Jump to content

Recommended Posts

Posted
Lista alla dina saker, så kan du få tips om vad du inte behöver den första eller de första två veckorna.

adamkalle hade sammanfattat bra vad man ska ta med sig och det blir det jag kommer ta med mej. Detta packas i en mindre ryggsäck

* Necessär med hygienpryttlar, ev allergimedicin/linsutrustning* osv efter behov. Tvål är bra att ha ute i fält men brukar tydligen finnas på kasern numera.

* Nål och tråd (mörkgrön och blå)

* Plånbok med ID och pengar (ta med så det räcker ca 2 veckor, räkna inte med att markan tar kort). Mynt är alltid bra då de flesta regementen har automatmarka när den ordinarie är stängd.

* Mobil med laddare

* Ev ett hänglås till ev civilskåp.

44 timmar kvar nu! :camo::=o:/

• Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Låter kanon. Lycka till :/

edit: Jag fick intrycket av att du skulle ha med dig halva "pojkrummet" med dig ;)

Edited by Marzocchi
Posted

Vid närmare eftertanke så lämnar jag fotbollsgrejerna hemma. Tar med dem senare istället. Visserligen stod det med på listan över grejer att ta med, men det verkar inte troligt att vi ska lira fotboll de första två veckorna. Nu ser listan ut så här:

*neccessär (rakhyvel, rakgel, tandborste, tandkräm, medicin, nagelsax, deoderant, schampo, tvål)

*löpskor

*inryckningsorder

*sy-kit

*hänglås

*badtofflor

*mobil+laddare

+mat som äts på tåget

Jag skulle nog behöva en klocka också. Vad tror ni om denna: http://www.rusta.se/product.asp?product_id...tName=/seek.asp

Posted

Har du fått order om att ta med fotbollsprylar - gör det. Det hela beror ju på hur det är formulerat på inryckningsordern.

Klockan ser hyfsad ut, men bäst är nog en med både analog och digital visning.

Värst vad jag ska lägga mig i förresten :huh: Ah, den som ändå finge rycka in igen :wub:

Posted

Jag har själv en sådan klocka, och för priset så måste jag säga att den är mycket tålig.

Dock så tål den inte vatten särskilt bra, vilket gjorde att jag slutade använda den när jag började vaska guld på allvar.

Mvh, Morvalion

Posted (edited)
Dock så tål den inte vatten särskilt bra, vilket gjorde att jag slutade använda den när jag började vaska guld på allvar.

Men tror du vattentåligheten duger för vanliga lumpenbehov?

För övrigt så ingår inte analog visning i min kravspec. Använder det aldrig på mitt vanliga armbandsur.

Tillägg: Fotbollsgrejerna skulle man ta med "om möjligt".

Edited by Sillen
Posted

annars om du behöver en billig klocka kan jag tipsa om denna

312228_Vw1.jpg

vattentät, stoppur alarm. 200 spänn på clas ohlsson, gör inget om den går sönder. Och den är gjord av casio så antar att det är nån sorts kvalite.

Annars finns en klocktråd Här

Posted
tjena!

Hur många T-shirt och kalsonger får man ut?

På F7 fick vi 5 par kallsonger och 2 t-shirtar. T-shirtarna fick vi inte byta på tvättbytet, dom tvättade man hemma. Vi fick behålla dem efter muck.

Posted (edited)

Min observation e från diverse läger ...

Packa aldrig mer en vad som får plats i en 20 liter ryggsäck om man har mer civil packning än det så dumpa!!!

Strumpor bruka jag ta med minst 3 par då man ibland får för stora kängor och det kan ta en jävla tid innan man får nya. :huh::D

Edited by Snygg_Stark_Smidig
  • 2 weeks later...
Posted

Kanske stog tidigare me jag frågar igen ändå,

Får man några mer jogging liknande skor att springa i eller förväntas man springa i kängor? o i vilket fall som, ska man ta med sig egna?

Tackar för svar..........typ 70h kvar nu :blink:

Posted

vi fick då ett par blåa träningsskor. men man fick ha med sig egna, som ungefär hälften använde medan andra hälften använde kronans. ingen sprang omkring i kängor.

men det är ju bara hur det är på i19 pansar/tross, det kan ju va olika beroende på ställe.

Posted
jag fick en redig liten ninja kamera nu när jag fyllde 19. Casio Exilim Ex-S3. Liten som fasen, kompakt o hela köret. Det är alltså en digitalkamera. Vågar jag ta med mig den?

Jag ska ju ligga på ett Pansarkompani och det faller sig så att jag har ett enormt intresse av att bygga modeller....så att fotografera en miljard bilder till de två strv122 kitten jag tänkte bygga (HKCW+Tamiya Leo2, my preciousssses) kan ju vara allmänt underbart.

Vågar jag? och FÅR jag? alltså, ere ok att gå runt o fota under sin lumpartid. Jag har sett så mycket bilder från lumpen (och från Wartofta kompani) att det verkar inte vara ett stort problem?

MVH

:unsure:

Ta med kameran. :D

Kolla dock med befälen, innan du tar några kort, vad som är tillåtet och inte tillåtet att fota. 8-/:camo:

Posted
vi fick då ett par blåa träningsskor. men man fick ha med sig egna, som ungefär hälften använde medan andra hälften använde kronans. ingen sprang omkring i kängor.

Kängorna är gedigna och springa i! :unsure: Bra träning!

• 3 months later...
Posted

:ph34r:

ehhh... man blir ju aldeles matt då man läser detta! Hoppas att ni inte har några krävande tjänster då man måste tänka för mycket.

Ta med det som står på listan, packa i vad som helst och fyll på med grejer efter hand... när ni har legat inne ett tag så märker ni vad som kan vara bra att ha grejer... jiiisssseesss....

Posted

En sak att tänka på är att när du får ut dina gympabojor prova dom med din höger fot. Och inte som jag med min vänster fot. Jag visste inte sedan tidigare att min höger fot är lite större än min vänsterfot. Men det kom jag på vid första fys pass. Jag trodde jag skulle dö. :baskerHV:

Dom flesta har en fot, hand, p-kula, öra osv som är större. P-kulan är nog inte större nu när jag tänker efter den hänger lägre :clap::/

Ha en bra dag Tjabo

Posted
En sak att tänka på är att när du får ut dina gympabojor prova dom med din höger fot. Och inte som jag med min vänster fot. Jag visste inte sedan tidigare att min höger fot är lite större än min vänsterfot. Men det kom jag på vid första fys pass. Jag trodde jag skulle dö. :baskerHV:

Dom flesta har en fot, hand, p-kula, öra osv som är större. P-kulan är nog inte större nu när jag tänker efter den hänger lägre :clap::/

Ha en bra dag Tjabo

jo mitt högra huvud är större än mitt vänstra

Posted (edited)

Inte många dagar kvar nu och det är dags att börja samla ihop papper m.m. Men jag har bara en snabb fråga, ihop om att slippa pinsama missöden vid inryckningstillfället.

Är inryckningsordern detsamma som pappret med "Kallese till utbildning enligt lagen om totalförsvaret" som titel?

Kan tänka mig vad svaret blir men vill vara 100% säker. ,O

Edited by juice!
Posted

Det är bäst att lämna packningen hemma det ultimata vore om man kunde åka i födelsekostymen men det skulle bli lite konstiga blickar då ;)

Om man ska ha nått med sig så ta kläderna du har på resan hygien artiklar av slaget rakdon tandborste giltig Id-handling och nåra hundra lappar till markan och om du överlever vecka 1-2 så har SoldF.com en bra lista som man kan använda sig av i tillämpliga delar t.ex. om man är 7,5 mån så kanske man kan lämna kartfodral odyl hemma! Allt eftersom du får mer erfarenhet så kommer du fatta vad som behövs för att överleva.

Om jag gjorde inryck igen skulle jag se till att ha med 4 saker mp3 spelare, mobil, (dessa för moralhöjande åtg) + rakdon och alla handlingar som skall med.

Lycka till alla nyinyckta!