Jump to content

Recommended Posts

• Replies 212
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest M4rkuus
Posted
Pat Crawford Kasper Fighting Folder - LOVE it!

71658449.jpg

Länge sedan jag var såhär barnsligt glad och nöjd över en kniv...

Har två frågor.

Priset och vars du köpt den :happy:

Posted
Pat Crawford Kasper Fighting Folder - LOVE it!

Länge sedan jag var såhär barnsligt glad och nöjd över en kniv...

Har två frågor.

Priset och vars du köpt den :D

Jag betalde ca: 350 USD med frakt. Jag hade tur att hitta den till ett bra pris från en privatperson.

Det är Pat Crawford som tillverkat den:

http://crawfordknives.com/

Deras listpris är 575 USD, jag vet inte hur lång väntetid de har.

Posted

Köpte lite saker från ett forum...

1x Eagle/SKD Universal Chest Rig

3x Eagle FB M4 mag pouch

...allt i ranger green.

Sen var jag ju tvungen att fixa lite mer prylar så ATS Tactical fick en beställning...

1x ATS Double Pistol/Surefire/Leather

1x ATS War Belt

1x ATS War Belt Insert Belt

1x Tactical Tailor Triple Mag 5.56 Panel

1x Tactical Tailor Accessory Pouch 1H

1x Tactical Tailor Zipper Utility Pouch

1x BAE ECLiPSE Fragmentation Grenade Pouch

...återigen i ranger green, samt...

1x Safariland MOLLE Locking System Kit (Flat Dark Earth)

1x ATS Warrior Hat (CB)

1x Okänd One Point Sling (Svart)

1x ESS ICE 2.4 Eyeshield (Svart mm...)

Bilder kommer inom kort, jobbar långhelg.

Chest riggen är nu prövad med både AK4 och AK5 mag och funkar bra som tusan. Enda lilla nackdelen är att axelbanden är för långa, så det blir till att köpa moddade sådana. Satte TT Zippered utility pouch på den vänstra sidan och det fungerar bra, även om det blir lite "släng" på den, men det jobbar jag på.

ATS War belt med insert sitter grymt bra och har ingen tendens till att halka ännu. Har 2 Eagle FB fickor på vänstra sidan med plåtmag i, de funkar inte med plastmag.

Värt att nämna är att TT triple 5.56 mag panel funkar utmärkt med plastmaggen. Min mellersta ficka är dock något trång, men det blev bättre när jag spolade rubbet i hetvatten...

Återkommer med bilder och mer feedback senare.

Posted

Jultomten kom tidigt! Samt att jag var först enligt Recon att köpa denna skapelse

1x Snigel Design "Stridsgördel" Chestrigg Modell 4

Kommer återkomma med bilder på "Stridsgördeln" samt en ressention för & nackdelar med den!

/Sureshot

Posted (edited)

Ganska poppis koncept hos jänkarna för övrigt.

Problemet med passformen i Tacgears combat shirts är att man ska ha överkropp som Bill i Tokio hotel men armar som Magnus Samuelsson för att den ska sitta bra.

Edit: Eller stryk detdär med passformen, det var Vipers combat shirt.

Edited by Berg
Posted

Vet inte om man får ställa frågor om material i denna tråd om inte så får någon mod ordna det men kändes som overkill att starta en ny tråd för frågan.

Söker ett stadigare bälte helst läder eller kraftig nylon/polyester med förvaringsfickor helst lite vadderade som skydd för innehållet, gissar att sånt finns i det militära men har själv noll koll på sånt material.

Ska användas till mitt fotande oich fickorna ska rymmma 1-2 extra objektiv och lite småprylar och gärna en vattenflaska i fordral också, finns sånt i kit eller plockar man ihop eget efter behov??

Finns såklart specialgjorda i fotobutiker men då till fantasipriser och jag tänkte mig en lite billligare lösning, kanske någon har vad jag söker över i förrådeet om inte var kan jag som civilist köpa sånt??

Posted
Posted
Finns såklart specialgjorda i fotobutiker men då till fantasipriser och jag tänkte mig en lite billligare lösning, kanske någon har vad jag söker över i förrådeet om inte var kan jag som civilist köpa sånt??

Jag vet inte om det blir billigare att köpa speciella militära väskor.

Har du kollat affärer för "utomhusaktiviteter" typ Intersport eller Naturkompaniet?

Själv använder jag en Flerbruksficka Stor som jag har köpt via en auktions site (kanske med något tvivelaktig bakgrund, fickan allt så och inte siten), men den funkar utmärkt till att ha ett objektiv och av teleconverter, plus film för min del.

Om jag skulle välja från de länkar du fick i förra inlägget vore nog en Maxpedition Rollypolly. Ser ut att kunna funka till objektiv och liknande. Eller någon annan form av magväska.

Jag har dessutom vadderad objektivpåse på objektivet innan jag lägger ner det i en annan väska för att undvika skav. Objektiv- och bak-lock är ju självklart också ett måste och dessa får du nog tyvärr uppsöka fotoaffären för.

Men visst önskar jag att jag kunde ta hela västen ibland då jag ska ut och fota och vill ha med mig allt.

Hoppas du hittar vad du vill ha!

Posted

Tackar för bra tips både i länkarna och om friluftssidan, hade inte tänkt på dem.

Detta är ungefär vad jag tänkt http://www.cyberphoto.se/info.php?article=lp029 men då kostar ju bara bältet 545 kr sedan varje väska 2-400 kr och då blir det dyrt, vet inte hurvida det säljs militärt överskott numera eller inte men om så var hittar man det?

Annars får det bli något från fritidssektorn, såg några ganska vettiga midjeväskor från Haglöfs på Naturkompaniet så får leta vidare och kolla mera på länkarna ovan.

Jepp locken sitter på och är vadderingen klen så får det bli lite mera skydd typ foam fordring inuti väskan.

Posted

Klarar du av att se ut som en riksidiot kan du köpa på dig ett Stridsbälte 304K. I den ena fickan får du ner ett kamerahus och i den andra får du bedömt ned ett ordentligt objektiv. Använder du kameran 'buren' i handen eller runt halsen så får du bedömt ner två extra objektiv och en oerhörd mängd minneskort. Köper du dessutom med dig vattenflaska och dess hållare får du med dig vatten!

Dock är fickorna ovadderade och anordningen i sig är designad för minimal ergonomi. Räkna med en timmes ihopmonterande och stora mängder "häng och släng" när du kutar runt. Enklare torde vara att bita i det sura äpplet och köpa en 'proffsig' utrustning, alternativt kan du köra den klassiska "fiskarväst & camelbakrygga" som t.ex Michael Yon verkar köra på.

Posted

bg_band2.jpg

Avbryt! Eld upphör!

Återgå till ämnet dvs rita inlägg där ni visar vad ni köpt samt kort info om nämnda inköp av militär karaktär. Detta för att slippa en totalt nedklyddad tråd.

/Nifelhel - Blågul

--------------------

REGLER

Posted

gearm.th.jpg

Detta är senaste månadens inköp.

Corsair survivor

Fenix E01

Rödfilter till Fenix TK20

Silva Carabiner

Recon Ficka För Petzl Tactikka XP Adapt

Petzl Tactikka XP Adapt

Leatherman Micra

Leatherman c33Lx

Gerber EVO

Gerber LMF™II Infantry

Light ny Fire - Spork

ej på bild:

Modern Warfare

2st Petzl karbiner

Posted (edited)

Tva nytillskott i vapengarderoben.

En begagnad Taurus 92AF (snarlik Berettas 92F men med sakringen placerad i ramen istallet for i manteln).

Och en Glock 20. Ar ett stort fan av 10mm och glock har onekligen gjort den mer latthanterlig. Hade under provskjutning i dag inte nagra som helst problem att halla ihop traffbilden trotts att man onekligen imponeras av kraften i 10mm ammunitionen. Helt klart blir min nya glocken forstahandsval som side arm i fortsattningen.

Edited by 88M
Posted
Boken K3 25 år i Karlsborg ramlade in hos mig idag. :Malaj:

Har också fått boken klart över förväntan. Ett måste för varje livhusar. Kanske en julklapp till dig själv.

Posted

Var har ni fått tag på boken?

Det enda man hittar när man googlar är från kommunsammanträden i Kumla och Skara om bidrag till framtagande av boken...

Nej, jag är inte hussar utan har bara fått stått ut med dom.

Posted
Var har ni fått tag på boken?

Det enda man hittar när man googlar är från kommunsammanträden i Kumla och Skara om bidrag till framtagande av boken...

Nej, jag är inte hussar utan har bara fått stått ut med dom.

Fick hem ett brev som frågade om man vart intresserad av att köpa ett ex. Men det borde nog gå att köpa boken i fästningsmuseet.

Posted (edited)
Slog till på ett par Ecco Yak Xpedition GTX. Lätta, smidiga och rel schysst pris. Får se vad de duger till.

Jag köpte Ecco Yak förra veckan:

shoe_thumbnail_medium_6802400709.jpg

Av bara farten köpte jag kängorna igår, men då alltså lägre kängor än dom du köpte:

shoe_thumbnail_medium_6803400709.jpg

Det var länge sedan ett par skor satt så bra som dessa gör. Rekommenderas.

Dock verkar dom av någon anledning satt lika långa snören på lågskorna, som på kängorna. Men det går ju att byta ut. :banghead:

EDIT:

skor - ca. 1.400:-

kängor - ca. 1.600:-

Edited by stefanf
  • 2 weeks later...
Posted

För ett par år sedan så träffade jag på en vis man i en friluftsbutik i Malmö, denne sa åt mig att spara min pengar så att jag en dag kunde köpa mig en Strider.

Idag så kom äntligen det som jag hade sparat till:

20091229048.th.jpg

Strider GW/AR-T

Posted

Trodde ju aldrig att jag skulle bli en fulländad MÖP, men under det senaste året har det fullkomligt exploderat i pryl frosseri...

En summering av året....

Från Coldskills:

1 st CPA07 ställ komplett. 7068 spänn (inklusive porto). Förmodligen det bästa köpet för att det INTE skall regna överhuvudtaget när man övar i mörka skogen..

1 st uppsättning Ballistic shooting kit (skyddsglasögon) runt 6hundring när jag köpte det. Såg att det låg på 820 spänn nu.....

Från Recon:

1 st Sjv-Ficka small, snigeldesign. 649 spänn. Hängde välfyllt med mig till en känd musiktillställning i Danmark. Vips blev man kung hos kompisarna som drog på sig en massa skumma åkommor. (Huvudvärk, infanterield, mm)

1 uppsättning sidofickor till ss2000, 500 spänn. Nu får jag med mig ännu mer tyngd....

1 st minitrangiakök 459 spänn (skall nog byta upp mig till ett Jetboil)

1 st ficka för handklovar 185 spänn. Totalt onödigt då jag inga bojor har...

1 st hygienetui 259 spänn. Jag går numera runt o luktar som en fräsch vårvind mest hela tiden...

1 st Kartfodral Litet för 210 spänn. Hittar numera överallt...

Från Terräng:

1 Par Magnum stealth II för 795 spänn (Tänkte ha dem som sommarkänga men dom är nog lite för varma)

och slutligen inköptes idag ett par Lowa Combat Boot GTX för 2595 Kronor.... Verkar lovande.

Summerar jag detta får jag en summa som ger mig lätt huvudvärk men det får jag väl bota med en alvedon från mitt Sjv-Kit... Samt att jag under mitt drygt 20 åriga engagemang inom FM inte har kostat på mig så mkt mer än en o annan skjorta på överskottsbolaget och kanske någon mini-maglite.

Men fy vad kul det är shoppa loss :baskerPa:

Posted
1 st minitrangiakök 459 spänn (skall nog byta upp mig till ett Jetboil)

Något omdömme på detta köket?

Verkar va litet och bra.....men....

En nackdelen jag kan se är att vindskyddet är så litet.

Verkar va ganska lätt att välta ner kitteln från det då det inte finns något vidare stöd för den.

4726.minitrangia.jpg