Johan ES Posted March 19, 2005 Report Posted March 19, 2005 MEN HERRE GUD RECON! Vart skall jag nu köpa alla saccorda 330 mm som jag ville köpa Vem skall nu förse mig med tyger.... Detta är ju ett allvarligt problem. Vart köper man sitt tyg nu? Citerar mig själv från tråden Konsumentupplysning Inköpsställen. Vill rekommendera följande butiker för den som söker sömnadsmaterial. Jag har personligen beställt från båda firmorna och alltid blivit snabbt, vänligt och effektivt bemött. Shelby Baserade i Finland. Väldigt snabba leveranser. Skickar gratis varuprover. Textile Outfitters Baserade i Kanada. Stort urval och hjälpsam personal. Skickar varuprover för ca 10 SEK/tyg). Ingen av dessa företag säljer Sacodra och de har inte heller några andra tyger i det mönster som du bl a återfinner på fältuniform 90. Dock har de en massa andra tyger och tillbehör och är väldigt duktiga på att hjälpa dig hitta rätt material. /Johan ES Quote
SteQve Posted March 19, 2005 Report Posted March 19, 2005 Allrajt...men det är M90 jag är intresserad av. Recon måste ju köpa cordura light/heavy i M90 från någon (antar att saccordan commer från sacci...) Så, min fråga kvarstår: men nu med tillägget M90 Quote
breach Posted March 20, 2005 Report Posted March 20, 2005 (edited) Anledningen till Recons beslut är just att sömnadsmatriel tar väldigt mkt tid av personalresurserna som behövs på annat håll. Mitt tips är att om ni nu kritiskt måste ha väv så ta och ring Måns på Recon och beställ större mängder av väv (över 5 meter), även om dom nu har avvecklat det så nappar dom nog kanske endå om det gäller större beställningar, inget är omöjligt. Edited March 20, 2005 by breach Quote
wolfie666 Posted March 26, 2005 Report Posted March 26, 2005 Här några bilder på mit senaste projekt: Här var det Kjellbergs E&E-rygga (modifierat sidoficka till PLCE-ryggan) och insidan av SISU's nya BuddyMag™ Dom små fickorna innuti är borttagbara. Finns även en vertikal ficka (motsv. "stora fickan" som öppnas på den långa led) ... Och baksidan av E&E'an med utvändig ficka för vattenblåsa, fodrat med 2mm Evazote-foam o' täckt med mesh. Fronten på BuddyMag'en avslöjar det egentliga föremål; Att bära 2 stk. AK4 magasiner vågrätt. Fickan kan vändas upp-o'-ner, vilket i sin tur avgör vem som skal nyttja magasinerna; du eller din stridsparskammerat (-Buddy!) Om dom vänder framåt är det till eget bruk o' innerfickan (som stängs med dragkedjan) kan då nyttjas av Buddy'en till exempelvist 1.aid, mindre verktyg, batterier eller you name it. Magfickornas stängnings-metod är enbart till o' nyttjas med Magpulls! Frågor?... Frågas, kom. MVH Troels @Patroles Du borde börja att göra detta på heltid grymt imponerad. Vad kostar det att få en uppsydd? ;) ;) Quote
zaitoh Posted March 26, 2005 Report Posted March 26, 2005 Efter att ha sprungit runt med en RA135 nertryckt i ryggfickan på SV2K hela helgen har jag konstaterat att det behövs en speciell radioficka. Jag skulle dragit slutsatsen att det behövs en ny radio... men det är jag det Sitter och pular på att faktiskt bygga en liten rackare... ska dra iland ett litet projekt inom den närmsta veckan som kräver en enkel radiosändare... funderar på att utvecka sändraren/mottagaren till en liten billig sak med begränsad räckvidd. Btw, finns 135ans (och annan av försvarets radiomateriel) med sina frekvenser beskriven i ngn lämplig litteratur på nätet? Quote
Forumsledning Kimster Posted March 26, 2005 Forumsledning Report Posted March 26, 2005 [FETT OT] RA135 har ju sina fasta inskriva på baksidan av radion.. kommer aldrig ihåg dem, men de är iaf mellan 40-45MHz enligt SoldR tele RA146/145 har 30 - 75,95 MHz RA180 30,000 - 87,975 MHz [/sLUT OT] Quote
The Swede Posted March 26, 2005 Report Posted March 26, 2005 [FETT OT] RA135 har ju sina fasta inskriva på baksidan av radion.. kommer aldrig ihåg dem, men de är iaf mellan 40-45MHz enligt SoldR tele RA146/145 har 30 - 75,95 MHz RA180 30,000 - 87,975 MHz [/sLUT OT] [FORTSATT FETT OT] RA 135: Kanal 1= 42,00 MHz Kanal 2= 42,15 MHz Kanal 3= 42,35 MHz Kanal 4= 42,60 MHz Kanal 5= 42,90 MHz Kanal 6= 43,00 MHz [/sLUT OT] Quote
slurry Posted March 26, 2005 Report Posted March 26, 2005 -grejen är att det inte bara är att greppa nån civil radio som jobbar på rätt frekvenser, den måste isåfall byggas om så att den sänder en såkallad subton på 150Hz kontinuerligt när man håller inne sändtangenten.. -förstörde jag det roliga nu? :P Quote
Patroels Posted March 26, 2005 Author Report Posted March 26, 2005 @PatrolesDu borde börja att göra detta på heltid grymt imponerad. Vad kostar det att få en uppsydd? ;) ;) @Wolfie666 Tackar för dom snälla orden, men jag får inte svara på sånt här då business inte hör till här på SoldF! Men PM'a mig gärna om ni har några frågor. Gäller även gör-det-själv råd! Dock måste man vara beredd på dom frågor jag kommer att ställa för förståelsens skuld, typ: <XYZ skrivar> Hej Troels. Tänkte göra en ammo-ficka att bära under kängorna, hur börjar jag? <Troels svarar> Hej barn. Du hetter Rulle, o' du kan p*ssa i kors... Hej då! Ser ni, det har blivit några stycken som har skrivit o' stält frågor om tit o' tät, jag har svarit o' ställt mot-frågor... Och sen händer inget... Tills dom plötsligt frågor om nånting helt annat, utan att avsluta den påbörjade kommunikation från tidigare... Sånt ogillar jag skarpt! MVH Troels Quote
zaitoh Posted March 26, 2005 Report Posted March 26, 2005 -förstörde jag det roliga nu? :P Inte då... bygger just nu en pryl där jag pulsmodulerar laser så att min sensor lättare ska kunna skilja mellan vanligt brus (ljus) och det jag sänt ut. Inom radio finns det dock tonvis med litteratur att läsa och eg har inte mkt hänt de senaste... många åren. Subton är inget nytt och egentligen bara en extra krets att lägga dig. Men jag tackar för infon om 150Hz- lite mindre att leta efter nu (eh - om ngt mer). Rors det här projektet i land är det tänkt att täcka in pmr, fm och co... Givetvis med reläfunktioner som kan hjälpa upp de stackars relikerna till acceptabel nivå. Måste tacka för alla fina länkar om var man skaffar tyg. Har förrut bara haft recon att gå till, men det här är ju helt underbara! Lite svårt/dyrt att beställa materialprover bara - men det ska knappast behövas längre. Ngn som vet var man hittar bra och billiga symaskiner med lite rejälare motor i så min lista kan bli komplett? Quote
Maverick Posted April 10, 2005 Report Posted April 10, 2005 (edited) Skall sy ihop en del enkla påsar (inte alls i närheten av era projekt men i alla fall) till sönerna inför scoutläger och annat. Så tips på bra tyger och vart man finner dem Edited April 10, 2005 by Maverick Quote
Mattsson Posted April 10, 2005 Report Posted April 10, 2005 Skall sy ihop en del enkla påsar (inte alls i närheten av era projekt men i alla fall) till sönerna inför scoutläger och annat. Så tips på bra tyger och vart man finner dem Idé på påse Och vart man kan köpa tyger Quote
Anoc Posted April 15, 2005 Report Posted April 15, 2005 Hej jag så g M90 väv på www.militarlagret.com Kanske vore något? Quote
The Swede Posted May 4, 2005 Report Posted May 4, 2005 Fick en lite tidig födelsedagspresent idag. Det kom ett litet paket från vårt södra grannland där C cordura suttit och meckat. En ficka till Ra 135. Nu sitter dock min vän Patroels och svettas för det första intrycket, vilket jag meddelat via e-mail, var att fickan var för trång. Det gick dock med lite vilja och milt våld att få ner radion och nu sitter den som gjuten. Lite fler bilder: http://web.telia.com/~u39206691/RA135/P1010003a.jpg http://web.telia.com/~u39206691/RA135/P1010005a.jpg http://web.telia.com/~u39206691/RA135/P1010006a.jpg http://web.telia.com/~u39206691/RA135/P1010010a.jpg Ett stor tack till Patroels som gjort fickan och ett lika stort tack till SISU som lånat ut cordura. The drinks are on me guys. The Swede Quote
SISU Posted May 4, 2005 Report Posted May 4, 2005 @ Patroels o The Swede Den ser som vanligt mycket bra ut ! Swede du får bjuda på öl nångång ! Quote
Fu Kjellberg Posted May 4, 2005 Report Posted May 4, 2005 Ser mycket bra ut. Patroels har slagit till igen med ett förstklassigt arbete. Quote
Sytare Posted May 4, 2005 Report Posted May 4, 2005 Synd att Patroels är uttalat Hobby-inriktad. Hade ju inte varit helt fel om han drev en firma eller nå't :( Snyggt jobbat Patroels! Quote
Team Member Posted May 4, 2005 Report Posted May 4, 2005 Den där mannen ifrån landet med godast öl vet minsann hur en symaskin ska tas Mycket snyggt jobbat Patroels! @The Swede Är det bara blixten som luras lite med bilden, för den ser lite gråaktig ut? Quote
The Swede Posted May 4, 2005 Report Posted May 4, 2005 Det är blixten som luras, fickan är dock lite ljusare än västen men inte så grågrön. Quote
Fk.Mandrake Posted May 4, 2005 Report Posted May 4, 2005 Jag upphör aldrig att förvånas över denna mans skicklighet med nål och tråd. Att jag sedan är stolt ägare till en POD-Patroels Original Designd skapelse gör saken sååå mkt bättre! Det börjar bli som maxpedition...har man en så vill man ha fleeer!!!! Quote
Patroels Posted May 5, 2005 Author Report Posted May 5, 2005 Svettas var inte ordet, The swede! Men glöm ENTLIGEN den e-mail jag just har skickat, då! Tack allihopp för dom snälla ord MVH Troels, nöjd trots allt! ;) Quote
RedMeister Posted May 5, 2005 Report Posted May 5, 2005 @Patroels Väldigt snyggt! Det finns ingen möjlighet att du har ett mönster/ritning till Ra135 fickan,till oss andra som vill tillverka den själva? Quote
Patroels Posted May 6, 2005 Author Report Posted May 6, 2005 (edited) @ RedMeister Svar: Nej Även om det nu kommer att låta aningen arrogant, vill jag bara göra teckningar till andra när det rör sig om mindre saker. Gjorde tex en liten teckning til Toll av ett pistolhölster som kunde göras av 3 remmar, lite velcro och en tryckknap -inget annat. Tanken bakom är ju att om jag en dag startar eget företag, vill jag göra sakor av eget design. Fickan till RA135 är ett bra exempel på va det är jag menar: Det är egentligen inget mysti-fystisk vid den som sådant, men designet är mitt! Hoppas du inte tyckar illa om mig av den orsaken MVH Troels Edit: Var det Toll eller Sg. Toll ... Edited May 6, 2005 by Patroels Quote
Doggydriver Posted May 6, 2005 Report Posted May 6, 2005 Patroels - det var nog Sg Toll du menade. Även om jag inte tackar nej ;) Allvarligt talat är jag som så många andra mycket imponerad. Sitter och funderar på en bunt frågor till dig, men efter att ha läst tidigare inlägg ska jag försöka bli så specifik och nogrann som möjligt. Lycka till med fortsatta projekt! Quote
RedMeister Posted May 6, 2005 Report Posted May 6, 2005 @Patroels Det är uppfattat! Och jag förstår dig helt och hållet. Quote
nsky_517 Posted May 8, 2005 Report Posted May 8, 2005 (edited) Sydde en plånbok lite snabbt, utan någon skiss eller måttband. Blev rätt ok faktiskt. Edited May 8, 2005 by nsky_517 Quote
Gator Posted May 9, 2005 Report Posted May 9, 2005 @nsky Heyy, stylish!! Vad är det för material och var fick du tag på det ? Mönstret känner jag igen... Quote
SISU Posted May 9, 2005 Report Posted May 9, 2005 @nsky_517 Riktigt snyggt !! Oxå samma fråga som Gator vilket Camo o var kan jag köpa det!! Det påminner lite om Digiflactern elller Marpat woodland Quote
nsky_517 Posted May 9, 2005 Report Posted May 9, 2005 köpte en uniform som var lite stor i marpat, så jag kortade ner brallorna lite och gjorde en plånbok. Quote
Patroels Posted May 9, 2005 Author Report Posted May 9, 2005 Jättesnyggt, nsky_517! Ehhh, var det möjligt att plåta några bilder med bättre ljus? Annars är det ju omöjligt för mig att sno dit design ;) / :P MVH Troels Quote
Recommended Posts