Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted (edited)

Ny trad startad i detta forum ang. sida med hemslojdstips.

Edited by Torak
  • Replies 282
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Torak

Kanske en ny tråd har startats up... :baskerPa:

Men nu startade jag up denhär tråden for att visa olika grejor som JAG hadde gjort.

Ber om ursäckt om någon tycker att jag är barnslig!

MVH

Troels

Edit: Skulle kanske ha skrivit: Olika grejor gjort av MIN egen hand ?

Edited by Patroels
Posted

Jo, det var just det jag tankte - diskussionerna om hemslojd av andra kan foras i den andra traden, tyckte jag.

• 1 year later...
Posted

Då har man suttit vid maskinen igen:

m75magpouches.jpg

Två magfickor till två stycken M/75 (AK4) magasiner. Justerbart lock för nyttjande av magpuls och uttagbar divider. Själva fickan är gjort extra liten och går därför inte att användas till mycket mer än just magasinerna. Ingen vidare succes att spraya spännen gröna kanske, men när det börjar slitas av kommer man att se väldig macho ut! :lol:

... Det är fickorna till höger i bilden :) / :banana

MVH

Troels

Posted

Blev enormt imponerad först, när jag trodde du sytt dig ett par flight gloves.. :lol:

Nu är jag bara imponerad.. :P :)

Hur ser fästanordningen ut ?

Posted

Snyggt Troels.

Blir avundsjuk på SISU nu. Det är väl hans fickor?

Dom påminner om den fickan jag har här hemma.

Fast jag har ju inga spännen på min.

Du vet väl att Itw nexus har gröna sådana spännen nu.

Kolla på Militarymorons sida :P

Buck@

Tror att han gjort remmar på baksidan så att man kan fästa det som mollesystemet.

Posted

@Kjellberg / Buck

Tackar, fästanordningen är MOLLE.

Och jo, det är SISU's fickor, fast jag har kvar att göra en "special" mag-ficka o' en liten RDO-ficka till honom! Sedan är det på höga tid att jag får sytt min mag-dump som så länge har härgat i mit huvud! (Om det lyckas säger jag bara "rollypolly go home"!)

... Skal kolla MM-sitet om dom där gröna spännen. Fruktar att man måste köpa för hela DK's BNP

innan man får tilstånd :huh:

Posted (edited)
... Skal kolla MM-sitet om dom där gröna spännen. Fruktar att man måste köpa för hela DK's BNP

innan man får tilstånd

Man kan beställa gratis varuprover från Itw, gratis är gott :huh:

Edited by BUCK
Posted

@BUCK

Jo det är sannt (-med gratis varuprov), men Andersen & Stender som är representant åt ITW här i DK har redan varit generösa mot mig. Och dom tar inte hem gröna sakor om inte man vill köpa rigtigt många. Men... Den Italienska avdelningen däremot... B)

Posted

@ Patroels

Jo.. jag har nog också förbrukat min chans hos Itw ;)

Naturkompaniet köper tydligen endel av Itw, du kan ju kolla med dom.

• 5 months later...
Posted

Här några bilder på mit senaste projekt:

buddymagee.jpg

Här var det Kjellbergs E&E-rygga (modifierat sidoficka till PLCE-ryggan) och insidan av SISU's nya BuddyMag™

Dom små fickorna innuti är borttagbara. Finns även en vertikal ficka (motsv. "stora fickan" som öppnas på den långa led)

buddymagee2.jpg

... Och baksidan av E&E'an med utvändig ficka för vattenblåsa, fodrat med 2mm Evazote-foam o' täckt med mesh. Fronten på BuddyMag'en avslöjar det egentliga föremål; Att bära 2 stk. AK4 magasiner vågrätt. Fickan kan vändas upp-o'-ner, vilket i sin tur avgör vem som skal nyttja magasinerna; du eller din stridsparskammerat (-Buddy!) Om dom vänder framåt är det till eget bruk o' innerfickan (som stängs med dragkedjan) kan då nyttjas av Buddy'en till exempelvist 1.aid, mindre verktyg, batterier eller you name it. Magfickornas stängnings-metod är enbart till o' nyttjas med Magpulls!

Frågor?... Frågas, kom.

MVH

Troels

Posted

Här kommer arbetet Patroels gjort åt mig.

Moddat om en PLCE sidoficka till en E&E rygga (liten stridssäck)

Han har tagit bort dragkedjorna på sidorna.

Klätt med Pals.

Sytt dit fasta bärremmar med snabböppning och även sytt ditt en vadderad ficka på insidan för ett litet vätskesystem eller kanske en karta.

Här är ryggan jämte en Thermobak för storleksjämförelse.

ee_rygga_004.jpg

Här har jag monterat dit 2 st BHI STRIKE utilityfickor och en IR-strobe.

ee_rygga_003.jpg

Lite från sidan. Går att montera dit mindre fickor på sidorna.

ee_rygga_001.jpg

Den lilla fickan på baksidan. Ville ha vätskesystem på utsidan så det inte stjäl utrymme i säcken.

ee_rygga_002.jpg

Ett bra arbete från Patroels som vanligt ;-)

Posted

Som vanligt ett gediget arbete av dej Patroels king off Condura !

Bilder och lite tankar om BuddyMag™ kommer lite senare i veckan .

Posted
TEN: Visa din moddade M90-jacka!!

Åkej boys vill ni det så..

humptidumtidum ...klipper och klistrar lite och.............tada!

>>DISCLAIMER<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Inga kronmärkta plagg har skadats under den här modifieringen

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<

Här är en kort lägesrapport från operation moddning...

Varför modda?

Jo 90jackan är en riktig sunkig konstruktion eller så har jag inte en kropp som passar jackan.

Några av nackdelarna är enligt följande: jackan är knappast vindtät, den är för lång, den har otroligt pösiga ärmar i förhållande till ärmarnas längd, den tål regn dåligt, den har ingen luva mm mm ...

Nåja inget är väl heligt och inget är tillräckligt bra för att inte fixas till ytterligare eller hur så, Vad har jag då gjort för nånting?

Spana in bilderna och titta sen på facit lite längre ner på sidan:

Ber lite om ursäkt kära modemriddare bilderna är runt 100k

90jacka_1_web.jpg

90jacka_2_web.jpg

90jacka_3_web.jpg

FACIT

1. Kortat av jackan till dragkedjans början, sytt en ny resårkanal, monterat i ett resårsnöre med två poplocks.

2. Tagit bort de nedre fickorna.

3. Monterat dragkedjor (flyttat från de borttagna fickorna)

4. Monterat grövre vattentätt tyg (Sacadora 950) som armbågsskydd.

5. Monterat en pennficka.

6. Monterat velcro för fastsättning av märken.

7. Monterat velcro för fastsättning av namnskylt.

8. Montera D-ringar i fickorna.

Funderar också på att..

Montera lite mer Sacadora på axlarna och kanske en liten praktisk ficka vid ärmslutet där man kan förvara kompass eller nåt annat trevligt och ytterligare lite velcro för att fästa minneslappar vid andra ärmslutet kanske?

Posted

Efter att ha sprungit runt med en RA135 nertryckt i ryggfickan på SV2K hela helgen har jag konstaterat att det behövs en speciell radioficka.

Den tillhörande tycker jag blir för klumpig så jag hade tänkt mig att försöka tillverka en egen för endast radion.

Denna skall då fästas på ryggen till stridsvästen och jag behöver lite tips och idéer på lämpligt material till detta.

The Swede :lol:

Posted (edited)
Efter att ha sprungit runt med en RA135 nertryckt i ryggfickan på SV2K hela helgen har jag konstaterat att det behövs en speciell radioficka.

Den tillhörande tycker jag blir för klumpig så jag hade tänkt mig att försöka tillverka en egen för endast radion.

Denna skall då fästas på ryggen till stridsvästen och jag behöver lite tips och idéer på lämpligt material till detta.

The Swede :baskerPa:

Kanske en modifierad 304-ficka? (Ta bort bältesfästena och ersätt dessa med MALICE CLIP...)

Edited by Sir Vival
Posted

Kollade efter lite bilder/info på RA135 och tillhörande ficka på SoldF.com o' Google men hittade inget bra.

Storlek och exact placering av evt. sladd/antenn-öppningar frågas, kom.

MVH

Troels

Posted

Kollade efter lite bilder/info på RA135 och tillhörande ficka på SoldF.com o' Google men hittade inget bra.

Storlek och exact placering av evt. sladd/antenn-öppningar frågas, kom.

MVH

Troels

Inte en spec. bra bild, men ändå...

sold_ra.jpg