Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

fm lär ju få betydligt färre sökande till ff nu när såpass få gör värnplikten.

att man inte gjort värnplikten betyder ju inte nödvändigtvis att man inte skulle klarat den.

• Replies 172
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
fm lär ju få betydligt färre sökande till ff nu när såpass få gör värnplikten.

Fast samtidigt sållas ju bättre folk fram vid mönstringen så det är inte direkt säkert att kvaliten på de som söker sjunker, antalet sökande spelar inte så stor roll. Det krävs rätt mycket för att klara sig igenom testerna till pilot och mönstringen blir då en förgallring som sållar bort olämpliga vid ett tidigare skede.

Posted

så kunde man ju absolut resonera förr, inget snack om saken. Men kan man det nu? krävs det att du ska vara "oduglig" för att inte göra värnplikten? Oftast inte i praktiken, de räcker ibland (tillochmed oftast vad jag har hört) med att inte vilja.

Jag skulle själv gärna villa söka till FF, men att göra lumpen känns inte rätt att göra bara för att sedan kunna söka FF, vilket jag med stor sannolik skulle misslyckas med. Förstår ni hur jag tänker?

Posted
Förstår ni hur jag tänker?

Jag förstår hur du tänker och i det här fallet funkar det ju som det ska iom att du sållas bort redan nu och inte vid psykologintervjun sedan :dribble:

Posted

Jag förstår vad du skriver men inte vad du menar. Vill du jobba i FM men inte har minsta intresse för vpl så tycker jag att det tyder på nån form av glorifiering av FF tjänst alá dataspel/flygfilm.

Sen kan man ju se vpl som ett år av förtest, ett smakprov på om man trivs i det gröna/blå samt att du har ett helt koppel med befäl som kontrollerar om du är lämplig för fortsättning inom FM.

Posted (edited)

johanp: du har absolut en poäng där, ska man jobba inom fm måste man gilla att jobba inom fm vare sig de är värnplikt eller nåt sorts yoff-jobb.

Men är inte skillnaden väldigt stor?

En annan sak som jag håller med dig om är att de finns många befäl som kontrollerar om man är lämplig för fortsättning inom fm. Kan inte göra nåt annat än och hålla med dig på det, efter 11 månader vet man oftast ganska väl hur en person fungerar.

Edit: Jag har påverkats av glorifieringen av både flyg och övrig militär verksamhet. De tror ja vi alla har.

Edited by BuddhaSWE
  • Forumsledning
Posted

Då är väl lumpen en perfekt utbildning för att få se hur verkligehten ser ut.

Posted
En stridspilot är en flygförare.

Jag vet inte vilka andra FF du menar. Det finns inga andra tjänster än stridspilot och helikopterpilot så vitt jag vet, som man kan söka.

Det finns ju "busschaufförer" också...

TP84-piloter, t.ex. Och några andra transportplanspiloter, jag har ingen aning om hur rekryteringen är till dessa tjänster, men jag skulle förmoda att de som är FF på dessa flygplan är fd. stridpiloter? Någon som vet?

De som jobbar här (Transportflygdivisionen Bromma - STATSFLYGET) är inte FF, utan tydligen piloter. Undrar var gränsen inom FV är?

För övrigt så verkar det som att FVs hemsidor inte är helt optimala för att hitta information om t.ex. flygplanen inom FV.

Posted (edited)

Som jag frågat innan, är helikopterpiloter stridspiloter?

Kan någon upplysa mig om tillvaron som FF är lik denna verklighet Kimster beskriver? Någon som kanske rent av är FF?

Edited by BuddhaSWE
Posted
Kan någon upplysa mig om tillvaron som FF är lik denna verklighet Kimster beskriver? Någon som kanske rent av är FF?

Lik vilken verklighet som Kimster beskriver?

Posted
"Då är väl lumpen en perfekt utbildning för att få se hur verkligehten ser ut."

Det var väl inget påstående om hur "verkligheten" ser ut, snarare en replik på din kommentar om att du påverkats av "glorifiering". Det verkar alltså som om du själv känner att din bild av "flygarlivet" kanske inte stämmer överens med verkligheten. Och då håller jag med Kimster, GU inom Flygvapnet kan ge en bra bild av yrket, förutsatt att du har rätt tjänst.

Posted

Piloter till Tp84 direktrekryteras nuförtiden. Dvs nyblivna flygkadetter delas efter en tid upp i två skolor, de som ska flyga 39 och de som ska flyga 84.

• 4 months later...
Posted
Piloter till Tp84 direktrekryteras nuförtiden. Dvs nyblivna flygkadetter delas efter en tid upp i två skolor, de som ska flyga 39 och de som ska flyga 84.

Vem skulle välja Hercules framför ett state-of-the-art flygplan som Gripen? Not me :P

Men de kanske bestämmer åt en?

Posted

Vem skulle välja Hercules framför ett state-of-the-art flygplan som Gripen? Not me :P

Men de kanske bestämmer åt en?

Folk som vill kuska runt världen Dubai-Affe-Uzbekistan-Långåthvete med omnejd väljer med fördel TP84.

/K

Posted
Jag har sökt men inte funnit.

Om man har en lagning i en tand, är det då omöjligt att genomföra FF-utb.?

Nej, så länge den är korrekt utförd, dvs utan isolerade hålrum som kan leda till skador vid tryckfall, så är det absolut inget hinder.

Posted
Jag har sökt men inte funnit.

Om man har en lagning i en tand, är det då omöjligt att genomföra FF-utb.?

Nej det är inte omöjligt.

Däremot kontrolleras tänderna under uttagningsprocessen, detta för att hitta eventuella dåliga lagningar som kan ställa till problem under flygning.

Jag är inte insatt i tandläkarnas yrke, men jag har svårt att tänka mig att en dålig lagning inte kan åtgärdas...

//Y

*edit*

Ibland är han kvick dendär föraren... *mummel*

• 1 month later...
Posted (edited)

Jag har läst tidigare på FV:s hemsida att det krävs godkänt i SvB, MaB, EngA, ShA, KeA, FyA. Som flygteknisk tjänst krävs det MaD och FyB, vilket jag har, men det är jag inte intresserad av. Var det alla ämnen eller har jag missat något? De säger att man ska kunna bli stridspilot oavsett vilken linje man går på (jag går på ett naturvetenskapligt program, IB).

Tack på förhand, SoldF:are,

/ GF

Edited by GordonFreeman
Posted
Jag har läst tidigare på FV:s hemsida att det krävs godkänt i SvB, MaB, EngA, ShA, KeA, FyA. Som flygteknisk tjänst krävs det MaD och FyB, vilket jag har, men det är jag inte intresserad av. Var det alla ämnen eller har jag missat något? De säger att man ska kunna bli stridspilot oavsett vilken linje man går på (jag går på ett naturvetenskapligt program, IB).

Tack på förhand, SoldF:are,

/ GF

Testa att fråga här:

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=4777&st=30

• 6 months later...
Posted

Jag har skickat in ansökningarna nu. Har gjort dag1 tidigare men åkte på dag2 och ska göra ett nytt försök nu. Är det någon annan som sökt till höstens tester?

Jag har hört att de bytt ut coopertestet mot BEEP-test istället.

mvh Özcan

• 2 weeks later...
Posted

Ansökningstiden är återigen förlängd, denna gång till 6e september. Är det för att de har svårt att få in ansökningar?

Posted

Är det sant att FF i framtiden kommer bli TA / OP istället för spec. ?

Verkar ont om officiell information på mil.se

Posted
Är det sant att FF i framtiden kommer bli TA / OP istället för spec. ?

Verkar ont om officiell information på mil.se

Hej hepic.

Det du nämner finner jag av stort intresse!

Det är bara detta att jag för egen maskin inte lyckats ta reda på vad TA/OP innebär jag antar att det är taktiskt eller operativ utbildning eller dylikt. Skulle du eller någon annan kortfattat(eller ingående ifall så önskas :-D) kunna berätta om vad detta innebär i praktiken för de som grejar testerna?

Mvh Özcan