Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jo då var man färdig med sitt senaste projekt ..M/90l /RAID

Som ritning har jag använt en BDU jacka som jag sprättat upp och bilder på 90l

Och här är resultatet !

Framsida :

raid_0011.jpg

ÄRM

raid_0031.jpg

ÄRM

raid_0021.jpg

Tack Fu Kjellberg för fotograferingen !!

• Replies 282
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

@Patroels: Har du en standard symaskin när du syr i t.ex. Cordura? Eller kör du med en mer industrianpassad maskin?

TILLÄGG:

@SISU: Du verkar vara 2000-talets motsvarighet till Macduff! :/

Edited by APC-mannen
Posted
Har du sytt själva uniformen eller finns det ,90 bdus att köpa? Brallor finns iafs.

Tar mig friheten att svara. Ja, han har själv sytt jacka.

/Johan ES

Posted
Jo de stämmer jag har sytt hela jackan !

Sytant! :/

Men helt grett. Funderar på att hitta en M90 BDU (Har för mig att det finns) och göra om den till marsch. Banta bort skit, korta ärmarna etc.

Posted
@Patroels: Har du en standard symaskin när du syr i t.ex. Cordura? Eller kör du med en mer industrianpassad maskin?

Jag använder en gammal Husqvarna Type 21-model (dom sidsta Type 21 lämnade fabrikken i 1965!) Tyvärr hadde jag inte plats till den PFAFF industri-model som jag annars fick låna av en kompis till min fru, men maskinen krånglade lite i "gear" och drivremmen från motorn till maskinen var "o-tight" så jag nådde aldrig att lära mig använda den.

... Men drömma om en sån maskin kan jag ju alltid göra :D

MVH

Troels

Posted

funderar på att sy en knivslida till en K-Bar tyker den i plast (kommer inte ihåg namnet) slidan är för hård men vad ska man använda för matrial till detta? Läder kanske? (rätt hårt det med)

Posted
funderar på att sy en knivslida till en K-Bar tyker den i plast (kommer inte ihåg namnet) slidan är för hård men vad ska man använda för matrial till detta? Läder kanske? (rätt hårt det med)

Vet för lite om sömnad och skulle aldrig tänka mig att göra en slida av tyg eller nå't sån't, men tydligen så funkar det:

BHI-Deluxesheath-web.jpg

The Blackhawk Airborne Deluxe Knife Sheath is made of 1000 denier ballistic Nytaneon nylon. This versatile knife sheath can be worn as a drop leg, on the belt, or on web gear. The thumb break is fully adjustable. It comes standard with a utility pouch and a leg tie down. Internally, it has a TalonFlex hard protective insert. The 7 inch version of this sheath fits the standard issue K-Bar while the 5.5 inch fits the issue U.S. Air Force Survival Knife. It is available from Lightfighter.com in Olive Drab, Black, and Tan.

Posted

@Sandqvist

Ett par lager Cordura Heavy. Och när du fått tag på det postar du inköpsställe här... ;) :P

:baskerHV:

Posted (edited)

Även nylonslidorna har ett hårt inlägg för att bladet inte skall skära igenom slidan.

Plast/kydexslidan är ju säker på det sättet.

Kolla in denna på combatkit.

Bra pris.

knivslida i tyg

Finns återförsäljare i Halmstad.

Edited by Fu Kjellberg
Posted (edited)

har K-Bar D2 Extreme 19cm när jag mäter det kan ju vara fel på linjalen

jo jag ska se om jag hittar något färdigt och bra men att sy lite kostar ju inget så jag kan ju lika väll testa :lala:

bjussar på en bild med

KA-BAR-EXTREME-D2-250.jpg

inte min men jag har en likadan

Edited by Sandqvist
Posted (edited)

petflaska :banghead: skar ut så myket jag behövde gjorde små hål i som jag kunde sy igenom sedan fäste jag ett typ fodrat mjukt tyg på utsidan mehjälp av att sy samt att limma fast det med 2 komponents lim

Fu Kjellberg

nej då käns lika säkert som orginal slidan fast nu får jag med mig maglight och multitool med :unsure:

Edited by Sandqvist
Posted

jupp får väll dra ut på krogen :banghead:

nä men rätt lång tid till nästa övning men man får ta med sig orginalslidan också om det skiter sig

Posted
petflaska :banghead: skar ut så myket jag behövde gjorde små hål i som jag kunde sy igenom sedan fäste jag ett typ fodrat mjukt tyg på utsidan mehjälp av att sy samt att limma fast det med 2 komponents lim

Fu Kjellberg

nej då käns lika säkert som orginal slidan fast nu får jag med mig maglight och multitool med :unsure:

Tjenis !

Inte helt fel med petflaska. Men kan tänka mig att det inte kommer klara av nötning speciellt bra. Beror lite på hur du gjort. Ett förslag kan vara att fråga någon som jobbar med formsprutning av plast. Och försök få tag i en bit Polyamid det är grymt slitstarkt går att fräsa i också Jobbar själv med det så har testat lite.

:o B)

Posted

kostnad 0kr tid 35min (allt låg hemma)

nja går den sönder efter ett par övningar kan jag ju göra ny

Posted

Vi får väl hoppas att eggen inte opponerar sig mot inackorderingen och slöar till sig för mycket. ;)

Posted

borde int vara några störe problem försökte göra det som i orginalslida egen ligger inte imot plasten mer än någon milimeter nertill samt uptill så inte så myket av den som kan bli skadat men återstår ju att se

dom säger ju att det är kniven som ska klara dom tufaste förhållanden som fins så lite plast vore väll inget problme :banghead:

Posted

Nästan färdigt

ber om ursäkt för den inte alt för militäriska klädslen (orkade inte)

bara festet i slidan som ska fixas till samt knap eller kardbore som håller kniven nere även om man vänder den upcokner

Posted
Nästan färdigt

ber om ursäkt för den inte alt för militäriska klädslen (orkade inte)

bara festet i slidan som ska fixas till samt knap eller kardbore som håller kniven nere även om man vänder den upcokner

Har du mekkat dit en kastkniv också??

:lol:

:)

:)

Posted (edited)

ja helt klar nu om jag inte kommer på mer

bild på innehålet

Dscf3473.jpg

Edited by Sandqvist
Posted

Jahapp, då var man klar med lite mer hemslöjd:

eeinside.308a.jpg

Ännu en Escape & Evasion (gjort av en begagnad PLCE sidoficka) till en forums-broder+ en "inside" magficka till en annan forums-broder.

eeinside.308b.jpg

Baksidan på båda.

MVH

Troels, eye of the needle ;)