Jump to content

Recommended Posts

• 11 months later...
Posted

Med risk för att få en smäll över fingrarna för Necro. Jag tyckte dock att det var bättre att använda en befintlig tråd i samma ämne.

Till min fråga;

Det finns en person i våran organisation (Försvarsutbildarna) som under många års tid har sysslat med och lett ungdomsverksamheten på orten.

Personen har för tillfället ingen titel mer än "Intruktör", men är tillräckligt gammal för att ha en stridande befattning. Vi övriga instruktörer, där jag har högst grad, OR-5, Vinkel schasse, skulle vilja se honom befordrad till Vice Korpral, som ett tecken på dels visad tacksamhet för hans engagemang och dels för på officiellt sett erkänna hans kunskaper.

Personen i fråga är inte grundutbildad själv, men inskriven som medlem i vanliga FU.

Då till min fråga, inom vilken ram skall man söka information och tillstånd att befordra någon. Och har jag/vi rätt att själva fatta beslut om befordran?

Om inte, vem har?

Det jag har snokat runt och hittat själv är bara för grader högre än Vice Korpral.

Posted

Prata med Chefen för aktuell utbildningsgrupp den har mandat att befodra individer. Dock så kan det vara svårt (läs omöjligt) att befordra en föreningsperson... Befordringar inom avtalsorganisationer och hemvärnet är direkt kopplat till befattning. När det gäller befodran inom frivillig organisationer är befordran direkt styrd av behovet i aktuellt krigsförband. Nu är det nog ganska länge sedan någon befordrades via tex FU...

Posted

Svaren jag fått via egna efterforskningar har varit ganska tvetydliga. (Eller egentligen inte, när man tolkar det enligt principen att det är behovet som styr, det slog mig aldrig.)

Men då är det chefen för FriV i mitt område som gäller alltså.

Någon slags utmärkelse kanske är mer passande i sammanhanget.

Posted

Svaren jag fått via egna efterforskningar har varit ganska tvetydliga. (Eller egentligen inte, när man tolkar det enligt principen att det är behovet som styr, det slog mig aldrig.)

Men då är det chefen för FriV i mitt område som gäller alltså.

Någon slags utmärkelse kanske är mer passande i sammanhanget.

Även FU måste väl ha någon bit plåt motsvarande HV-medaljen i brons som kan delas ut av personer längre ner i kedjan för mer godtyckliga skäl (dvs för lång/trogen tjänst, för förbannat bra driv, för allmän snygghet osv).

Posted

Samtliga försvarsutbildningsförbund har förtjänstmedaljer. I många fall har även föreningarna medaljer av lika valörer, vilket i min mening är ett bra insteg för att belöna någon inom t.ex. ungdomsverksamheten.

Posted

Alltså jag gick alla gruppchefskurser i HV under 90 talet och blev då furir iom det nya grad systemet så blev jag nu när jag sökte mig till insatspluton sergant, min nuvarande grchf har nyss gått första grchf kursen och har inte än sytt på några gradbeteckningar, vilket enligt mitt tycke inte spelar någon som helst roll, jag var på 90 talet grchf över ett gäng som mest drack kaffe och snackade skit på övningarna, vilket var en av anledningrna till att jag var oaktiv i HV under många år. min nuvarande grchf hade redan innan han gick grchs kursen betydligt större kompetens än mig att leda vår grupp. Rätt man på rätt plats är betydligt viktigare än hur många streck, vinklar eller stjärnor man har på kragen.

• 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
Posted
Jag har tydligen klivit in direkt från introduktioneutbildningen och blivit tillfrågad om jag vill bli GB. Är skeptisk till hur detta går till om jag säger så...

Jag är värre, jag gick direkt från värnplikten (som mek.skytte GB) in som gruppchef utan att passera intro-utbildningen eller för den delen hermodskursen i gruppcheferi :P

Var du ironisk nu eller menar du på fullt allvar att Hermods är med och utbildar folk till grch?

Posted
Var du ironisk nu eller menar du på fullt allvar att Hermods är med och utbildar folk till grch?

Nej, det gör de inte.

Du är antagligen för ung för att inse vidden av ironin i den frasen.

Posted

Alltså jag gick alla gruppchefskurser i HV under 90 talet och blev då furir iom det nya grad systemet så blev jag nu när jag sökte mig till insatspluton sergant, min nuvarande grchf har nyss gått första grchf kursen och har inte än sytt på några gradbeteckningar, vilket enligt mitt tycke inte spelar någon som helst roll, jag var på 90 talet grchf över ett gäng som mest drack kaffe och snackade skit på övningarna, vilket var en av anledningrna till att jag var oaktiv i HV under många år. min nuvarande grchf hade redan innan han gick grchs kursen betydligt större kompetens än mig att leda vår grupp. Rätt man på rätt plats är betydligt viktigare än hur många streck, vinklar eller stjärnor man har på kragen.

Kloka ord måste jag säga!

Att känna sin egen förmåga och att vara lyhörd för detta är a och o.

Har en kolega som är vinkel sergeant och går som Skarpskytt i vårt förband, under KFÖ i våras saknades och hoppade plutoncheferna av. Då gick han in och tog platsen som Plutonchef och löste det med bravur... Generalen som var på besök blev mycket förvånad och gav direktiv till Kompanichef att rekomendera honom för högre utbilning. Den lokala utbildningsgruppen gnydde mest och gillade inte tilltaget att tillsätt en outbildad som Plutonchef.

Men som sagt rätt man på rätt plats.

/519CB

Posted

Kloka ord måste jag säga!

Att känna sin egen förmåga och att vara lyhörd för detta är a och o.

Har en kolega som är vinkel sergeant och går som Skarpskytt i vårt förband, under KFÖ i våras saknades och hoppade plutoncheferna av. Då gick han in och tog platsen som Plutonchef och löste det med bravur... Generalen som var på besök blev mycket förvånad och gav direktiv till Kompanichef att rekomendera honom för högre utbilning. Den lokala utbildningsgruppen gnydde mest och gillade inte tilltaget att tillsätt en outbildad som Plutonchef.

Men som sagt rätt man på rätt plats.

/519CB

Man kan ju kanske tycka att de som har utbildningen också skulle få en chans att visa "vad de går för" innan beslut fattas. Det kan ju lätt kännas lite snopet att lägga ner egen tid på att utbilda sig till Plutch-nivå, bara för att sedan inte ens få någon ärlig chans att visa sina kunskaper och sin förmåga då ny Plutch behövs, utan se tjänsten som man själv utbildats till, försvinna till någon som man inte ens fick en ärlig chans att konkurrera med. Då denne vinkel-srg helt tydligen är lämplig (lämpligast?) för tjänsten, så borde väl han/hon väl stå sig väl i en ärlig jämförelse (eller uttagningskommité, test, eller hur man nu anser lämpligast) med andra som bedömts som möjliga kandidater för tjänsten?

• 6 months later...
Posted

Lyfter tråden i en frågeställning kring vilken grad (om man erhåller någon alls :P) man som avtalspersonal erhåller efter genomförd gruppchefsutbildning och får man nya speglar/klaffar vid ''examen'' eller får hämtas ut själva på förrådet?

Posted

Lyfter tråden i en frågeställning kring vilken grad (om man erhåller någon alls :P) man som avtalspersonal erhåller efter genomförd gruppchefsutbildning och får man nya speglar/klaffar vid ''examen'' eller får hämtas ut själva på förrådet?

En blankett om omförordnande till annan grad (och/eller befattning) måste alltid skickas in till utbildningsgruppen för att den nya graden skall registreras i HV-PLIS. Har stött på mängder av soldater som efter en kurs själva tar på sig gradbeteckningarna utan att de på papperet har den graden. Detta oftast beroende på att deras chefer inte skött pappersarbetet som hör till.

Vid vissa kurser delar man ut gradbeteckningen men kursledningen skickar inte in ett omförordnande, det skall din närmsta chef göra.

Vi brukar dela ut nya gradbeteckningar vid ett lämpligt tillfälle inför trupp.

/D

Posted

Som Dexter har svarat, det är via utbildningsgruppen du förordnas i ny grad. Om du vill driva på ärendet, gå via dina militära chefer, inte via frivilligorganisationen. I varje fall hos oss är det så att du inte får någon ny grad om du inte har en befattning på rätt nivå för den nya graden.

Posted (edited)
...registreras i HV-PLIS...

Hej, jag kände inte till att det fanns något som heter Hv-PLIS.

Står det andra uppgifter i Hv-PLIS än i det vanliga PLIS utdraget?

Dvs finns det två olika PLIS utdrag, ett ifrån utbildningsgruppen och ett från fd Pliktverket?

Edited by Paolo
Posted
...registreras i HV-PLIS...

Hej, jag kände inte till att det fanns något som heter Hv-PLIS.

Står det andra uppgifter i Hv-PLIS än i det vanliga PLIS utdraget?

Dvs finns det två olika PLIS utdrag, ett ifrån utbildningsgruppen och ett från fd Pliktverket?

Jag är osäker på om det faktiskt heter så, men utbildningsgrupperna använder sig av en "PLIS-light" där de enbart kan se/ändra/lägga till utbildningar/tid som genomförts inom ramen för HV/Försvarsutbildarna. Du kan se tidigare befattningar i Hv du har haft, ev medaljer m.m. Viss info om grad vid "MUCK" samt utbildningar på fordon/vapen som registrerats av det förband du gjorde GU vid syns. Ingen info om Utlandstjänst, befattning under GU/i ev krigsorganisation eller mönstringsresultat syns. Be din kvartermästare att få se ditt utbildningskort, det är den informationen man kan se/nå i "HV-PLIS".

Detta är i alla fall vad jag blivit informerad om av en tidigare anställd vid en utbildningsgrupp.

Det går dock utmärkt att ta med pappersbevis på utbildningar från annat håll (utlandsstyrkan/GU) och få dem inknappade men det förutsätter att det finns som alternativ i systemet.

/D

Posted

Då förstår jag, det låter logiskt att endast begränsa Hv/Friv.org vht till utbildningsgrupperna.

Och när det är dags för den årliga registerutdraget (efterkontroll att saker och ting har blivit registrerat rätt), så vänder jag mig till fd pliktverket som vanligt.

Tack.

Posted

Bra och snabba svar som vanligt här! Tack! :)

Frågan om vilken grad man erhåller kvarstår dock?

Dessa länkar kanske kan vara till hjälp:

HvSS Utbildningskatalog

HvH 2010

Som tidigare sagt är kravet för befordran att man har BÅDE befattning och utbildning.

//JE

Nu kommer gruppchefsutbildning ske av min frivilligorganisation, men att utläsa av länkarna och om det jämställs med HvSS kurskatalog så blir det sergeant (vinklar)?

Skulle inte få gå gruppchefsutbildning om jag inte hade en befattning som väntade... ;)

Posted

Du måste gå i befattning i ett(1) år innan du befodras till Sergeant enligt länkarna ovan....

Inte de enklaste föreskrifterna, ibland kan man tycka att bara HvSS borde ha tillstånd att utbilda chefer för gruppchefskurserna inom frivilligorganisationerna ser ju rätt annorlunda ut i jämförelse.

Enligt HvSS Kurskatalog ska GB (värnpliktig befattning?), gruppchefskurs 1 samt UGL vara genomförd för att befordras till korpral men måste man som avtalspersonal då gå UGL genom exempelvis Försvarsutbildarna och hur har de tänkt med GB? Som jag förstår det ska våran gruppchefskurs räcka för att sättas i gruppchefsbefattning?

Efter 1 år som gruppchef blir man alltså vinkelsergeant?

Posted

Efter 1 år som gruppchef blir man alltså vinkelsergeant?

Förutsatt att du gått Instruktörsutbildning Grunder och Chef Hemvärnspluton 1:1.

Eftersom att dessa görs på HvSS så är ju frågan om man är välkommen dit som avtalspersonal? Trodde bara den var till för ordinarie och stridande personal?

Posted

Saxat från HvSS utbildningskatalog:

Anmälan insänds till Din Utbildningsgrupp. Dessförinnan skall din hemvärnsbataljonschef/hemvärnskompanichef ta ställning till Ditt kursdeltagande. Prioritering av elevanmälan görs av respektive Utbildningsgrupp enligt anmälningsblankett. Kursanmälan ombesörjs av Utbildningsgruppen. Medlemmar från avtalsslutande organisationer, SLK, SRK, FRO, SKBR, SBK, FMCK, SVKRF, FFK och (FVRF) som vill delta i kurser, anmäler sig genom Utbildningsgrupp eller respektive förbund.
Posted (edited)

Saxat från HvSS utbildningskatalog:

Anmälan insänds till Din Utbildningsgrupp. Dessförinnan skall din hemvärnsbataljonschef/hemvärnskompanichef ta ställning till Ditt kursdeltagande. Prioritering av elevanmälan görs av respektive Utbildningsgrupp enligt anmälningsblankett. Kursanmälan ombesörjs av Utbildningsgruppen. Medlemmar från avtalsslutande organisationer, SLK, SRK, FRO, SKBR, SBK, FMCK, SVKRF, FFK och (FVRF) som vill delta i kurser, anmäler sig genom Utbildningsgrupp eller respektive förbund.

Tack så mycket!

Fråga på detta... du nämnde att kursen Instruktörsutbildning Grunder och Chef Hemvärnspluton 1:1 är ett måste för att bli befordrad till sergeant? Ska verkligen sjukvårdsgruppchefen ha kunskap i framryckning och bevakning av skyddsobjekt, plutonstrid och ledning av pluton och en del vapentjänst verkar ingå i utbildningen? :eeh:

Måste pöängtera att jag tycker det är kanonbra med samma vilkor som för övriga chefer, det ska vara så!

Edited by Livgardisten
Posted

Min tanke och säkert HvSS tanke är att du får en större förståelse för ledarrollen om du går en chefsutbildning ett snäpp högre än vad som egentligen behövs. Ditt samspel med din Plutonchef kan fungera bättre om du vet vilka krav som ställs på honom/henne och hur det fungerar att manövrera en pluton. Därför anser jag att Gruppchef utbildning är någonting som varje Lasse-i-ledet soldat borde gå. Bara för att få en större förståelse för gruppchefens roll och vad som förväntas av den tjänsten. Som chef ställs det dessutom högre krav på kunnande och föregångsmanaskap.

Sen är väll inte prio ett för dig att kunna genomföra plutons tagande av objekt. Men det skadar inte. :)

• 1 month later...