Jump to content

Befordran inom HV

Recommended Posts

Hur fungerar det inom HV m a p grader och befodringar? Börjar man som menig och arbetar sig uppåt eller? Styrs befodran av antalet tjänstgöringsdagar, eller hur fungerar det? Om man redan har en grad, får man behålla den om man börjar i HV?

MNånga frågor blir det! :D

Edited by Krook
Fixat till stavning i topicen

Du får behålla din grad som du hade i lumpen men för att bli chef så måste du gå utbildning kan ju berätta att det finns ju en hel del Hvmän med stjärnor på kragen men jag tilltalar inte dom med grad.

Du får behålla din grad som du hade i lumpen men för att bli chef så måste du gå utbildning kan ju berätta att det finns ju en hel del Hvmän med stjärnor på kragen men jag tilltalar inte dom med grad.

Om jag vill bli Fk, hur gör jag då då? Och sedan Lt? Vilka kurser behöver jag gå då?

Om jag vill bli Fk, hur gör jag då då? Och sedan Lt? Vilka kurser behöver jag gå då?

Till och börja med så måste man gå grpch och får Furirs grad sen så ska du gå vissa utvalda kurser för att bli sergant samt gå som grpch i 4 år sen så kan du efter det gå plutch kurs för att Fänrik och efter ytterligare kurser så får du för att få löjtnants grad.

• BlåGul -1

För att bli befordrad in Hv måste man förutom att uppfylla utbildningskraven också bli förordnad i en befattning som innebär en viss grad. Graden är sålunda knuten till befattningen. Chef MDgrp beslutar om förordnande.

Allt enligt HvH, Hemvärnshandboken.

Se mer på

Hemvärnet

alt.

Hemvärnets Stridsskola

För att bli fänrik ska man (tex.) gå plutonchefskurs och sedan bli förordnad som plutonchef.

För att sedan bli löjtnant så ska man gå några kurser till och tjänstgöra (väl meriterat) som plutonchef i fyra år. Eller också går man kompanichefskurs och fredsadministrativ kurs och lirkar till sig en tjänst som kompanichef.

/Fk Krook

För att ladda ner Hemvärnshandboken:

Fmlogs sida för HvH:n

Edited by Fk Krook

Öh, nähä? Varför inte det då? En fänrik är en fänrik, oavsett om han är skyttesoldat eller plutonschef.

Grader är ett litet problem i HV. Du vinner respekt genom din kompetens och ditt ledarskap. Det finns officerare i HV som är lite snabba med att sy på gradbeteckningen samtidigt som det finns officerare som har högre kompetens än genomsnittskompetensen hos en YO.

Fördelen med HV är att HV väljer sin chef/ledare, vilket underlättar något..

Casca

Det är mest nykomlingarna/nymuckade som bryr sig om graderna. Är ju egentligen inte så svårt, grad efter befattning. Spelar ingen roll vad man hade för grad i lumpen. YO/RO behåller givetvis sin grad, och dom går ju sällan in i förbandet som skyttesoldater utan som PC/KC/BEFTFF

Gruppchef - Fu/Sgt

Plutonchef - Fk/Lt

Kompanichef - Lt/Kn/Mj

Hvmän med stjärnor på kragen men jag tilltalar inte dom med grad.

Kan bara hålla med, har svårt för detta skitsystem, helt sjukt. Om man är menig kan man bli Gruppchef i hemvärnet, man gör sådeles 4 stycken helgkurser a 8 timar styck och vips är man furir, och nu visar det sig att furiren är en go gubbe och han får bli plutonchef. 10 dagar på Hvss och ett förordnande senare så är karln Fänrik tillika svensk officer. Ni kan väl inte med fullaste allvar tycka att detta är korrekt? Sen kan han få bli kompanichef! 10 dagar till och ett förordnande och han är löjtnant....4 år i befatttning och han är kapten. Alltså en menig kan bli kapten genom att gå en ca två månadaders kurs (man skall gå en eller två syrgaskurser till om man skall hoppa från Fk till Lt. Fast då har jag inte räknat med dom 36 timmar per år från Lt till Kn. Men det är systemet jag fuckar inte ni som utnyttjar det. :camo:

Edited by Smocken

Nu syftade jag faktiskt på dom inom HV som har muckat med grad och går som Hv-män sen så tilltalar jag ju kompch med förnamn....du glömde att för att gå från grpch till plutch t. ex så måste du gått i befattning i 4år gått en hel del kurser samt ska det ju finnas ett behov i kompaniet

Det är mest nykomlingarna/nymuckade som bryr sig om graderna. Är ju egentligen inte så svårt, grad efter befattning. Spelar ingen roll vad man hade för grad i lumpen. YO/RO behåller givetvis sin grad, och dom går ju sällan in i förbandet som skyttesoldater utan som PC/KC/BEFTFF

Gruppchef - Fu/Sgt

Plutonchef - Fk/Lt

Kompanichef - Lt/Kn/Mj

Stor sak var det... :dong:

Men har de gjort om nu igen. Jag vill minnas att det var batch som efter sex år kunde bli majorer. :)

Under mina nästan femton år har jag bara träffat två-tre pers som stått ut så länge. :camo:

/:D

Gruppchef - Fu/Sgt

Plutonchef - Fk/Lt

Kompanichef - Lt/Kn/Mj

Stor sak var det... :dong:

Men har de gjort om nu igen. Jag vill minnas att det var batch som efter sex år kunde bli majorer. :)

Under mina nästan femton år har jag bara träffat två-tre pers som stått ut så länge. :camo:

/<!--emo&:D-->beret.gif<!--endemo-->

Du har så rätt så!

En hemvärnsbataljonchef kan efter sex år som hvbatch (varav minst 4 år som kapten) och de tre "högre" hvbatch-kurserna förordnas till major.

EDIT:

gruppchef förkortas grpch (och INTE GC)

plutonchef förkortas plutch (och INTE PC)

kompanichef förkortas kompch (och INTE KC)

bataljonchef förkortas batch (och INTE BC)

Edited by nilsson

Jag har tydligen klivit in direkt från introduktioneutbildningen och blivit tillfrågad om jag vill bli GB. Är skeptisk till hur detta går till om jag säger så...

Om du är gruppchefsutbildad från värnplikten ocg beslutet är förankrat, då är det OK.

Se inlägget om HvH.

/ERI

Som varande Plutonchef inom Hv uppbär jag graden Fk.

När jag anser (el. någonannan påpekar det för mig) att jag inte löser uppg. på ett tillfredställande sätt så kommer jag att söka mig nedåt i organisationen, d.v.s. att jag går tillbaka till rötterna (som några anser vara roten till det onda :(( ) och blir skyttesoldat alt. gprC igen.

När den dagen kommer så tar jag av mig min stjärna då jag inte längre innehar befattningen som Plutonchef och graden inom Hv är knuten till befattningen och inte, som inom övriga FM, utb.ståndpunkt.

Jag ser ingen prestige i att ha en grad utan visar/bevisar vad jag kan istället och folk får dömma mig utifrån det istället.

Jag har tydligen klivit in direkt från introduktioneutbildningen och blivit tillfrågad om jag vill bli GB. Är skeptisk till hur detta går till om jag säger så...

Om du gjorde din GU som GB eller högre och om CMDgrp / Hvbatch är införstådd i det hela bör det inte vara några problem.

Men om du efter din GU erhållit graden menig så tycker jag att det är helt ok att sätta dig som grpch om du är lämplig. Den formella utbildning (och förordnandet i grad) kan alltid lösas senare.

Vill bara säga att jag tycker det är väldigt bra att meniga kan bli befordrade till Gruppchef mm! med tanke på hur många det e som gick ut sin värnplikt och ville gå vidare men inte kunde det för att dom valde att ligga som menig när man mönstrade! jag träffade många duktiga meniga under min värnplikt, och i mitt tycke mycket duktigare än många av mina Gruppchef /:((

Jag är värre, jag gick direkt från värnplikten (som mek.skytte GB) in som gruppchef utan att passera intro-utbildningen eller för den delen hermodskursen i gruppcheferi :P

Dåvarande hv-chefen frågade om jag kunde hantera Ak4 och det kunde jag (någorlunda hjälpligt) sedan FBU-ungdomen. Sen var det inga problem, hehe.

Numera har jag nått sergeantsgraden den hårda vägen: TU-kurs, fyra år som furir och gruppchef samt i övrigt väl meriterad gruppchef. Har även gått PC-kursen men för att gå in i befattning måste jag lämna insatsplutonen och det vill jag inte än...

I övrigt tycker jag att det borde vara fler/längre/mer innehållsrika kurser som ska krävas innan man får plocka ut gradbeteckningen. För den som brinner för sin uppgift borde det inte vara några problem att vänta med befordringen.

I övrigt tycker jag att det borde vara fler/längre/mer innehållsrika kurser som ska krävas innan man får plocka ut gradbeteckningen. För den som brinner för sin uppgift borde det inte vara några problem att vänta med befordringen.

Håller fullständigt med dig!

Jag är till 100% intresserad av Hemvärnet och dess framtid, men det finns nog ingen som skulle få för sig att kalla mig för fältmänniska.

Jag trivs i staben, och enda sättet för mig att krigsplaceras i en kompanistab är att gå den "tuffa vägen" (först grpch-kurs, sen plutch-kurs, och till sist stri/und-kurs).

Det hade kunnat gått att göra "vägen till staben" enklare - annars går värdefull kompetens förlorad.

Jag skulle kunna tänka mig ett system som gör att jag direkt efter "3-månaders" går en stabskurs av något slag (och det hade inte skadat med ett förordnande till furir heller).

Varför detta bråk om utbildning!!

"Problemet" är väll att HV inte har så många befäl som är utbildade till de olika befattningarna.

Tex hur många "riktiga" löjtnanter och högre befäl är det som har varit befäl i FM?????????

Vi får nog se det som att det är tur att det finns någon som vågar axla den tunga uppgiften att leda plutoner, kompanier och bataljoner (även om det finns många skrivbordsbefäl). B)

t. ex så måste du gått i befattning i 4år gått en hel del kurser samt ska det ju finnas ett behov i kompaniet

Nej man behöver inte ha varit gruppchef i 4 år för att bli plutonchef inom HV

Det är vad jag har fått lärt mig jag har svårt att tro att man kan bli plutch utan att ha varit grpch.

Som nuvarande resoff (f d yoff), om jag hoppar in i HV som "Off till förfogande", kan jag då avancera gradmässigt i HV och få det tillgodoräknat som resoff?

Någon som kan svara på det?

Inte en aning men jag håller det för otroligt. Är du Fänrik kan du säkert tillgodoräkna dig tjänstgöringsdagar så du blir Löjtnant. För att sedan bli Kapten är det väl en sommarkurs på 6 veckor för reservare?

Men du kan väl som RO välja att tillhöra Hv, dvs du får en MDgrp som hemmaförband.

Det är vad jag har fått lärt mig jag har svårt att tro att man kan bli plutch utan att ha varit grpch.

Jodå det har skett, jag är ett levande exempel dock var jag KB innan (har dock avrustat och lämnat organisationen), men det finns folk på kompaniet som blivit Plutonchef utan att ha varit Gruppchef innan.