Jump to content

Faktaunderlag om GSS/T


Recommended Posts

  • Forumsledning

Följande är formell information från Försvarsmakten jag snappat upp och klistrar in här. Den kommer troligen ut till förbanden och hemsida i en eller annan form snart. Men många läser här och denna information är bra att spridas.

 

-------------

 

I detta faktablad kan du läsa vad en framtida anställning som tidvis tjänstgörande gruppbefäl, soldat eller sjöman innebär. Du som vill kan redan nu anmäla ditt intresse genom att skriva ett tillfälligt avtal med ditt förband.

 

Nytt system för personalförsörjning

 

Försvarsmakten inför efter hand ett nytt sätt att försörja krigsförbanden med militär personal. Nu ska alla som tjänstgör i Försvarsmakten göra det på frivillig grund i stället för att tjänstgöringen är baserat på värnplikten. Många andra länder har valt att gå samma väg som Sverige.

 

Vid sidan om yrkes- och reservofficerare samt befäl och soldater i Hemvärnet har en helt ny militär personalgrupp skapats. Denna personalgrupp kallas anställda gruppbefäl, soldater och sjömän och förkortas GSS. Successivt ska GSS ersätta alla krigsplacerade värnpliktiga i våra krigsförband.

 

Det kommer att finnas två typer av anställda gruppbefäl, soldater och sjömän.

 

Den ena kategorin kallas kontinuerligt tjänstgörande gruppbefäl, soldater och sjömän (GSS/K). Som sådan har du din huvudsakliga sysselsättning i Försvarsmakten under din anställning. Du har en anställning som är tidsbegränsad i upp till åtta år (med vissa förlängningsmöjligheter).

 

Sedan något år tillbaka anställer Försvarsmakten personer till olika militära yrken som GSS/K - både individer som tidigare gjort värnplikten och rekryter som gått den nya grundläggande militära utbildningen (GMU).

 

Den andra kategorin kallas tidvis tjänstgörande gruppbefäl, soldater och sjömän (GSS/T). Detta är också en tidsbegränsad anställning, men som tidvis tjänstgörande så jobbar eller studerar du den mesta tiden utanför Försvarsmakten. I olika perioder kommer du in och tjänstgör i samband med exempelvis övningar, beredskap eller insatser. En stor del av personalen i krigsförbanden kommer om några år att vara tidvis tjänstgörande.

 

Nya lagar och förordningar håller på att tas fram för GSS/T. När dessa lagar och förordningar är på plats kommer du bland annat att få lagstadgad rätt att ta ledigt från din civila sysselsättning för att tjänstgöra i Försvarsmakten.

 

Reservofficerarna har ett sådant författningsstöd redan idag. Rekryterna som går grundläggande militär utbildning har det också.

 

Försvarsmakten räknar med att det nya författningsstödet ska finnas på plats någon gång under andra halvåret år 2012.

 

 

Interimsavtal, en väg till en framtida anställning

 

Försvarsmakten arbetar nu intensivt med att knyta kontakter med individer som senare kan tänka sig att bli anställda som GSS/T. Det har därför tagits fram ett så kallat interimsavtal vilket kan ses en tillfällig ”brygga” till dess att det finns förutsättningar för en riktig anställning som GSS/T.

 

Interimsavtalet består av två dokument: en avsiktsförklaring och en tjänstgöringsplan. Interimsavtalet är inte bindande för individen utan ska ses som en frivillig överenskommelse med ett förband.

 

Om du tecknar ett interimsavtal innebär det att du kommer att få information och bli bland de första som kallas till intervjuer när Försvarsmakten ska börja anställa GSS/T.

 

Om du har tecknat ett interimsavtal och ska tjänstgöra i Försvarsmakten så får du en tidsbegränsad anställning för den perioden (en allmän visstidsanställning enligt Lagen om anställningsskydd), sedan avslutas den tidsbegränsade anställningen och du återgår till din civila sysselsättning

 

Under den tid som interimsavtalen används saknas alltså författningsstöd för rätt till ledighet. Det innebär att om du ska tjänstgöra i Försvarsmakten under interimsavtalets giltighet kan du behöva ta semester, alternativt be din civile arbetsgivare att bevilja dig tjänstledighet.

 

 

 

Frågor och svar om en anställning som tidvis tjänstgörande gruppbefäl, soldat eller sjöman samt om interimsavtalens roll

 

Varför behöver Försvarsmakten interimsavtalen?

 

Försvarsmakten vill redan nu knyta kontakter med individer som senare kan tänka sig en anställning som GSS/T. Den främsta målgruppen är de män och kvinnor som redan idag är krigsplacerade i våra krigsförband i sin egenskap av totalförsvarspliktiga.

 

 

Vad vinner jag på att skriva på ett interimsavtal?

 

Du visar Försvarsmakten att du är uppriktigt intresserad och kommer därför att få information. Du kommer också att bli bland de första som kallas till intervjuer när det är dags för riktiga anställningar.

 

 

Är interimsavtalen bindande?

 

Nej, de är inte bindande. Försvarsmakten kan komma att bjuda in dig till tjänstgöring, exempelvis informationshelg eller en kortare övning, men det finns ingen egentlig skyldighet att infinna sig. Försvarsmaktens vilja är självklart att så många som möjligt ska infinna sig vid sådana tillfällen. Om du överhuvudtaget inte är intresserad av att tjänstgöra i Försvarsmakten bör du inte teckna ett interimsavtal, eftersom du då tar en plats från någon som kanske är mer intresserad.

 

 

Hur ser själva övergången från interimsavtal till en anställning som GSS/T ut?

 

Under förutsättning att författningsstöd (lagar och förordningar) finns på plats kommer Försvarsmakten att börja bemanna krigsförbanden med GSS/T med start under år 2012. Det innebär bland annat att olika kandidater ska matchas mot kravprofilen för en mängd befattningar. Du kommer att bli kallad till intervju och i vissa fall till tester. Senare sker en urvalsprocess som slutligen kan resultera i ett erbjudande om anställning som GSS/T.

 

 

Hur länge kan jag vara anställd som GSS/T?

 

Det utkast till författningsstöd som Försvarsmakten tidigare tagit del av tillåter en anställningstid på upp till åtta år med en möjlighet till förlängning i upp till ytterligare åtta år.

 

 

Kan jag avbryta anställningen som GSS/T i förtid?

 

Ja. De vanliga reglerna på svensk arbetsmarknad gäller. På samma sätt som för alla andra anställningar kan du säga upp dig.

 

 

Finns det möjligheter att delta i internationella militära insatser som GSS/T?

 

Ja, det finns goda möjligheter att delta i internationella militära insatser. Om ditt förband ska användas i en internationell militär insats är grundprincipen att det är just du som ska delta i din ordinarie befattning. Du har därutöver möjlighet att söka andra befattningar som av olika anledningar är vakanta i andra förband som genomför internationella militära insatser.

 

 

Hur mycket planerar Försvarsmakten egentligen att jag ska tjänstgöra under min anställning som GSS/T?

 

Försvarsmaktens översiktliga planering just nu är att en GSS/T under en åttaårsperiod ska delta i tre krigsförbandsövningar om cirka tre veckor vardera. Därutöver kan det bli aktuellt med deltagande i en eller två internationella militära insatser om cirka nio månader vardera. De internationella militära insatserna förutsätter dock att riksdag och regering beslutar att Försvarsmakten ska delta i sådana i den omfattning som har indikerats, det vill säga cirka 1 700 personer insatta i internationella militära insatser över tiden.

 

All planerad tjänstgöring ska finnas i din tjänstgöringsplan.

 

 

Vad innebär den internationella arbetsskyldigheten för mig som är anställd som GSS/T?

 

Den internationella arbetsskyldigheten innebär att du har en skyldighet att arbeta både nationellt och internationellt under de perioder du är inne och tjänstgör. Den internationella arbetsskyldigheten innebär däremot inte en skyldighet att komma in och tjänstgöra – det är inte en tjänstgöringsskyldighet utan just en arbetsskyldighet.

 

 

Vad händer om jag låter bli att infinna mig till tjänstgöring om jag blir inkallad som GSS/T?

 

Du har en skyldighet att komma in och tjänstgöra när du blir inkallad. Om du inte infinner dig till tjänstgöring, trots att tjänstgöringen finns i din tjänstgöringsplan, riskerar du att bli uppsagd från din anställning i Försvarsmakten. Några straff finns inte. Det är självklart viktigt att du informerar Försvarsmakten och ditt krigsförband kontinuerligt om din sociala situation om det påverkar din möjlighet att tjänstgöra.

 

 

Hur långt innan den planerade tjänstgöringen får jag reda på att jag ska tjänstgöra? Jag måste ju informera min civile arbetsgivare i så god tid som möjligt.

 

Den statliga utredning som arbetat med hela det förändrade personalförsörjningssystemet föreslår att varje tjänstgöring ska aviseras minst tre månader i förväg. Tänk också på att du måste informera din civile arbetsgivare att du har en anställning i Försvarsmakten som tidvis tjänstgörande.

 

 

Vad får man för lön som GSS/T?

 

Försvarsmakten har ett lönesystem som innebär att alla löner är individuella och differentierade (I-lön). Det finns inga färdiga tabeller där du kan se löner för olika befattningar.

 

Försvarsmaktens inriktning är att lönerna för GSS/T bör motsvara lönerna för dina kontinuerligt tjänstgörande kollegor.

 

Förutom grundlönen finns det också en mängd olika tillägg som kan utbetalas under särskilda omständigheter, exempelvis vid deltagande i övningar eller internationella militära insatser.

 

 

Får jag ha uniform och vapen hemma om jag är anställd som GSS/T?

 

Du får inte ha vapen i hemmet. Eftersom reservofficerare har uniform hemma så är det rimligt att även du som är GSS/T kommer att ha det. Det finns dock inget beslutat om detta ännu.

 

 

Kan jag vara med i Hemvärnet om jag är anställd som GSS/T?

 

Din anställning som GSS/T innebär att du har en befattning i ett av Försvarsmaktens krigsförband. En sådan befattning kan inte kombineras med ett ordinarie hemvärnsavtal. Däremot kan du vara så kallad ”extra hemvärnsman” om du vill tjänstgöra i Hemvärnet utan att ha en krigsplacering där.

 

 

Vad är skillnaden mellan att vara hemvärnssoldat och att vara GSS/T?

 

Som befäl eller soldat i Hemvärnet är du inte anställd utan har tecknat ett så kallat hemvärnsavtal. Du tjänstgör i Försvarsmakten under de dagar som hemvärnsavtalet anger. Du kan dessutom komma att bli tillfrågad om du vill tjänstgöra exempelvis vid olika akuta räddningsinsatser.

 

Som GSS/T är du däremot anställd av Försvarsmakten även när du inte tjänstgör. Din tjänstgöring regleras i en tjänstgöringsplan.

 

 

Var hittar jag mer information?

 

Du hittar mer information på Försvarsmaktens webbplats www.forsvarsmakten.se under rubriken ”Jobba här”. Där kommer vi också att lägga ut mer frågor och svar efterhand som de kommer in. Du kan också kontakta det förband där du är krigsplacerad.

 

------------------

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 krigsförbandsövningar på 8 år.. Det var inte mycket. Får hoppas att det kommer genomföras övningar utöver detta. Dels för att upprätthålla personliga färdigheter samt att upprätthålla intresse och engagemang hos individen. Om vi antar att en KFÖ är 3 veckor lång så blir det totalt 9 veckors tjänstgöring på 8 år. En insatssoldat i HV gör minst 8 dagar per år, vilket ger 64 dagar på åtta år. Detta är 9,14 veckor för att vara exakt. Alltså kommer GSS/T förbanden öva mindre än HV.. Jävlar vad professionellt!

 

För förband som inte sätts in internationellt(kommer finnas många sådana) så hoppas jag verkligen att det blir mer än 3 övningar på 8 år..

Edited by Meteor
Link to comment
Share on other sites

Men lugn nu, du bygger din uppställning på ett antagande.

Fundera sedan till på jämförelsen med Hemvärnet. Vad har förbanden för uppgifter? Vad övas inom respektive förbandstyp?

Professionellt? Det kan faktiskt vara det om man inte lägger 98% av övningstiden på grundläggande militär förmåga, utan faktiskt övar förband med svårare uppgifter än skydda, bevaka.

Link to comment
Share on other sites

Ska bli riktigt intressant att se hur detta kommer att fungera i praktiken med GMU-soldater...

 

Tror det finns många obesvarade frågor runt detta. Ta bara frågan om man kan vara arbetslös men ändå ha en anställning.

 

tillägg efter Krooks korrekta påpekande:

Jag tror att GSS/T kommer några år försent, när utbildningssystemet av soldater kraftigt förändrats. Detta system tror jag hade varit mycket funktionell med 11-Månaders GU. Inte med dagens GMU. Hur det blir med befattningsutbildning etc för de som väljer GSS/T spåret efter avslutad GMU ska bli mycket intressant.

 

Jag tror att GSS/T förbanden kommer ha svårt med att bibehålla kompetensnivån för att lösa förbands uppgifter.

Link to comment
Share on other sites

Mnja, antagande och antagande. Det står ju faktiskt i Kimsters inlägg att det planeras för tre övningar på tre veckor vardera under en åttaårsperiod. Och om ett förband skall lösa en mer kvalificerad uppgift än ett annat(HV) så torde det krävas mer övning, inte mindre.. Utan mindre övningar mellan KFÖerna så befarar jag tyvärr att en stor del av tiden får läggas just på grundläggande militär förmåga hos soldaterna/grupperna. Vapenhanteringen lär inte vara klockren efter ett par-tre års uppehåll i övandet, och inte heller handhavandet av radiolänken. Dessa problem är säkert mindre/icke existerande hos soldater som gjort värnplikt, tjänstgjort i NBG och varit till Afghanistan två gånger, men med soldater som bara har GMU och eventuell befattningsutbildning som bakgrund kan jag se stora potentiella problem. Där kan vi få en situation där KFÖerna går åt till att hålla näsan över vattenytan kompetensmässigt. Men om vi däremot mellan KFÖerna lägger in en eller två veckolånga övningar per år så tror jag att det kan gå ganska bra. Då kan fokus ligga på krigsförbandets förmåga under KFÖn(som sig bör) istället för grundläggande soldatkunskaper.

Link to comment
Share on other sites

Detta system är otroligt mycket svagare än det gamla som en gång fanns. Värnpliktsutbildning med återkommande KFÖ

 

Förbandet förnyas på individ nivå inte som förut med hela förband som utbildats och samövats tillsammans under sin grundutbildning. Det kommer innebära att förbanden jobbar mot samma problemställning som mitt gamla US Army enhet. Bygga teamkänslan och lojaliteten mot förbandet och sina kamrater runt om dig. Utan den är det lätt att sluta när det inte passar.

 

 

Övningsfrekvensen tre veckor var tredje år är en piss i Missisippi för att skapa bra sammanhållning och teamkänsla, i realiteten kommer det innebära att varje gång soldaten rycker in kommer soldaten möta rätt många nya ansikten att lära känna. i princip upp till en tredje del kommer vara nya soldater. Man tvingas att bygga upp och trimma in grupper och plutoner på nytt. Alla måste finna sina nya roller och platser inom gruppen. Tänk UGL!

 

 

Det finns mycket bra skäl att länder som har tidvis tjänstgörande förband så som USAs National Guard eller Brittiska TA uteslutande har många små övningar regelbundet och någon enstaka återkommande större övning där hela förbandet övas tillsammans.

1. Man kan öva personlig färdighet och fortbilda på nyheter.

2. Ändringar inom grupp och pluton sker mindre markant och man lättare kan utveckla teamkänsla och lojalitet inom grupperna.

3. Personlig färdighet och grupper är klara vid den större KFÖn.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ska bli riktigt intressant att se hur detta kommer att fungera i praktiken med GMU-soldater...

 

Tror det finns många obesvarade frågor runt detta. Ta bara frågan om man kan vara arbetslös men ändå ha en anställning.

 

tillägg efter Krooks korrekta påpekande:

Jag tror att GSS/T kommer några år försent, när utbildningssystemet av soldater kraftigt förändrats. Detta system tror jag hade varit mycket funktionell med 11-Månaders GU. Inte med dagens GMU. Hur det blir med befattningsutbildning etc för de som väljer GSS/T spåret efter avslutad GMU ska bli mycket intressant.

 

Jag tror att GSS/T förbanden kommer ha svårt med att bibehålla kompetensnivån för att lösa förbands uppgifter.

Är inne på samma linje, för mig som nymuckad från GMU:n så lockar GSS/T mer än att fortsätta som kontraktsanställd. Men samtidigt så vänder sig förbanden för tillfället i princip endast sig mot tidigare värnpliktiga, av solklar anledning; vi har har inte en tillfredställande utbildningsståndpunkt.

 

Gissningsvis kommer GSS/T att tas från de GSS/K som hoppar av i förtid. Om det inte är så att man nöjer sig med en bevakningssoldat, med en högst begränsad tillämpad stridsubildning av varierande kvalitet, att sätta i div. förband.

Link to comment
Share on other sites

Jag har tecknat en avsiktsförklaring med 92. Artilleribataljonen. Innan det så frågade jag om just hur mycket övning det skulle vara. Jag fick det något svävande svaret att det skulle handla om:

 

Vi bedömer att det rör sig om ett par veckor per år, det kan bli mer om t.ex. omskolning måste göras till nytt vapensystem etc eller mindre om vi anser att så inte krävs för att upprätthålla rätt nivå.

Så det borde vara mer än bara de tre KFÖ:erna på åtta år som det talats om tidigare. Fast som sagt så är svaret lite otydligt. Nu under den frivilliga perioden så verkar det vara tänkt att vi före detta värnpliktiga ska lära oss "det senaste" som tillkommit bland annat AK5C. Förhoppningsvis så går det sedan över till förbandsövningar när vi närmar oss kontraktsskrivning. Om det räcker för att hålla en god nivå beror till stor del på hur man lägger upp dessa "ett par veckor per år". Är det två veckor på ett skjutfält där man övar på sin befattning så kan det bli rätt vettigt. Är det dagar med kontorstidr så blir det betydligt mer rumphugget. Vad det gäller den nuvarande GMU:n så kan jag tänka mig att man i framtiden främst söker folk som går från GSS/K till GSS/T snarare än bara GMU. Fast det är min personliga spekulationer.

 

Jag har i alla fall bestämt mig för att ge det en chans och se hur det hela utvecklas. Jag får helt enkelt göra mitt bästa för att hålla god nivå.

Link to comment
Share on other sites

Detta system är otroligt mycket svagare än det gamla som en gång fanns. Värnpliktsutbildning med återkommande KFÖ

 

Förbandet förnyas på individ nivå inte som förut med hela förband som utbildats och samövats tillsammans under sin grundutbildning. Det kommer innebära att förbanden jobbar mot samma problemställning som mitt gamla US Army enhet. Bygga teamkänslan och lojaliteten mot förbandet och sina kamrater runt om dig. Utan den är det lätt att sluta när det inte passar.

 

 

Övningsfrekvensen tre veckor var tredje år är en piss i Missisippi för att skapa bra sammanhållning och teamkänsla, i realiteten kommer det innebära att varje gång soldaten rycker in kommer soldaten möta rätt många nya ansikten att lära känna. i princip upp till en tredje del kommer vara nya soldater. Man tvingas att bygga upp och trimma in grupper och plutoner på nytt. Alla måste finna sina nya roller och platser inom gruppen. Tänk UGL!

 

 

Det finns mycket bra skäl att länder som har tidvis tjänstgörande förband så som USAs National Guard eller Brittiska TA uteslutande har många små övningar regelbundet och någon enstaka återkommande större övning där hela förbandet övas tillsammans.

1. Man kan öva personlig färdighet och fortbilda på nyheter.

2. Ändringar inom grupp och pluton sker mindre markant och man lättare kan utveckla teamkänsla och lojalitet inom grupperna.

3. Personlig färdighet och grupper är klara vid den större KFÖn.

Gruppdynamiken är ändå sabbad då folk varit ifrån varandra under längre tid. FIRO-cirkeln måste startas om igen. Det gäller oavsett Värnpliktsförband m/ä eller GSS/T.

 

Jag är helt säker på att det är bättre att omsätta personalen individvis än att omsätta större förbandsdelar. Tillgängligheten är större och man är snabbare till högre nivå.

 

Skillnaderna mot det gamla värnpliktsförsvaret är en underdimensionerad numerär, frivillighet och de anställda soldaterna. GSS/T kontra värnpliktiga, same same.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Lyssnade på en genomgång på LV6 där man tog upp planerad verksamhet kommande år. Och i den genomgången nämdes en 3 veckors KFÖ per år för GSS/T som inplanerad verksamhet. Om det stämmer så kommer GSS/T kunna bli mycket bra!

 

Är du säker på att det var per år? Enligt den information som ligger upp nu så skall det handla om tre KFÖ:er under en åttaårsperiod:

 

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Tidvis-tjanstgorande-soldat/Fragor-och-svar/

 

Vilket jag tycker låter mer rimligt eftersom det kommer bli svårt att vara borta från ett civilt jobb tre sammanhängande veckor om året. Då ser jag hellre att man under året har många, kortare engagemang utöver KFÖ varannat år.

Link to comment
Share on other sites

Jag ser verkligen behovet av att GSS/T får mycket utbildnings- och övningstid för att kunna lösa sina uppgifter men vissa frågetecken kommer ju upp. Om vi tänker oss en 3 v KFÖ per år plus totalt 2 v mindre inställelser ger det 5 v tjänstgöring, lägg då till den civila arbetsplatsens semester om 5-6 veckor. Det ger alltså 10-11 veckors frånvaro från arbetsplatsen. Hur många arbetsgivare kan och vill avstå sin personal så mycket? Även om det kommer lagstöd för att det ej skall kunna nekas ledigheter vid tjänstgöring så kommer arbetsgivaren fundera ett flertalet gånger innan han anställer en ko trakterad G SS/T.

Vilka är det FM vill locka till GSS/T?

Link to comment
Share on other sites

Jag ser verkligen behovet av att GSS/T får mycket utbildnings- och övningstid för att kunna lösa sina uppgifter men vissa frågetecken kommer ju upp. Om vi tänker oss en 3 v KFÖ per år plus totalt 2 v mindre inställelser ger det 5 v tjänstgöring, lägg då till den civila arbetsplatsens semester om 5-6 veckor. Det ger alltså 10-11 veckors frånvaro från arbetsplatsen. Hur många arbetsgivare kan och vill avstå sin personal så mycket? Även om det kommer lagstöd för att det ej skall kunna nekas ledigheter vid tjänstgöring så kommer arbetsgivaren fundera ett flertalet gånger innan han anställer en ko trakterad G SS/T.

Vilka är det FM vill locka till GSS/T?

 

"Arbetade och studerande är det jag läst hittills på deras hemsidan, men det är ju i princip alla.

Link to comment
Share on other sites

Brittiska TA kör vad jag förstår en kväll i veckan, en helg i månaden och två veckor om året. Det borde funka för de flesta arbetsgivare. Jag vet inte vad man rent praktiskt får gjort på en kväll, men det ger kontinuitet och bygger förmodligen samhörighet med förbandet.

Link to comment
Share on other sites

Det står ju att ev. internationella insatser ska vara i 9 månader. Man kan ju hoppas att dessa även inkluderar utbildning i iaf 3 månader så hinner man utbilda förbandet... 3 månader är visserligen inte mycket, men det är bättre än att bara skicka iväg förbandet efter en 3 veckors KFÖ... Sen kan man ju hoppas att de bjuder in folk till utbildningar/övningar som är inplanerade på sådana sätt att folk inte behöver ta ledigt (helger/lov/etc.).

 

Fast det verkar som att de vill locka till sig folk som även är med i HV (Därav kan de vara med i bådeoch), och då får förhoppningsvis folk från förbandet en godkänd kvalité via sitt deltagande i HV också...

 

TILLÄGG: Man får inte glömma att folk har ett liv utöver arbetet och vill träffa sina kompisar, sin familj, etc., och ha tid över för dessa. Jag har t.ex. nu en konflikt mellan en konsert jag vill gå på och KFÖ:n v.39. Som tur är är konserten på onsdagen så jag missar bara inrycket. Men sånna avvägningar måste folk tvingas göra också, och en av anledningarna till att jag sökte mig till HV istället för GSS var för att slippa göra avvägningen mellan familj/flickvän/kompisar/konserter och det militära. Nu uppstod det ju visserligen en konflikt ändå, men det var lättlöst som tur är...

Edited by Bravo X-Ray
Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte vad man rent praktiskt får gjort på en kväll, men det ger kontinuitet och bygger förmodligen samhörighet med förbandet.

 

Utbildningar, genomgångar, PEK, stridsskjutningar?

 

Bland annat, ja. Jag menade inte att man inte kan få något gjort, utan att jag inte har någon insyn i just den verksamheten.

Link to comment
Share on other sites

Om man skulle följa det som sägs om brittiska TA skulle rekryteringsunderlaget vara aningen begränsat med anledning av att man måste vara bosatt vid förbandsorten eller i dess omedelbara närhet.

 

Inte nödvändigtvis. En brittisk TA-bataljon har i regel sina kompanier utspridda på flera orter, vilket innebär att var du än bor så finns det ett förband i närheten. Så en svensk variant vore kanske att en GSS/T-bataljon finns representerad på flera utbildningsgrupper där kortare utbildningsmoment kan genomföras.

Edited by g3space
Link to comment
Share on other sites

TA nyttjas också i dagsläget främst som ersättningsknektar och specialister (förare, motsvarande). Jämför dem med avtalspersonalen i HV. Man har skickat plutoner med TA utrikes och de har genomfört verksamheten bra men några hela bataljoner har inte skickats.

 

GSS/T skall om jag har förstått det rätt ställa upp hela förband för att tillsammans genomföra insats. Det är i min värld en jävla nivåskillnad.

Link to comment
Share on other sites

GSS/T (tillsammans med resoff+specof/t etc) är ju mest att jämföra med nationalgardet i usa. "Samma" utrustning och uppgifter som vanliga förband men inte gripbara 100% av tiden etc.

Vad jag förstått av TA är att de inte har något tung utrustning, alltså mycket er jämförbara med HV i sverige.

 

Dock kan jag hålla med om att det verkar bli lite lite med större övningar för reservförbandet, mitt ideal skulle varit 3v varje år med kurser till och från för utbildning på ex nya fordon eller vapensystem (det nya p-skottet exempelvis) som borde kunna ske på vilket förband som helst i princip.

Tyvärr finns det inte pengar för det så det är bara ett ideal.

Link to comment
Share on other sites

Lyssnade på en genomgång på LV6 där man tog upp planerad verksamhet kommande år. Och i den genomgången nämdes en 3 veckors KFÖ per år för GSS/T som inplanerad verksamhet. Om det stämmer så kommer GSS/T kunna bli mycket bra!

 

Är du säker på att det var per år? Enligt den information som ligger upp nu så skall det handla om tre KFÖ:er under en åttaårsperiod:

 

http://www.forsvarsm...ragor-och-svar/

 

Vilket jag tycker låter mer rimligt eftersom det kommer bli svårt att vara borta från ett civilt jobb tre sammanhängande veckor om året. Då ser jag hellre att man under året har många, kortare engagemang utöver KFÖ varannat år.

 

 

Det jag såg var en översikts plannering och namngav bataljons namn. Vad jag förstår så är LV6 är utsett till pilot förband som ska utveckla formerna för GSS/T och med det kommer man säkerligen höra om många olika versioner. Det jag såg och hörde kanske bara gäller vissa delara av förbandet och inte hela förbandet.

Rent spontant så låter årligt återkommande KFÖ vettigt, då utvecklas förbandet hela tiden och systemet med att årligen slussa in nyutbildade soldater i förbandet kan fungera.

Många andra länders deltids förband övar mer än 21 dagar, En del dagar utspridda på helger och ett par veckor sammanhängande vid ett tillfälle per år.

 

Vi får se vart efter mer information kommer ut.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag förstått av TA är att de inte har något tung utrustning, alltså mycket er jämförbara med HV i sverige.

 

Nej, TA-förband utbildas på samma utrustning och har i regel samma uppgifter som sina reguljära systerförband. Men, som Lew säger, gör de generellt ännu inte insatser som hela förband, men det är på väg att ändras.

Link to comment
Share on other sites

Brittiska TA kör vad jag förstår en kväll i veckan, en helg i månaden och två veckor om året. Det borde funka för de flesta arbetsgivare. Jag vet inte vad man rent praktiskt får gjort på en kväll, men det ger kontinuitet och bygger förmodligen samhörighet med förbandet.

 

99,4 procent av Sveriges företag har under 50 anställda, enligt SCB. Den absoluta majoriteten (ca 96 procent) har färre än 10 anställda. För de här företagen blir två veckors frånvaro väldigt kännbart. Lägg till företag som dessutom har verksamhet på kvällar och helger, så ökar problemen ytterligare. Säg att det dessutom är två-tre personer på samma företag som vill bli GSS/T.

Link to comment
Share on other sites

99,4 procent av Sveriges företag har under 50 anställda, enligt SCB. Den absoluta majoriteten (ca 96 procent) har färre än 10 anställda. För de här företagen blir två veckors frånvaro väldigt kännbart. Lägg till företag som dessutom har verksamhet på kvällar och helger, så ökar problemen ytterligare. Säg att det dessutom är två-tre personer på samma företag som vill bli GSS/T.

 

Nu tycker jag du är lite väl negativ. Folk har väl fritidsintressen som tar upp tid på kvällar och helger. Hittills har jag aldrig hört talas om ett företag som lider av att deras anställda spelar golf eller jagar.

Link to comment
Share on other sites

99,4 procent av Sveriges företag har under 50 anställda, enligt SCB. Den absoluta majoriteten (ca 96 procent) har färre än 10 anställda. För de här företagen blir två veckors frånvaro väldigt kännbart. Lägg till företag som dessutom har verksamhet på kvällar och helger, så ökar problemen ytterligare. Säg att det dessutom är två-tre personer på samma företag som vill bli GSS/T.

 

Nu tycker jag du är lite väl negativ. Folk har väl fritidsintressen som tar upp tid på kvällar och helger. Hittills har jag aldrig hört talas om ett företag som lider av att deras anställda spelar golf eller jagar.

 

Man ska inte underskatta företagens vilja och förmåga att slå bakut. Det finns nämligen en väsentlig väsenskillnad mellan GSS/T och jakt/golf/fiske/pilla-navel-ludd-på-soffan, nämligen vem som bestämmer när. För GSS/T en myndighet som sätter fasta datum du har att rätta dig efter. För de andra aktiviteterna du själv (må vara under viss influens av vädrets makter).

 

Därmed inte sagt att man måste se negtivt på det, finns arbetsgivare som bara tycker det är bra att itnressera sig för rikets försvar, men finns även många som anser att det är pest och pina med ännu fler myndighetsbeslut som de måste anpassa sig efter. Så en realistisk syn på att detta kan, och troligen kommer, bli ett problem är rätt så nyttigt. Tyvärr upplever jag det som att FM hittills har i stort struntat i denna aspekt, förutom att kräva att det ska gå under pliktlagen (konceptet: Jag har en lag som säger att jag får göra så här så då skiter jag i konsekvenserna även om det gör mitt jobb ännu jobbigare i slutändan).

 

Mina 4,75 öre

Link to comment
Share on other sites

99,4 procent av Sveriges företag har under 50 anställda, enligt SCB. Den absoluta majoriteten (ca 96 procent) har färre än 10 anställda. För de här företagen blir två veckors frånvaro väldigt kännbart. Lägg till företag som dessutom har verksamhet på kvällar och helger, så ökar problemen ytterligare. Säg att det dessutom är två-tre personer på samma företag som vill bli GSS/T.

 

Nu tycker jag du är lite väl negativ. Folk har väl fritidsintressen som tar upp tid på kvällar och helger. Hittills har jag aldrig hört talas om ett företag som lider av att deras anställda spelar golf eller jagar.

 

Man ska inte underskatta företagens vilja och förmåga att slå bakut. Det finns nämligen en väsentlig väsenskillnad mellan GSS/T och jakt/golf/fiske/pilla-navel-ludd-på-soffan, nämligen vem som bestämmer när. För GSS/T en myndighet som sätter fasta datum du har att rätta dig efter. För de andra aktiviteterna du själv (må vara under viss influens av vädrets makter).

 

Därmed inte sagt att man måste se negtivt på det, finns arbetsgivare som bara tycker det är bra att itnressera sig för rikets försvar, men finns även många som anser att det är pest och pina med ännu fler myndighetsbeslut som de måste anpassa sig efter. Så en realistisk syn på att detta kan, och troligen kommer, bli ett problem är rätt så nyttigt. Tyvärr upplever jag det som att FM hittills har i stort struntat i denna aspekt, förutom att kräva att det ska gå under pliktlagen (konceptet: Jag har en lag som säger att jag får göra så här så då skiter jag i konsekvenserna även om det gör mitt jobb ännu jobbigare i slutändan).

 

Mina 4,75 öre

 

Ungefär min poäng. Att FM (och lagstiftaren) inte bemödar sig att förankra det här hos näringslivet kommer inte göra det lätt för vare sig den enskilde soldaten eller företagaren.

 

Spelar det nån roll om du har laglig rätt att vara ledig, om deltagandet innebär att det förstör dina karriärmöjligheter? Hur tror ni det såg ut när föräldraledigheten infördes? Det var inte direkt en förändring som applåderades av företagen. Än idag har föräldraledighet i många fall negativa följder för den enskilda arbetstagaren.

Link to comment
Share on other sites

@Knekt Jag tror vi delar samma åsikt rörande påverkan på företag och jobb.

 

Ett exempel på att det finns verksamheter som är positiva finns i Alfa-avtalet (statsanställda). Här gäller

löneuppfyllnad till 90% av totallönen vid repetitionsutbildning. (Med nuvarande lagtolkningar kanske detta kan användas

vid eventuella takbeloppsproblem och liknande. Vet dock inte hur lönen i GSS/T sätts, så spinner inte vidare på det).

På samma sätt får reservofficerare 25% av sin lön. I övrigt kan man även komma överens lokalt med "hänsyn till den

ersättning som utbetalas under ledigheten".

 

Sen vet jag även företag som mer eller mindre hotat en av sina anställda att om han nyttjat sin rätt till ledighet kan

han se sig om efter ett nytt jobb (inte i direkta ordalag, men betydelsen var väldigt klar).

Link to comment
Share on other sites

Man ska inte underskatta företagens vilja och förmåga att slå bakut. Det finns nämligen en väsentlig väsenskillnad mellan GSS/T och jakt/golf/fiske/pilla-navel-ludd-på-soffan, nämligen vem som bestämmer när. För GSS/T en myndighet som sätter fasta datum du har att rätta dig efter. För de andra aktiviteterna du själv (må vara under viss influens av vädrets makter).

 

Jag säger inte att du har fel. Det jag menar är att aktiviteter på kvällar och helger knappast kommer vara det som sätter käppar i hjulen jämfört med 2-3 veckor borta från jobbet. Men det är ju en akademisk fråga eftersom ingen vad jag vet hittills har föreslagit något sådant.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...