Bamse Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 Jag undrar om det är någon som har koll på var man kan köpa Svenska Flygvapnets pilothandskar. Tack på förhand! Quote
softfeel Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 (edited) Vilken av dem menar du? Från UnifR 2003: 13.Flyghandskar - Flyghandske, Burfield För flygning med fpl 39. Alternativ vattentät flyghandske i skinn till flyghandske m/80. - Flyghandske m/80 För flygning med fpl 37, fpl 39, fpl 60, Hkp och Tp-flyg. Femfingerhandske med innerhand, strålar och kilar av beige getnappa och ovanhand av olivgrön Nomextrikå, tummen förstärkt i tumgreppet. - Flyghandske, vinter För flygning med fpl 37, fpl 39, fpl 60, Hkp och Tp-flyg. Flyghandskar av promenadhandsktyp, tillverkad av get- eller fårskinn med trikåmudd och trikåfoder, brun. Bra att du ställde frågan förresten, jag har också funderat på att köpa en. Edited July 28, 2003 by softfeel Quote
Bamse Posted July 28, 2003 Author Report Posted July 28, 2003 - Flyghandske m/80 För flygning med fpl 37, fpl 39, fpl 60, Hkp och Tp-flyg.Femfingerhandske med innerhand, strålar och kilar av beige getnappa och ovanhand av olivgrön Nomextrikå, tummen förstärkt i tumgreppet. Denna typen menade jag, tänkte inte på att man kunde slå upp vad den heter i UNIRFM. Quote
softfeel Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 (edited) Jag har aldrig testat men: Du kanske kan ta och ringa upp någon flygflottilj eller fmv och fråga om de säljs av FM och vilka företag som har köpt dem. Edited July 28, 2003 by softfeel Quote
Johan ES Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 Påminner om dessa tycker jag: http://www.farmpolicesupply.com/hatbnnomflig.html De säljs i Sverige av bl a MilitaryShop (495 SEK). /Johan ES Quote
Yman Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 Kan meddela att nomex-handsken var riktigt behaglig, dock har jag lite svårt att se något annat användnings område än just flygning för dem... //Yman, som har ett par liggandes i garderoben hemma... Quote
The_mistaken Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 dom används fäl inom difrese motorsporter också Quote
Nifelhel Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 (edited) Yman du måste öppna ögonen för nya alternativ och användningsområden... ;) Eftersom det är tunnt o fint skinn i den sortens handskar. Är det många prickskyttar, insatsstyrkor osv. som använder sig av dem. Den stora fördelen är att man kan pilla och jobba med grejor, och fortfarande ha mycket känlsa i fingrarna. Vill man inte slänga ut dyra pengar på sådana, så kan man köpa ett par montagehandskar i närmaste välsorterade järnhandel. det är oxå funkis och man gråter inte blod när man förstör dem... @The Mistaken Stava??? Trött ikväll? Edited July 28, 2003 by Nifelhel Quote
Amfibieslusken Posted July 29, 2003 Report Posted July 29, 2003 Jag äger just ett par sådana nomexhandskar. Mina är olivgröna på överhanden och på handflatan är det svart getskinn. Jag har dem på under HV-övningar så att jag slipper oroa mig för att cammo-färgen på händerna ska nötas bort, vilket den gör på väldigt kort tid. Plus är också att de är relativt svala även under sommaren. Quote
heiho Posted July 29, 2003 Report Posted July 29, 2003 Nomex = flamskydd. Den givna handsken i strid i bebyggelse, bör ev. kompletteras med någon typ av skärskydd efter behov. Quote
Fredriksson Posted July 29, 2003 Report Posted July 29, 2003 Trodde "Flyghandske m/80" hette "Flygförarhandske Sommar"..? Nåja, extremt slitstark och skön är den då iaf! Quote
bushman Posted July 29, 2003 Report Posted July 29, 2003 kan rekomendera janssons ryttarhandskar som säljs utan granngården, odal eller klantmännen(välj sjäv, för mig heter de odal) tunn, slitstark och med förstärkningar på långfingrarna. kostar ung 200:- har tyvärr inte provat dem tillräkligt ute i fält, var rätt lite av den vara på NL03, men jag vet att våra prickskyttar på insatspluton har dem Quote
softfeel Posted July 29, 2003 Report Posted July 29, 2003 Jag har aldrig testat men: Du kanske kan ta och ringa upp någon flygflottilj eller fmv och fråga om de säljs av FM och vilka företag som har köpt dem. Alternativt kan du kolla med tillverkaren: http://www.lillsport.com/ klicka på produkter sen militär så hitter du en av dem. De kallar den för "Flygarhandske sommar". Jag tror att det är den vanliga Flygerhandske m/80. Quote
achilleos Posted July 30, 2003 Report Posted July 30, 2003 Tror det är svårt att få köpa loss från nån flottilj. Vi får inte ens behålla de gamla när man byter och de finns inte att köpa i shoppen heller. Quote
Johan ES Posted July 30, 2003 Report Posted July 30, 2003 Eftersom även Recon säljer produkter från Lillsport kanske det skulle vara en idé att höra med dom och se vad man får för pris där. /Johan ES Quote
nsky_517 Posted July 30, 2003 Report Posted July 30, 2003 annars kan ett par nomex flightgloves var ett bra kompliment. har ett par sjalv och tycker dom ar grymt bra! finns ocksa fler farger. Quote
Torak Posted August 1, 2003 Report Posted August 1, 2003 De där gröna med Nomex på baksidan hade våra VB fixat åt dem som gick vakten. Vi hade dem på patrull och vid insats - tog naturligtvis varje chans. ;) Quote
softfeel Posted May 31, 2004 Report Posted May 31, 2004 ...eller köpa från WAFE: http://wafe.e-butik.se/show_category.asp?c...&subcategory=45 Alltid lika kul att gräva upp gamla trådar. Quote
LeadHead Posted May 31, 2004 Report Posted May 31, 2004 Stridshandske 2000 för 380 kr jo jag tackar jag... Quote
Rickard N Posted June 1, 2004 Report Posted June 1, 2004 vad är stridshandske 2000? Får man ut den som väring idag? På min tid fick man minsann nöja sig med en arbetshandske Quote
Lt Calle Posted June 1, 2004 Report Posted June 1, 2004 Jag undrar om det är någon som har koll på var man kan köpa Svenska Flygvapnets pilothandskar. Tack på förhand! Varför köpa? Med välsmort munläder och lite smörjning av personalen på service förrådet kan man få ut nästa vad som helst. Quote
Badboy Posted June 1, 2004 Report Posted June 1, 2004 För er som tänkt använda handskarna till annat än flygning (skytte å sånt), så måste väl ändå Hatch vara ett alternativ? Hatch gloves hemsida Dessa säljs lite överallt, bland annat på militaryshop. /Magnus B Quote
Johan ES Posted June 2, 2004 Report Posted June 2, 2004 vad är stridshandske 2000? Får man ut den som väring idag? Ja. Recon /Johan ES Quote
Skuggan Posted June 2, 2004 Report Posted June 2, 2004 vad är stridshandske 2000? Får man ut den som väring idag? Ja. Recon /Johan ES lögn och förbannad dikt ;) ALLA får inte ut Stridshandsken (oavsett hur många gånger man blivit lovad den) men alla kanske SKALL få ut enligt nån bestämmelse nånstans ;) /me vill ha stridshandsken... Quote
Unicorn Posted June 2, 2004 Report Posted June 2, 2004 (edited) Flyghandsken i Nomex är i mitt tycke ett måste för varje soldat. De värmer lagom mycket, minskar antalet smärtsamma och infektionskänsliga skär- och sticksår till en bråkdel och kan bäras trots att man pillar med radioapparater, anteckningsblock, pennor, vapen och annat mickel. Vill man sedan elda upp händerna är de i alla fall inte brännbara... Minst ett par flyghandske m/80 har alltid ingått i min personliga fältutrustning sedan BA01 1993, då jag fick ett par av en bekant. Går det inte att prata snällt med någon på flygeriförrådementet - köp ett par privata av motsvarande konfiguration och var rädd om dem! Hatch har bra handskar - dels en som heter "Operator" som är lite grövre - men mitt förstahandsval vore i ändå deras smidigare "Flight gloves", som liknar m/80 fast i svart färg. Jag har under min tid i farbror polisverket en gång fått svarta flyghandskar som var sketsnygga (minns ej om det var "Hatch"). De färgade dock av sig något kopiöst när de blev fuktiga/svettiga, varför ingen använde dem särskilt ofta. Kronans m/80 är bättre och håller kanonkvalitet! Jag har provat mängder av olika typer av handskar, men har hittills inte hittat något som är tillnärmelsevis lika användbart och "allround" som flyghandske m/80. Edited June 2, 2004 by Unicorn Quote
Brigadgeneralen Posted June 3, 2004 Report Posted June 3, 2004 Köp ett par riktiga Loovikka istället! Quote
Johan ES Posted June 3, 2004 Report Posted June 3, 2004 Är det någon som testat både "Nomex flightglove" och "flyghandske m/80"? Vilken ska man välja? /Johan ES Quote
rila Posted January 10, 2005 Report Posted January 10, 2005 Någon som känner till en ytterligare källa till "Flyghandske sommar" förutom WAFE? /rila Quote
Sir Vival Posted January 10, 2005 Report Posted January 10, 2005 Någon som känner till en ytterligare källa till "Flyghandske sommar" förutom WAFE? /rila Kolla med Lillsport: http://www.lillsport.com/ (Handsken i fråga finns under militärt.) Quote
softfeel Posted November 19, 2005 Report Posted November 19, 2005 Gräver upp gammal tråd igen. Vilken av dessa är Flyghandske m/80: Båda kallas för "Lillsport Flygförarhandske Sommar". Kanske båda är Flyghandske m/80. Varför finns det i så fall två olika? Är det någon mer skillnad mellan dem än färgen på skinnet? Är en av dem nyare modell och en äldre? Vilken är vilken i så fall? Jobbiga frågor. Quote
Recommended Posts