Jump to content
Recon

Automatkarbin 4 C/D - Skarpskyttevapen

Recommended Posts

Finns Aimpoint 3X i Försvarsmakten? Jag har en och är riktigt nöjd med min dock.

Jo, den gör ju det. Med orginalmontaget (det du vrider på plats).

Jo men varför lägger man då ut åtskilliga miljoner kr på handskydd och axelstöd (spuhr är inte billigt) men sen skiter i att köpa seriös optik? Då hade det ju vart bättre, att göra det från rätt håll. Köpa en bra kikare, räcker inte pengarna, då skiter man i axelstöd/handskydd.

Bästa optiken just nu för ett skarpskyttevapen är i min mening Trijicons ACOG-sikten, kombinerat med deras bildförstärkare som monteras framför siktet. En lösning som medger att mål nedkämpas dygnet runt med god träffsäkerhet.

Källberg jag håller inte med dig.

1. Ergonomi är väldigt viktigt för skyttens förmåga att bekämpa målet. Någonstans på jobbdatorn så har jag en studie som amerikanerna gjorde för rätt många år sen som visade på kroppsskyddens negativa påverkan på skarpskyttens förmåga att nedkämpa mål på alla realistiska avstånd. De två alternativen efter en snabb analys är att antingen förändra vapnet eller ta av sig kroppsskyddet. Då är det bättre att förändra vapnet än att minska skyttens skyddsnivå.

2. Kikarsikte 09 (Hensoldtsiktet med picatinnyklackar) är ett tillräckligt bra kikarsikte för ett skarpskyttevapen. Det jag saknar är en bildförstärkare (jämfört med Ak 5B och det fruktansvärda SUSAT-siktet som hade en bildförstärkare).

3. Prickskyttegevär 90 som skarpskyttevapen är kapitalförstöring. Skarpskytten skall kunna verka med större precision än kollegorna på gruppens normala skjutavstånd och med motsvarande eldhastighet. Då gruppen är en eldenhet så är det bättre att skarpskytten istället för 6,6 kg prickskyttegevär får med sig ett pansarskott till eller ammunition till understödsvapnen och att denna kan följa med i rörelsen. Förekomsten av ett eller två prickskyttegevär per pluton samt skarpskyttar som vidareutbildats till prickskyttar är dock något som jag tycker är positivt.

Komplementet till rödpunktsiktet heter förstoringssats 3X och det fungerar till alla vapensystem som har rödpunktsikte (med rätt höjd). Det är ett observationshjälpmedel som inte alls fyller samma nisch som Kikarsikte 09.

Jag vill inte på något sätt förminska ergonomins betydelse i det hela, det är absolut av stor vikt. Men däremot tror jag att ett modernt kikarsikte med "bdc", alternativt mil/mil rattar+riktmedel skulle tillföra mer. Gick nog på lite för hårt i mina tidigare inlägg. Jag tycker naturligtvis inte att kikarsikte 09 är en dålig idé, det är ett bra exempel på att ta tillvara på det som finns tillgängligt osv. Men jag tycker och hoppas på att dom gör detta "rätt" (enligt min mening) från början.

Och när jag nämnde alternativet rps/förstoringssats så gjorde jag det med aimpoints nya 6x sats tillsammans med spuhr ballistiska fäste. Vilket i min mening absolut fyller samma syfte som kikarsikte 09.

Och när jag nämnde alternativet rps/förstoringssats så gjorde jag det med aimpoints nya 6x sats tillsammans med spuhr ballistiska fäste. Vilket i min mening absolut fyller samma syfte som kikarsikte 09.

Spuhrs BAM - Ballistic Adjustable Mount är en intressant och lite häftig, teknisk pryl, men jag ser den inte som lösningen på FM:s behov av riktmedel till skarpskyttevapen.

Oavsett förstoringsgraden så är en kikare bakom ett rödpunktsikte bara en kikare. Det ökar förmågan till att upptäcka och identifiera målet (vilket iofs. är en rätt så stor del av bekämpningsprocessen). Vad den lösningen sen innebär för mörkerstridsförmågan kan jag inte uttala mig om, men jag har farhågor.

Kikarsikten med streckplattor som hjälper skytten med upptäckt, identifiering och med att bedöma målets avstånd (baserat på kända storlekar d.v.s. MAS-formeln) är överlägsen förstoringssatserna som är en kompromiss.

Edited by Adeptus Bellum

@Källberg även jag verkar ha dragit iväg lite och jag mållåste helt på förstoringssatserna.

Ak 4C som skarpskyttevapen är en tillfällig (men antaglig permanent) lösning på ett behov som "glömts bort". Ett skarpskyttevapen behöver inte vara så överdrivet komplicerat, streckplattor med BDC (Bullet Drop Compensation) borgar för enkelhet och är närmare min målbild än vissa av de kvalificerade sikten som används på sina håll. Skarpskytte förväntas verka inom gruppens normala skjutavstånd. Han är inte en prickskytt (i normalfallet).

Vad kikarsikte 09 för till bordet, det lär vi märka. Jag har alltid tyckt att belysta streckplattor är ett måste, vilket inte finns i just det här siktet. Men det kanske går bra ändå. Men när Ak 4OR var en bra idé till att börja med så skulle vi nyttja oss av stridsfältbelysning...

Bedömt är det samma riktmedel som för AK4OR och inget nytt eftersom de redan finns på hyllorna och nytt Picatinnyfäste köptes in till dem för ett antal år sedan.

Angående mängden kolvar så har de i upphandlingen en option på upp till 40000 enheter. 5025 är endast vad som ska levereras i första skedet.

Hensoldt siktet används väl inte som ett skarpskytte sikte i hemvärnet? (utan mer ett komplement till rps, för att kunna öka eldavstånden en smula) Eller hur ser det ut?

Ursprungligen användes de som skarpskytte-sikten på AK4 och det är de fortfarande funkis som (bättre än inget). Jag ser inte problemet.

Och om tanken är att manöverbataljonerna ska få ut en Ak4 med spuhr axelstöd & handskydd toppad med ett uråldrigt 4x24 sikte, som ska ersätta Psg't som skarpskyttevapen. Då undrar jag om hela FMV sitter och röker heroin på jobbet.

Handskydden är ju inte avsedda för HV. Se http://forum.soldf.com/topic/54793-remo-ak4/#entry838082 samt http://forum.soldf.com/topic/54793-remo-ak4/#entry838872 Edited by Yxa

Fel av mig. Faktum kvarstår dock att ett AK4C med sikte 09 fortfarande är mer användbart som skarpskyttevapen än PSG90.

..oavsett mängden heroin.

Om du börjar med att läsa vad jag skrev i #33. Jag gick på aningen hårt i mina tidigare inlägg, och det var väl lite dumt uttryckt. Sen kan jag väl inte säga att jag tycker att 09 är en bra lösning, men det är bättre än Psg. Och det är definitivt inte en dålig lösning. En bra lösning i min mening är ett acog alternativt motsvarande.

Jo, men nu har man optiken på hyllan och där finns begränsat med pengar i plånboken, så tills det finns mer pengar för detta (kanske aldrig) så är det 09 som gäller. Om pengar inte var ett problem så kanske man hade köpt nya vapensystem inklusive optik från start.

Hoppas man snart följer upp denna beställning och köper in 20 000 till. Alla Hvsoldater borde få en sån kolv!

Varför köpa Spuhrs RAS system för dyra pengar när det finns system för under hälften som är prövade och tillförlitliga har jag svårt att förstå. Plus att dom stora tillverkarna hade kunnat leverera 5000st förmodligen över ett par dagar.

Edited by Dirty_Diver

Hoppas man snart följer upp denna beställning och köper in 20 000 till. Alla Hvsoldater borde få en sån kolv!

AK6 ska ju införskaffas om bara några få år.

Den här moderniseringen är väl till för att försvaret vill ha DMR-vapen och att modernisera AK4 är billigare än att skaffa nytt.

Varför köpa Spuhrs RAS system för dyra pengar när det finns system för under hälften som är prövade och tillförlitliga har jag svårt att förstå. Plus att dom stora tillverkarna hade kunnat leverera 5000st förmodligen över ett par dagar.

För att det är bra att ha en inhemsk försvarsindustri när omvärldssituationen mer liknar 1935 än 1992... och att är bra att anpassa sig till det INNAN den börjar likna 1940.

Man betalar nog inte listpris. Skickar han flera åt gången går det nog på samma porto också :)

Snackar vi ett modernt 1940 så kan vilken fabrik som med cnc maskin spotta ut RAS system. Så det är lite långsökt

CNC är ju knappast det optimala om man vill tillverka ett par hundra tusen exemplar. För ja, det är det försvar vi är på väg tillbaka till.

Har svårt att tro att FM har ett par hundra tusen ex kvar AK4, vi skickade många till Baltikum

Det är inte AK4 jag talar om.

Om vi har en stark industri, så kan det här företaget säkert vara eminenta på att leverera komponenter till de säkert 200 000 AK6 vi kommer behöva när värnplikten återinförs.

Har svårt att tro att FM har ett par hundra tusen ex kvar AK4, vi skickade många till Baltikum

Nja, nu vet inte jag om det är hemligt eller ej, men tydligen ska det finnas en hel del ak4 sparade för en eventuellitet att Hv t.ex. behöver växa ytterligare. Och jag kan säga så att den siffran som nämndes, var av en betydande art i förhållande till hur stort Hv är idag.

Såsom?

Fast KAC slutade tillverka sitt G3-rail för flera år sedan. Jag misstänker att B&T's rail var med i upphandlingen, men jag tror inte det klarade viktkravet med sina näranog 400 gram. FAB Defence har ett polymerrail som väger 346 gram medan Spuhrs rail enligt uppgift ska ha samma vikt som det plasthandskydd som sitter på bössorna idag (190 gram). Troys G3 rail ser inte ut att vara någon hit heller.

Till syvende och sist gjorde FMV en offentlig upphandling och KAC mfl endera visade noll intresse, alternativt inkom med en produkt som inte uppfyller kravspecen (vilket Spuhrs rail gjorde), och/eller inkom med med en produkt som var dyrare än Spuhrs rail. Och 370 handskydd kanske inte var tillräcklig volym för att intressera någon av de stora pojkarna...

Köper vi 200k ak6 så hoppas jag dom har RAS/RIS perfekta kolvar mm från början...

"Från början"?

Komponenterna måste komma någonstans ifrån. Och ska vi ha 200 000+ automatkarbiner så ska dom självklart tillverkas inom landet. Dels blir det billigare när man köper höga kvantiteter, delvis vill vi aldrig hamna i en sådan situation att vi inte kan få fram de mest grundläggande av vapen för att ingen kan/vågar/vill skeppa grejerna till oss.

Alternativt så köper vi in dom innan nästa krig bryter ut och lagerhåller dom själva.

Att börja komplettera stocken av vapen genom nytillverkning i Sverige då det strategiska överfallet är ett faktum är ännu svårare än att köpa färdiga vapen och få dom levererade hit...