Jump to content

Recommended Posts

Posted

Först ett klargörande: Kass kamera + Stativ på vinden = Kassa bilder.

Jag har sytt en ammodump enligt instruktioner på forumet. Dock får den kallas version 1.0 Beta, eftersom jag inte är nöjd med den.

Saker som skall ändras:

*Botten skall endast vara med dubbelt tyg (ej med plast i) så att man kan vika ihop den som en Rollypoly

*Fastsättning med någon form av clips istf band och kardborre som jag har nu.

Saker som skall sys: Magasinficka, Hållare för radio, Hållare för GPS, Hållare för Mobiltelefon, Fodral till SOG, Fodral till Maglíte, Säkert massa mer saker, men dessa kommer jag på nu iaf...

/TangoXray

ammodump1.jpg

ammodump2.jpg

• Replies 282
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Ni som har lagt upp bilder från Greenfaces, ni skulle inte kunna lägga upp dem igen på någon annan site då Greenfaces är nedlagt? Jag har missat tråden tidigare och är nu jättenyfiken på alla bilder som bara är ett kryss! :Malaj:

Posted

@TangoXray

Kul att se någon som sytt efter min beskrivning!

Angående plasten i botten.

Den är där för att ge stadga åt konstruktionen.

Min första försöks modell hade inte plast och den ville gärna säcka ihop

efter två magg, med resultat att det blev svårt att få i fler magg.

Jag kommer inte ihåg hur jag beskrev själva fastsättningen av maggdumpen vid stridssele

alt. stridsväst.

Men jag har numer ett biancclipps som håller fast den.

Har du några övriga frågor gällande dumpen, är du mer än välkommen att pm a mig.

Mvh Speedy

Posted

Jag satte mig ner igår för att tillverka ett fodral till min kamera som jag skall kunna sätta fast på sele4n, så att jag har den lätt tillgängli under övningar motsv.

Först satte jag mig och mätte kamera i alla tänkbara vinklar och vrån.

Därefter satte jag mig med AutoCad för att tillverka ett mönster till fodralet. När jag trodde att jag var klar så skrev jag ut möstret, klippte och klistarade för att testa om storleken var bra.

När jag var klar så skulle fodralet bli riktigt tajt, eftersom tyger töjer sig lite.

Överförde mönstret till mitt tyg och drog igång och sydde.

När jag sedan skulle stoppa ner kameran så insåg jag att det var hur slappt som helst. Inte bra.

Så nu tänker jag ställa ett par frågor här för att se hur ni gör, innan jag gör ett nytt försök.

1. Hur gör ni mönstret?

2. Minskar ni några mått för att det skall stämma med verkligheten?

3. Hur gör ni för att fodral och liknande skall hålla formen och inte säcka ihop när det är tomt?

Tänkte prova på att göra magasinsficka senare och då är ju dessa frågeställningar viktiga... :Malaj:

/TangoXray

Posted

För mig låter det som att du har tagit ett beslut om storleken på sömmånn och sen glömt det igen.

Det säger jag förstås inte för att verka arrogant, men för att jag själv har gjort det flera gångar :(

Dessutom vill jag föreslå dig inte att tro på att tyget töjar sig. Det gör det inte om vi pratar cordura eller andra tyg i den kvalité.

Slutligen kan jag säga att dom mönster jag ritar alltid är så snutt på ämnet som skal vara innuti fickan, och att det enda som adderas är sömmånnet.

Hoppas att dina projekter kommer att lyckas!

:Malaj: /Troels

Posted

Nope, sömnsmånen planerades och följdes hela tiden...

Kan ju ha vart så att jag överförde fel eller klippte galet...

Bara jag får löst hur man skall få fodralet styvt så... Kanske dubbelt tyg och "sånt där mellanlägg som man stryker fast" mellan? (Namnet bortglömt)

/TangoXray

Posted

Kanske det?

... Been there, done that :2guns:

Bara jag får löst hur man skall få fodralet styvt så... Kanske dubbelt tyg och "sånt där mellanlägg som man stryker fast" mellan? (Namnet bortglömt)

Tänker du på Vlieseline?

Om du gör, tror jag inte det är en bra idé: Vlieseline måste som sagt värmas på ämnet, och det är svårt att göra beroende på vilka tyg som används.

Annars vill jag föreslå att söka upp olika closed cell foams. Med lite tur går det nog att hitta nå'nting som både är mjukt nog att absorbera stött och samtidigt styvt nog att hålla formen. Det är iöv också mycket lättare att sy i, jämfört med olika sortens plast.

MVH

Troels

Posted

Kanske det?

... Been there, done that :2guns:

Tänker du på Vlieseline?

Om du gör, tror jag inte det är en bra idé: Vlieseline måste som sagt värmas på ämnet, och det är svårt att göra beroende på vilka tyg som används.

Annars vill jag föreslå att söka upp olika closed cell foams. Med lite tur går det nog att hitta nå'nting som både är mjukt nog att absorbera stött och samtidigt styvt nog att hålla formen. Det är iöv också mycket lättare att sy i, jämfört med olika sortens plast.

MVH

Troels

Det kan ju vara en idé. Hur har ni som redan har sytt egna magasinsväskor odyl gjort? Materiel i tyg, mellanlägg, etc?

/TangoXray

Posted

De magasinsfickor som jag gjort har jag dubbel Cordura Heavy i. De håller formen så pass att du kan få magasinet med en hand. Då saknar de förstås lock, samt att de är singlemag-fickor.

:2guns:

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Nu har jag varir framme med nålen igen. För ett tag sedan köpte jag Recons vapenfordal. Jag var dock inte särskilt nöjd med varken kvalitén eller designen, så jag bestämde mig för att sy om den. Så här blev den.

img_1595.gif.webp img_1597.gif.webp

De ändringar som är gjorda:

* Dragkedja längst hela ovansidan

* Separata fack för kolv, slutstycke och hylsfångare

* Facken för kolv och slutstycke är fordade med galon för att inte bli kladdiga av CLP

* Mellanväggen mellan huvudfacket och de övriga facken innehåller en filt för att minska skrammlet

* Bärremen går att ta bort

* Div förstärkningar här och där

Edited by eskil
Posted
Nu har jag varir framme med nålen igen. För ett tag sedan köpte jag Recons vapenfordal. Jag var dock inte särskilt nöjd med varken kvalitén eller designen, så jag bestämde mig för att sy om den. Så här blev den.

img_1595.gif.webp img_1597.gif.webp

De ändringar som är gjorda:

* Dragkedja längst hela ovansidan

* Separata fack för kolv, slutstycke och hylsfångare

* Facken för kolv och slutstycke är fordade med galon för att inte bli kladdiga av CLP

* Mellanväggen mellan huvudfacket och de övriga facken innehåller en filt för att minska skrammlet

* Bärremen går att ta bort

* Div förstärkningar här och där

Tänkte med att jag skulle sy lite i denna. Jag upplever att den inte är SÅ funkis med Ak4B. Hade funderingar på att sy en helt ny, men det föreligger ju ingen fördel med det.

Hur gjorde du med tjockleken? Utökade du den någonting för att få mer plats?

/TangoXray

Posted
Tänkte med att jag skulle sy lite i denna. Jag upplever att den inte är SÅ funkis med Ak4B. Hade funderingar på att sy en helt ny, men det föreligger ju ingen fördel med det.

Någon enstaka milimeter större blev den väl tack vare dragkedjan, men jag upplevde den inte som trång. Däremot så känns den rymligare nu när alla delar har var sin plats. Att dragkedjan går hela vägen gör det lättare att packa den effektivt också.

Posted

Ok. Jag har påbörjat operation sätta i ny dragkedja. Får se om jag skall modda den mer. Bärrem är borttagen och jag funderar på att göra om den till en lös modell...

/TangoXray

Någon enstaka milimeter större blev den väl tack vare dragkedjan, men jag upplevde den inte som trång. Däremot så känns den rymligare nu när alla delar har var sin plats. Att dragkedjan går hela vägen gör det lättare att packa den effektivt också.

Posted

@TangoXray:

Jag gick i samma kamerafodralsfunderingar som du, det slutade med att jag köpte ett fodral för ca 200:- vadderat och färdigsytt med lock, utvändig ficka och fäste fär livrem/stridsväst eller liknande. Jag tror att detta blir billigare i längden, framför allt om man räknar in arbetstiden. Iaf om tycker att svart är en acceptabel färg i stridsutrustningen. Finns ju många olika modeller beroende på vilken kamera man har och de säljs i alla fotoaffärer.

Med detta sagt vill jag absolut inte förringa glädjen i hempulade saker, det är lite speciellt att ha tillverkat grejorna själv!

Om du nu vill göra fickan själv, vad tror du om Kydex? Borde bli stötskyddande, fuktsäkert, annorlunda och snyggt! Fast det kanske blir mer jobb att tillverka en dummykamera, förståss... Om man inte väljer att lägga sin nya digikamera i ugnen med plastmaterialet! :P

@Eskil:

Snyggt, riktigt snyggt!

Vill ha! :D

/Bolle

Posted

Då har även jag satt symaskinen i Recons fodral. Det enda som skiljer mitt och Eskils är att jag inte har ett fack för hylsfångare samt andra märken på utsidan.

Så här kommer endast en bild på märkena. På den övre står det eldledning om någon undrar.

/TangoXray

vapenvaska.jpg

Posted

Vet nagon var man kan kopa Cordura Heavy nagonstans? Har sokt pa Google och hittar bara en gammal Recon sida som inte finns langre.

Vad hittar man det band som gar runt kanterna?

Mvh,

Sam

Posted (edited)

@coolhand

Ett finskt företag vid namn Shelby är nog närmast, deras mörkgröna Cordura är till färgen väldigt lik materialet i Bärsystem 2k. Tygvaruhuset kan ha, har inte kollat själv. Kantband hittar du i de flesta välsorterade sybehörsaffärer.

:lala:

Edited by Gator
Posted (edited)
@coolhand

Ett finskt företag vid namn Shelby är nog närmast, deras mörkgröna Cordura är till färgen väldigt lik materialet i Bärsystem 2k. Tygvaruhuset kan ha, har inte kollat själv. Kantband hittar du i de flesta välsorterade sybehörsaffärer.

:D

Direktlänk till Cordura 1000 hos Shelby.

Edited by Sir Vival
  • 1 year later...
Posted

I ett försök att väcka en ganska död tråd...

Som jag skrev i en annan tråd, har själv gett mej på symaskinen och resultatet än så länge är:

1 st huva till 90 jackan som fästs med karborre

1 st liten prylpåse i 90 tyg med vattentätt inne påse, perfekt för mobil mm

1 st vapen rem som soldf vissar

1 st skyddspåse till skyddsglasögonen

Kanske blir nåt mer. Såg nån tråd där nån hade fixat en förvarings säck till liggunderlaget

Posted

Nu har kameran varit framme.

Först skyddet till skyddsglasögonen:

goggleskydd1.jpg

goggleskydd2.jpg

Min lilla prylpåse:

prylpse.jpg

Och sist huvan till M90 jackan:

Lös på bordet.

huva1.jpg

Framifrån

huva2.jpg

huva3.jpg

Posted
Furir Razer den huvan så grymt bra ut! Vill också ha en sån :baskerHV:

//Kristoffer

De e bara att ta fram symaskinen och sy en om du vill ha en. De e ganska enkelt, Lycka till.

Utseendet kan väl diskuteras, funderar på att gör om för att få lite bättre design på den. Men funktionen e d inget fel på.

Posted
Furir Razer den huvan så grymt bra ut! Vill också ha en sån :baskerHV:

//Kristoffer

De e bara att ta fram symaskinen och sy en om du vill ha en. De e ganska enkelt, Lycka till.

Utseendet kan väl diskuteras, funderar på att gör om för att få lite bättre design på den. Men funktionen e d inget fel på.

Har du nån beskrivning på hur man syr den. Sy är inte min starka sida.

//Kristoffer

Posted
Har du nån beskrivning på hur man syr den. Sy är inte min starka sida.

//Kristoffer

Som du ser på den första bilden så är de 3st bitar som utgör yterdelen av huvan dem syr du ihop först sen om du vill ha nåt inner tyg syr du fast de rätta mot rätta, men inte hela vägen runt du måste ju kunna vränga hela skiten rätt också så de e inte så svårt.

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Jag ska modifiera mitt liggunderlag..

Är det sant att man kan skära 2/3 snitt så det viks lättare?

img2293mi1.th.jpg

Om ni inte ser(vilket är förståerligt) så är det ungefär 175 cm.

Edited by Lilla Sebbe