Jump to content

Färdigpackat...

Recommended Posts

• Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dåså, då tar du bort hälften, och stoppar ev. ner en liten handduk.

Allvarligt talat.. du behöver inte särskilt mycket med dig. En uppsättning av civila kläder kan ju vara kul när du ska hem, men första tiden slipper du allt vad civilt heter, och trångt i skåpet är det även utan den civila väskan. Frågor på detta?

nja...det kan ju omöjligt vara några frågor på det ;)

Det är bara det att man är ju lite nervös, plus att det vore ju direkt obra att missa något viktigt när man ska ligga inne i två veckor utan permis...Det är bara det, men jag taggar ner lite... :P

ETT ombyte civila kläder. Hygienartiklar, typ tvål, schampoo, rakdon etc, samt en liten handduk.

Handduk kan du egentligen skippa eftersom FM tillhandahåller. Men antagligen får du inte ut utrustningen första dagen, men du kanske vill ta en dusch.

Ovanstående var vad jag klarade mig på. Samt plånbok med ID...

/TangoXray

..se till att det finns pengar i plånboken, och inte bara ett ID. Du kommer nog inte ut och kan hämta mer pengar, och markan kan vara öppen.

Fan, nu börjar jag fundera lite på vad jag behöver ha med mig.. och jag ska bara vara iväg en vecka på FBU.. paaaackliiista.. var ääär du?!

Ta inte med dig någonting som "kan vara bra att ha"!  Det kommer att bli ett H-E med gerjjerna när du kommer dit.

När jag ryckte in hade jag en vanlig 'bag' med mig vilket visade sig vara "för mycket" det med.

När vi kom dig och hade skrivit in oss så skulle vi gå till förrådet och hämta ut alla våra saker. Detta blev sammanlagt en JÄTTE säck (som en tomtesäck men större och tyngre), två stycken ryggsäckar plus ett kroppsskydd som väger mycket. Och ovan på allt detta ska den egna väskan med.

Kontenta?

Det gick inte att bära. Jag (och många andra) fick gå i omgångar vilket tog tid som egentligen skulle gå till att byta om till mil. kläder och packa in allt i skåpen.

Summering:

Tag inte med dig NÅGRA kläder föurom de du har på dig.

INGEN mat som du inte äter upp på resan.

INGA handdukar för det får du ut.

INTE mer kläder på kroppen än vad du behöver. (Det blir svettigt att bära på alla grejorna, speciellt då man har kroppsskyddet oxå på sig)

/Tobias

Guest Lillan

Hehe ni är fasen värre än ett gäng tjejer som skall packa, tryck ner det du ska dit i och det du ska tillbaka i... Plånbok och så hygienartiklar, glöm inte att raka benen var dag ute i fält ;)

BTW... glöm INTE kamera...alltid bra att trycka med sig... *kramar*

//Lillan

Hehe ni är fasen värre än ett gäng tjejer som skall packa, tryck ner det du ska dit i och det du ska tillbaka i... Plånbok och så hygienartiklar, glöm inte att raka benen var dag ute i fält ;)

Härligt att se en tjej som har förstått att man inte behöver en resväska modell "jättestor" varje gång man ska göra något ;)

När jag skall packa en väska, är det något jag är det minsta tveksam på så åker det bort. Sen har jag iofs stått utan grejor ibland men det får man leva med :)  Man kan ju inte ha med sig hela bohaget ;)

Guest Greven

Plånbok

Kläderna du åker i.

Hygienartiklar (tandborste, tandkräm, tvål, och rakgrejor).

Shampo behöver du inte eftersom du redan rakat av dig håret.

Handduk behöver du inte eftersom det tillhandahålls. Behöver du duscha innan du fått handduken torkar du dig med papperssarvetter.

Det bästa är om du lägger hygienartiklarna i fickan eller i en plastpåse så slipper du släpa på en väska.

När jag rykte in var det marsch till förrådet som gälde. Sedan blev det att klä av sig naken på kasserngården och klä på sig plagg för plagg tills man hade korrekt utrustning. Det som blev över packades i strids och tross. Allt civilt skit åkte ner i nummrerade plastsäckar som återficks vid första permision. Sedan marscherade vi ut till 14 dagar i fält. Inryckning i fält kallades det visst.

• 11 months later...
Ta med ett eget badlakan eller liknadne.... Handdukarna som FM delar ut (ijallefall när jag låg inne) räcker knappt till att torka av genitalierna....

Dessutom är de helt värdelösa att torka sig med om de är nya. Man bara drar runt vattnet på kroppen utan att bli torr. Personligen behövs det åtminstone ett badlakan till mina genitalier. :)

Jag rycker in i Amfbat som AmfPB, det ska bli 15 hääärliga månader ;)

vilket regemente ska du till?

ska själv in på AMF1 på måndag, ifall du ska dit så hoppas jag vi träffas där, om inte så lycka till och jag hoppas vi ses på någon samövning.

Vad är det för fel på dom nya om jag får ställa en adekvat fråga? :)

Ooops. Kom lite sent ser jag. Såg inte att det fanns en sida 2.

Edited by P-86

Wtf! Ta med tvål (och ev. schampo)? Nänänä, sånt bjuder kungen på!!

Dom kläder du måste ha för att överleva resan, ID (körkort om du har) + pengar, tandborste, tandkräm, rakdon.

Resten får du av kungen. Försök att INTE ha med en civil väska, jobbigt att få plats med allt i skåpet ändå.

Om du nu mot förmodan har tid och ork att vara civil i början så duger ett par civila byxor och en tröja bra, under kan du ha konungens strumpor, kalsonger och t-shirt och kängor till det.

Btw, jag tycker att kungens kalsonger och handdukar är kalasbra (brukar dom fortf.)

Edit: Lycka till med inrycket!!

Edited by Vakten_F4

Ta med ett eget badlakan eller liknadne.... Handdukarna som FM delar ut (ijallefall när jag låg inne) räcker knappt till att torka av genitalierna....

Eget badlakan är ett måste. Att torka sig med dom man fick ut var ju som att försöka torka sig med gladpack. :)

Annars så är det inte så mycket, tycker nog att tipsen som står på SoldF sidan är bra.

Men pengar är ett måste, mycket småmynt till godisautomater m.m..

Lycka till.

är det nån som vet hur det ligger till med parkering och så? kör motorcykel och det vore ruggigt skönt att kunna ta den dit ibland, kan det tänkas att det finns nån stans att lägga av sig ställ och hjälm sen? (åker naturligtvis kommunalt första gången, bara intresserad)

listade vad folk har nämnt och la till nåt själv:

*id/körkort

*pengar

*rakdon

*tandborste

*tandkräm

*tvål

*schampo

*fotsalva

*plåster

*dusch tofflor

*de civila kläder som man kommer dit i

*handduk(eller bara en liten frotté? typ torka händerna i?)

*nål och tråd(grön och gul?)

*löparskor

*kanske nån tidning eller nåt sånt? eller orkar man inte ens läsa när man är klar på kvällarna?

Edited by johanp

är det nån som vet hur det ligger till med parkering och så? kör motorcykel och det vore ruggigt skönt att kunna ta den dit ibland, kan det tänkas att det finns nån stans att lägga av sig ställ och hjälm sen?

Kan inte se var du skall rycka in. På de flesta regementena ligger värnpliktsparkeringen utanför grindarna. Alltså får du räkna med om det är värt att riskera att den blir stulen.

I början skulle jag nog avråda dig från att ta fordon till regementet. Man kan vara riktigt trött efter en övning och att då sätta sig i en bil eller på en motorcykel och köra hem är ingen bra idé. Av den anledningen förbjuder vissa förband de värnpliktiga att ta egna fordon till regementet.