Jump to content
Sign in to follow this  
Slenke

Identifiering av vapen

Recommended Posts

Givetvis är det här rätt tråd. Prickskyttevapnet, vad är det egentligen? Något som finns serietillverkat, eller hemmabygge?

Ungefär 0,37 in i trailern tycker jag man ser det bäst.

"200 meter. Ett skott. EXTREMT skickligt."

Jomen hejdu... :Malaj:

I övrigt så ser Erik_G ut att ha helt rätt - hemmabygge.

Men med det där hemmabygget verkar det vara skickligt :)

Jag förstår inte varför man, när man lägger ner massa pengar på att producera en film, inte bara kan lägga ner lite pengar på att ta in en rådgivare som kan säga vad som är rätt och fel.

För det första bryr sig ju inte en kotte, Hurt Locker vann en massa Oscars för att nämna ett fall av "realism spelar ingen roll". För det andra tror jag inte att det gått åt sådär jättemånga guldpengar för att göra just Wallander 59: Det försvunna korvbrödet.

Å andra sidan får ju produktioner som verkligen satsat på realism väldigt mycket uppmärksamhet just av den anledningen. Men då är ansatsen från början att göra just realism. Inte deckare om försvunna korvbröd.

Det ser ut som en M4, men jag tror det är en HK416 beroende på pistolgreppets form. Skillnaden mellan de två är förvisso inte särskilt stor, och bilder kan ljuga.

Skidorna tror jag i alla fall är Tegsnäs...

Edited by Unicorn

Det där är en standard M4-kolv och finns normalt inte på 416.

Oklart vad det är för modell, det finns ju så många fler modeller än Colt M4 som ser ut ungefär sådär.

Tittar man närmre så ser man röda nyanser på vapnet vilket nästan får mig att tro att det är en ASP Redgun som målats svart och sedan mattats av...

Det ser ut som en M4, men jag tror det är en HK416 beroende på pistolgreppets form. Skillnaden mellan de två är förvisso inte särskilt stor, och bilder kan ljuga.

Skidorna tror jag i alla fall är Tegsnäs...

Edited by JTS

Men jag vill att folk ska bry sig!

:)

Vi är ju i alla fall ett par stycken härinne som bryr oss. :happy:

Men visst är det konstigt, poliserna i Wallander verkar ju ha realistiska vapen/replikor, varför inte låna ihop något som åtminstone ser lite mer robust ut?

Appropå att identifiera vapen i filmer, en sida som ni inte får missa.

Internet movie firearms database:

http://www.imfdb.org/wiki/Main_Page

Edited by Stefan F

@StefanF

Fan vilken bra sida! Nästa gång det är filmdags blir det med laptop i knät!

@JTS

Kan mycket väl vara en attrapp, tror du har helt rätt där. Bilden är från en överlevnadsintruktörsutbildning, så det är nog fullt möjligt att de använder attrapper istället för riktiga järn.

Ser jag en AK5C med stock i trä på den här bilden eller är jag helt ute o cyklar?

Källa

Jag måste nog tyvär säga att du är ute och cyklar.

Det är en Ksp 58, med någon extra bokstav som tillägg då den har rail för RPS bl.a.

Vet inte om den heter C eller D den modellen.

Ser jag en AK5C med stock i trä på den här bilden eller är jag helt ute o cyklar?

Källa

Jag måste nog tyvär säga att du är ute och cyklar.

Det är en Ksp 58, med någon extra bokstav som tillägg då den har rail för RPS bl.a.

Vet inte om den heter C eller D den modellen.

Ksp 58B2

Jag tycker det är uppenbart att det är en FN Auto-22 som nån satt ett rejält magasin i.......

Pinsamt dåligt på alla sätt och vis....

Håkan

Jag tycker det är uppenbart att det är en FN Auto-22 som nån satt ett rejält magasin i.......

Pinsamt dåligt på alla sätt och vis....

Håkan

Vilket vapen/bild syftar du på? Jag kan inte så mycket om vapen men googlade "FN auto-22" och fick fram detta:

http://www.jaktojagare.se/pl/article.php?id=256685

Mina gissning på bössan i wallander filmen; det är en hagelbössa typ remington 870 med en Butler creek folding stock

http://www.combatstocks.com/Butler_Creek_Steel_Folding_Stock_for_the_Remington_870.cfm

sen har man slängt på ett handgrepp med benstöd, trätt nåt över pipan fram samt micklat fast det där knäppa fäste för ett m16 mag, antagligen ett rakt litet nam mag ...

1st svårare fall av vapen id som jag själv går bet på:

Filmen prayer of the rollerboys från 1991

0,33 52

qbz eller typ 97? om det är en qbz är den alltså med i en väst film 6år innan den antas vilket jag tycker är anmärkningsvärt.

Tack vare imfdb fann jag till sist seaquest bössan en ruger m14 i muzzelite mz14 bullpup stock :-D

mvh/G

Mina gissning på bössan i wallander filmen; det är en hagelbössa typ remington 870 med en Butler creek folding stock

http://www.combatsto...mington_870.cfm

sen har man slängt på ett handgrepp med benstöd, trätt nåt över pipan fram samt micklat fast det där knäppa fäste för ett m16 mag, antagligen ett rakt litet nam mag ...

Nej, kolla:

namnlsth.jpg

Inte 870...

Jag sätter mina slantar på hopkok med en stackars .22'a i mitten... :)

Med en ombedömning av min gissning så nej med sån pipa kanske inte en hagelbössa, det som dock renderade mig att dra den slutsatsen är skarven mellan fällkolven, och vapenlådan, en distinkt markerad kant som är något sned mot avtryckaren, och formen på ryggen mellan kikarsiktet och skarven för lolven, den där svaga böjen får mig direkt att tänka hagelbössa

men det kan ju vara ett hopmickel av flera olika vapendelar, och om det är en .22lr så är det ju hyfsta skjutet på 200m?;-)

mvh/G

löjlig diskusion, det syns ju att den lådan är för liten för att hantera en .223:a och dessutom syns det att det är lådan till en FN auto 22:a.

Enkelt......

Håkan

qbz eller typ 97? om det är en qbz är den alltså med i en väst film 6år innan den antas vilket jag tycker är anmärkningsvärt.

Tack vare imfdb fann jag till sist seaquest bössan en ruger m14 i muzzelite mz14 bullpup stock :-D

Samma bössa användes i Total Recall, den från 1990 med Arnie i huvudrollen alltså.

Kolla 54 sekunder in i trailern här

När det gäller Wallander-geväret så håller med ovanstående talare, i tillägg till mitt tidigare inlägg, alltså en FN Auto 22 med slarvigt påskruvad "magasinsbrunn" och ett STANAG-magasin ditklämt på ett så dåligt sätt att hålet för magasinsspärren syns utanför magasinsbrunnen. Nu kan jag inget om FN Auto 22 mer än att jag sett den på bild och tycker den är "spot on", men jag tror att axelstödet också kommer någon annanstans ifrån, om inte 22an går att få med fällbart axelstöd. Skulle tro att ett så klent axelstöd kanske funkar för en civil bössa i .22. Knappast för ett militärt prickskyttevapen i alla fall. Installationen är så ful att mina pengar ligger på rekvisitabygge snarare än originaltillbehör.

Däremot skulle jag vilja veta lite mer om detta vapnet:

kate_beckinsale_two_guns_underworld_awakening.jpg

Inte den coola vampyren i läderhölstret, utan de förnicklade grejorna hon håller i handen.

Vad jag vill veta specifikt är magasinsmängden i närmaste hundratal. Gissningsvis ligger det på 200 skott var men.. :)

Ja jag håller med Spuhr, det är definitivt inte en .223, magasinet är ju bara dit meckat, men jag tror dock inte det är en fn auto .22 pga av att den spärren som finns inuti varbygel saknas, och där finns en dinstinkt rund knapp i anslutning till varbygelns främre kant, rund och räfflad, enbart på vänster sida

det liknar mer då en Mossberg låda, då remington verkar ha denna knapp bakom varbygeln vänstersida, och då med ringar som greppfäste...

men helt klart ett hemma meck sitället för att slänga upp en reliable mk4 enfield tex, att en psg eller en l96/97 eller en svd blir lite fel kan man nog köpa,

möjligtvis är en svd lättare i kriminella kretsar, men what do i know

Vapnet i recall verkar i mina ögon vara nåt annat vapen, än i rollerboys, men snarlikt, har svårt see magasinet, är det ett ak47 eller ett 30skotts 5,56 nato?

Kate beckinsale har nog nån beretta m kompensator och vanlig mag kapacitet, min teori är att det är tyngder i botten på magasinen för stabiliteten,

men lite svårt se,

mvh/g

är det en Ak4(vet ej vad norrmännen kallar den) med ställbar kolv och extra kindstöd man ser ca 26,30 in i detta avsnitt av Norge i krig-uppdrag Afghanistan??

http://www.nrk.no/ne...v/klipp/734927/

Sannolikt en HK MSG 90, inte en Ag3 eller Ag3F2. (alt. en Ag3 med MSG axelstöd)

Är det här inte en G36, så skjuter jag mig i själv i foten...

Och?

Är väl knappast någon nyhet att de finns i firman. Killen som bär den lär ju dessutom inte vara en vanlig skytteslusk.

Är det här inte en G36, så skjuter jag mig i själv i foten...

Och?

Är väl knappast någon nyhet att de finns i firman. Killen som bär den lär ju dessutom inte vara en vanlig skytteslusk.

Det är bara så intressant när folk drar förhastade slutsatser.

Vad får dig att tro att han över huvud taget tillhör firman?