Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu läste jag inte PDFen så noga men är det någon som vet eller kan ge en kvalicifierad gissning över, som nämts tidigare, hur bra ventilationen är/kan vara.

Fast det inte regnar så blir man blött av att använda regnstället.

• 11 months later...
Posted

såg på FMV att yterligare skaljackor/byxor 08 var beställt. är det någon som har sett skymten av utrustning som kanske vill slänga upp en bild?

Posted

såg på FMV att yterligare skaljackor/byxor 08 var beställt. är det någon som har sett skymten av utrustning som kanske vill slänga upp en bild?

Om jag fattat det rätt så är det samma upphandling som kom upp tidigare i somras/höst. Det har blivit ändringar i specen så den fick göras om. Hurvida det även är samma som kom för ett år sen vet jag inte, men det är väll inte helt osannolikt.

Posted

Upphandlingen(arna) som kommit upp nu i höst är inte samma upphandling som kom ut förra året. Enligt Arméinspektören är 8000 exemplar levererade och ligger i Arboga, de torde vara från den första upphandlingen...

Posted

Vad är det de har ändrat?

På FMV så stod det bara att det hade gjorts ändringar men inte specificerat vad. Den gamla specen ligger inte kvar heller så det går inte att jämföra.

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Ingen som har en bild så man får se hur de ser ut?

Finns skisser i den ursprungliga anbudsinfordran, bl.a. på sidan 46 och mer detaljerat på sidorna 66-91.

Edited by Göta Lejon
  • 2 months later...
Posted

Plaggen börjar komma ut på bredd nu på LG.

Första känslan av jackan: Nice. Tänk att det skulle ta sådan jäkla tid för FM att ta fram den. Lite prasslig såhär i början. Inget att säga om byxorna ännu.

Posted (edited)

Skalplagg 08 är ute på förband - bild på jackan:

skalplagg08jackaframsid.th.jpg

Framsida

skalplagg08jackabaksida.th.jpg

Baksida

Finns också levererad i ökenvarianten.

•  
  • Ordentlig justerbar huva med styv framkant
  • "Fleece"-mtrl på insidan av kragen när dragkedjan är maximalt uppdragen
  • 2x bröstfickor med dragkedjestängning
  • 2x framfickor med kardborrestängning
  • Justerbara ärmslut (kardborre)
  • Dragsko i midja och nederkant
  • Gradbeteckningsslejf
  • 2x ordentliga kardborrepaneler på båda ärmarna

(Sorry för att bilderna lade sig på sidan - imageshack ville ha det så idag...)

/G.L.

Edited by Göta Lejon
Posted

Jackan är riktigt nice. Vindtät, vattentät och bekväm.

Ett stort minus för dragkedjan dock, den är väldigt klen och går sönder nästan direkt - Som tur är så finns det ju skräddare som kan sätta i en stabilare dragkedja. Efter dragkedjemodden får jackan :ph34r::ph34r::ph34r::ph34r: av fem möjliga.

Posted

Nej, den ska ersätta/komplettera regnstället. Så länge det inte vräker ner är skalplaggen att föredra då de inte kommer bli lika varma som regnstället.

Posted

...dessutom slår jag vad om att han som designade skalplagget hade hört talas om konceptet "tejpade sömmar" så man slipper se ut som man nyttjat ett durkslag som regnställ...

Posted

Vi har en teori: den person som är ansvarig för anskaffning av uniformspersedlar har varit sjukskriven och nån praktikant har frågat "borde vi inte göra en jacka/byxa som funkar som den här (håller upp sin civila skaljacka)?"

Den har tejpade sömmar och allt.

Posted

Fast sedan kom den ordinarie tillbaka och fastslog att militära regnställ inte får andas eller vara slitstarka.

Posted

Fast sedan kom den ordinarie tillbaka och fastslog att militära regnställ inte får andas eller vara slitstarka.

Personliga erfarenheter av skalplaggen eller tyckande?

Har inte testat varken jackan eller byxorna i mer än solsken på kasern, men i jämförelse med alla de olika civila plagg jag haft får jag en riktigt bra känsla. Om det är så att du testat dom och de inte håller måttet så är det ytterligare ett självmål av FM. Vore trist.

Posted

Ok det ser ju helt ok ut men man lär väl få ha kvar det "gamla regnstället". För jag kan inte tänka mig att det beställs så det räcker till alla.

Posted (edited)

Med hjälp av en vän fixade jag lite bilder.

Ingen mer info än vad bilderna visar vad gäller funktion, brister eller vem/vilka som har fått, skall få eller borde få.

Min uppfattning är att det är ett komplement till regnstället, inte en ersättning.

Framsida:

49101391.jpg

Byxorna har uttagbara/utbytbara knäskydd och går att öppna längs utsidan på byxbenen så man kan dra dem över ett par byxor/kängor. Endast 2 framfickor samt en liten innerficka på byxorna. De byxor du ev. bär under dessa kan du nå fickorna på genom den öppningen där du stoppar igenom fötterna. Den är dubbelriktad eller vad fan man säger.

Baksida:

91773072.jpg

Ej förstärkta i baken vad jag kan minnas, ordentligt förstärkta nere vid byxbenen, i största läget knäpps de med knapp, i mindre lägen med kardborre. Hängslen är motsvarande "90 öken".

39015584.jpg

Här ses förstärkningarna vid bensluten samt knäskyddets ficka.

13495932.jpg

Gylf med dragkedja, lilla innerfickan samt lårfickorna. De knäpps med knapp, ingen kardborre(?) ingen inredning i fickorna för ex: småprylar, det är bara en enkel ficka.

88453288.jpg

Inte helt lätt att se vad detta är.. men det är jackans vänstra sida, dragkedjeöppningen (2-vägs) under armarna, midjefickans stängning med kardborre samt kardborre på ärmen. Vissa delar av huvans "dragskoanordning" syns också.

20523921.jpg

Insidan av jackan, tejpade sömmar, "röv/skrevremmen" samt insidan av bröstfickorna.

28377665.jpg

Baksida jacka med huva. Det finns en slejf så att huvan kan rullas in och fästas så den inte slänger omkring.

Edited by 2Sharp
Posted

såg riktigt fräckt ut det där. fina bilder också :rolleyes:

är dessa plagg tänkt att ersätta Fu90 eller är det tänkt som ett komplement?

Om det är fräckt eller inte får tiden utvisa :)

Återigen är min uppfattning att detta är ett komplement till uniformssystemet, mao det skall inte ersätta något.

Jag hade tyckt att det var galet att ha detta istället för M/90 (L, P, F etc.) jag hade dött av vätskeförlust efter 1 timme med detta på under varm sommar.

Jag kan ha helt fel men jag ser den här typen av skalplagg som klockrena främst under vår/höst och när det regnar MYCKET på sommaren.

YMMV...

Posted

Det känns bra att vi bygger upp en stadig arsenal på uniformsfronten! Nu ska vi ju även få SSG:s stridsvästar, hur de nu är får vi väl se inom några år. Det gäller ju bara att alla ska få ut dessa underbara plagg också.... :(

Posted (edited)

Skalplagg 08 tilldelas Hemvärnet med början 2012. Källa på det är en skrivelse från HKV jag fick se på mitt servicecentra idag.. Måste säga att jag blev aningens överraskad av det.

Edited by Meteor
Posted

Skalplagg 08 tilldelas Hemvärnet med början 2012. Källa på det är en skrivelse från HKV jag fick se på mitt servicecentra idag.. Måste säga att jag blev aningens överraskad av det.

Det innebär i praktiken att RiksHvcH får ut en under 2012...

Jag vill ha magfickor till ak4 innan skalplaggen.

Posted

Bedömt samtidigt som vi får ur Vapenrem06 (som enligt HV-pravda ligger uppsydd och bara väntar på att distribueras sedan våren 2010)?

Jag tror på tomten lika mycket som jag tror på ny mtrl, å andra sidan är hoppet det sista som lämnar trampolinen.

Posted

Hur sitter den på kroppen?

Säg att du du har din vanliga uniformsjacka under, vikt 95kg. Ska du ha en jacka som är gjort för 95kg med eller gå upp en nivå till en större jacka?

Posted

Hur sitter den på kroppen?

Säg att du du har din vanliga uniformsjacka under, vikt 95kg. Ska du ha en jacka som är gjort för 95kg med eller gå upp en nivå till en större jacka?

Det lär väl ändå vara medräknat? Precis som att stövlarna är extra stora för att du ska få plats med dom där inläggs-[vad man nu ska kalla dom]?