Jump to content
Sign in to follow this  
Slenke

Identifiering av vapen

Recommended Posts

Denna bild syntes på aftonblaskan.se i samband med bombhotet i Malmö i förmiddags. Men det stod aldrig något om själva bilden, så den kan ju lika gärna, med tanke på hur aftonblaskan brukar jobba, inte alls ha något med det som hände i Malmö att göra. Men vad vet jag.

Sant. Bilden i sig hette bara polis.jpg när jag laddade ner den så det kan ju vara en bildfrån bildarkivet. Men jag blev inte klok på vapnet så det var därför jag frågade.

HK 53 var inget vapen jag kände till. Så efter att ha googlat lite så ställer jag mig nog bakom 2Sharp och håller på HK 53.

Ser också bara en bult mellan kolvfäste och låda. Sen så ser det ut som att det finns en säkringsomställare även på höger sida av vapnet, som på HK 53.

Det är absolut en HK53. Bara en sprint för att fästa kolven i lådan och en smalare magasin med horisontella spår; inget man hittar på en G3:a. Och som redan påpekats, så har ju polisen faktiskt just HK53.

Jag är mer nyfiken på vad det är för sikte. :)

Edited by Knekt

På Flashback finns en tråd om guldsmedsrånet i Södertälje. Debattens vågor går höga om huruvida rånarens vapen är en replika/soft air gun eller ej. Vad anser forumets vapenkunniga?

http://image.bayimg.com/d9a2c677388b69d52aa58d49fca1c0086d40dc78.jpg

De finns bara två sätt att skilja en replika från ett äkta vapen, de ena är att klämma och känna, de andra är om någon skjuter.

Någon som skulle riskera livet på att kriminella har en replika/softair gun och inte ett äkta vapen. ?

• Like 1

Det finns förvisso en poäng i att råna banken (eller guldsmeden) med ett airsoft-vapen istället för en riktig Ak-47. Tydligen finns det en chans att man kommer undan med straffsatsen för "rån" istället för "grovt rån" om det visade sig att man hade en attrapp. Det är kanske inte så som lagen är skriven, men tingsrätten brukar ju göra som den vill kan man tycka..

Vittnen hävdar väl att rånarna sköt först, och om det var airsoft-vapen så skulle nog inget vittne reagerat, eftersom airsoftbössor är relativt tysta. Det borde väl finnas hylsor på marken från Ak-47, om det stämmer. Enligt uppgift i media hade den kvarlämnade bössan 27 skott i magasinet, och det öppnar ju för en möjlighet att det i alla fall skjutits med vapnet, även om det inte är ett bevis för att så har skett.

Enligt Polisen var det en atrapp.

Men som sagt... Hur många här skulle vara villiga att chansa när det viftas med automatvapen under ett pågående rån?

• Like 1

AK3 med vikbar kolv, som det står.

Edit: Pucktvåa

Edited by IB5

Visst är det en FN FAL men beteckningen Ak3 var det fm/57 (vidareutveckling av Ag m/42) som fick i testerna inför anskaffandet av nytt standardvapen i FM på 50- och 60-talet.

FN FAL fick beteckningen Ak1 då det anskaffades i några hundra exemplar till kustjägarna på 50-talet.

Källa:

Boken Utvecklingen av automatkarbinen och dess tillbehör. Av Per Arwidsson (FMV).

• Like 1

Killen hade ju för tusan en Jatimatic! De är ju allt annat än vanliga!

FN FAL tycker jag låter som en udda fågel i kriminella kretsar. AK 47 och andra vapen från de forna öststaterna kan väl sägas utgöra standardbeväpningen.

Finns det många FAL i omlopp och varifrån kommer dom i så fall?

Kanske den letat sig upp från något av de områden som brittiska soldater varit aktiva i?

Eller så är ursprunget tyskt, belgiskt, rhodesiskt eller nått annat. FAL är ett belgiskt vapen som tillverkats i flera miljoner exemplar.

Den finska kpisten däremot, den är en riktigt udda fågel.

FN FAL har väl använts (i någon form/utsräckning) av drygt 1/3 av världens länder. Så det är ju inte det mest ovanliga vapnet...

Inte för att det kommer i närheten av AK47/varianter i antal producerade exemplar, men ändå.

Edit: Puck 2.

Edited by whamou

Jag känner inte till så många länder som haft den som militärt standardvapen än GB, Kanada och Österrike men vapnet har även tillverkats i Sydamerika (Brasilien tror jag) och USA.

Till Sverige köptes den in i några hundra ex till det då nya förbandet Kustjägarna under tidigt 60-tal.

http://media.shootitlive.com/PxrZyX53WRVbkXafBk4BaLXZ9WM/600.jpg?project_id=aftonbladet/1616

Vad är detta för något vapen ? Samt är det inte en lite udda färg att ha för svensk polis?

Hmmm...

Vid första anblick så liknar det en Remington MSR, men jag tycker att det inte stämmer helt. Bl.a är magasinsbrunnen konstig och pipan väl lång.

Lägg där till en hjälm med danskt kamouflage.

Sako TRG M10 i moderiktig sandfärg...

Edited by 2Sharp

Så sant. Den långa militärmodellen. Det danska camouflaget har följt Nationella Insatsstyrkan sedan den hette ONI. Det var inte poppis att polisen hade M/90 (Ådalen, vettni), och de danske fläckarne var ju så hippa på 90-talet. Jag tycker fortfarande det är ett himla snyggt mönster. Det är förresten ingen hjälm. Det är en påse med... nånting annat i.

Edited by Unicorn

http://media.shootitlive.com/PxrZyX53WRVbkXafBk4BaLXZ9WM/600.jpg?project_id=aftonbladet/1616

Vad är detta för något vapen ? Samt är det inte en lite udda färg att ha för svensk polis?

I bildtexten på SVT stod det också att det är MILITÄR personal.... trots polisuniform. Skrivfel?

/m