Jump to content

Skarpskjutning med rb56

majk

Recommended Posts

Tänkte bara höra ang special siktet vi använde under våran skarpskjutning, de hade nån form av inbyggd kamera som spelade in våra skott...

nu till frågan :D ligger det nått litet sött band med mitt namn i någon källare eller används dessa band i utbildnings syfte? Vi som sköt hade juh hoppats på att få våra film snuttar med oss hem men det blev juh icke av, vi fick bara en liten glimt av skotten efter att vi skjutit på en liten 3 tums skärm i snöstorm typ :D

Edited by majk

Det skulle nog underlätta om du beskrev tid och plats så kanske det är fler som direkt vet vilken skarpskjutning med Rb56 du talar om.

Jag kan direkt säga att i min källare finns inget band märkt "majk" ...

Jag tänkte nog mer på Banden i allmänhet, används dom till utbildning eller arkiveras dom bara?

Jag gjorde lumpen 2000 om jag inte är helt borta :huh: , skottet jag sköt var ett uppvisningsskott på UTÖ

(det var en herrans massa officerare där från kvarn tror jag det va), jag sköt det andra skottet, första nissen som sköt missa ganska rejät in i bergväggen men jag träffade som tur va, trots snöstorm, målet va som tur va uppvärmt så de va inga större problem...

En annan fråga som jag kom att tänka på under denna uppvisning var nä 121orna visade upp sina pil proj, då pratades det om "israelisk pil" har sverige köpt ammunitionen av israel eller är det så att pil projektil tekniken uppfunnits av israel?

minns även att dom sköt en bil med 60 20mm akan på circa 50m avstånd :) pbv302

Edited by majk

Banden används väl av FMV och Bofors för att analysera robotskottet.

Det är ju bra att ha förloppet filmat om det skulle bli en felfunktion.

Vad gäller pil till Strv 121/122 så är den tillverkad i Israel om jag inte är helt felunderättad.

The Swede :huh:

Guest Fågel Fenix
Jag har annars en fetfilm från ett av våra robotskott på utbildningen IA03,,,, :baskerHV:

:blink:

Skriva sånt här utan att lägga ut!

Fy skäms! :):D

Och jag som trodde att man skulle undvika skogsbryn som grupperingsplats, så fel man kan ha :winner:

Har du hört talats om fredsmässiga bestämmelser och SÄKI?

Tyvärr blir det lite fel när man måste tänka på sånt.

The Swede :((

Guest J-Star
Och jag som trodde att man skulle undvika skogsbryn som grupperingsplats, så fel man kan ha :wub:

Vaffö det? :)

/J, icke-stridis som inte kan så'nt där

Och jag som trodde att man skulle undvika skogsbryn som grupperingsplats, så fel man kan ha :wub:

Vaffö det? :)

Det är mycket enkelt. Om man är grupperad ute vid ett skogsbryn så får man räkna med att bli upptäckt, om inte innan man öppnat eld, så i alla fall efter. Grupperar man in i skogen en bit så ökar man drastiskt sina chanser till överlevnad.

Jag tänkte nog mer på Banden i allmänhet, används dom till utbildning eller arkiveras dom bara?

När jag hade Rb 56 utb. så tittades det en hel del på film, från några skarpskjutningar, främst för att man skulle se hur man inte skulle göra!

Guest J-Star
Det är mycket enkelt. Om man är grupperad ute vid ett skogsbryn så får man räkna med att bli upptäckt, om inte innan man öppnat eld, så i alla fall efter. Grupperar man in i skogen en bit så ökar man drastiskt sina chanser till överlevnad.

Åkaj... fattar. Tack. :ph34r:

/j

Och jag som trodde att man skulle undvika skogsbryn som grupperingsplats, så fel man kan ha :ph34r:

Vaffö det? :o

Har det verkligen så stor betydelse mht tekniken i dagens strv/strf?

IRV:n i en 122:a ser man rätt bra med...

Mig veterligen ser man inte genom träd med IRV. Grupperar man så man är omgiven av träd så minskar man ju vinklarna där någon kan ha en fri siktlije till ens gruppering. Slår ju dock åt båda håll. Man får ju ett begränsat skottfält själv.

/E

Är det någon här som hade de nya sikten till rb56 och kan jämföra dem med systemen i tex strv122 eller strf90, för det nya siktet är nämnligen väldigt mycket bättre än det gamla

Det beror på vilket sikte du menar, menar du det nya, Bill TI eller Det NY-NYA, BIRC?

Jag har mest erfarenhet av Bill TI, men jag har Provat BIRC. BIRC:s fördel är att man kan få 12 ggr. förstoring för observation, men inte för skjutning.

Överlag så är båda siktena bättre än Strf. 9040:s IRV.

De är av skiftande kvalitet, men överlag rätt sunkiga om man jämför med Rbs. 56.

Jag har ingen erfarenhet av 122:ans sikte, men jag har för mig att det är av ungefär samma kaliber som Rbs. 56 eller lite vassare.