Jump to content

Skaljacka/byxor 08

Meteor

Recommended Posts

Ser ju riktigt fint ut, kan nog komplettera upp uniformssystemet ganska bra, är det samma som amf har utvärderat och cirkulerat på endel bilder här på forumet? 18 000 gröna och 6 000 beiga uppsättningar i ett första köp räcker ju hyfsat långt. Därutöver option på ytterligare 10 000 + 5 000.

http://www.fmv.se/upload/mnron/355052-AI802950packad.pdf

Materialet är tydligen polyamide.. någon som kan förklara vad det innebär mer exakt på svenska? Egenskaper, fördelar nackdelar mm.

Edit: Verkar vara nått gore-tex liknande:

"The fabric is a three-layer material comprised of a woven face fabric and a

knitted fabric laminated on each side of a water proof, moisture vapour

permeable membrane.

The fabric must not rustle."

Edited by Meteor

Kan det vara så att denna jacka ska vara direkt ersättning till regnjackan och där för lätt ska tas av/på utan att man behöver omfördela så mycket ur fickorna? Det man behöver för att lösa striden finns ju ändå i västen.

I övrigt noterar jag att FM tar steget in i 80-talet i och med införandet av tejpade sömmar. Framsteg!

Kan det vara så att denna jacka ska vara direkt ersättning till regnjackan och där för lätt ska tas av/på utan att man behöver omfördela så mycket ur fickorna? Det man behöver för att lösa striden finns ju ändå i västen.

I övrigt noterar jag att FM tar steget in i 80-talet i och med införandet av tejpade sömmar. Framsteg!

Fantastiskt, nu kan man vara torr OCH kamouflerad! Det.. tog ett tag för FMV att tänka ut.

ok.. det är ett steg framåt.. men desigen på både jackan och byxan är jag skepiskt till

inga fickor på ärmarna, samt byxfickorna på framsidan! av byxorna...

säger bara ÄNTLIGEN på den punkten, det är något jag har saknat riktigt länge. :rockon:

Bara bra att benfickorna sitter på framsidan, då blir det inte onödigt bulkigt med grejor man kommer att ha i benfickorna i byxorna man bär under skalet. Dessutom kommer ett lårhölster och benplatta inte att vara lika i vägen. JAg håller med om att det är märkligt att det inte finns snedställda ärmfickor med kardborrplattor på dock...

Känns mer som ett förstärkningsplagg än ersättningsplagg... Att ha en dragkedja längs hela benet tyder på att man ska kunna ta på byxorna utan att ta av kängor mm.

Riktigt Skönt med dragkedjor längs sidorna (tänker på värmenyxorna)!!! Viljan att ta på sig plagget och de fakto att det blir smidigare och snabare gör att man faktiskt tar på sig det.........om man inte är riktigt effla lat :rockon:

Vad jag har fått höra så skall detta vara ett nytt skalplagg! Vet inget om det skalll ersätta något.

Bara bra att benfickorna sitter på framsidan, då blir det inte onödigt bulkigt med grejor man kommer att ha i benfickorna i byxorna man bär under skalet. Dessutom kommer ett lårhölster och benplatta inte att vara lika i vägen. JAg håller med om att det är märkligt att det inte finns snedställda ärmfickor med kardborrplattor på dock...

Jag vet inte riktigt vad ja ska säga om de extra fickorna på framsidan. Personligen gillar jag inte det. Har man prylar i dom och har en liggande ställning så är de ivägen då. Kollar på man på sidan 83 på dokumentet så skall dessa öppnas/stängas med en knapp, ingen dragkedja eller kardborre, dåligt.

Skall även finnas fickor ovanför knäna. Dock så skall öppningen vara nedifrån med kardborre. Är detta tänkt för att kunna stoppa in knäskydd av något slag tro??

Jag vet inte riktigt vad ja ska säga om de extra fickorna på framsidan. Personligen gillar jag inte det. Har man prylar i dom och har en liggande ställning så är de ivägen då. Kollar på man på sidan 83 på dokumentet så skall dessa öppnas/stängas med en knapp, ingen dragkedja eller kardborre, dåligt.

Skall även finnas fickor ovanför knäna. Dock så skall öppningen vara nedifrån med kardborre. Är detta tänkt för att kunna stoppa in knäskydd av något slag tro??

Ärligt talat, hur ofta ligger man ner på magen i verkligheten? De gånger man verkligen BEHÖVER ligga ner på magen så tror jag man skiter i vad som finns i fickorna, och de gånger man själv väljer att ligga ner så kan man väl ta ut skiten ur fickorna först isåfall? För övrigt är det oftast inte helt enkelt att ligga ner med de vanligaste västkonfigurationerna heller..

Vilket är mest fältmässigt och enklast att laga om det går i sönder? Knapp, dragkedja eller kardborre?

Ja, det är för knäskydd.

Vad man sen har i fickorna faller sig ganska naturligt (för de flesta) efter ett tag. Precis som med benfickorna på vanliga fältbyxorna. Dock är jag övertygad om att vi kommer få se folk som tänker för fort och med bristande precision även hur dom lastar sina nya fina skalbyxor ...

Fantastiskt att de äntligen fått tummen ur. Den verkar dock inte skilja sig nämnvärt från försöksmodellen jag provade för snart tre år sedan. Jag hade hellre sett ett par byxor av ungefär samma modell som adyk, alternativt ett par där man kan komma åt ordinarie fickor, men man kan ju inte få allt.

"Materialet är tydligen polyamide.. någon som kan förklara vad det innebär mer exakt på svenska? Egenskaper, fördelar nackdelar mm."

Ja det är inte så enkelt att reda ut vad polyamid är men ska försöka. Jobbar med den plasten dagligen. Den används till ett flertal produkter som vi kommer i kontakt med nästan dagligen. Tex eran kontor stol, om ni har en, krysset som hjulen sitter på är gjort av detta mtrl. Det är vanligt att man blandar i glasfiber i det för att få ett starkare mtrl. Jag kan räkna upp ett antal saker som görs av denna plasten. Men man kan säga att det är ett väldigt slitstarkt hållbart mtrl som tål mycket påfrästningar. Väldigt lätt och tål både höga och låga temperaturer bra. Ja och det är rätt så billigt också om man ser till dess egenskaper.

Hoppas det bli lite klarare bild av vad Polyamid är för något.

:banghead::happy::)

Edited by wolfie666

[Ryktet på stan säger att inte ens FMs bensin brinner utan att först pumpas igenom en motor. FM använder även speciella tändstickor som endast tänder om man nyttjar dem på ett reglementerat sätt. Civil bensin och civila stickor självantänder dock dagligen i vårt avlånga land].

För er som sitter och funderar så kan jag meddela att polyamid är mer känt som nylon.

Frågan är vad som händer när plagget börjar brinna..

Nylon är en polyamid. Kevlar är en annan. Frågan är vilken de har använt... om det är nylon så är nog brandskyddet rätt bristfälligt.

Edited by Skalman

Nylon är en polyamid. Kevlar är en annan. Frågan är vilken de har använt... om det är nylon så är nog brandskyddet rätt bristfälligt.

Helt rätt, hade kunnat vara tydligare på den punkten. Fast det kändes inte speciellt rimligt att de skulle gjort utsidan på kläderna i kevlar.

Naturligtvis finns det fler varianter av polyamid, så de exakta egenskaperna kan jag inte svara på. Men vad gäller brandskyddet håller jag med vargas, det kan knappast bli en försämring mot nuläget.

Är inte så insatt i denna fråga alls. Tycker att det låter som en utmärkt idé med nyinköp av kläder. Är det något liknande detta http://www.snigeldesign.com/index.php?id=1...rompage=(57)#10 som ska köpas in tror ni???

I första inlägget så finns en PDF med plaggen ifråga.

Läs den så förstår du vad tråden handlar om.

/martin

Materialet är tydligen polyamide.. någon som kan förklara vad det innebär mer exakt på svenska? Egenskaper, fördelar nackdelar mm.

Edit: Verkar vara nått gore-tex liknande:

"The fabric is a three-layer material comprised of a woven face fabric and a

knitted fabric laminated on each side of a water proof, moisture vapour

permeable membrane.

The fabric must not rustle."

Många av de jackor som sålts i friluftsbutiker de senaste decennierna och populärt kallas för "Gore-Tex jackor" har ett yttertyg av polyamid för att skydda membranet som är känsligt för nötning och punktering. Så egenskaper, fördelar och nackdelar med polyamid som yttertyg borde vara samma som motsv. civil modell men detta verkar ha lite högre krav på sig att inte prassla. Som du redan har klurat ut är det "gore-tex liknande".

Som jag ser ersätter Skaljacka/byxor 08 framför allt regnstället. De skalplagg jag har använt civilt ventilerar bättre än regnställ 90 men ventilerar och tål inte lika mycket som plagg i poly/bom-blandning för helt kunna ersätta.

Klaga inte över flamskyddet utan var nöjda att FM köper in plagg de borde köpt för länge sedan.

Klaga inte över flamskyddet utan var nöjda att FM köper in plagg de borde köpt för länge sedan.

Jag skulle nästan tycka att det var lite kul om det inte handlade om flamsäkra kläder, med tanke på hur debatten annars går vid anskaffning av kompletterande utrustning.

• Forumsledning

Ang självantändningsriken:

Eftersom det verkar handla om ett regnställ så kanske det smidigt reglementeras i UniRFM med:

"Skalplagg 08 är inte flamsäkert varför bärande enbart får ske under fallande regn eller om den relativa luftfuktigheten är 100%. Om luftfuktigheten inte säkert kan kontrolleras och dokumenteras med Luftfuktighetsmätare 90, får avsteg från reglementet endast göras på order av lägst förbandschef."

För er som sitter och funderar så kan jag meddela att polyamid är mer känt som nylon.

Frågan är vad som händer när plagget börjar brinna..

Och Nomex är en tredje polyamid. Den är väl den mest lämpade om man ska tillverka flamsäkra kläder.

Om brandsäkerhet så kan man läsa på sidan 105 att materialet ska uppfylla EN ISO 6941.

Detta skall testas av ackrediterat och oberoende test labb enligt sidan 106.

Så tillverkaren kan i stort sett välja vilket material som helst som uppfyller kraven. Frågan är hur framsäkerheten går ihop med övriga krav. Men detta är att tillverkaren att ta fram. Men allt finns att läsa innantill så det är inget.

Detta ser ut som ett helt normalt upphandlingsförfarande.

Själv så tycker jag att det verkar (på pappret) bli ett bra plagg.

Trevligt med lite nytt.

ISO 6941:2003 specifies a method for the measurement of flame spread times of vertically oriented textile fabrics and industrial products in the form of single or multi-component fabrics (coated, quilted, multilayered, sandwich combinations, and similar combinations) when subjected to a small, defined flame.