Jump to content

Identifiering av vapen


Slenke

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Till vilken robot hör denna raketmotor? http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_28/22810000-22819999/640x480/22813286.jpg?0

Jag tror att den kan ha suttit på draken om det hjälper. Så här ser en draken ut idag; http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_28/22810000-22819999/640x480/22813292.jpg?0 Ja visst blir man tårögd! (:sad

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Internationella-insatser/Afghanistan--Isaf/Nyheter/Riksdagsledamoter-motte-afghanska-armeforetradare/

 

Fjärde bilden uppifrån sett, alltså bilden längst ner.

 

"Besök vid patrullbasen i Ali Zayi i området väster om Mazar-e-Sharif."

 

Mellan de två riksdagsledamöterna står en soldat som till synes bär en G36k.

 

Inbillar jag mig?

Link to comment
Share on other sites

imagevaulthandler.jpg

(efter lite lek med exponering och ljusstyrka)

Ser ut som en vanlig Ak5C för mig, man blir lite lurad av att tro att ett brunt parti på uniformen i höjd med pipan hör till vapnet.

 

Kolla på magasinet, ser ganska exakt ut som ett G36 mag.

 

Sen ser kolven mer ut som en kolv alá G36.

http://a.imagehost.org/0540/dscn734.jpg

 

Kan ju vara (rena spekulationer) en operatör från Specialförbanden, som agerar livvakt åt riksdagsledamöterna.

Och Specialförbanden använder ju enligt uppgifter G36.

Link to comment
Share on other sites

Nej, killarna på info är mer kompetenta än så i sina publiceringar. Dvs inte sf. Antar att diskussion inspirerats av den på milphoto så ni med konto där kan väl hjälpa dem på traven också...

 

I övrigt påminner vi om paragraf 14 i våra regler.

 

Rokare BG

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fel finkel på avtryckarbygeln (CZ-100 har lutande. Den på bild har lodrät), fel form på avtryckaren (CZ-100 har rundad, den på bild med en vinkel mitt på), mantelreleasen ser annorlunda ut, och framtill i underkant skiljer de sig åt. Kan iofs bara vara olika produktionsår och att estetiken ändrats lite med tiden. Resten av pistolen ser väldigt lika ut den länkade CZ-100. Har dock inte en aning om vad det skulle vara annars. Ville bara dela med mig av vad jag ser skiljer sig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...

Carl-Gustaf_805964c.jpg

 

Är det en AK5C soldaten har på ryggen?

 

http://www.svd.se/na...taf_6674788.svd

 

Såg också den artikeln idag och tänkte precis samma tanke. Är ganska säker på att det är en Caesar, dock utan aimpoint, har ju den större varbygeln etc. Bilden är väl tagen ur SAABs produktkatalog antagligen och har väl tagits under speciella omständigheter kan tänkas.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag kan ju inte mycket om sånt här, men..

Antar att det är denna bössan du menar:

sniper.jpg

 

Rent spontant verkar det vara något som rekvisitaavdelningen skruvat ihop. Själva vapnet ger ett plastigt, snarare än metalliskt intryck. Notera de vackra skruvarna som håller plåtarna för magasinsstyrningen på plats. De är så fint linjerade med varandra - eller inte.

Fästet för axelstödet och "pinnen" som axelstödet sitter på ser väldigt vekt ut. Definitivt inte gjort för att hålla för militärt bruk.

Notera även hur magasinet inte går att trycka ända in. Hålet för magasinsspärren är ju utanför magasinsbrunnen, och sitter fast med enbart friktion?

 

Min gissning är att det antingen är ett dåligt jobb från rekvisitaavdelningen, eller så ska det föreställa ett dåligt hemmabygge från någon "skicklig" vapensmed från den undre världen.

Med tanke på det kvalitetsintryck som vapnet ger, skulle det förvåna mig om precisionen i vapnet är sådan att jag skulle använda den för några beställningsjobb. Mer kanske för att skrämma Malmöbor..

 

Nu har jag inte sett filmen, så jag vet inte om det finns någon story angående vapnet. Men man kan ju tycka att det hade blivit lite enklare, och bättre, om de hade plockat en vanlig jäkla AR-15 eller liknande, och kittat med kikarsikte, benstöd och dämpare. Finns väl hur många airsoftvarianter som helst att få tag på, som hade sett betydligt mer seriösa ut i film.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Givetvis är det här rätt tråd. Prickskyttevapnet, vad är det egentligen? Något som finns serietillverkat, eller hemmabygge?

 

 

Ungefär 0,37 in i trailern tycker jag man ser det bäst.

"200 meter. Ett skott. EXTREMT skickligt."

 

Jomen hejdu... :Malaj:

 

I övrigt så ser Erik_G ut att ha helt rätt - hemmabygge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...