Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Det är ett ramavtal avseende produktion av den redan fastställda designen som upphandlas.

Edited by Nestor
  • 7 months later...
  • 3 months later...
  • 3 months later...
Posted

Förstahandsinfo från FMV:

"Den förnyade upphandlingen som skett i år av det som i praktiken är samma sak som Stridsväst 12 var tänkt att vara, kommer heta Stridsväst 18, och var planerad för att levereras under 2019 men vars upphandling nu är överprövad. Detta medför tyvärr sannolikt en försening minst intill slutet av 2019."

:mellow:

• 7 months later...
Posted

Meddelande: Dear Tenderer,

Based on the result of the re-evaluation of Stage 2 in the FMV Procurement of Combat vest system, bags and related products, FMV has decided to cancel the procurement due to insufficient competition and prices being too high.
We thank you for your participation in the procurement and hope to have you participate as a Tenderer again in the future.

Yours sincerely,

Louise A. Johansson
Procurement Manager
Commercial Affairs Division/Land and Logistics Systems

Posted
29 minutes ago, Nestor said:

Skuggan från misären som var upphandlingen av Sv12 faller onekligen lång verkar det som.

Extrem otur med allt..

• 2 weeks later...
  • 1 year later...
Posted (edited)

På västfronten intet nytt [Förlåt mig blågul, kunde inte låta bli]

Men åter till topic (nåja). Är det någon som har mer exakt information om vad som saknade NIR-anpassning på 12an? Har införskaffat en av de strv12 som dumpades på civila marknaden för annan verksamhet och känner att den stora mängden fickor sm medföljde skulle kunna vara brukliga på strv2000. Privata fickor av lämplig färg tillåts från fall till fall lokalt, och speciellt dumpfickor är populärt att köpa.

Är hela "paktetet" strv12 kört eller är det bara vissa delar som drabbades av fusket?

Edited by 27Kilo
Faktiskt tillägg jag glömde bort i min iver till humor.
Posted
On 3/17/2021 at 2:59 PM, 27Kilo said:

På västfronten intet nytt [Förlåt mig blågul, kunde inte låta bli]

Men åter till topic (nåja). Är det någon som har mer exakt information om vad som saknade NIR-anpassning på 12an? Har införskaffat en av de strv12 som dumpades på civila marknaden för annan verksamhet och känner att den stora mängden fickor sm medföljde skulle kunna vara brukliga på strv2000. Privata fickor av lämplig färg tillåts från fall till fall lokalt, och speciellt dumpfickor är populärt att köpa.

Är hela "paktetet" strv12 kört eller är det bara vissa delar som drabbades av fusket?

Soldatrykten gör gällande att det var sytråden som höll samman olika tygdetaljer som hade bristande NIR-anpassning.

Posted

Jag använder delar av den men inte själva västen. Den har ju många fickor i olika storlekar som föregångaren inte har.

• 5 months later...
Posted

Tidigare i tråden har nämnts att det visserligen var NIR-problem med sömmarna (det är även denna information som är tillgänglig på de olika taktiska shoparna som fortfarande kränger de dumpade SV12), men att det var det totalt misslyckade brandskyddet som gjorde att västen drogs in och ej skall användas.

Det får iaf mig att inte vilja köpa något från de här civilt sålda FM-västarna (med kronmärkningen bortsprättad).

Jag tänker dock att Snigels egna produkter av samma sort (som bekant är det ju Snigel som designat men ej sytt skräpet) borde vara utmärkt, om än lite dyrare.

• Thanks 1
  • 4 months later...
Posted

Kan vi inte bara klicka hem lite gröna västar från Amerikanska Armén så som vi gjorde med HKP16?

Sitter här och brottas med SV2000, man blir ju lite mörkrädd.

Posted
2 hours ago, Lange said:

Kan vi inte bara klicka hem lite gröna västar från Amerikanska Armén så som vi gjorde med HKP16?

Sitter här och brottas med SV2000, man blir ju lite mörkrädd.

Det bästa hade varit att låta Snigel få bli totalleverantör till Försvarsmakten genom att ge Snigel mandat att få välja en svensk underleverantör till att sy upp västarna. 

Då hade vi sluppit detta fusk av SV12 och vi hade även fått tillbaka en hel del pengar från Försvatsmakten via arbetsgivaravgift, sociala avgifter, kommunala skatter och moms.

Sen kan jag tycka att Sverige bör ha egna industrier på vissa kritiska komponenter och förmågan att sy sina egna uniformer är en av dem tycker jag.

//TF

• Like 2
  • 4 months later...
Posted
2 hours ago, Pärmtroll said:

Detta är förvisso kroppsskydd, däremot har du till del rätt då behovet av att ersätta Stridsväst 2000 kommer omhändertas inom ramen för anskaffningen av det nya kroppsskyddssystemet som levereras från 2024-25. 

Posted
On 6/20/2022 at 7:07 PM, Meteor said:

.....behovet av att ersätta Stridsväst 2000 kommer omhändertas inom ramen för anskaffningen av det nya kroppsskyddssystemet som levereras från 2024-25. 

Är detta bekräftat?

Posted
19 minutes ago, Reservingenjör said:

Är detta bekräftat?

Det är vad som skrivs i FMVs artikel om anskaffningen av kroppsskydd.