Jump to content

Med rumpan bar

Recommended Posts

Kalsongsoldat hyllas

USA:s försvarsminister Robert Gates hyllade på torsdagen den amerikanska armésoldat som skyndat sig till en försvarsställning vid ett talibananfall iklädd rosa kalsonger och badtofflor.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/kalsongso...hyllas-1.871553

:rolleyes:

Man har väl inte så mycket val, om man är klädd i underkläder när det smäller så är det väl bara att pina ut och kämpa.

Det tycker jag är en oskriven regel, har själv sprungit ut i kallsonger men lyckades ta med mig utrustning ut och kunnde klä på mig där.

Jag blev lite förargad när nyheten kom, eftersom soldaten i fråga skämdes och var rädd att förlora sitt jobb på grund av bilden, när han självfallet agerat helt rätt. Men nu vet vi ju varför man bara ska ha kronmärkta underkläder :rolleyes:

Kommer att tänka på ett citat av Lt R från min vpl.

"När larmet går är det enda ni egentligen behöver med er ut i eldställningen den heliga trenigheten, mössa-bössa-mask!"

Jaaa...fast är det minus 30 ute så kommer stridsvärdet att nedgå oerhört snabbt...

Absolut.

Nu fick jag höra detta på Marinbasen och dom har ju lite andra årstider där nere än hemma i Luleå. :lala:

Men man får ha det bra planerat i tältet och ha koll på sina saker så att allt vitalt kan tas med i ett handsvep. Tillpassning sker i eldställning.

Sen skulle iaf inte jag springa eller för den delen sova ute i fält i minus 30 au naturelle. :rolleyes:

Fö tycker jag att detta dödar debatten om varför man bara ska bära tilldelad utrustning som soldat. :lol:

Eldställning och eldställning...

O-plats under slutövning i maj, 20+ grader samt solsken så:

Fältmössa, kalsonger, strumpor, kängor, stridssele 304k samt ak5.

Ovanstående kan tolkas som fältmässig uniformsluftning/torkning, upptakt till beach 1993 eller helt enkelt nära nu.

Nog för att man kan ha på sig privata kalsonger, men är verkligen en röd t-shirt så jävla ninja när man kan bli anfallen? Har all respekt för soldaten ifråga och visst blev det en jävla frösch bild, men själv skulle jag gärna sova och verka lite mer 'diskret'.

Jag stormade ut vid en drive by-shooting på camp Oden i Bosnien 1993 iförd endast kronans vita kortkalsonger, gummistövlar samt en Ksp 58 med rejält med band.

Det var i början av insatsen - innan man blev så luttrad att man väntade in en andra salva innan man fann det mödan värt att storma ut...

Edited by Unicorn

Jag stormade ut vid en drive by-shooting på camp Oden i Bosnien 1993 iförd endast kronans vita kortkalsonger, gummistövlar samt en Ksp 58 med rejält med band.

Det var i början av insatsen - innan man blev så luttrad att man väntade in en andra salva innan man fann det mödan värt att storma ut...

På med hjälmen och en cigg i mungipan så skulle du passa i vilken hollywoodrulle som helst.

Själv har man väl tagit eldställning liggandes i puppan någon gång, ganska knepig känsla..

Håhå, minnen....

I kalsonger/stridsväst/kängor någon enstaka gång (ryggsäck i eldställningen, växelvis påklädning).

Legat och skjutit inifrån sovsäcken under ett knäppetält. (Växelvis utkrypande ur sovsäck och påklädning)

Och så undrar fölk varför man gör lumpen... :navy:

Nog för att man kan ha på sig privata kalsonger, men är verkligen en röd t-shirt så jävla ninja när man kan bli anfallen? Har all respekt för soldaten ifråga och visst blev det en jävla frösch bild, men själv skulle jag gärna sova och verka lite mer 'diskret'.

vet du inte att röd tröja är en fin gammal militär tradition?

gen montgomery hade en sådan på sig under ökenstriderna i nordafrika.

detta för att hans mannar inte skulle se om han blev skadad

å andra sidan bar hitler ofta bruna byxor....

:rodna:

för att vara on topic så har jag krigat i det vita underställ man hade i m59 systemet, "ni såg ut som en flock skelett" sa vår mycket roade Fk när han visade sig vara lede fi.

har även försvarat förläggning i kronans vita kalsonger under repmöte 94.

ravlunda skjutfält i mitten av maj, post vid bat-förbands-platsen, inte så fruktansvärt intresserad av uppgiften, somnade jag och min kamrat i "gaten".

vi tyckte vi var osynliga bakom det lastpallar som skulle föreställa värn.

dock ansåg vi att kungen gott kunde tillåta oss en solbränna i utbyte att vi lade tre veckor på att kuska land och rike runt, i hans tjänst.

tyvärr blev det eldöverfall på förbands-platsen i åsyn av massor av blågula höjdare.

de hade ej samma tankar om lättnad i klädsel som jag och kamraten...

• 2 weeks later...
  • 2 months later...

Jag vill inte på något som helst sätt undervärdera den amerikanska soldatens insats och visst är han värd uppskatning av försvarsministern, men egentligen gjorde han väl bara det som alla soldater får lära sig, att slänga på sig den viktigaste utrustningen och ut och bekämpa Fi. Skulle bli förvånad om någon valde att byta t-shirt till grön, ta på sig byxorna, på med kängorna, göra en liten fin rosett, etc...

Edited by C-J B

• 3 weeks later...

Hehe, lumparminnen ja.

Precis som de flesta så har även jag fått springa ut ur tältet under eldöverfall eller när larmminorna gått.

Så det absolut minsta jag haft på mig ned i stridsställningarna/värnen var; FMs kallingar samt bössan och hjälm :)

Sedan den lite mer vanliga uppsättningen; kallingar, kängor, väst, hjälm och vapen.

Fast något som slog mig efter dessa situationer var det att man aldrig hade på sig Com-Tacs:n trots att man skjöt för fullt med AK5an och hade en KSP90 bredvid sig.. :rolleyes:

//edit: Tog bort ett par smileys...

Edited by Fofö_Charlie

• 2 weeks later...

När jag tjänstgjorde som skeppsnr:41 dvs, 1:e kock på HMS Mode 1982-83 så blev det vid ett tillfälle avbrott i övningen. Eftersom det var augusti månad och vi befann i våra hemmavatten, dvs, straxt utanför Göteborg så blev det beordrat allmänt bad. I med ankaret, på med badbrallor, i mitt fall blågula! Därefter upp på robotlådan samt elegant plask på babordssidan! :navy:

Av någon orsak så var det någon entusiast från flygvapnet som passerade och bestämde sig för att öva anfall på oss, resultatet blev att jag plötsligt befann mig på min stridsstation för luftskydd, dvs, ksp-58:an på babords bryggvinge, endast iförd dödsbrickor, hjälm med headset samt blågula badbrallor!

Ärligt talat så påminde scenen om gamla journalfilmer från Stilla havet under 2:a vk. FC satt på sin stol på bryggan, iklädd badbyxor, headset, dödsbrickor och sin officersmössa, resten av besättningen var likartat klädda. Synd att ingen fick fram kameran...

• 1 month later...
Jag hade en kille på min pluton under GU som fick lära sig den hårda vägen varför kläder under snödräkten är trevligt under vinterhalvåret.

FAST, allt handlar ju till syven och sist om anpassning av klädsel också: Jag har mer än en gång framryckt med norrlandsskyttepluton iförd ENBART snödräkt 90 och ett par uttjänta briefs, samt ankelsockor...... Att ha mer på sig när man framrycker i det där tragiska mellanläget mellan skidor på/skidor av innebär annars bara 3 saker, nämligen Svett, Svett och Svett..... :)

Jag hade en kille på min pluton under GU som fick lära sig den hårda vägen varför kläder under snödräkten är trevligt under vinterhalvåret.

FAST, allt handlar ju till syven och sist om anpassning av klädsel också: Jag har mer än en gång framryckt med norrlandsskyttepluton iförd ENBART snödräkt 90 och ett par uttjänta briefs, samt ankelsockor...... Att ha mer på sig när man framrycker i det där tragiska mellanläget mellan skidor på/skidor av innebär annars bara 3 saker, nämligen Svett, Svett och Svett..... :)

Fast den här killen var lite för het på gröten* när han skulle ut och försvara förläggningen kl jättesent på kvällen, det slutade med att han fick ligga kvar i drygt en timme i stridsställningen i den typ av kyla som äter sig igenom allt i klädesväg.

* Det var 4:60 i beredskap och han trodde att momentet skulle vara klart efter 10min.

FAST, allt handlar ju till syven och sist om anpassning av klädsel också: Jag har mer än en gång framryckt med norrlandsskyttepluton iförd ENBART snödräkt 90 och ett par uttjänta briefs, samt ankelsockor...... Att ha mer på sig när man framrycker i det där tragiska mellanläget mellan skidor på/skidor av innebär annars bara 3 saker, nämligen Svett, Svett och Svett..... :banghead:

Fast den här killen var lite för het på gröten* när han skulle ut och försvara förläggningen kl jättesent på kvällen, det slutade med att han fick ligga kvar i drygt en timme i stridsställningen i den typ av kyla som äter sig igenom allt i klädesväg.

* Det var 4:60 i beredskap och han trodde att momentet skulle vara klart efter 10min.

DÅ kom ju saken i ett annat läge.......

I förläggning är det alltid lager på lager som gäller... :)

• 3 weeks later...

När vi hade första fältvane veckan under GU F6 Karlsborg (vet inte varför det står i min ruta att jag skulle vart Kust Artellerist) Så hade vi placerat bajamajapapplådan på ett icke optimalt ställe, för när jag satt och uträttade mina behov vart jagbokstavligen tagen av B styrkan med byxorna nere men jag hade ju iaf 45 bertil med mig så jag besvarade anfallet med både brallor och kalsonger nere vid knäna, sså jag visade allt Bstyrkan självaste ''stridspitten'' ASG