Jump to content

Hur man skriver inlägg


Recommended Posts

Många gånger har jag sett inlägg där folk försökt ändra storlek, färg och stil på texten.

Det brukar då ofta se ut på detta sättet:

"text, text, text."

 

Det funkar inte och resulterar i att jag och mina kollegor får gå in och rätta era inlägg.

 

Om ni använder "taggarna" som finns ovanför textrutan, samt rutorna för typsnitt, storlek och färg MÅSTE ni klicka på dom omedelbart innan den text ni vill ändra och sedan måste ni klicka på knappen "Stäng alla taggar" som finns längst till höger i den raden.

 

Snälla, försök göra rätt i fortsättningen.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

ett litet tillägg.

 

Ta en titt längst upp till höger på era inlägg. Där finns en liten ruta som det står "ÄNDRA" på.

Använd den istället för att skriva flera inlägg på raken.

 

Ta bort inlägg kan ni inte göra själva, utan gå då in och ändra i inlägget och skriv TA BORT. Eller skicka ett PM till oss.

Link to comment
Share on other sites

Hade faktiskt inte sett texten The Swede nämnde förut. tycker det är enklare att avsluta taggen manuellt [/någonting] när jag skriver. Exempel [i*]text, text, text[/i*] (minus * alltså).

 

Dessutom är ju funktionen förhandsgranska väldigt användbar.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det går ju att göra på det sättet också.

 

"Förhandsgranska" är en funktion som fler borde upptäcka (sitter till höger om "skicka" knappen)

 

En annan bra sak är att vänta några minuter innan man svarar på ett inlägg som man blivit upprörd av.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

En annan bra sak är att vänta några minuter innan man svarar på ett inlägg som man blivit upprörd av.

 

The Swede

Visst, men för en gammal eldfängd koleriker... Flera minuter, jisses :D

 

Man kanske kan lägga en fem-minuters fördröjning på skriverierna? :D

 

:basker:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Flashar lite för den här tråden igen.

Ni som inte läst den innan, gå till första inlägget på sidan 1 och börja där.

Ni som läst den innan, gå till första inlägget på sidan 1 och börja där.

 

The Swede :D

Link to comment
Share on other sites

:angry: Jag har en fråga ( jag har även försökt att söka svaret på den, dock utan resultat )

Alla förkortningar som används i forumet finns tyvärr inte i SoldF 2001.:D

Kan någon hjälpa mig ? :dong::((:/

MÖP? OT? (Off topic?) mfl ,O

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

OT = Off Topic = Nått som inte tillhör ämnet i tråden

MÖP = Militärt Överintresserad Person = Majoriteten på forumet ;)

MIP = Militärt Intresserad Person = Används av dem som inte gillar ovannämnda

iaf = I AllaFall

osv = och så vidare

BS = bullshit

vpl = värnpliktig

mao = med andra ord

mm = med mera

iofs = ioch för sig

 

PBV = Pansarbandvagn

Amf = Amfibie

Kav = Kavalleri

Lv = Luftvärn

ra = Radio

mtrl = Matriel

tgb = Terrängbil

KJ = Kustjägare

FSKJ = Fallskärmsjägare

FJS = Fallskärmsjägarskolan

MP = Militärpolis

J- Jägar- Jakt-

Psk- PansarSkytte-

EOD = Explosive Ordanance Disposal

Fu = Furir

Krp = Korpral

Lt = Löjtnant

Fk = Fänrik

Mj = Major

osv osv...

 

fylla gärna på med fler så kanske vi gör en mer officiel sida efter att vi fått lite matrial av er.

Tänk på att mycket står i BOKEN - SOLDF så vi försöker hålla oss till den skiten vi använder på forumet.

Edited by Kimster
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

På förekommen anledning tar jag upp lite om "Quote"-funktionen.

 

Den är ypperlig att använda så att man i en aktiv tråd förstår direkt vilket inlägg som svaret avser, kan bli lite konstigt annars om det kommit ett antal svar mellan det inlägg man svarat på och det svar man skrivit.

 

Tänk dock på att om ni använder den funktionen flera gånger i en tråd så får man med alla svar som quotats.

 

Gå då in i "quote"-rutan när ni skriver ert svar och ta bort ickerelevant text så blir ert inlägg mycket smidigare att läsa.

 

The Swede :huh:

Link to comment
Share on other sites

På förekommen anledning tar jag upp lite om "Quote"-funktionen.

 

Den är ypperlig att använda så att man i en aktiv tråd förstår direkt vilket inlägg som svaret avser, kan bli lite konstigt annars om det kommit ett antal svar mellan det inlägg man svarat på och det svar man skrivit.

 

Tänk dock på att om ni använder den funktionen flera gånger i en tråd så får man med alla svar som quotats.

 

Gå då in i "quote"-rutan när ni skriver ert svar och ta bort ickerelevant text så blir ert inlägg mycket smidigare att läsa.

 

The Swede :huh:

antar att det var mitt inlägg i tråden om våldstrappan du reagerade på Swede, ber om ursäkt för det.... skall jag åtgärda nu???

Link to comment
Share on other sites

Precis som Swede påpekade så är det alltid bra att gå in och pilla i citat-rutan, så att man bara får med de relevanta.

 

Själv brukar jag klippa bort det oväsentliga och lägga ett "/.../" före och efter det jag citerar (om jag klippt bort text före och efter dvs). Detta är ett korrekt citeringsverktyg!

 

Exempel:

/.../ Tänkte också fråga om varför folk har så svårt att citera? /.../

 

 

Sen är det det här med BILDER i citat.

Det som får mig att må riktigt dåligt är när någon postat ett inlägg med ett par bilder i samt skrivit någon liten text därtill, och nån ska citerar honom.

Istället för att ta bort länkarna till bilderna efter att ha klickat på "citera" låter 90% av användarna här på forumet det hela vara.

Ser ju så otroligt hemskt ut när man ser samma bild om och om igen i tråden. Det behövs inte!

 

Försök att ta till er lite av dessa "regler".

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Flashar återigen lite för den här tråden.

Ni som inte läst den innan, gå till första inlägget på sidan 1 och börja där.

Ni som läst den innan, gå till första inlägget på sidan 1 och börja där.

 

The Swede :angry:

Link to comment
Share on other sites

OT = Off Topic = Nått som inte tillhör ämnet i tråden

Där ser man.... jag utgick ifrån att det stod för för OverTime, men men...

 

 

Hur gör man om man vill "Quota" två olika inlägg i ett enda inlägg då?

Jag har inte funderat ut hur....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

En liten fråga om hur man skriver inlägg:

 

Om jag vill ha med tumnaglar (thumbnails) hur gör jag då?

 

Tumnaglar = Klicka på en liten bild för att få se samma bild i större format.

 

Ska det se ut så här: [urlurl till stor bild[_/_url]]url till liten bild[_/_IMG] (minus "_")

eller på något annat sätt?

 

 

/softfeel - som inte vågar chansa.

 

Edit: Stava?

 

 

Edit: Efter lite donande kom jag själv på hur man gör; url till liten bild

Edited by softfeel
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vet inte om detta är rätt tråd men blågul får väl ta bort eller flytta eller zappa eller nått om dom tycker det blir bättre så.

 

 

Efter att ha läst en del debatter om allt mellan himmel och jord, men debatter som endå handlar om åsikter och inte fakta så har jag börjat göra följande.

 

1. jag betonar att det är JAG som tycker så här. "JAG tycker att min flickvän är sötast i hela världen"

"Om landet x inte drar sig ur så anser JAG att landet b har...."

 

2. jag försöker tänka till lite innan. Kanske kolla hur många menyer det finns på nokia telefonen innan jag skriver att det är 6st.

Altså kolla upp fakta INNAN jag skriver inte EFTER.

 

3. Inte skriva "Du är ju helt dumihuvvet, hur kan du tro att det var Mr.x som kom på...."

Altså skippa hela "du har fel jag har rätt jarongen".

 

4. Är det bara jag och en till som verkar vilja debattera något så skickar jag ett PM.

 

Sedan var det en massa mer "småsaker" som jag inte riktigt kan sätta text till.

Vad jag vill med det här inlägget är egentligen bara upplysa er andra om vad jag anser vara några bra sätt att hålla hövlig ton, göra det enklare att se att det är JAG som tycker så i en disskusion och att JAG är medveten om att det finns fler åsikter.

Samt att göra forumet lite trevligare att utbyta åsikter i.

 

Hoppas ni förstår vart jag vill komma 8-/

 

 

jag försöker leva efter detta, därmed inte sagt att det alltid går väl 8-/

Edited by dxl
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Det är rätt dxl. Det är så vi vill att det ska funka.

 

Tittar vi lite på forumets historia så har det blivit mycket bättre på sänt här och det är kul att se att nått kan förändras.

 

Jag skrev ett jätteinlägg en gång.. hmm *söker* .............................. . .. ..här ja titta. Detta inlägg (det högst upp) skrev jag innan jag fick tag i makten som BlåGul :Malaj: ;) ..om den dåvarande stämningen och hur jag såg på inläggen då. (tom så gammalt att mitt namn e borta :o )

Det är inte så alla vill ha det som vi har det nu, men det är nog ändå en majoritet, då det är svårt att få igenom allas vilja. Just nu går vi mycket på blåguls vilja.. och ja det kanske låter diktaturiskt, men men livet är orättvist ;)

Link to comment
Share on other sites

Kan inte riktigt hålla med om punkt 4. Debatten mellan A och B kan faktiskt vara av intresse för de andra. Det är liksom tanken med ett forum att man kan ta del av en debatt utan att nödvändigtvis delta. Annars blir det liksom bara en privat chat.

 

Om jag inte har något att tillföra en debatt eller att jag känner att någon annan redan sagt det jag tycker så gör jag inget nytt inlägg. Därför kan det ibland bli som att endast en mindre grupp deltar i debatten men det finns kanske fler som läser.

 

Övriga tre punkter håller jag helt med om.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Raptor jag e med på vad du menar, men om vi säger så här (allt e rellativt) det beror ju givetvis vad det handlar om.

Sällan och märk väl 'sällan', har vi debatter här på forumet som är mellan 2! personer. När det har hänt har det 'oftast' rört sig om ifrågasättande av den enes idéer/synpunkter och vice versa och så håller de på att citera varandra i evighet, och det resulterar då till en tillsägelse eller att tråden låses.

 

Jag tror det är det dxl menar, asså interna debatter som inte ger nått vidare till resten. Men det blir upp till BlåGul att avgöra förstås.

Det händer oxå att vi har debatter mellan 2pers. Ofta då mellan 2 st kunniga/erfarenhet inom ämnet och de jämför kanske för- och nackdelar, vilket då kan vara intressant för andra. Ofta märker man sånt på ordvalet och hur man lägger upp sitt inlägg.

 

Ett nuvarande exempel, (kanske dumt men ändå) Vegeterian-tråden där nästan A2Keltainen är nästan ensam mot resten av "mot" debatörerna, när det handlar om för och emot. Ja det finns vissa gråzoner men ni förstår tanken.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Flashar lite för den här tråden igen.

Ni som inte läst den innan, gå till första inlägget på sidan 1 och börja där.

Ni som läst den innan, gå till första inlägget på sidan 1 och börja där.

 

The Swede :wub:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest krp_caesar
Kpr = Korpral

Tycker att du kanske borde sätta ut rätt förkortning på korpral...

 

Rätt förkortning är krp

 

// Furir Caesar säger "klart slut"

 

 

 

-done! /Kimster

Edited by Kimster
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

På förekommen anledning.

 

Om ni skrivit ett inlägg och sedan märker att er formulering var fel, ändra inte inlägget om ni redan fått svar, skriv ett nytt inlägg med den nya formuleringen istället. Om ni ändrar ert inlägg kommer de svar ni fått att bli helt felaktiga vilket ser väldigt konstigt ut.

 

Ett exempel:

 

Steinhammer startade en tråd om tatueringar.

Hans ursprungliga fråga löd:

Är man rasist om man tatuerar in de svenska tre kronorna på axlen?

 

Efter att ha fått två svar ändrar han formuleringen till:

Kan man uppfattas som rasist om man tatuerar de svenska tre kronorna på axlen?

 

Vad detta ledde till kan ni se HÄR

 

I övrigt uppmanar jag alla att läsa igenom hela denna tråden, det behövs.

 

@Steinhammer

 

Om du känner dig uthängd får du leva med det. :)

 

The Swede

BLÅGUL

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

På förekommen anledning igen, tänk att ni aldrig lär er. :P

 

När ni kastar er över forumet för att posta om den där jätteaktuella händelsen ni läste om på aftonbladet, mil.se eller Grönköpings veckoblad, ta er tid att FÖRST kolla alla nya medelanden som finns, det är ganska troligt att någon annan varit snabbare och redan postat om händelsen.

 

När ni gjort denna koll får ni gärna posta, gärna i rätt forumdel.

 

The Swede :/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På förekommen anledning igen, tänk att ni aldrig lär er. :P

 

När ni kastar er över forumet för att posta om den där jätteaktuella händelsen ni läste om på aftonbladet, mil.se eller Grönköpings veckoblad, ta er tid att FÖRST kolla alla nya medelanden som finns, det är ganska troligt att någon annan varit snabbare och redan postat om händelsen.

 

När ni gjort denna koll får ni gärna posta, gärna i rätt forumdel.

 

The Swede :dong:

Kanske den här övningen kan vara till generell hjälp ... :D

http://www.mindlessforum.org/posting1

Link to comment
Share on other sites



×
×
  • Create New...