Jump to content

rb56 bill2 utseende


[Bedlam]

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

@[bedlam]

Det enda som skiljer "BILL 2" från "BILL" är konstruktionen av roboten i robot-tuben.

 

Inte helt sant, men skillnaden är klart marginell. BILL 2 har en extra "dosa" [se bild nedan] på utsidan av robottuben. Den andra dosan vill jag minnas sitter... hmm, hur skall man förklara? Se bilden - "mellan dosan och handtaget, omedelbart bortom"

;)

 

bill1.jpg

 

Vi ställde frågan under IA03-utb till SimOff I5 (oerhört bra människa, tyvärr glömt hans namn) och han eller hans kumpan visade bild på skapelsen.

Link to comment
Share on other sites

@[bedlam]
Det enda som skiljer "BILL 2" från "BILL" är konstruktionen av roboten i robot-tuben.

 

Inte helt sant, men skillnaden är klart marginell. BILL 2 har en extra "dosa" [se bild nedan] på utsidan av robottuben. Den andra dosan vill jag minnas sitter... hmm, hur skall man förklara? Se bilden - "mellan dosan och handtaget, omedelbart bortom"

;)

 

bill1.jpg

 

Vi ställde frågan under IA03-utb till SimOff I5 (oerhört bra människa, tyvärr glömt hans namn) och han eller hans kumpan visade bild på skapelsen.

Den lilla dosan har väl en funktion där man kan ändra på robotens läge över siktlinjen.....Jag har för mig det....????

 

eller jag har kanske fel för mig..........

Link to comment
Share on other sites

@Mikegamma - du tänker rätt, men riktigt så är det inte:

Dosan innehåller vad jag fick lära bara ytterligare elektronik, dock kanske just för att ombesörja den ökade tekniken i roboten. Inuti tuben finns det ju inte så mkt plats..

;)

 

Inställningarna som styr robotbanan görs på siktet, enligt nedan:

 

bill2_modes.jpg

Link to comment
Share on other sites

kan nån förklara de olika moden, vad som skiljer dem åt.. Den med att roboten följer siktlinjen förstår jag. men vad är skillnaden på de andra?

 

edit: och att de tre andra är för att få roboten takslående..

Edited by Jimbo
Link to comment
Share on other sites

@Jimbo

 

Skillnaden är vilka sensorer som är påslagna och hur aktiveringsalgoritmen är utformad.

 

I mode.1 är algoritmen optimerad för "Bill 2 defined threat" vilket gissningsvis utläses ryssvagn med reaktivt pansar.

 

I mode.2 får kunden själv välja algoritm och anpassa aktiveringsförloppet efter sin specifika krav.

 

Mode.3 är som vilken dum granat som helst

 

Mode.4 är jag inte 100% på hur det funkar men jag gissar att det är någon form av inställning mot mjuka eller markbundna mål, det som inte framgår helt tydligt i bilden är att magnetsensorn är avslagen i mode.4

Link to comment
Share on other sites

@Jimbo

 

Skillnaden är vilka sensorer som är påslagna och hur aktiveringsalgoritmen är utformad.

 

Mode 4 är jag inte 100% på hur det funkar men jag gissar att det är någon form av inställning mot mjuka eller markbundna mål, det som inte framgår helt tydligt i bilden är att magnetsensorn är avslagen i mode 4.

Det är som du säger, magnetsensorn är av, men de har där en fiffig algoritm som tillåter att du kan bekämpa mjuka mål i skydd, gärna en granatspruta eller något annat otrevligt den lede fi lagt i terrängen... fråga mig INTE hur det funkar, det finns folk som har betalt för att vara tekniker, vilket passar mig utmärkt :P

Link to comment
Share on other sites

Det här med vidare utvecklingen av Rbs 56 är väldigt intressant

 

Men inte för att jag vill komma för långt från grund ämnet vad finnes det för liknade system i både väst och öst och vilka är de primära skillnaderna mot 56 samt fördelarna och nackdelarna med de andra systemen samt finnes det den vidarutvecklings potentialen i de systemen

 

Jag vet om att Usa använder Javelin och att Britterna använder Milan men vilka system finnes det mer

Link to comment
Share on other sites

Bill2 på armytechnology

Javelin på armytechnology

Milan på armytechnology

 

Mycket matnyttiga länkar, under industry projects på samma sida finns det en skock PV-vapen att läsa om.

 

Edit:@404 Skenberg

 

Milan introducerades i början av 70-talet och har utvecklats så mycket som är möjligt och britterna kommer att gå över till Javelin med start under 2005

Edited by fu. vikström
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...