Brobeck Posted April 27, 2003 Report Posted April 27, 2003 Är flygofficer detsamma som pilot? Jag har nämligen inte hittat några pdf-dokument till pilot (strid) Jag kan 0 om detta Quote
Raffsec Posted April 27, 2003 Report Posted April 27, 2003 (edited) Det heter egentligen flygförare, pilot det är ett civilt påhitt eller ett märke på en penna Edit:stavfel Edited April 27, 2003 by Raffsec Quote
achilleos Posted April 27, 2003 Report Posted April 27, 2003 Officer i flygtjänst tror jag det brukar stå i rekryteringssammanhang. Läs mer på: http://www.rekryc.mil.se/article.php?id=8388 Quote
Brobeck Posted April 27, 2003 Author Report Posted April 27, 2003 (edited) achilleos, är det ungefär samma om man vill flyga helikopter då? Har du även en länk på detta så blir jag glá (Jag vill asså veta de olika momenten i utbildningen) Edited April 27, 2003 by Brobeck Quote
Volvo Posted April 27, 2003 Report Posted April 27, 2003 Det är i stort sett samma tester för helikopterförare. Quote
Tarkan Posted April 27, 2003 Report Posted April 27, 2003 (edited) Ja det låter ju lätt att bli pilot. Man halkar in på ett bananskal verkar det som. Edit: Lade till ett t Edited April 27, 2003 by Tarkan Quote
oz Posted April 27, 2003 Report Posted April 27, 2003 Ja det låter ju lätt att bli pilot. Man halkar in på ett bananskal verkar det som. /.../ Inte en räkmacka då? Quote
Brobeck Posted April 27, 2003 Author Report Posted April 27, 2003 Okidoki... Vad får man då flyga som helikopterpilot då? Får man tex. flyga räddningshelikopter? Det låter ganska tufft att vara "Officer i Flygtjänst"!! Quote
Shock Posted April 27, 2003 Report Posted April 27, 2003 Okidoki...Vad får man då flyga som helikopterpilot då? Får man tex. flyga räddningshelikopter? Det låter ganska tufft att vara "Officer i Flygtjänst"!! Jag tror i all min enfald att man som helikopterpilot flyger någon av försvarets helikoptrar, vilka du givetvis kan läsa på den helt magnifika hemsidan www.SoldF.com. Och visst är det tufft, men knappast enkelt att bli antagen som. Som jag förstått det får man inte vara för lång, inte för kort, inte för stark, inte för svag, inte för snabb, inte för långsam, inte för smart (då blir man bevakningssoldat), inte för dum, osv. Eller vad säger du achilleos? Nej, skämt åsido, flygförare är hedersamma människor. Har en kompis som blev utsorterad i det absolut sista sållandet för flygförarkandidaterna. Det var inga dåliga tester han gick igenom... Quote
achilleos Posted April 27, 2003 Report Posted April 27, 2003 achilleos, är det ungefär samma om man vill flyga helikopter då?Har du även en länk på detta så blir jag glá (Jag vill asså veta de olika momenten i utbildningen) De olika momenten är idag enligt följande: GFU /Grundläggande Flyg Utbildning): 3 månader på Ljungbyhed i Skåne där man tar A-cert flygplan och flyger c:a 50 timmar SK61 Bulldog. GHU (Grundläggande Helikopter Utbildning): Resterande tid av det första året där man flyger/har flugit hkp6. Den typen skall ju dock skrotas 2004 så i framtiden är det troligt att det blir hkp9 i skolversion, alltså utan beväpning. Efter detta år får man sina vingar och utbildningen sker i Linköping. GTU (Grundläggande Taktisk Utbildning): Ett år av mer avancerad flygträning såsom taktisk flygning, lågflygning, formationsflygning i rote eller mer, fjällflyg, utlandsflyg osv... Detta kan ske antingen på Malmen eller på nåt annat ställe, det har varit lite olika de senaste åren. GFSU (Grundläggande Flygslags Utbildning): Skall man in på ex. stridshelikopter så åtgår detta året till att nyttja sina kunskaper från tidigare år och nu även hänga på vapen och ge sig ut på stridsvagnsjakt. Skall man bli transportare så börjar man vara med på övningar tillsammans med LBB och flyga enligt de reglementen som finns och håller på att tas fram där. FFSU (Fortsatt Flygslags Utbildning) År 4 är man så äntligen "klar" med alla utbildningssteg och man tilldelas en halsduk i rätt färg, ex svart om man är på stridshelikopter. Man har nu alla befogenheter såsom att få flyga civila, i dåliga siktförhållanden utan tillägg på minima och sådant. Man erhåller även full lön enligt avtalet för flygförare, efter att under tidigare år haft elevlön. Man bör ha i åtanke att allt detta är under ständig förändring. Ingen vet säkert hur det kommer att bli i framtiden, med enbart hkp14, 15 och 10. SKall vi ha egen utbildning eller skicka folk till ex. USA? Det pratas även om en nordiskt helikopterskola som ett alternativ. Vi får se vart det landar. Räddningshelikopter kan nämnas att det får man inte flyga förrän men fått ordentligt med erfarenhet, och då snackar vi kanske 5-10 år efter avslutad utbildning. Quote
106 Posted April 27, 2003 Report Posted April 27, 2003 FFSU (Fortsatt Flygslags Utbildning) År 4 är man så äntligen "klar" med alla utbildningssteg och man tilldelas en halsduk i rätt färg, ex svart om man är på stridshelikopter. Jag antar att bilden till din avatar är tagen på TFHS efter EK-släpp eftersom du har en röd/vit halsduk? Innan det är den väl grön? Vad har ni för färg på den under GHU? Läste någonstans på FMs sidor att man inte skall ta in några Hkp-förare de närmsta åren. Stämmer det och beror det i så fall på utskrotningen av Hkp6? Kommer ni under tiden genomföra omskolning av gamla flygförare? Quote
Vakten_F4 Posted April 27, 2003 Report Posted April 27, 2003 inte för smart (då blir man bevakningssoldat), Tack för komplimangen! Quote
Shock Posted April 27, 2003 Report Posted April 27, 2003 Tack för komplimangen! Vi kan leka en lek. Den heter "Gissa vilken befattningskod Shock har!" Quote
Vakten_F4 Posted April 27, 2003 Report Posted April 27, 2003 Tack för komplimangen! Vi kan leka en lek. Den heter "Gissa vilken befattningskod Shock har!" GA836, GA936 eller GA937? Quote
LimpFish Posted April 28, 2003 Report Posted April 28, 2003 har Sverige stridshelikoptrar ens? eller vad är det för skillnad på strids- och attackhelikoptrar? Quote
achilleos Posted April 28, 2003 Report Posted April 28, 2003 Jag antar att bilden till din avatar är tagen på TFHS efter EK-släpp eftersom du har en röd/vit halsduk? Innan det är den väl grön? Vad har ni för färg på den under GHU? Läste någonstans på FMs sidor att man inte skall ta in några Hkp-förare de närmsta åren. Stämmer det och beror det i så fall på utskrotningen av Hkp6? Kommer ni under tiden genomföra omskolning av gamla flygförare? Stämmer bra det.... När GHU började fick man byta tillbaks till den gröna igen Det stämmer nog bra att det inte skall rekryteras på några år. Det har både med 6:an och annat att göra. Man har kommit på att det finns en aning för många flygförare inför de nya systemens införande, beroende lite på hur man räknar... Högkvarteret vill ju ha så få besättningar per helikopter för att spara pengar, men om man vill ha någon uthållighet i systemet så räcker det inte med 1,5 besättning per hkp som har varit ett förslag. Innan man reder ut detta, och innan man vet behoven i framtiden så kommer man ligga lågt med nyrekrytering några år. Quote
achilleos Posted April 28, 2003 Report Posted April 28, 2003 har Sverige stridshelikoptrar ens? eller vad är det för skillnad på strids- och attackhelikoptrar? Sverige har inte någon stridshelikopter. Attackhelikopter och stridshelikopter är i princip samma sak, tror definitionen finns exakt beskriven i PerP (perspektivplanering) rapport 7. Vi kallar det stridshelikopter för att det låter för aggressivt med attackhelikopter, det är rent politiskt alltså. Precis som vi är en försvarsmakt och inte en krigsmakt som det hette tidigare. Hkp9 som är det närmsta vi kommer attack/stridshelikopter är en pansarvärnshelikopter per definition. Skall jämföras med t.ex. denna: http://www.armedforces.co.uk/army/listings/l0055.html Quote
Tarkan Posted April 28, 2003 Report Posted April 28, 2003 @ oz Räkmackor ska man äta ju. Satan, nu blev jag hungrig ;) Quote
BuddhaSWE Posted June 17, 2007 Report Posted June 17, 2007 måste man ha gjort lumpen för att kunna bli flygförare? Quote
trädet Posted June 17, 2007 Report Posted June 17, 2007 Innom FM, antagligen... Eller jag tycker det känns lite som man borde behövt de... Fast jag kan ju ha fel.. Quote
Forumsledning Kimster Posted June 17, 2007 Forumsledning Report Posted June 17, 2007 måste man ha gjort lumpen för att kunna bli flygförare? Om du menar i FM så finns det klara och tydliga krav på hemsidan. http://www.rekryc.mil.se/article.php?id=771 Quote
BuddhaSWE Posted June 17, 2007 Report Posted June 17, 2007 (edited) japp de var inom Fm jag menade. Förut har de ju alldeles säkert varit så. Men nu när värnplikten nästan är "frivillig" i praktiken, tycker jag att de verkar oklokt att kräva att personen gjort värnplikten. Även om man är "perfekt" så behöver man ju inte ha gjort lumpen. Å andra sidan kanske de är viktigt att ha en Gsu i baggaget, jag vet inte. Det som jag tycker skulle vara bäst, är att värnplikt inte var tvunget, utan att om man klarar testerna till flygförare inom fm så kan man få Gsu innan man påbörjar FF-utbildningen. Men jag bestämmer ju tyvärr inte =P Edited June 17, 2007 by BuddhaSWE Quote
Forumsledning Kimster Posted June 17, 2007 Forumsledning Report Posted June 17, 2007 Varför inte? .. du tror väl inte man sitter och fiser i ett JASplan och dricker kaffe på mässen dag ut och dag in.... Dessutom tror jag nog att värnplikten är en ganska bra uttagningsfas till för de som vill söka. Pallar man inte en värnplikt pallar man nog inte att bli stridspilot. Quote
BuddhaSWE Posted June 17, 2007 Report Posted June 17, 2007 (edited) jag har väl aldrig påstått att ".. man sitter och fiser i ett JASplan och dricker kaffe på mässen dag ut och dag in...." och de var inte heller frågan om att man inte pallar värnplikten, utan att man kan tycka att värnplikt är att slänga bort ett år. Jag vill ha en förklaring på när en värnpliktserfarenheterna är nödvändiga under en FFutbildning? Edit: Kimster jag pratar inte om stridspilot, utan om FF. Edited June 17, 2007 by BuddhaSWE Quote
petur Posted June 17, 2007 Report Posted June 17, 2007 Med tanke på att antalet värnpliktiga är så lågt nu för tiden så innebär ju det att färre personer kan söka till flygförare. Dessutom har antalet som söker minskat dom senaste åren. Det finns många i flygvapnet som tycker att man skulle kunna rekrytera personer som inte gjort värnplikten. Jag tror att det kan vara rätt väg att gå. Visste lite erfarenhet av försvarsmakten kan vara bra, men man behöver inte ett helt år som värnpliktig för att få det. Quote
BuddhaSWE Posted June 17, 2007 Report Posted June 17, 2007 petur: de var så jag också tänkte. Jag tycker de skulle vara vettigt med kanske 2 månaders grundläggande utbildning i det man behöver kunna. Quote
Forumsledning Kimster Posted June 17, 2007 Forumsledning Report Posted June 17, 2007 jag har väl aldrig påstått att ".. man sitter och fiser i ett JASplan och dricker kaffe på mässen dag ut och dag in...." och de var inte heller frågan om att man inte pallar värnplikten, utan att man kan tycka att värnplikt är att slänga bort ett år.Jag vill ha en förklaring på när en värnpliktserfarenheterna är nödvändiga under en FFutbildning? Edit: Kimster jag pratar inte om stridspilot, utan om FF. En stridspilot är en flygförare. Jag vet inte vilka andra FF du menar. Det finns inga andra tjänster än stridspilot och helikopterpilot så vitt jag vet, som man kan söka. Quote
tinhead Posted June 17, 2007 Report Posted June 17, 2007 jag har väl aldrig påstått att ".. man sitter och fiser i ett JASplan och dricker kaffe på mässen dag ut och dag in...." och de var inte heller frågan om att man inte pallar värnplikten, utan att man kan tycka att värnplikt är att slänga bort ett år.Jag vill ha en förklaring på när en värnpliktserfarenheterna är nödvändiga under en FFutbildning? Edit: Kimster jag pratar inte om stridspilot, utan om FF. Tjaa du kommer in i FM genom lumpen, lär dig grunderna, överlevnad, strid, osv.. Det finns många olika skäl till varför VPL är rätt bra innan man blir antagen till Flygförare... Jag gissar att dom kommer kräva GSU av FF i framtiden..Möjligtvis att dom ändrar på utbildningens start så att dom som inte gjort 3mån GSU får genomgå åtminstone den, alternativt att dom genomgår hela innan dom får påbörja. Går du in i VPL med attityden att "slänga bort 1år" så kommer du få det väldigt jobbigt och tråkigt. Se det som förkunskaper inför andra utbildningar. Quote
BuddhaSWE Posted June 18, 2007 Report Posted June 18, 2007 (edited) Kimster: Klart jag vet att en stridspilot är en flygförare. Men en flygförare är väl inte nödvändigtvis stridspilot, utan kan väl även vara helikopter pilot? Eller innefattar stridspilot även helikopterpilot? Isåfall hade jag fel. Edited June 18, 2007 by BuddhaSWE Quote
johanp Posted June 18, 2007 Report Posted June 18, 2007 (edited) Tidigare har det faktiskt varit möjligt att söka utan GU men av någon anledning är det borttaget sedan länge. Personligen förstår jag inte varför en mil GU inte skulle krävas? Klarar man tester till FF klarar man även Pliktverkets mönstring = ska göra lumpen. Sen är det naturligtvis en mycket bra grund att börja längst ner i ledet och jobba sig uppåt - det finns mycket som enbart kan läras genom en mil GU. Allt du/ni behöver veta om antagning finns att läsa på RekryC's hemsida, läs där, det finns även mycket vettigt på flottiljernas hemsidor. Lycka till med ansökningen. Edited June 18, 2007 by johanp Quote
Recommended Posts