Jump to content

Recommended Posts

Posted
HRC kräver idag att samtliga anställda genomför en form av egen kompetensinventering i PRIO HR modul. Att utöka den till att omfatta HV Befäl vore nog bra.

Är det alltså utöver genomförda kurser och utbildningar i FM regi? Man tycker ju att allt som gjorts inom FM redan borde vara infört i någon databas.

Posted (edited)
En spin-off fundering från omgalloneringsproblematiken som nu stundar med OR, OF osv.

Min hypotes är att Hv-bef generellt sett dels har underskott på formell skolning och dels att det kanske motsägelsefullt finns utbilding hos många Hv-bef, men som inte är känd för FM (och då inte räknas).

Jag antar vidare att det skulle vara effektivt för Hv specifikt och FM generellt att öka formell kompetens (och då förhoppningsvis också) förmåga hos Hv-bef. För Hv för att kunna höja effekten både på ledning av förband och vid utbildning. För FM för att kunna skapa en större "pool"/rekryteringsgrund av dugliga befäl för kortare och längre uppdrag, dvs skapa någon slags "interoperabilitet".

Det första steget vore att genomföra kompetensinventering av i förstone formell kompetens för samtliga Hv-bef. Sedan kvalitetsgranskas grovt genomförd utbildning från t ex FU och dyl. Kanske drar man en max tidsgräns på hur länge sedan man får han genomgått viss utbildning, kanske accepteras inte viss utbildare? Till ok utbildning kan man även lägga relevant och definierad akademisk utbildning.

Detta utmynnar då rimligtvis i indiduella kompetens"scheman" och luckorna kan, efter utvecklingssamtal med C, resultera i utvecklings-/utbildningsplaner.

Tillskansandet av behovssatt utbildning ser jag sedan skulle ske genom dels något liknande delade ROK:en och dels fristående kurser hos de ovan godkända/certifierade utbildarna. Kanske har man en sommar (eller några månader i sträck) obligatoriskt och sedan fristående kurser utefter personligt behov.

Vad tror ni? Skulle det vara värt pengarna? Hur mycket pengar kan det handla om ? Säg SGI och utbildningspremie vid "examen". Jag tror kanske att "luckorna" på många håll nog är mindre än vad FM generellt tror. Många Hv-bef har varit med om mycket i form av FBU/FU, HvSS, missionsutbildningar/missioner, akademisk utb, yrkesutbildning osv.

I sammanhanget skulle då skyddet av HvSS verkstad luckras upp och kurser och kursplaner behova jackas ihop ordentlig med MHS/MSS.

En besläktad fundering, kanske en premie vid uppfyllnad av kontrakt och inte bara genomförd utb? Ex, du måste gå i befattning två år efter utbildning för att få dina, tja säg 25 000 kr (utöver nuvarande ersättningar).

OBS! Jag sågar inte Dina tankar, men vill inflika lite. Om jag inte missuppfattar Dig så finns det luckor i

Din utgångspunkt.

Ingen förordnas(permanent) som befäl i Hemvärnet utan formell kompetensgivande utbildning. Kanske menar Du

att den formella utbildningen som krävs är för snäv och innehållsfattig.....då förstår jag vad Du resonerar

utifrån.

Det är alltid av godo att folk fortbildar sig. Det sker/skall ske genom att man arbetar medvetet med bl a

individuella personalutvecklingsplaner. De kurser som just nu är tillgängliga för Hemvärnsbefäl på bl a HvSS

innebär ett utbud som sträcker sig utöver det som formellt krävs för att träda i olika befattningar.

Det handlar alltså om intresse, behov och möjligheter från den enskilde och förbandets sida

om ett befäl fortbildar sig utöver behörighetsnivån så att säga.

Kompetensinventering och personalutvecklingsplaner skall upprättas som en normal del av

verksamheten. Det ingår i jobbet som t ex bataljonschef att tillse att detta utförs i bataljonen.

Utbildningsbakgrund på samtlig personal finns registrerad och är lättillänglig för

den som behöver uppgifterna i tjänsten.

Att Hemvärnsbefäl skall kunna beredas tillträde till utbildningar som idag endast är öppna

för officerare är en spännande tanke. Frågan är bara om det är nödvändigt att personalförsörja

de högre befattningar med folk som startar sin befälskarriär i Hemvärnet, istället för

att värva dem som så att säga är officerare redan vid rekryteringstillfället.

Man skall kanske inte kunna bli t ex major och bataljonschef utan att vara officer i

grund och botten. Det är ju ingen självklarhet iaf.

Edited by 23:e komp.
Posted

:happy:

Jag har har fått den infon att en HV-grad INTE gäller vid ex. mission.

Som nuvarande resoff (f d yoff), om jag hoppar in i HV som "Off till förfogande", kan jag då avancera gradmässigt i HV och få det tillgodoräknat som resoff?

Någon som kan svara på det?

Posted
Att Hemvärnsbefäl skall kunna beredas tillträde till utbildningar som idag endast är öppna

för officerare är en spännande tanke. Frågan är bara om det är nödvändigt att personalförsörja

de högre befattningar med folk som startar sin befälskarriär i Hemvärnet, istället för

Man skall kanske inte kunna bli t ex major och bataljonschef utan att vara officer i

grund och botten. Det är ju ingen självklarhet iaf.

jag skulle vilja vända på resonemanget o ställa frågan vill vi ha avdankade officerare som trappar ner sitt engagemang eller hungriga hv befäl på väg upp med en bra utbildning av typen ROK?
Posted
:mellow:

Jag har har fått den infon att en HV-grad INTE gäller vid ex. mission.

Som nuvarande resoff (f d yoff), om jag hoppar in i HV som "Off till förfogande", kan jag då avancera gradmässigt i HV och få det tillgodoräknat som resoff?

Någon som kan svara på det?

i us gäller eller har gällt grad efter befattning

tex muckar du som sergeant från lumpen men får en menigs befattning i us så är du mening på missonen

Posted

tex muckar du som sergeant från lumpen men får en menigs befattning i us så är du mening på missonen

Ja, men detta gäller inte yoff eller resoff. De behåller sin grad även om de har en befattning med lägre nivå. T ex om en fänrik går in på en sergeantsbefattning så behåller han/hon sin fänriksstjärna. Även lönen är annorlunda, yoff/resoff har normalt sett inte befattningslön utan går på utlandsavtalet.

Så BJKs fråga är relevant. Jag skulle gissa på att det beror på hur man "levlar". Sker utnämningen till "grad FM" i tjänstemeddelande motsv så torde man behålla den graden även i US, blir det däremot ett förordnande till "HV/grad" så torde det bli den "riktiga resoff-graden" i US.

Posted

Ja, men detta gäller inte yoff eller resoff. De behåller sin grad även om de har en befattning med lägre nivå. T ex om en fänrik går in på en sergeantsbefattning så behåller han/hon sin fänriksstjärna. Även lönen är annorlunda, yoff/resoff har normalt sett inte befattningslön utan går på utlandsavtalet.

Så BJKs fråga är relevant. Jag skulle gissa på att det beror på hur man "levlar". Sker utnämningen till "grad FM" i tjänstemeddelande motsv så torde man behålla den graden även i US, blir det däremot ett förordnande till "HV/grad" så torde det bli den "riktiga resoff-graden" i US.

Ehm och skillnaden på hur denna levling går till är ? :mellow: eller syftar BJK på att en Resoff kan läsa resoffens befodringskurser istället för HVs befodringskurser ?

Posted
Ehm och skillnaden på hur denna levling går till är ?

Det jag syftade på var att i det ena fallet så är det den förbandschef hos vilken reservofficeren har sin tillsvidareplacering som utnämner honom/henne i ny grad på samma sätt som alla andra officerare. I det andra så är det utbildningsgruppen som förordnar.

Med reservation för att det är några år sedan jag hade snorkoll på hur HVs befordringar går till.

Posted
HRC kräver idag att samtliga anställda genomför en form av egen kompetensinventering i PRIO HR modul. Att utöka den till att omfatta HV Befäl vore nog bra.

Är det alltså utöver genomförda kurser och utbildningar i FM regi? Man tycker ju att allt som gjorts inom FM redan borde vara infört i någon databas.

:)

Jag är rädd att du har en viss övertro på FMs förmåga att hålla reda på detaljer.

Om jag inte är helt felunderrättad så finns (fanns) följande listor på mig:

Pliktverkets listning av min mönstring samt genomförd GU samt KFÖ och SÖB. Var hyffsat komplett, men verkar numera inte gå att få tag på.

Pliktverkets register av det jag gjort sedan jag gick med i HV. Inte särskilt komplett, men har det mesta jag gjort på HvSS i vart fall. Endast en notering sedan GU, att jag är vänsterskytt.

Rullan, som inkluderar det jag gör som anställd i FM, ansvar för uppdatering av den är, enligt HR avdelningen, min egen.

Moderförbandet hade en papperslista med en hel del fakta kring mig, inklusive förarbevis och lite annat. Enligt uppgift destruerades denna i samband med regementets nedläggning.

Detsamma gäller den personakt min bataljonschef lär ha haft på sina DUC och deras stf.

Jag förväntar mig att själv behöva lägga in det mesta i PRIO/HR.

Posted

För de som missat den den här inlägget i debatten. Förra året som kom "Och sen då?" En liten debatt bok om Hemvärnet.

Har läst den och helt klart finns det en hel del mycket tankvärt, bland annat om hur framtid utbildning till officer skulle kunna se ut enligt författaren.

REKOMMENDERAS!!!!

Posted
*snip*

*snip*

Vilka utbildningar är det du avser då som man inte kan söka idag?

Jag vet flera Hv/Friv:are som gått kurser på FM:s vanliga skolor.

/K

Posted
....Jag vet flera Hv/Friv:are som gått kurser på FM:s vanliga skolor.

/K

Lite OT hur gör jag för att söka till dessa utbildningar, tex om jag blir erbjuden plats som plutonschef innom HV, men känner att jag vill skaffa mig samma (teoretiska)utbildning som en yoff på motsvarande befattning hur söker jag då denna utbildning?

/Slugg

Posted

/K

Lite OT hur gör jag för att söka till dessa utbildningar, tex om jag blir erbjuden plats som plutonschef innom HV, men känner att jag vill skaffa mig samma (teoretiska)utbildning som en yoff på motsvarande befattning hur söker jag då denna utbildning?

/Slugg

Då söker du Officersprogrammet. Det är öppet för alla med JA-5-5 eller 10-5-5 och från och med nästa år även för folk utan GU.

Det jag avsåg med "kurser" var sk. Yrkes- och befattningskurser, YBK. De är kortare kurser.

/K

Posted

/K

/Slugg

Då söker du Officersprogrammet. Det är öppet för alla med JA-5-5 eller 10-5-5 och från och med nästa år även för folk utan GU.

Det jag avsåg med "kurser" var sk. Yrkes- och befattningskurser, YBK. De är kortare kurser.

/K

Det insåg jag ju egentligen... ursäkta den dumma frågan, för att fortsätta på det inslagna spåret hur hittar man/söker dessa YBK utbildningar som HV/Friv? (finns det en kurskatalog?) Jag misstänker att utbildningsgruppen är den som betalar kursavgifter och motsvarande stämmer det?

/Slugg

Posted

Utbildningsgruppen kan ta fram Försvarsmaktens kurskatalog (tror jag den heter) och det är de som står för slantarna, bedömer jag. Det borde inte röra sig om några större summor dock.

/K

Posted
*snip*

*snip*

/K

Jag har kanske formulerat mig lite olyckligt.

Ett Hemvärnsbefäl(t ex Gruppchef) kan väl inte gå officershögskola syftande till t ex Bataljonchef. befattning i Hv?

Det kan man kanske, men är i så fall ett inte särskilt vanligt förfarande.

Med.....öppna för officerare......menade jag utb. till officer. Alltså blivande officerare.

Posted

Ett Hemvärnsbefäl(t ex Gruppchef) kan väl inte gå officershögskola syftande till t ex Bataljonchef. befattning i Hv?

Med.....öppna för officerare......menade jag utb. till officer. Alltså blivande officerare.

Jag må vara en slamkrypare i grund och botten... men nu förstår jag inte alls vad du menar.

Snälla, formulera om det hela igen med de första delarna från det inlägget som Krook svara på.

Posted
*snip*

*snip*

/K

Då är det ju enkelt.

Om ett HV-befäl vill bli officer så får denne gå samma väg som i ordinarie FM.

Om HV-befälet vill gå kurser och utbildning inom FM så är det i min värld bara att söka de kurser som man har behov av för sin tilltänkta tjänst och som man har tillräckliga förkunskaper för.

När det gäller bataljonchef på markarenan så kräver det:

officersexamen +

utbildning mot nivå 5 (kaptenskurs) +

däremellan och efterföljande väl vitsordad tjänstgöring. Då kan vederbörande, i konkurrens med övriga hugade, söka;

Stabsutbildning på FHS. Den ger utbildning för tjänstgöring i Nivå 4 (major). När den sökande har genomfört ett antal år som major så kan denne söka;

HSU (Högre Stabsutbildning) för att nå Nivå 3. För många behövs säkert en preparandutbildning eftersom HSU:n är en akademisk utbildning på 2-2,5 år inkluderande ett särskilt arbete (D-uppsats).

När detta är klart så utnämns majoren i nivå 3. Efter >ett år och en Övlt-befattning så utnämns majoren till Överstelöjtnant, vilket ju är den normala graden för en bataljonchef på markarenan.

Man kanske då inser att det kanske inte matchar HV-tänket och så kanske man inser hur olika befälskategorierna är?

/K

Posted
HSU (Högre Stabsutbildning) för att nå Nivå 3. För många behövs säkert en preparandutbildning eftersom HSU:n är en akademisk utbildning på 2-2,5 år inkluderande ett särskilt arbete (D-uppsats).

Borde det inte vara en C-uppsats?

När detta är klart så utnämns majoren i nivå 3. Efter >ett år och en Övlt-befattning så utnämns majoren till Överstelöjtnant, vilket ju är den normala graden för en bataljonchef på markarenan.

ÖvLt är väl fredsbataljonchef alt. bat ch i US?

I de inhemska krigsförband jag har ingått i har det alltid varit en Mj som chef resp. stf chef på bataljonsnivå.

Posted

Borde det inte vara en C-uppsats?

ÖvLt är väl fredsbataljonchef alt. bat ch i US?

I de inhemska krigsförband jag har ingått i har det alltid varit en Mj som chef resp. stf chef på bataljonsnivå.

Jag kan ha fel när det gäller nivån på uppsatsen men jag har för mig att det är D-uppsats som gäller på den nya HSU:n.

Idag är bataljonchef en Övlt-befattning. I Utlandsstyrkan så har det varit Överstar men hemma är det Överlöjtisar.

/K

Edit:

Om HSU:

På uppdrag av Försvarsmakten (FM) har Försvarshögskolan (FHS) sedan i maj 2006 utrett förändringar av den högre militära utbildningen (HMU). Begreppet högre militärutbildning är en samlingsrubrik för utbildningar som följer på Officersprogrammet (OP) som förberedelse för befattningar på högre ledningsnivåer. I december 2007 slutredovisade FHS uppdraget och lämnade förslag att inrätta en Högre Stabsofficersutbildning (HSU) som en programutbildning på avancerad nivå som leder till en magisterexamen.

HSU är en del av HMU.

HSU är både en tvåårig professionsutbildning för officerare och en högskoleutbildning på det som i högskolan benämns avancerad nivå (magister-/masternivå). Begreppet gemensamma operationer utgör utbildningens sammanhållande tematik. Inom denna ram tillämpas vetenskapliga metoder, teorier och förhållningssätt, främst från det krigsvetenskapliga ämnet, men även från andra i sammanhanget relevanta ämnen. De officerare som genomgår hela HSU kommer att ha möjlighet att ta ut en magisterexamen i krigsvetenskap.

Utbildningen kan, förutom att läsas i sin helhet i en följd, också läsas med etappavgång efter ett år eller i sin helhet men i två steg. Delar av HSU ska också kunna läsas som fristående kurser för att täcka andra kompetensbehov än för stabsofficerare inom FM, så som lärare vid militära skolor, handläggare inom regeringskansliet, civil personal som ska delta i internationella operationer samt även av studerande som läser delkurser som del i en vanlig högskoleutbildning.

Det övergripande målet med hela HSU är att ge generell kompetens som

kvalificerad stabsmedlem med förmåga att leda delar av stabsarbetet inom stab på

operativ ledningsnivå. Efter utbildningens första år (etappavgång) skall officeren

kunna lösa uppgifter som stabsofficer på taktisk och operativ ledningsnivå.

2.2 Förkunskapskrav

Då fokus i HSU är den operativa ledningsnivån måste utbildning och tjänstgöring på högre förbandsnivå inom egen arena vara avklarad innan utbildningen inleds. Inom ramen för detta krävs även en grundläggande förståelse för den överordnade nivån (taktisk ledningsnivå) så att den högre chefens order, stabsorganisation och arbetssätt kan förstås.

Examen på avancerad nivå (magister/masterexamen) kräver enligt Högskoleförordningen examen på grundnivå (generell examen i form av kandidatexamen eller yrkesexamen). Skälet är först och främst att utbildning på avancerad nivå förutsätter att studenterna genomgått utbildning på grundnivå för att kunna tillgodogöra sig utbildningen på avancerad nivå.

De officerare som påbörjar HSU skall ha en examen på grundnivå, eller annan utbildning som kan jämställas med en sådan, inklusive ett självständigt arbete (SA) på grundnivå, för att kunna tillgodogöra sig utbildningen. Dessa krav gäller även de som antas för att genomföra de två första terminerna för att kunna verka som stabsmedlem på den operativa nivån, eftersom även denna utbildning är på avancerad nivå.

Enligt det senaste efter Bologna så heter det tydligen inte C, D, E-uppsats utan Grund- resp Avancerad nivå. HSU förutsätter att man gjort ett självständigt arbete på grundnivå (tidigare C-uppsats) innan kursstart för under HSU gör den studerande sitt avancerade självständiga arbete (tidigare D-uppsats).

Posted

Ok, intressant ang. Bat Ch utbildning på FHS!

Gällande "HV Off" och utbildning så bör man ha med i beräkningen att HV har pluton som stridsenhet - inga chefer över plutonchef ska alltså syssla med strid.

Sen är HV närmast av IB77 karaktär, vilken nytta har en Bat Ch i HV av alla kurser en Mek Bat Ch behöver för sin tjänst? Även om Ledarskap och vissa andra delar såklart är centrala för alla chefer (dessa kurser borde också vara gemensamma och inte någon lokal HvSS variant) så har en Bat Ch i övriga FM behov av MYCKET mer kunskaper inom områden så som berör all möjlig materiel. Eftersom HV befäl över plutonsnivå inte har motsvarande tjänster som andra befäl inom FM (inom HV är det ju närmast administrativa tjänster snarare än stridande) kan jag tycka att det är konstigt att de behöver så pass höga grader som de har idag.

Finns det något kursprogram för SOP? Läste att de nu har tre terminer istället för två - finns det nån info om vilka delar tidigare SOff var för dåliga på (chefsskap, fälmässighet, instruktör)?

Vore intresannt om MSS införde Markstrid - HV plutonchef som en utbildning. Vore också intressant att se hur mycket av tidigare kunskaper, t.ex. UGL inom Försvarsutbildarna, som HV befäl skulle kunna tillgodoräkna sig. Kanske skulle denna utbildning kunna läsas i flera block istället för allt på en gång?

Posted

Detta blir faktiskt OT i den här tråden men för att få upp fartyget på rätt köl:

SOU har förlängts med ett halvår för att mer befattningsutbildning ska hinnas med.

MSS har många utbildningar som skulle vara bra för HV. Men MSS plutonchefskurs är för löjtnanter som ska bli kaptener och kanske blir svår förkunskapskravsmässigt.

UGL är en utbildning som tidigare genomförts på grundläggande officersutbildning men som knappast är specifik mot en viss nivå eller så. UGL är ett sätt att lära sig om sig själv bland andra. Den ledarskapsutbildning som ges på FM:s skolor är betydligt mer omfattande än endast UGL.

Om inte HV ska agera i större klossar än pluton så kan man väl låta bli att indela sig i kompanier och bataljoner? Då behövs heller inga högre HV-befäl. Order kan ges av närmaste områdesansvarigt förband.

/K

Posted

Eller så kan vi göra som jag ansett sedan jag gick med:

Kompanichef är förbehållet yrkesofficer eller reservofficer. Stf kompanichef må vara hemvärnsbefäl. Bataljonens personal besätts enligt gällande system för FM i övrigt (till övervägande del med yrkes och reservpersonal). Kommendanter finns på kompaninivå som sköter den fredsadministrativa biten (tillika uppgfift för ett av stbs/samverkansbefälen eventuellt).

Posted
MSS har många utbildningar som skulle vara bra för HV. Men MSS plutonchefskurs är för löjtnanter som ska bli kaptener och kanske blir svår förkunskapskravsmässigt.

Läser man inte plutonchefskurser för att bli Sergeant eller Fänrik inom Armén längre?

UGL är en utbildning som tidigare genomförts på grundläggande officersutbildning men som knappast är specifik mot en viss nivå eller så. UGL är ett sätt att lära sig om sig själv bland andra. Den ledarskapsutbildning som ges på FM:s skolor är betydligt mer omfattande än endast UGL.

Jo självklart - men det är ett exempel på en av de kurser som många HV plutonchefer redan har genomfört och därför borde kunna tillgodoräkna sig. Andra exempel på sådana kurser skulle kunna vara "Utvecklande ledarskap" samt "personal & krishantering" - min tanke är att det blir svårt att få folk att gå en lång utbildning där delar är samma saker som man redan genomfört.

Om inte HV ska agera i större klossar än pluton så kan man väl låta bli att indela sig i kompanier och bataljoner? Då behövs heller inga högre HV-befäl.

Jag håller med - se till att skapa bra plutoner som kan ges uppgifter inom ramen för "riktiga" förband efter hur pass duglig den specifika plutonen är. (lite som tanken med IP/beredskapsplutonerna var från början)

Posted
Avtalpersonal, dvs. lottor, bilkårister m.fl. har egna föreskrifter om befordran och detta regleras i FFS 2000:4.

Någon som sitter på en länk till detta dokument om vad som gäller ang. befodran för avtalspersonal?

Posted

Läser man inte plutonchefskurser för att bli Sergeant eller Fänrik inom Armén längre?

Nej. Plutonchef är en Nivå 5-befattning.

Jo självklart - men det är ett exempel på en av de kurser som många HV plutonchefer redan har genomfört och därför borde kunna tillgodoräkna sig. Andra exempel på sådana kurser skulle kunna vara "Utvecklande ledarskap" samt "personal & krishantering" - min tanke är att det blir svårt att få folk att gå en lång utbildning där delar är samma saker som man redan genomfört.

Ja, men den utbildningen ges på grundläggande nivå. Således skulle den kunna inräknas i GOU (grundläggande officersutbildning) som är ett förkunskapskrav för plutonschefkurser. Den skulle därför inte räknas in i en kaptensutbildning utan skulle ses som ett krav för att ens få fullgöra tjänstgöringen som bemyndigar antagning till kursen. Detta i ordinarie FM.

Det är få kurser (UGL är dock en) som HV har som kan inräknas i FM:s övriga program och kurser.

Posted (edited)

Jag måste erkänna att jag känner mig lite "lost" nu - vad har man en Fk/Lt till i insatsorganisationen? :lol:

Sist jag var inne var en Fk insatsplutonchef (inte HV insats utan krigschef inom Armén) och Kn insats/krigskompanichef och det var ändå bara ett par år sen...

En Kn var alltså fredsplutonchef och Mj fredskompanichef.

Jag har svårt att se hur man ska kunna utbilda HV befäl gemensamt med en YOff Lt som har 3 år OP + 2 år som Fk + 3 år som Lt bakom sig (antagligen minst en mission också). Skillnaden skulle vara för stor helt enkelt. Ska man ha gemensam utbildning måste den nog ligga tillsammans med kadetterna (SOU/OP).

Edited by frepsie
Posted

Kompanichef är förbehållet yrkesofficer eller reservofficer. Stf kompanichef må vara hemvärnsbefäl. Bataljonens personal besätts enligt gällande system för FM i övrigt (till övervägande del med yrkes och reservpersonal). Kommendanter finns på kompaninivå som sköter den fredsadministrativa biten (tillika uppgfift för ett av stbs/samverkansbefälen eventuellt).

Vilket är den högsta nivån reservare placerades som chefer i krigsorganisationen? Jag vet att det finns en massa reservare i högre staber, men nu tänker jag mer i banorna chef för pluton, kompani eller bataljon.

Posted

Vilket är den högsta nivån reservare placerades som chefer i krigsorganisationen? Jag vet att det finns en massa reservare i högre staber, men nu tänker jag mer i banorna chef för pluton, kompani eller bataljon.

Kompani och, ibland bataljonschefer. Det var dock relativt ovanligt att reservare hade möjlighet att bli majorer (vilket krävdes för batch jobbet). Så här kunde det se ut som jag upplevde det på Norrlandsskytte.

Tjänst-------------------------VO FK--------------------------RO LT------------------------------------RO KN

Skytte-------------------------stf plutch----------------------plutch-------------------------------stf kompch (kompch på Fo förband motsv.)

PV-----------------------------troppchef/stf plutch-----------plutch-------------------------------batpvplutch eller som ovan

GRK---------------------------stf plutch/e-grpch-------------plutch-------------------------------batartch

UH-----------------------------KVM/trtoch--------------------C trplut (tillika stf trkompch)------batkvm

Ledning-----------------------sttocch/stf ledningsplutch-----ledningsplutch/sambandsadj-----ingen aning, brigstab?

PI-----------------------------stf piplutch----------------------piplutch-----------------------------farbadj