. sjuklådan alt. på sjukan

*duschtofflor, har jag aldrig använt och aldrig haft problem med fotsvamp

*handduk, förstår verkligen inte vad folk har emot kronans handdukar, dom är utomordentligt funkis, snygg färg och tar liten plats.

*nål och tråd, får du ut

*löparskor, får du ut :D (ska du springa mycket och inte vill springa i kängor så är civila skor dock att rekommendera! kan betalas med fritidsbidraget)

*kanske nån tidning eller nåt sånt? tidningar finns i mängder på markan, men ägna tiden åt att lära känna folk istället. Att bara sitta i kasern och snacka med alla nya bekantskaper är nog så underhållande i början!

Posted

VA vA!! Alla skriver olika nu men allt som står på tipps listan osv,

som letherman, viktorinox kniv, tändstickor och allt annat, ska man ta med dom sakerna senare??

sjelv har jag massor med små grejjor men allt ska nog gå ner i en vanlig skolrygga.

ses på måndag alla glada.

salve :D

Posted
VA vA!! Alla skriver olika nu men allt som står på tipps listan osv,

som letherman, viktorinox kniv, tändstickor och allt annat, ska man ta med dom sakerna senare??

sjelv har jag massor med små grejjor men allt ska nog gå ner i en vanlig skolrygga.

ses på måndag alla glada.

salve :baskerFN:

Oroa er inte, allt ni behöver får ni av kronan.

När ni har gjort er första tid har ni lite mera på fötterna vad ni kan underlätta tjänsten med, men se till att ni inte är helt färdig-kittade när ni kommer - DÅ om inte annat blir ni ju MÖP-klassade direkt!

Tag med tandborste och er egen späda lekamen, det räcker så.

Posted

:baskerFN: kom själv i håg när man ryckte in ..hade nog en addidas väska full

med kläder för vi fick ingen info vad vi skulle få så den fick ligga uppe

på skåpet första veckan..sedan på permis åkte den hem..

Sedan blev det bara 1 par byxor tröja och jacka

sedan var det klart annan tid hade vi gröttstället på oss..

som var rena mysbyxorna..hehe

satm blåa overallen.. som vi hade fys i någon gång..

Posted

Ett par saker som jag alltid hade med mig i nån ficka (och det finns gott om fickor i en M90):

* liten hopfällbar tandborste med tandkräm (höjer stridsvärdet 400%)

* toapapper i en plastpåse (ont om vattentoaletter i terränglådan)

* liten bok i plastpåse (mycket väntan i fält)

* leatherman (den har räddat mig mer än en gång)

* nödproviant (inte kul när man inte får mat på 4 dar)

FMs kex, chokladkaka och liknande.

Vi fick ut varsin extra stridsbältsficka, där vi fick stoppa vad vi ville... De flesta stoppade ner mat efter incidenten när vi var utan mat i 4 dar...

Men till inrycket...

* Kläderna du har på dig

* toaprylar (tandborste/tandkräm + rakdon)

* id

* pengar

* inrykningsorder

Tips, om du har skaffat en massa "bra att ha prylar", ta INTE med de på inrycket, då blir du MÖP klassad direkt ;)

Du kommer att märka efter nån eller ett par fältövningar vad som passar just dig.

Lycka till nu när du slipper det civila mörkret!

Posted
Jaha, då var det färdigpackat inför måndagen :)

Det blev mkt mer än väntat men det är fortfarande en sak jag ännu inte packat ner, och det är handduk. Tar man med sig egen handduk eller tillhandahåller FM det?

Jag skall bara poängtera att grabben som började på tråden, ryckte in i juni -FÖRRA ÅRET-, om man läser på tiden som han skrev det så ser man att det var 2002. Så det är väl onödigt att önska honom lycka till och ge honom rekommendationer på grejer att ha med sig, när han legat inne 12 månader och bara har 3 kvar...

Guest Old No.7
Posted (edited)

... var väl bra att den tråd kom upp igen då så vi vilsna stackare som rycker in nu kan få lite hjälp med denna fråga som många går och tänker på.

Kom på en sak. MÄRKPENNA :baskerFN::camo: kanske kan vara bra o ha.. eller ?

Edited by HILL
Posted

Jag kom på en annan sak som jag hade önskat att jag hade med mig!

FINGERBORG! :huh: B)

Första natten kan du nog räkna med att det blir en hel del nål och tråd!

M90 tyget är jävligt segt och jag kommer i håg att det inte fanns 1 tumme på logementet som inte blöde! :D (Den trubbiga delen av nålen går in i fingret när du försöker penetrera M90-tyget!)

Kanske en onödig lyxgrej men jag kommer i håg att jag verkligen skulle velat ha en just då...

:P

Posted
jag vet att detta är en dum fråga men jag frågar endå, vad är ett rakdon?

Rakdon: De saker som du behöver för att raka dig. Ex: rakhyvel + rakskum/lödder/kräm eller rakhyvel m/gammal med tillhörande sliprem och rakborste (mindre fältmässigt) rakapparat är funkis så länge den är batteridriven och man inte ska vara i fält länge.

Posted

är det någon som ska ta med sig en kamera ?? sitter och funderar om man ska ta en gammal, kan va roligt att ha lite bilder av tiden i lumpen

Mvh Tommy

Posted
är det någon som ska ta med sig en kamera ?? sitter och funderar om man ska ta en gammal, kan va roligt att ha lite bilder av tiden i lumpen

Mvh Tommy

GÖR DET!

Det är kul att i efterhand ha bilder från lumpen! Lättare att komma ihåg allt man gjorde och så!

Jag hade med min digitalkamera men jag hade aldrig med den i fält, en kille hade en ganska dyr & bra kamera och den hade han i princip alltid med och lät vår plut.chef ta hand om den i fält för att bespara den all våldsam hantering.

Posted

För fältbruk är engångskameror glockrena. Små, smidiga, lättanvända även när hjärnan inte vill vara med i matchen längre och man gråter inte blod om man råkar ha sönder en eller tappa bort den.

Posted

Mvh Tommy

köp en engångskamera istället! ska jag göra iallafalla :D

Guest Sudden
Posted

Jag tar med min vanliga. APS-kamera. Inte världens bästa, men den duger gott och väl. Zoom och lite andra liknande finesser.

Pajjade min gamla på solsemestern förra sommar.

Fick för mig att jag skulle ta med den ut en kväll. När jag vaknade nästa dag. Var den stendöd. Men jag hade fått med den tillbaka till hotellet mot alla odds iallafall. :huh: När jag kom hem till sverige igen lämnade jag in den. När den varit i tyskland för reparation i en vecka eller nått sa de att de inte kunde laga den och meddelade mig att det var sand i den. :dong:

Men jag fick minsann en ny ändå! :)

Posted

hur göra med underkläder?

man kommer dit i civila. Få kungens med som man går hela veckan i, på fredag. åka hem i kungens, sin gamla civila, eller nya civila. och på söndagen när man ska upp igen då?

vill inte hamna i någon konstig loop så det bara forsas upp civila kalsonger till mitt skåp.

Posted

hm, har iofs inte packat än, men jag tar med

* det jag har på mig

* Rakdon

* ID

* inryckningspapper

* Badkläder (det står i brevet jag fick)

* eventuellt lite andra små hygien articklar, tex deodorant :)

Posted
hur göra med underkläder?

man kommer dit i civila. Få kungens med som man går hela veckan i, på fredag. åka hem i kungens, sin gamla civila, eller nya civila. och på söndagen när man ska upp igen då?

vill inte hamna i någon konstig loop så det bara forsas upp civila kalsonger till mitt skåp.

Vilka problem ni har. :D

Om du åker upp i ett par civila kallingar är det väl bara att ta dom med dig hem nästa gång.

Du behöver ju inte samla på hög i skåpet.

The Swede :)

Posted

Råd till engångskamera användare, använd alltid, jag reperar alltid blixten. har lärt mig detta den hårda vägen..

JS

Posted

Det är bra, för annars så bryter du mot Genevekonventionen ! :P

Posted
hm, har iofs inte packat än, men jag tar med

* det jag har på mig

* Rakdon

* ID

* inryckningspapper

* Badkläder (det står i brevet jag fick)

Skuggan har greppet läget!

:)