employed Posted August 9, 2012 Report Posted August 9, 2012 Det gungar i det politiska glaset. Vitrysslands president Lukasjenko kastar svenska ambassaden ur landet. Bildt kallar Lukasjenko en buse och Lukasjenko honom ett nät-troll. EU skall hålla krismöte. Kan denna politiska konflikt leda till något annat? Hur stor chans är det att Lukasjenko ballar ur och tar till vapen? Hur stor chans har Sverige mot Vitryssen militärt? Långsökt eller realistiskt? Quote
Apone Posted August 9, 2012 Report Posted August 9, 2012 Finns inte. Hur skulle ett krig mellan Sverige och Vitryssland gå till..? Nä, Lukasjenko reagerar på det sätt han är upplärd, med auktoritär brutalitet och hämndaktioner. Han är uppväxt i en diktatur, i en diktatorisk anda. Killen förstår inte bättre. Och precis som liknande diktatorer är han löjligt lättkränkt och verkar ha ett jäkla humör. Trist för demokratiseringen av landet, men det är ju precis vad Lukasjenko vill. Trist också för Vitrysslands medborgare, de förtjänar bättre.. Quote
MartinGustav Posted August 9, 2012 Report Posted August 9, 2012 (edited) Sverige har uppbackning av USA, så någon militär agression är det nog inte tal om. Däremot så har vi ju den tekniska invasionen, ifall den Vitryska staten skulle få för sig att ta över ambassadsområdet (utan våld då naturligtvis) vilket känns som mycket troligare, hur skulle då regeringen svara på det? Nallebjörnsincidenten gjorde ju helt klart läget lite spänt, på ett intressant sett Edited August 9, 2012 by MartinGustav Quote
Aigore Posted August 9, 2012 Report Posted August 9, 2012 Kanske inte ett krig men han skulle ju kunna försöka fälla lite egna "nallar" över ett väl valt mål. Vitryssland har faktiskt maskiner som skulle kunna nå mål i Sverige, Su-24:or å su-27:or och annat godis...vilket skick de är i är väl frågan förstås. De skulle få åka över Baltikum dock, Kaliningrad vore antagligen ingen hit att gena över. Quote
JKA Posted August 9, 2012 Report Posted August 9, 2012 Tycker Sverige är närmast att kriga i försvar mot Vitryssland då fiendens arméstorlek är fem eller sex gånger större än våran och det räcker bara i försvar i möte mot ett annat land. Afghanistan kriget är en annan sak än Vitryssland. Quote
Rokare Posted August 9, 2012 Report Posted August 9, 2012 Finns inte. Hur skulle ett krig i sandlådan gå till..? Nä, Lukasjenko reagerar på det sätt han är upplärd, med auktoritär brutalitet och hämndaktioner. Han är uppväxt i en sandlåda, i en hård skolgårds anda. Killen förstår inte bättre. Och precis som liknande barn i sandlådan är han löjligt lättkränkt och verkar ha ett jäkla humör. Trist för ordningen på lekplatsen, men det är ju precis vad Lukasjenko vill. Trist också för lekplatsens andra barn, de förtjänar bättre.. Ändrat av Rokare för att visa en poäng, ovan är inte skrivet av Apone. Gjorde några justeringar i min vapenbroders inlägg.. Sen är det förvisso så att det är förbannat tragiskt för landet och dess invånare, och vi får därför aldrig vika oss i strävan att kämpa för våra värderingar. Tyvärr har mannen med snorbroms fått mer makt än han borde ha, antagligen är han väl i vanlig ordning vek i sängen, mobbare som barn samt troligtvis extremt ovälhängd, även om mustachen säkert kan kittla lite.. GMY 1 Quote
DaRaven Posted August 9, 2012 Report Posted August 9, 2012 Hm... Kanske dags att anskaffa Nallekapsel 90 att hänga på våra Gripar då. Verkar ju rubbat effektiv ;) 3 Quote
whamou Posted August 9, 2012 Report Posted August 9, 2012 NK-90 upphandlingen är dock uppskjuten på obestämd framtid då nallarna sys i vitryssland... -- Dock tror jag att dom tyvärr kan ställa till med en hel del (politisk) oreda i sitt närområde, vilket dom ju uppenbarligen inte drar sig för. Ett militärt angrepp skulle vara ett (politiskt) självmord utan några som hellst utsikter i någon form av vinning. Tyvärr är det nog så att det är den egna befolkningen och då framförallt oppositionen som är dom stora förlorarna i den här konflikten. 1 Quote
speculatores Posted August 9, 2012 Report Posted August 9, 2012 Hm... Kanske dags att anskaffa Nallekapsel 90 att hänga på våra Gripar då. Verkar ju rubbat effektiv ;) frågan om en sån kapsel skulle hinna utvecklas innan fredsrörelsen börjar skrika om begränsningar av detta hemska vapen. skall man vara llite allvarlig tror jag att kreml inte har något intresse av någon större konflikt och då lär de inte hända något mer än het ordväxling. De gäller ju att kunna hackordningen bland skolgårdsbusarna. Quote
Smeghead Posted August 9, 2012 Report Posted August 9, 2012 (edited) Tycker Sverige är närmast att kriga i försvar mot Vitryssland då fiendens arméstorlek är fem eller sex gånger större än våran och det räcker bara i försvar i möte mot ett annat land. Afghanistan kriget är en annan sak än Vitryssland. Nej nej, SOG är och rekar landstigningsplatser i Vitryssland för våra mekaniserade förband as we speak... Edited August 9, 2012 by Smeghead Quote
DaRaven Posted August 9, 2012 Report Posted August 9, 2012 Tja, Vitryssland torde väl vara precis en sådan motståndare som vi tränade för att möta förut. Och jag gissar att deras materiel är långt ifrån modern? Quote
Handvulp Posted August 10, 2012 Report Posted August 10, 2012 Chansen för öppet krig är väl ändå lika med noll? Sverige har ju inte någon möjlighet att direkt bedriva en offensiv rent militärt i någon större utsträckning, och Vitryssland skulle ju få både EU och USA på halsen, och jag vågar även gissa på att Ryssland inte skulle bli allt för glada vid något sådant upptåg heller för den delen. Dock lär det väl gå att bedriva viss annan verksamhet genom attacker mot IT Infrastruktur och liknande, Sverige är ju inte helt osårbara på det området direkt. Sen undrar jag ju lite hur man tänker när man som privat aktör får för sig att genomföra sådana här aktioner i ett land som Sverige redan har en ansträngd relation med. Man kanske borde funderat steget längre innan man gjorde det? Quote
whamou Posted August 10, 2012 Report Posted August 10, 2012 Ja det kan man verkligen undra... Nu lär det ju dröja innan den reklambyrån får några uppdrag i Vitryssland, men det är ju som sagt en reklambyrå och inte staten Sverige som genomfört en aktion i det här fallet. Något som är viktigt att skilja på. Att stödja demokratisering och kräva likabehandling är i mina ögon nödvändigt, även om jag tycker att det nu valda tillvägagångssättet var ordentligt fel. Jag tycker helt enkelt att man ska kränka en nations luftrum lika lite som man ska måla stridsfordon eller JAS-plan rosa för att göra sig hörd... Men sett ur reklambyråns perspektiv var det ju en mycket lyckad aktion, för stora delar av EU och världen har fått upp ögonen för dessa händelser. Vilket också pressar Lukasjenko och blottar svagheter. Quote
speculatores Posted August 10, 2012 Report Posted August 10, 2012 militärt har ju vitryssland problemet att de inte har någon kust. alltså har de ingen större möjlighet att ta sig över östersjön. Reklambyrån och dess ev uppdragsgivare måste ju ha lite beröm för styrke ekonomin i insattsen. undra om de viste vilken reaktionen skulle bli. Quote
Erik_G Posted August 10, 2012 Report Posted August 10, 2012 Kanske inte ett krig men han skulle ju kunna försöka fälla lite egna "nallar" över ett väl valt mål. Vitryssland har faktiskt maskiner som skulle kunna nå mål i Sverige, Su-24:or å su-27:or och annat godis...vilket skick de är i är väl frågan förstås. De skulle få åka över Baltikum dock, Kaliningrad vore antagligen ingen hit att gena över. Lukaponken har ju goda kontakter med demokratins högborg, Kremlin. Så om han ber snällt kan han säkert få gena över Kaliningrad och ånjuta det paraply som Rysslands modernaste luftvärn kan erbjuda. Putin kanske rent av hjälper till och mjukar upp lite väl valda mål i sydsverige med hjälp av de Iskanderrobotar som finns baserade där, så att Ronnebys Gripen-flygplan blir i akut behov av "uppgradering". Jag är inte så orolig för min egen säkerhet, men jag skulle nog kolla upp var skyddsrummen ligger om jag bodde inom räckvidd för Iskander och vitryskt attackflyg. Krig har ju startats för mindre än lite subversiv verksamhet från främmande makt i eget land. Hur ser det ut på kärnvapenfronten, har Ryssarna alla kärnvapen från kalla kriget, eller kan det finnas kvar några i Vitryssland? Kanske läge att hitta lite sun-block 18 miljoner. Å andra sidan har ju Sverige, med sina hemliga kontakter med terrornätverken i Vitryssland, skapat en effektiv gerillaorganisation som bara väntar på signal från Stockholm för att starta uppror och ta över landet, så det är bara en tidsfråga innan den "Vitryska våren" startar. Med en svenskvänlig marionettregering som styrs från rosenbad kan Sverige snart vara i ett riktigt bra läge... /E inte kanske helt seriös.. Quote
Peo Posted August 11, 2012 Report Posted August 11, 2012 Vitryssland har inget som kan nå Sverige och Sverige har inget som kan nå vitryssland. Så några militära aktioner kommer inte att hända. Enligt wikipedia så har deras su-24:or utgått och su-27:orna saknar utrustning för markangrepp plus att det är långt för dem. Quote
DaRaven Posted August 11, 2012 Report Posted August 11, 2012 Det är därför vi ska lufttanka någonstans över Baltikum ;) Quote
Pal Posted August 11, 2012 Report Posted August 11, 2012 (edited) Gripen kan flyga nonstop från Uppsala till Kairo utan att tanka. Kanske inte roligaste uppdragsprofilen direkt men det går med Gripen helt klart. Vi har ju Gotland också. Militärt vore det så klart helt meningslöst, men om man ville bomba av politiska skäl så skulle det gå även utan att lufttanka. SAAB har ju programvara klar för att göra Robot 15 till land attack robot också, bara att rekvirera den så blir uppdraget betydligt enklare. Med lite ändring på Robot 15, och det fixar jag med saabs hjälp på en dag eller två, så är det rätt enkelt att använda Gripen till att bekämpa Minsk. Edited August 11, 2012 by Pal Quote
Guest Dirkan:_91 Posted August 11, 2012 Report Posted August 11, 2012 Gripen kan flyga nonstop från Uppsala till Kairo utan att tanka. Kanske inte roligaste uppdragsprofilen direkt men det går med Gripen helt klart. Vi har ju Gotland också. Militärt vore det så klart helt meningslöst, men om man ville bomba av politiska skäl så skulle det gå även utan att lufttanka. SAAB har ju programvara klar för att göra Robot 15 till land attack robot också, bara att rekvirera den så blir uppdraget betydligt enklare. Med lite ändring på Robot 15, och det fixar jag med saabs hjälp på en dag eller två, så är det rätt enkelt att använda Gripen till att bekämpa Minsk. Från punkt A till B med maximalt antal fälltankar så ja, men planet ska vända tillbaka också. Alltså halveras den sträckan. Plocka bort fälltankarna (en blir kvar på mittenbalken) för att kunna bära RB15 och du minskar räckvidden ytterligare. Räckvidden med en fälltank + vapenlast ligger i runda tal på drygt 80 mil. Någon som är mer insatt får gärna rätta mig, men att Gripen skulle kunna flyga ett uppdrag till kairo från uppsala och utföra ett uppdrag under samma flygning är felaktigt. Quote
Pal Posted August 11, 2012 Report Posted August 11, 2012 (edited) Jag sa inte att man kunde flyga till Kario och tillbaka. Vad jag säger är att man kan flyga från Gotland och avfyra robot som når Minsk och flyga tillbaka till Gotland. Och jag vet man inte utprovat lastalternativet med en Robot 15 under ena vingen och en fälltank under den andra vingen. Men om man gillar läget lite och ser möjligheter istället för problemen, du vet så som man måste fungera om man skall vinna krig, då går det med marginal därtill att skjuta på Minsk med Gripen. Nu säger ju du 80 mils räckvidd med en enda fälltank och två Robot 15. Från Visby till fällläge mot Minsk är det 60 mil. Och om man gör som jag tänker och kör två fälltankar och en Robot 15 på varje plan, ja då är det inga problem alls att bomba Minsk. Ps. Jag hade dock sett till att en Herkules fanns tillgänglig för att toppfylla jakteskorten strax innan de lämnar Gotland och flyger ut över hav. Men vem ringer Litauen och ser till vi inte blir nedskjutna av Gripar på air policing där? D.s Edited August 11, 2012 by Pal Quote
employed Posted August 11, 2012 Author Report Posted August 11, 2012 Krig har ju startats för mindre än lite subversiv verksamhet från främmande makt i eget land. Kanske ballar de ur och Lukasjenko är tvungen att starta en väpnad konflikt ala "wag the dog" för att säkra sitt presidentskap och diktatur. Quote
adam7 Posted August 14, 2012 Report Posted August 14, 2012 (edited) Lukasjenka (tordfe vara vitryska versionen av namnet) har ju även munhuggits om att litauerna tillät denna skändliga provokation, men Litauen är ju med i någon organisation som förkortas med fyra bokstäver.... Sverige blir nog bättre för honom. Han kan ju ställa upp ett rikligt antal divisioner.. Att frakta dem till Gotland, Skåne, Blekinge, Östergötland, Södermanland och eventuellt Uppland är ju bara ett praktiskt problem. Vi får sedan se vad Lissabonfördragets hjälpplikt i praktiken betyder. Nu hinner man ännu börja studera vitryska, det är ju primärt på det språket ockupationsmakten kommer att publicera sina ukaser. Tankarmadans dieselmotorer torde ju redan provköras.... Edited August 14, 2012 by adam7 1 Quote
speculatores Posted August 14, 2012 Report Posted August 14, 2012 Lukasjenka (tordfe vara vitryska versionen av namnet) har ju även munhuggits om att litauerna tillät denna skändliga provokation, men Litauen är ju med i någon organisation som förkortas med fyra bokstäver.... Sverige blir nog bättre för honom. Han kan ju ställa upp ett rikligt antal divisioner.. Att frakta dem till Gotland, Skåne, Blekinge, Östergötland, Södermanland och eventuellt Uppland är ju bara ett praktiskt problem. Vi får sedan se vad Lissabonfördragets hjälpplikt i praktiken betyder. Nu hinner man ännu börja studera vitryska, det är ju primärt på det språket ockupationsmakten kommer att publicera sina ukaser. Tankarmadans dieselmotorer torde ju redan provköras.... hur har du tänkt dig att han skulle få ut dem till östersjön. Kolla kartan och försök hitta en väg som inte innebär att de är tvugna att pasera ett NATO land, jag tror inte Ryssland heller är sugen på Stor krig för någon annans skull. Quote
903Lew Posted August 14, 2012 Report Posted August 14, 2012 Jag börjar genast förbereda mig på att ta emot skarpa pansarkosacker. "....NI HÖR DÅLIGT UNDERHÅLLA FULDIESLAR, BALALAJKA OCH BANDRASSEL! DET LUKTAR VODKA OCH RÖDBETSSOPPA! PANSAR, ELD!" 5 Quote
Guest Posted August 14, 2012 Report Posted August 14, 2012 Vitryssen har typ 38 Mig-29 och 17 Su-27 av inte-riktigt-senaste modell, känns som våra gripar skulle kunna hantera dem. Deras 1500 T-72B hade väl 122:orna behövt en stund att tugga i sig, synd bara att att Vitryska flottans landstingningstonnage är något begränsat. Quote
DaRaven Posted August 14, 2012 Report Posted August 14, 2012 Äh, T-72:or är ett lagom motstånd för Hemvärnet med Pskott och traktorlaster med GRG-bumpor... ;) Vore ju trevligt att strida med antagandet att vi själva har luftherravälde. Quote
903Lew Posted August 14, 2012 Report Posted August 14, 2012 (edited) Seriöst, Lukashenko can bring dat shit all day - för att 2012 ska toppa 2011 i "folk som förtjänar att hamna i helvetet"-ligan är det dags att någon sätter fart. Jag vill bara vara den som lägger vantarna på hans guldpläterade Tokarev. PS, hans hockeylag suger. Edited August 14, 2012 by 903Lew Quote
adam7 Posted August 14, 2012 Report Posted August 14, 2012 (edited) hur har du tänkt dig att han skulle få ut dem till östersjön. Kolla kartan och försök hitta en väg som inte innebär att de är tvugna att pasera ett NATO land, jag tror inte Ryssland heller är sugen på Stor krig för någon annans skull. Svaret är maskirovka. När bilfärjorna och RO-RO skeppen i svenska hamnar börjar spy ut bataljoner vilka bildar regementen vilka bildar både tank- och mekaniserade divisioner, är det för sent att fundera, "hur fan gjorde de det?". Ingen öppen krigshandling mot ett NATO-land behövs. Och det var ju Sverige som anföll. I Lukashenkas värld finns inga självständiga reklambyråer som genomför självständiga aktioner. Det är ju klart en täckorganisation för de svenska hemliga statsorganen. Vitryssen har typ 38 Mig-29 och 17 Su-27 av inte-riktigt-senaste modell, känns som våra gripar skulle kunna hantera dem. Deras 1500 T-72B hade väl 122:orna behövt en stund att tugga i sig, synd bara att att Vitryska flottans landstingningstonnage är något begränsat. Hur många av Griparna kan just nu användas? Hur många baser finns de på? Anfallet kommer lågt och snabbt. Varför skulle man behöva landstigningsskepp? En medelstor bilfärja transporterar en bataljon. RO-RO skepp transporterar rätt mycket material. Det är ju bara att köra in i hamnarna. Och till maskirovkan hör att de redan har chartrat fartygen och hamnplatserna. Finnarna körde med lastfartyg utan militär eskort in bakom tyska linjen in till Torneå yttre hamn 1944 i Lapplandskriget. Och då hade ju tyskarna öppnat fientligheter redan två veckor tidigare, med attacken på Hogland. Och har du någon koll på hur mycket artilleri en sovjetstils division har. Även om T-72:orna skulle bara vara 1500, kan ju inte de svenska Leoparderna vara på varje ställe där divisionerna framrycker, eftersom nu är det allvar då Sverige vanhedrat den vitryska äran. 8 insatsbataljoner mot ca. 12 - 13 sovjetstils divisioner, även om insatsbataljonerna har modernare utrustning.... Är du medveten att en mekaniserad division har minst tre mekaniserade regementen och ett tankregemente. Varje regemente har minst tre mek bataljoner och vad jag vill minnas en tankbataljon. Tankdivisionerna har sedan övervägamnde stridsvagnar. Den mekaniserade divisionen har alltså flera bataljoner än Sverige har insatsbataljoner. Hemvärnet kommer aldrig nära tankerna eller stridsfordonen, eftersom anfallarens artillerikomponent jämnar marken framför rörelserna. Och i traditionell stil, skyr inte de anfallande divisionerna förluster. Endast genombrottet räknas. Enda fråga som kvarstår är, att hur många dagar traditionell plundring och fri framfart (betyder våldtäkter på kvinnor och pojkar) tillåter Lukashenka sina segrande trupper? (Borde jag bli Lukashenkas propagandist?) Edited August 15, 2012 by adam7 Quote
Erik_G Posted August 15, 2012 Report Posted August 15, 2012 Även om Adam's version låter spännande kanske vi ska avgöra detta på det klassiska sättet. En muromgärdad isplätt på 30x60 meter, 12 man, 12 klubbor, två mål, tre domare och en puck.. /E 1 Quote
Andratenor Posted August 15, 2012 Report Posted August 15, 2012 (edited) Även om Adam's version låter spännande kanske vi ska avgöra detta på det klassiska sättet. En muromgärdad isplätt på 30x60 meter, 12 man, 12 klubbor, två mål, tre domare och en puck.. /E AAAAAAAAWWWWWW YEEEEEEEEEEAAAAAAH!!! http://www.youtube.com/watch?v=N1-25s4uwFQ PS. http://sportsillustr..._salo_ap-01.jpg Edited August 15, 2012 by Andratenor Quote
Recommended Posts