Jump to content

Recommended Posts

• Replies 212
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Tog en sväng till "hemköp" i skänninge och hittade lite grejjer.

29647692.jpg

Det blev:

-2 st små väskor (troligtvis gamla skyddsmaskväskor) som jag tänkte skruva fast som dörrfickor i nivan

- En m/59 kepa

-1 par Tumhandskar i getskin med innerhandske(dom äldre med krage i grön varpsatin, inte m90)

- En gammal persedelpåse (så man slipper lägga smutskläder o.d. löst bland rena grejer i packningen)

- En stridssele 304 (dock utan fodral för vattenflaskan) köpte jag mest för att få extra fickor till SV2K

och slutligen en ryggsäck modell LK35 med bärmes och en möbelborste till sko-rengöring.

Allt utom skyddsmaskväskorna förefaller vara helt oanvänt och perfekt skick. Det bästa av allt är att hela kalaset slutade på 318 kr :tveka:

Posted
...

-2 st små väskor (troligtvis gamla skyddsmaskväskor) som jag tänkte skruva fast som dörrfickor i nivan

...

Jag tror att det där är ryggväskor till gamla stridsselen.

Posted
...

...

Jag tror att det där är ryggväskor till gamla stridsselen.

Jupp!

Posted

Köpte en Barbourjacka till inför vintern, så nu har jag en grön Border för skogsbruk, en grön Beaufort för det vanliga lantliga hemma och en blå Bedale som funkar även på stan'. Kanske dags att sluta nu :)

Posted (edited)
Köpte en Barbourjacka till inför vintern, så nu har jag en grön Border för skogsbruk, en grön Beaufort för det vanliga lantliga hemma och en blå Bedale som funkar även på stan'. Kanske dags att sluta nu :)

Har du bara lite tweed garderoben en LRD i garaget och ett par Basset-hound i skuffen så är ju kittet komplett. :)

(Köpt någe gods på senaste??) :-P

Edited by 3924
Posted
Den här skönheten dök upp igår efter ett telefonsamtal där det bla. sades "jamen det går ju inte ann att du inte har nåt att bära tandborsten i när du ska ut och inta ryssland". :)

ryggsack.jpg

Den verkar oerhört lika denna: http://www.fritidochprylar.se/product_info...products_id/589

Har för ett par år sedan haft en likadan själv. Är lite osäker men jag tror att det är överskottsmatriel är från Tyskland eller Österike.

Mvh

H O L

Posted

Har du bara lite tweed garderoben en LRD i garaget och ett par Basset-hound i skuffen så är ju kittet komplett. :winner:

Tweed finns ju, men dessvärre bara en Volvo Cross Country, katter och en nybyggd villa sekelskiftesstil så det är den svenska lagomvägen tills den dagen man blir ekonomiskt obunden ;) Men då djädrans blir det till att rida omkring på godset lagom småfull på whiskey eller Pimms med hagelgevär över armen mest hela dagarna.

Posted
Har du bara lite tweed garderoben en LRD i garaget och ett par Basset-hound i skuffen så är ju kittet komplett. :happy:

fett OT

Har tweed, kör Defender och har två whippet i skuffen...

mina kusiner bor på ett gods i skåne, räknas det?

/martin

Guest M4rkuus
Posted

Hej!

Vet någon vart man kan få tag på Fältflaskan 90 med fodral?

Undrar även vart man får tag på boken Vintersoldat. Tar gärna tips på andra bra böcker.

//Markus

Posted (edited)
Hej!

Vet någon vart man kan få tag på Fältflaskan 90 med fodral?

Undrar även vart man får tag på boken Vintersoldat. Tar gärna tips på andra bra böcker.

//Markus

Kolla vad fräsig tråd jag hittade när jag sökte på FÄLTFLAKSA

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...f%C3%A4ltflaska

/martin

EDIT: kolla på böcker här:

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...amp;hl=boklista

Edited by martinator
Posted
Har för ett par år sedan haft en likadan själv. Är lite osäker men jag tror att det är överskottsmatriel är från Tyskland eller Österike.

Mvh

H O L

Överskottsmateriel = omöjligt, snarare ett utvärderingsex som inte hann till brännugnen. (Ja i det här landet bränner vi överbliven materiel istället för att sälja det som överskott.) :o

Nu väntar jag bara på nya torrdräkten som beställdes igår direkt från fabrik. Ett avskalat specialexemplar som ska utvärderas som en kombo för vattensporter, bevakning och överlevnadsdräkt. Allt utom torrhandskmanschetterna görs hos tillverkaren, torrhandsksystemet tillverkas och monteras här. Om 4 veckor dyker den upp och givetvis kommer det bilder då.

Färgen på den? Svart naturligtvis, helsvart utan reflexer eller andra märkningar. :-P

*se utan att synas* :ph34r:

Posted

Pat Crawford Kasper Fighting Folder - LOVE it!

71658449.jpg

Länge sedan jag var såhär barnsligt glad och nöjd över en kniv...

Posted

Får se om det är någon mer med samma intresse här på forumet.

nyheter.jpg

Lite smått å gott jag skaffa nu på efter säsong till bra pris. Ett extra kilset (det är gött att ha två) lite slingor och karbiner plus en ny kilpetare.

2st Kong. Guide skruv, blank

1st Kong. Oval (utrustningskarbin)

1st kilset Rock Empire, GRANITE Set 1-11

1st Omega-Pacific Caranut tool (kilpetare)

Posted
Det intressanta på bilden är väl dock inte kniven, utan magasinet i bössan.... ;)

Frågan är hur många här som ens såg kniven först... :rolleyes:

Posted
Pat Crawford Kasper Fighting Folder - LOVE it!

Länge sedan jag var såhär barnsligt glad och nöjd över en kniv...

Som skrivet av flera andra gentlemen efter ditt inlägg - ser gärna fakta om magasinet! :rolleyes:

/G.L.

Posted

Lite snabb google-fu på "G-mag" gav mig

It is a direct copy of the Pmag, licensed from Magpul.

It does not have the same polymermix as the original Magpul products.

They are made in the EU, not the US.

Posted

Rätt, jag har sett lite varierande info om de är på licens eller bara helt enkelt snodd... vilket ju hade varit rätt surt!

Men de funkar bra, har jag hört, jag har givetvis inte testat det.. "No SäkI were harmed during the production of this picture"

:rockon:

Posted

Rätt, jag har sett lite varierande info om de är på licens eller bara helt enkelt snodd... vilket ju hade varit rätt surt!

Men de funkar bra, har jag hört, jag har givetvis inte testat det.. "No SäkI were harmed during the production of this picture"

:baskerPa:

Det är väl Oberland Arms som gör G-Mag? De säger ju iaf själva att de har tillstånd:

http://www.oberlandarms.com/index.php?cate...mp;page=details

Posted (edited)
En skiva som jag i många år tänkt köpa ligger till slut här hemma:

Coolt, Barry Sadler skrev ju även böckerna om Casca Rufio Longinus, han gick ju tyvärr ett rätt sorgligt öde till mötes.

http://en.wikipedia.org/wiki/Casca_(series)

Det är väl Oberland Arms som gör G-Mag? De säger ju iaf själva att de har tillstånd:

http://www.oberlandarms.com/index.php?cate...mp;page=details

Såg ju grymt mycket slimmare än de mag vi har till AK5C kanske de är i klass med plåtmaggen i storlek? Har irriterat mig en del på det, och G-mag fanns ju i genomskinlig också.

De är slimmare, lite som plåtmagen. Antingen är de ytterst tunnare eller så är det "halkigare" plast för de glider smutt in i magasinsstyrningen.

Edited by 2Sharp