Darkwand Posted November 15, 2015 Report Posted November 15, 2015 Om man får önsketänka för framtiden så flyttas Patg 360 bataljonen från P7 till Livgardet så dom får två Motoriserade bataljoner.P7 återfår en Strf90 bataljon så dom har två och dom övriga två Strf90 bataljonerna i förbandsreserven placeras på det nygammla regementet P18 på Gotland.Det skulle ge en mycket mer pålitlig utgångsgruppering oaktat Luftvärn och Art. Och med materiel som finns i ladorna ! Quote
Chassi Posted November 15, 2015 Report Posted November 15, 2015 Jag önskar mig en mekskytte förstärkt med ett heltidsanställt lv-kompani och en extra hemvärnsbataljon med minst två insatskompanier och ett trosskomp.Jag tänker mig något: Mekskytte:1 kompani strf 90 ( bemannas av P4) 1 kompani ptgb/galt (Heltid) Lv komp (Heltid)Stab/grk (Heltid) Tross (Gss/t)32a hvbat. 2 bevkomp 1 insatskomp flyggrupp båtpluton Batstab ledningspluton Extra hvbat: 2-3 insatskomp 1 bevkomp 1 trosskomp Stab Quote
Darkwand Posted November 15, 2015 Report Posted November 15, 2015 Det är nog viktigare att HV på Gotland får kvalificerade PV vapen och splitterskyddade fordon än att en till bataljon sätts upp.Då blir dom äkta lätt infanteri som kan fördröja en fiende i långt mycket fler situationer än i dagsläget ! Quote
Krook Posted November 16, 2015 Author Report Posted November 16, 2015 Jag önskar mig en mekskytte förstärkt med ett heltidsanställt lv-kompani och en extra hemvärnsbataljon med minst två insatskompanier och ett trosskomp. Jag tänker mig något: Mekskytte: 1 kompani strf 90 ( bemannas av P4) 1 kompani ptgb/galt (Heltid) Lv komp (Heltid) Stab/grk (Heltid) Tross (Gss/t) 32a hvbat. 2 bevkomp 1 insatskomp flyggrupp båtpluton Batstab ledningspluton Extra hvbat: 2-3 insatskomp 1 bevkomp 1 trosskomp Stab Bra tanke. Men vad ska du med heltidsförband till utan uthållighet? Du väljer ju att trossen ska vara T och då kommer inte något av K-delarna fungera särskilt länge (< 3 dagar). I så fall måste du förstärka trossplutonen på kompaninivå så att åtminstone 3 DOS klaras av och att de kan hämta drivmedel. Det är nog viktigare att HV på Gotland får kvalificerade PV vapen och splitterskyddade fordon än att en till bataljon sätts upp. Då blir dom äkta lätt infanteri som kan fördröja en fiende i långt mycket fler situationer än i dagsläget ! Då är de inte Hemvärnet längre och behöver helt andra förutsättningar och villkor än vad HV har och vad HV är avsett för. Varför önskar du inte Strf90 och LV när du ändå är igång? Quote
Chassi Posted November 16, 2015 Report Posted November 16, 2015 Ja alltså. Trosskompaniet på den nyuppsatta hemvärnsbataljonen har initialt uppgift att även serva Mekbataljonen tills Gss/t förbandet anländer alternativt att ett heltidsförband lyfts ut från tex P4 och engageras i mekbataljonen varpå ett Gss/t förband tar över den trossuppgiften på P4. Quote
Darkwand Posted November 16, 2015 Report Posted November 16, 2015 (edited) Jag önskar mig en mekskytte förstärkt med ett heltidsanställt lv-kompani och en extra hemvärnsbataljon med minst två insatskompanier och ett trosskomp. Jag tänker mig något: Mekskytte: 1 kompani strf 90 ( bemannas av P4) 1 kompani ptgb/galt (Heltid) Lv komp (Heltid) Stab/grk (Heltid) Tross (Gss/t) 32a hvbat. 2 bevkomp 1 insatskomp flyggrupp båtpluton Batstab ledningspluton Extra hvbat: 2-3 insatskomp 1 bevkomp 1 trosskomp Stab Bra tanke. Men vad ska du med heltidsförband till utan uthållighet? Du väljer ju att trossen ska vara T och då kommer inte något av K-delarna fungera särskilt länge (< 3 dagar). I så fall måste du förstärka trossplutonen på kompaninivå så att åtminstone 3 DOS klaras av och att de kan hämta drivmedel. Det är nog viktigare att HV på Gotland får kvalificerade PV vapen och splitterskyddade fordon än att en till bataljon sätts upp. Då blir dom äkta lätt infanteri som kan fördröja en fiende i långt mycket fler situationer än i dagsläget ! Då är de inte Hemvärnet längre och behöver helt andra förutsättningar och villkor än vad HV har och vad HV är avsett för. Varför önskar du inte Strf90 och LV när du ändå är igång? Pansarvärn i form av tex målsökande PV-robot som Javelin gör att HV kan fördröja tex en mekaniserad motståndare genom eldöverfall. Dessutom är ett ett enkelt system att utbilda på. Hemvärnet har redan idag bandvagnar om dom skulle tillföras tex bepansrade Bv 308 så gör det ingen skillnad i underhåll men dom kan dra sig ur vid tex beskjutning mycket enklare än med pansar av plast! Strf90 är ett bandgående stridsfordon med mycket kvalificerad utrustning och har funnits i försvaret sedan mitten på 90-talet. Det tar lång tid att utbilda en kvalificerad operatör på fordonet något som HV inte har möjlighet till. Dessutom gör sig fordonet bäst i samlade förband med tex Strv, utspridda gör dom ingen nytta. Om du inte viste det så är artillerield ganska farliga saker och genererar mer än 50% av förlusterna i högintensiva krig. Detta är anledningen till att HV behöver splitterskydd. Bv308 är enklast för den liknar mest fordon dom redan har och pansaret kräver i sig inte mer underhåll. Dessutom är Gotland speciellt då det är svårare att försörja ön med förstärkningar så alla fölrband måste ha ökad uthållighet. PV-robot är idag ett krav för att kunna verka mot någon som helst kvalificerad motståndare, men framförallt tvingar det en fiende till motåtgärder. Det blir tex lättare att försvara en minering, då HV kan plocka ingengörsfordonen på stora avstånd och sedan dra sig ur! Luftvärn faller bort för det kräver ett stort integrerat system för att fungera och undvika vådabekämpning. Edited November 16, 2015 by Darkwand Quote
Chassi Posted November 16, 2015 Report Posted November 16, 2015 Farför en sån stor tilltro till Hemvärnet?Anledningen till att det behövs en HV bataljon till på ön är att ön i sig är för stor för en enda hemvärnsbataljon ska man seriöst ha en förmåga så behövs två bataljoner, allting kan inte heller läggas på Hemvärnet utan där behövs en mix av både kvalificerade förband likt den mekaniserade skyttebataljonen jag hade som förslag förstärkt med ett Lv kompani för det initiala luftvärnsskyddet. Ska man verka seriös så är luftvärn ett måste, därtill behövs förband som kan försvara luftvärnsförbandet (tex mer hemvärn) med ett mekskytte förband baserat på ön så får du tillgång till en kvalificerad motståndare för en ev angripare, dels ett kompani strf 90, även ett kompani stridsvagn 122 i förråd för absoluta krislägen men också ett heltidsanställt kompani med patgb/galt som i sin tur bör beväpnas med viss Pv förmåga. Quote
Krook Posted November 16, 2015 Author Report Posted November 16, 2015 Massa text. Hemvärnet är inte lätt infanteri och lätt infanteri agerar inte allena utan tillsammans med andra truppslag och förmågor. Den viktigaste av dessa förmågor är indirekt eld i form av artilleri. Kapaciteten vore önskad på många håll i Sverige men det går inte att lägga på mer uppgifter och förmågor på Hemvärnet. Quote
Darkwand Posted November 17, 2015 Report Posted November 17, 2015 Splitterskydd är nog ett grundkrav som gör att HV kan agera mer bestämt i ett skymmninsläge om dom sitter bakom pansarplåt när dom rullar fram till ett objekt.Spetznas kan trots allt inte smuggla in en MTLB.Dock är detta "budgetförslag"Har man mer pengar vill jag se ett nytt regemente på Gotland med två strf 90 bataljoner ur reserven med stödförband ur luftvärnet och artilleriet. Quote
Chassi Posted November 18, 2015 Report Posted November 18, 2015 Det är skillnad på pansar och splitterskydd, och i HVs fall handlar det mer om splitterskydd än pansar.Men även om man har pansar så "rullar" man inte bara helt sonika in på ett objekt, har man den minsta misstanke om att sabotage eller fientliga män kan vara i närheten av objektet så tar man objektet. Quote
Charlie Spartan Posted November 19, 2015 Report Posted November 19, 2015 Massa text. Hemvärnet är inte lätt infanteri och lätt infanteri agerar inte allena utan tillsammans med andra truppslag och förmågor. Den viktigaste av dessa förmågor är indirekt eld i form av artilleri. Kapaciteten vore önskad på många håll i Sverige men det går inte att lägga på mer uppgifter och förmågor på Hemvärnet. Viktigare att ha förband som har rätt kapacitet än att haka upp sig på vad förbandet heter. I Hemvärnets uppgifter finns försvar av knutpunkter och objekt, samt fördröjningsstrid, tycker att dessa uppgifter gör HV förbanden till lätta infanteri. Sen kan vi alltid diskutera förmågan att utföra dessa uppgifter. Gotland är speciellt i och med det är en ö. För detta måste vi förhandslagra material och underhålls resurser för någon månad i olika skyddade depåer på ön. Då behöver vi bara flyga in mer personal för att bemanna dessa. Så gjorde man förr och det var väldigt väl organiserat. Gotlands HV bataljon är det enda förbandet på ön i dagsläget, Öka dess förmåga är ett logiskt första steg. PV Robot är inga svåra saker att hantera, och varje normalbegåvad HV soldat skulle lätt kunna utbildas på lämplig PV robot system. Givet att man tillför en veckas grundkurs och några dagar till på kontraktet. Väljer man ett robotsystem som har ett värme sikte så kan detta med fördel användas i bevakningsuppgifter något som kraftigt ökar förmågan att upptäcka hot runt ett objekt. Quote
Krook Posted November 19, 2015 Author Report Posted November 19, 2015 Jag är för fler förbandstyper och gärna stående alt såna med hög beredskap liknande hemvärnets. Ett skytteförband absolut men då ska det vara ett förband som har en högre ambitionsnivå, längre utbildnings- och övningstid, bättre ledningsfunktioner, mm mm, än vad Hemvärnet har och är designat för. Det finns en gräns för hur mycket man kan töja hemvärnet. Det handlar inte bara om mtrl och uppgifter utan framförallt om personal, kompetens och KDU. Vi har passerat gränsen för vad den nuvarande personalförsörjningen kan spotta ur sig för att bemanna hemvärnsbataljonerna med kompetent personal. Ovanstående gäller inte bara för Gotland utan för andra utsatta och viktiga platser i Sverige. Robot 57 är vad jag skulle kunna se är lämpligt att utrusta Hv med, som svar på ovanstående om robot, men det är en annan tråd. Jag tycker absolut att Hemvärnet har en viktig funktion i försvaret, så det är inte någon idé att sätta igång något sånt. /K Quote
Chassi Posted November 19, 2015 Report Posted November 19, 2015 Glöm inte att den bataljon som verkar på Gotland "bara" har ett insatskompani och dessutom så är Gotland ganska stort, framförallt i den bemärkelsen att ön är lång. Quote
Charlie Spartan Posted November 19, 2015 Report Posted November 19, 2015 Min uppfattning är att tidigare års behandling av lokal utbildning på Gotland allvarligt skadat möjligheten för dagens Hemvärn att växa på ön, det finns helt enkelt inte så många att rekrytera, värnplikts magasinet tar slut snabbare på ön. Med 57 000 invånare så finns det uppskattningsvis ca 0.8% av befolkningen engagerad i Försvaret. (Gissar att Gotlands bataljonen med sin utbildningsgrupp har ca 500 soldater). En siffra som det borde vara möjligt att öka med långsiktig strategi, tyvärr är detta Håller med om att vi behöver stationera betydligt mer förband på Gotland. Samma problem som gör att Hemvärnet har svårt att rekrytera gör det även svårt att rekrytera till stående eller reservist förband. Quote
Krook Posted November 19, 2015 Author Report Posted November 19, 2015 En annan lösning: Elevbataljon Gotland Quote
Charlie Spartan Posted November 19, 2015 Report Posted November 19, 2015 En snabb koll med SCB visar att Gotland har en årsklass på ca 600 personer (Män och kvinnor) per år, tas en tredjedel ut för militär utbildning så tillförs försvaret ca 200 soldater/år. på 10 år har vi byggt upp en nivå på runt 2000 personer med militär utbildning. Krävs en långsiktighet i militär utbildning på Gotland. Annars tappar man väldigt mycket. Och det har vi nog gjort de senaste 10 åren. Intressant faktum när jag tittade på SCB var att nivån personer i spannet 20 till runt 27 år är högre än de som är mellan 10 år och 20 år. Gissningsvis så drar Gotland till sig ett antal Studenter till högskolan. Cynismer ide om Studentbataljon kan vara en rätt bra sådan. Quote
Chassi Posted November 19, 2015 Report Posted November 19, 2015 Alla som ska vara soldater vid ett eventuellt förband på Gotland behöver inte nödvändigtvis komma eller vara bosatt på ön i sig, att ha en heltidsanställd något förstärkt bataljon på gotland över tid med huvudsakligt rekryteringsområde Gotlands län är en tuff uppgift., framförallt om det ska finnas (min önskning) två HVbataljoner paralellt. Quote
hajjper Posted December 6, 2015 Report Posted December 6, 2015 (edited) Finns inte en chans att rekrytera till ytterligare ett insatskompani på Gotland. Däremot har det isolerade läget gjort att Gotlands Hemvärnsbataljon förmodligen är landets mest insatta i diverse aktiviteter. Det gör att många saker funkar bra. Däremot är man sällan stark som ensam när det blåser snålt. Vilket gör det extra roligt att det fungerar att ställa hit andra duktiga insatskompanier. Hur samarbetet mellan Gotlands Hemvärnsbataljon och 18:e Stridsgruppen kommer fungera är väl långt ifrån färdigt. Men jag tvivlar inte på att det blir win-win. Edited December 6, 2015 by hajjper Quote
Chassi Posted December 6, 2015 Report Posted December 6, 2015 finns inte rekryteringsunderlaget att rekrytera till ytterligare ett insatskompani?Eller vad menar du är problemet. Quote
Chassi Posted December 8, 2015 Report Posted December 8, 2015 Som jag misstänkte, men skall det bli något av Gotland försvars mässigt krävs en långsiktig insats och succesivt uppbyggande. Quote
vikingman Posted January 10, 2016 Report Posted January 10, 2016 http://www.svt.se/nyheter/inrikes/lettlands-vadjan-rusta-upp-gotland Lettlands vädjan: Rusta upp Gotland Sverige bör rusta upp försvaret på Gotland och gå med i Nato. Det säger Lettlands president Raimonds Vejonis till SVT Nyheter. Ett framtida svenskt medlemskap i försvarsalliansen Nato är en av de hetaste frågorna på Rikskonferensen Folk och försvar som inleds i Sälen i dag. Frågan splittrar riksdagspartierna. S, MP, V och SD säger nej. Allianspartierna säger ja. Trots regeringspartiernas nej ska Sverige fördjupa samarbetet med Nato i år. Nu ger sig också Lettlands president in i försvarsdebatten. – Sverige är ett mycket starkt land och en nyckelspelare i Östersjöregionen. Om Sverige blir medlem i Nato kommer landet att bidra till stärkt säkerhet i regionen, inte minst i krissituationer, säger Raimonds Vejonis till SVT Nyheter. Efterlyser svenskt specialförband Ryssland har de senaste åren dramatiskt ökat sin militära närvaro i Östersjön, så väl till sjöss som i luften. Samtidigt har landet skärpt tonen i den säkerhetspolitiska debatten. Men enligt Vejonis skulle ett starkare Nato med Sverige som medlem inte leda till ett högre ryskt tonläge, utan istället bidra till en bättre maktbalans mellan Nato och Ryssland. Vejonis menar också att Sverige kraftigt bör rusta upp försvaret av Gotland och han beskriver ön som ytterst strategisk. – Så vitt jag känner till det är försvaret på Gotland svagt. Jag anser att Sverige måste investera i en militär infrastruktur. Sverige bör ha en flottbas, artilleripjäser och ett specialförband på ön, säger Vejonis. Där spelar Gotland en viktig roll och regeringens målsättning är att inom de kommande åren ha ett fast förband om 300 soldater på ön. Den lettiske presidenten menar att den som kontrollerar Gotland också kontrollerar Östersjön. – Vi har flera olika scenarier där läget eskalerar. Ett av det farligaste är att Ryssland skär av baltländerna via Vitryssland och Kaliningrad och intar Gotland. Då kan den ryska flottan kontrollera hela Östersjön och då kan man skära av kontakten med Sverige, Finland och Baltikum, säger Vejonis. Quote
vikingman Posted May 10, 2016 Report Posted May 10, 2016 (edited) http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6422704 Det kostar 780 miljoner kronor att bygga upp en ny garnison för stridsgrupp Gotland. Utöver den investeringen lägger Försvarsmakten en miljard på att att återigen placera militära styrkor på Gotland. Här på Tofta Skjutfält ska det bli en helt ny garnison för stridsgrupp Gotland. Då krävs det vatten, avlopp, el, värme, vägar, drivmedelsanläggning, spolhall, garage, verkstad, kontor, vaktbyggnad, förråd samt gym- och motionshall. Till en kostnad av 780 miljoner kronor. Fortifikationsverket börjar bygga i februari och nästa höst ska stridsgruppens 160 personer kunna verka på Tofta skjutfält. Fortifikationsverket sålde för tio år sen området där det sista regementet på Gotland, P18, låg för 40 miljoner kronor. – Om man är efterklok, så var det kanske inte så jättebra. Men det var ju inte någonting som Fortifikationsverket bestämmer över utan det var ju regeringen och riksdagen som beslutade att man skulle lägga ned på Gotland. Och då verkställde vi beslutet att sälja, säger Stephanie Rimskog på Fortifikationsverket. Edited May 10, 2016 by vikingman Quote
Andtryggve Posted May 10, 2016 Report Posted May 10, 2016 Kostar ju nästan som när universitet bygger nytt, det pratades om 500 miljoner kr när det skulle byggas nytt forskarhus i Göteborg.... Quote
REALIN Posted May 11, 2016 Report Posted May 11, 2016 Synd bara att man inte bygger några kaserner. Det sägs ju dock att man i byggnadsplanen planerat för utbyggnation så förhoppningsvis ingår kaserner där också. Quote
martinator Posted May 30, 2016 Report Posted May 30, 2016 Intressant program (med ofrivilligt passande namn) på SR om försvaret på Gotland. Det verkar vara lite ett spel för gallerierna.http://t.sr.se/1NXTUMQ Quote
weekendwarrior Posted June 1, 2016 Report Posted June 1, 2016 Det försvar av Gotland jag önskar: -Mek infanteri - 2 bataljoner -Pansar - 2 bataljoner -Artilleri - 1-2 bataljoner -Luftvärn - 1-2 bataljoner -MP - 1 komp -Lätt luftburet infanteri - 2 plut -Hemvärn - 2 bataljoner -Amfibie - 3 bataljoner, varav 1 tung skytte (=modern variant av rörligt KA, alltså tunga enheter för luft- och sjömålsbekämpning samt markstridsunderstöd). I dessa bataljoner ingår ett sjöbevakningskompani (bev.båt 80) förstärkt med 1 patrullbåt och en robotbåt. -Helikopter med kapacitet för trupptransport, spaning/bevakning, räddning/släckning samt ubåtsjakt fast baserat på ön. -Obemannade luftfarkoster för spaning + personal fast baserat på ön. -Detachment från såväl flottan som flygvapnet med tidvis närvaro av mindre delar. Quote
Dirty_Diver Posted June 1, 2016 Report Posted June 1, 2016 Det försvar av Gotland jag önskar: -Mek infanteri - 2 bataljoner -Pansar - 2 bataljoner -Artilleri - 1-2 bataljoner -Luftvärn - 1-2 bataljoner -MP - 1 komp -Lätt luftburet infanteri - 2 plut -Hemvärn - 2 bataljoner -Amfibie - 3 bataljoner, varav 1 tung skytte (=modern variant av rörligt KA, alltså tunga enheter för luft- och sjömålsbekämpning samt markstridsunderstöd). I dessa bataljoner ingår ett sjöbevakningskompani (bev.båt 80) förstärkt med 1 patrullbåt och en robotbåt. -Helikopter med kapacitet för trupptransport, spaning/bevakning, räddning/släckning samt ubåtsjakt fast baserat på ön. -Obemannade luftfarkoster för spaning + personal fast baserat på ön. -Detachment från såväl flottan som flygvapnet med tidvis närvaro av mindre delar. Du vet att det var hela försvarsmakten och lite till du vill ha på Gotland va? XD Quote
speculatores Posted June 1, 2016 Report Posted June 1, 2016 Det försvar av Gotland jag önskar: -Mek infanteri - 2 bataljoner -Pansar - 2 bataljoner -Artilleri - 1-2 bataljoner -Luftvärn - 1-2 bataljoner -MP - 1 komp -Lätt luftburet infanteri - 2 plut -Hemvärn - 2 bataljoner -Amfibie - 3 bataljoner, varav 1 tung skytte (=modern variant av rörligt KA, alltså tunga enheter för luft- och sjömålsbekämpning samt markstridsunderstöd). I dessa bataljoner ingår ett sjöbevakningskompani (bev.båt 80) förstärkt med 1 patrullbåt och en robotbåt. -Helikopter med kapacitet för trupptransport, spaning/bevakning, räddning/släckning samt ubåtsjakt fast baserat på ön. -Obemannade luftfarkoster för spaning + personal fast baserat på ön. -Detachment från såväl flottan som flygvapnet med tidvis närvaro av mindre delar. Du vet att det var hela försvarsmakten och lite till du vill ha på Gotland va? XD själv funderar jag på hur stor del av Gotlands vuxna befolkning blir över till övrig verksamhet på ön, privat så väl som offentlig. Sen kan de ju ses som en modell för hur övriga FM bör se ut. Quote
Kimsan Posted June 1, 2016 Report Posted June 1, 2016 Det försvar av Gotland jag önskar: -Mek infanteri - 2 bataljoner -Pansar - 2 bataljoner -Artilleri - 1-2 bataljoner -Luftvärn - 1-2 bataljoner -MP - 1 komp -Lätt luftburet infanteri - 2 plut -Hemvärn - 2 bataljoner -Amfibie - 3 bataljoner, varav 1 tung skytte (=modern variant av rörligt KA, alltså tunga enheter för luft- och sjömålsbekämpning samt markstridsunderstöd). I dessa bataljoner ingår ett sjöbevakningskompani (bev.båt 80) förstärkt med 1 patrullbåt och en robotbåt. -Helikopter med kapacitet för trupptransport, spaning/bevakning, räddning/släckning samt ubåtsjakt fast baserat på ön. -Obemannade luftfarkoster för spaning + personal fast baserat på ön. -Detachment från såväl flottan som flygvapnet med tidvis närvaro av mindre delar. Bara...? Quote
Recommended Posts