SISU Posted May 26, 2005 Report Posted May 26, 2005 Jo då var man färdig med sitt senaste projekt ..M/90l /RAID Som ritning har jag använt en BDU jacka som jag sprättat upp och bilder på 90l Och här är resultatet ! Framsida : ÄRM ÄRM Tack Fu Kjellberg för fotograferingen !! Quote
APC-mannen Posted May 26, 2005 Report Posted May 26, 2005 (edited) @Patroels: Har du en standard symaskin när du syr i t.ex. Cordura? Eller kör du med en mer industrianpassad maskin? TILLÄGG: @SISU: Du verkar vara 2000-talets motsvarighet till Macduff! Edited May 26, 2005 by APC-mannen Quote
os frontale Posted May 26, 2005 Report Posted May 26, 2005 Har du sytt själva uniformen eller finns det ,90 bdus att köpa? Brallor finns iafs. Quote
Johan ES Posted May 26, 2005 Report Posted May 26, 2005 Har du sytt själva uniformen eller finns det ,90 bdus att köpa? Brallor finns iafs. Tar mig friheten att svara. Ja, han har själv sytt jacka. /Johan ES Quote
os frontale Posted May 27, 2005 Report Posted May 27, 2005 Jo de stämmer jag har sytt hela jackan ! Sytant! Men helt grett. Funderar på att hitta en M90 BDU (Har för mig att det finns) och göra om den till marsch. Banta bort skit, korta ärmarna etc. Quote
Patroels Posted May 27, 2005 Author Report Posted May 27, 2005 @Patroels: Har du en standard symaskin när du syr i t.ex. Cordura? Eller kör du med en mer industrianpassad maskin? Jag använder en gammal Husqvarna Type 21-model (dom sidsta Type 21 lämnade fabrikken i 1965!) Tyvärr hadde jag inte plats till den PFAFF industri-model som jag annars fick låna av en kompis till min fru, men maskinen krånglade lite i "gear" och drivremmen från motorn till maskinen var "o-tight" så jag nådde aldrig att lära mig använda den. ... Men drömma om en sån maskin kan jag ju alltid göra MVH Troels Quote
Hornet Posted May 27, 2005 Report Posted May 27, 2005 funderar på att sy en knivslida till en K-Bar tyker den i plast (kommer inte ihåg namnet) slidan är för hård men vad ska man använda för matrial till detta? Läder kanske? (rätt hårt det med) Quote
Sytare Posted May 27, 2005 Report Posted May 27, 2005 funderar på att sy en knivslida till en K-Bar tyker den i plast (kommer inte ihåg namnet) slidan är för hård men vad ska man använda för matrial till detta? Läder kanske? (rätt hårt det med) Vet för lite om sömnad och skulle aldrig tänka mig att göra en slida av tyg eller nå't sån't, men tydligen så funkar det: The Blackhawk Airborne Deluxe Knife Sheath is made of 1000 denier ballistic Nytaneon nylon. This versatile knife sheath can be worn as a drop leg, on the belt, or on web gear. The thumb break is fully adjustable. It comes standard with a utility pouch and a leg tie down. Internally, it has a TalonFlex hard protective insert. The 7 inch version of this sheath fits the standard issue K-Bar while the 5.5 inch fits the issue U.S. Air Force Survival Knife. It is available from Lightfighter.com in Olive Drab, Black, and Tan. Quote
Gator Posted May 27, 2005 Report Posted May 27, 2005 @Sandqvist Ett par lager Cordura Heavy. Och när du fått tag på det postar du inköpsställe här... ;) :P Quote
Fu Kjellberg Posted May 27, 2005 Report Posted May 27, 2005 (edited) Även nylonslidorna har ett hårt inlägg för att bladet inte skall skära igenom slidan. Plast/kydexslidan är ju säker på det sättet. Kolla in denna på combatkit. Bra pris. knivslida i tyg Finns återförsäljare i Halmstad. Edited May 27, 2005 by Fu Kjellberg Quote
Hornet Posted May 27, 2005 Report Posted May 27, 2005 fits up to 18cm knife blades ja då sket det sig ju :P Quote
Fu Kjellberg Posted May 27, 2005 Report Posted May 27, 2005 fits up to 18cm knife blades ja då sket det sig ju :P Vilken ka-bar har du? USMC standard har ju 17 cm blad. Är det kanske tanton du har? Quote
Fu Kjellberg Posted May 27, 2005 Report Posted May 27, 2005 Kolla även in dessa slidor. Är lite längre men också dyrare. www.specopsbrand.com Quote
Hornet Posted May 27, 2005 Report Posted May 27, 2005 (edited) har K-Bar D2 Extreme 19cm när jag mäter det kan ju vara fel på linjalen jo jag ska se om jag hittar något färdigt och bra men att sy lite kostar ju inget så jag kan ju lika väll testa bjussar på en bild med inte min men jag har en likadan Edited May 27, 2005 by Sandqvist Quote
Hornet Posted May 28, 2005 Report Posted May 28, 2005 Ja så här blev det kommer troligen inte vara så funkis kanske återstår att se Quote
SISU Posted May 28, 2005 Report Posted May 28, 2005 Ser helt ok ut ! Vad har du nyttjat för att kniven inte ska skära igenom tyget ? Quote
Fu Kjellberg Posted May 28, 2005 Report Posted May 28, 2005 Ja så här blev det kommer troligen inte vara så funkis kanske återstår att se Känns det säkert? Ingen risk att spetsen eller eggen går igenom och du skadar dig. Quote
Hornet Posted May 28, 2005 Report Posted May 28, 2005 (edited) petflaska skar ut så myket jag behövde gjorde små hål i som jag kunde sy igenom sedan fäste jag ett typ fodrat mjukt tyg på utsidan mehjälp av att sy samt att limma fast det med 2 komponents lim Fu Kjellberg nej då käns lika säkert som orginal slidan fast nu får jag med mig maglight och multitool med Edited May 28, 2005 by Sandqvist Quote
Fu Kjellberg Posted May 28, 2005 Report Posted May 28, 2005 Petflaska. Ingen dum ide. Då återstår bara fälttestningen. Quote
Hornet Posted May 28, 2005 Report Posted May 28, 2005 jupp får väll dra ut på krogen nä men rätt lång tid till nästa övning men man får ta med sig orginalslidan också om det skiter sig Quote
wolfie666 Posted May 28, 2005 Report Posted May 28, 2005 petflaska skar ut så myket jag behövde gjorde små hål i som jag kunde sy igenom sedan fäste jag ett typ fodrat mjukt tyg på utsidan mehjälp av att sy samt att limma fast det med 2 komponents lim Fu Kjellberg nej då käns lika säkert som orginal slidan fast nu får jag med mig maglight och multitool med Tjenis ! Inte helt fel med petflaska. Men kan tänka mig att det inte kommer klara av nötning speciellt bra. Beror lite på hur du gjort. Ett förslag kan vara att fråga någon som jobbar med formsprutning av plast. Och försök få tag i en bit Polyamid det är grymt slitstarkt går att fräsa i också Jobbar själv med det så har testat lite. B) Quote
Hornet Posted May 28, 2005 Report Posted May 28, 2005 kostnad 0kr tid 35min (allt låg hemma) nja går den sönder efter ett par övningar kan jag ju göra ny Quote
Sytare Posted May 28, 2005 Report Posted May 28, 2005 Vi får väl hoppas att eggen inte opponerar sig mot inackorderingen och slöar till sig för mycket. ;) Quote
Hornet Posted May 28, 2005 Report Posted May 28, 2005 borde int vara några störe problem försökte göra det som i orginalslida egen ligger inte imot plasten mer än någon milimeter nertill samt uptill så inte så myket av den som kan bli skadat men återstår ju att se dom säger ju att det är kniven som ska klara dom tufaste förhållanden som fins så lite plast vore väll inget problme Quote
Hornet Posted May 28, 2005 Report Posted May 28, 2005 Nästan färdigt ber om ursäkt för den inte alt för militäriska klädslen (orkade inte) bara festet i slidan som ska fixas till samt knap eller kardbore som håller kniven nere även om man vänder den upcokner Quote
2Sharp Posted May 29, 2005 Report Posted May 29, 2005 Nästan färdigt ber om ursäkt för den inte alt för militäriska klädslen (orkade inte) bara festet i slidan som ska fixas till samt knap eller kardbore som håller kniven nere även om man vänder den upcokner Har du mekkat dit en kastkniv också?? Quote
Hornet Posted May 29, 2005 Report Posted May 29, 2005 sjävklart kan man ju ta ut en fiende redan på 20m ;) Quote
Hornet Posted May 30, 2005 Report Posted May 30, 2005 (edited) ja helt klar nu om jag inte kommer på mer bild på innehålet Edited May 30, 2005 by Sandqvist Quote
Patroels Posted May 30, 2005 Author Report Posted May 30, 2005 Jahapp, då var man klar med lite mer hemslöjd: Ännu en Escape & Evasion (gjort av en begagnad PLCE sidoficka) till en forums-broder+ en "inside" magficka till en annan forums-broder. Baksidan på båda. MVH Troels, eye of the needle ;) Quote
Recommended Posts