Jump to content

Rb56 BIRK ?


Sgt1clHansson

Recommended Posts

http://www.p10.mil.se/photo.php?id=60573&a...&aid=10119&oid=

 

regdag_031108_iw_62.jpg

 

Hittade denna bilden från regementets dag P10.

Jag känner inte igen IRV-delen, kan detta vara det nya BIRK siktet? Trots sin trogna Robot-karriär har man ännu inte fått fingra på det, är till och med osäker på namnet! Någon som vet mer?

Edited by Sgt1clHansson
Link to comment
Share on other sites

Jag använde det under min vpl, vete fan va det heter, men det va ju bra mycket bättre än den äldre versionen.

 

Värdelös maskering förresten (fast det hade ju nog inte varit så kul att titta på om den hade vart heltäckande) :D

Edited by Ful
Link to comment
Share on other sites

Japp, det där är BIRC-siktet.

 

Jag har mekat lite med detta sikte under vpl, det är riktigt roligt att pilla på. Det är dyrt som attan dock, runt en miljon styck har jag för mig. (Då förmodligen medräkat utvecklingskostnad)

 

Mer info på:

BIRC:s sida hos flir.com

Link to comment
Share on other sites

Ersätter BIRC helt och hållet det gamla siktet, inklusive det optiska?

Verkar ju betydligt mera praktiskt.

Nix pix.

 

Du hänger på BIRC:en ovanpå det vanliga siktet. och tittar alltså genom det för att målsöka. Detta för att lasersensorerna och beräkningsdatorerna fortfarande sitter i det vanliga. I och för sig kan man stänga av IR-funktionaliteten och titta med vanligt ljus också när BIRC är påhängt, men antagligen så är det bra att slippa kånka på den extra vikten om man inte behöver det.

 

Man kan också köra med "overlay", så att man får IR-bilden pålagd över den vanliga bilden ifall det är önskat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...