Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vid en sommarkurs på I 19/Ingbat fick jag lära mig att vid patron ur på ak 5 skulle man vid upphakningen (efter att ha tagit ur magasinet) flytta ner vänsterhanden till magasinstyrningen och vrida vapnet upprätt för att fånga upp ev. patron som då snällt faller ner i handen som man sedan åter för upp till handskyddet och fortsätter med titta och känn, osv.

Nu, under min GSU har vi blivit instruerade att hela tiden hålla kvar handen på handskyddet (vilket iofs. stämmer överens med SoldR Mtrl P). Problemet med detta är att patronen antingen flyger/rullar/strudsar ut genom magasinstyrning alt. utkastaröppning och landar i snön (eller skiten på sommaren) eller stannar kvar inne i lådan och tvingar en att sticka ner fingret och peta ut den vilket är högst obra då det trots allt finns ett skäl till kontrolldonet till ak 5.

När jag frågade en extern (= ej egen plut) löjtnant på en skjutstation om varför det var så, fick jag svaret att det jag beskrev var det gamla reglementet och att man idag skulle hålla enbart i handskyddet eftersom det är vad man skulle göra i krig om man fick eldavbrott (eller något sånt).

Ok, men det kan inte hjälpas, patroner i snön/leran är jä-ligt irriterande! Varför har man ändrat på detta?

Posted

Alltså...Dra i manöverhandtaget lite långsammare så kommer patronen att ställa sig upp och du kan greppa den. Det gjorde den alltid på min ak5 iaf. :)

Posted (edited)
Alltså...Dra i manöverhandtaget lite långsammare så kommer patronen att ställa sig upp och du kan greppa den. Det gjorde den alltid på min ak5 iaf.  :)

Eller om man vill köra det bombsäkra sättet som även funkar i mörker så håller man vänsterhanden under magasinshålet (har glömt vad skiten heter) och drar sen FÖRSIKTIGT tillbaka manteln med (edit)HÖGERhanden.

Patronen torde då således trilla ner i vänsterhanden...

Edit: Blev ju tvungen att ändra för er dödliga som bara har en av varje hand ,O

*trött*

Edited by .oz
Posted
eller så gör man amerikanskpatron ur...... :)

Jo...för det är ju så himla populärt att tillämpa inom FM.

Posted

När jag gjorde lumpen instruerades vi i att "skita i den utflygande patronen". Man skulle inte hålla på att "fi**a" omkring med bössan innan den var blindavfyrad och säkrad. Att man sen med lite fingerfärdighet kan fånga eller styra nedslagsplatsen för patronen som åker ut är en annan femma.

Så... jag antar att i brist på amerikansk patron ur så strunta i den flygande patronen.

(Eller möjligen lär dig att fånga den på något reglementsvidrigt sätt). ;)

Posted

Vad jag fick lära mig var att hålla vänsterhanden under magasinsstyrningen och dra manöverhandtaget långsamt bakåt. Patronen faller då ner i vänsterhanden och då stoppar man undan den och för tillbaka handen till magasinsstyrningen och känner med ett finger upp i den för att kontrollera att det VERKLIGEN inte sitter något magasin kvar ( petigt petigt ) Sen kollar man med kontrolldonet osv.

:lol:

Posted

1. Kontrollera om någon ser dig.

2. Blir han/hon sur om du inte gör som man "ska"?

3. Om nej på 1 eller 2, fortsätt med 4

4. vinkla vapnet så att utkastaröppningen är snett uppåt/bakåt

5. Ryck till utav fan i manöverhandtaget

6. Konstatera kallt att patronen flög långt ut i terränglådan

7. Lev väl.

Posted
Eller om man vill köra det bombsäkra sättet som även funkar i mörker så håller man vänsterhanden under magasinshålet (har glömt vad skiten heter) och drar sen FÖRSIKTIGT tillbaka manteln med (edit)HÖGERhanden.

Patronen torde då således trilla ner i vänsterhanden...

Jodå, det var det jag beskrev först av allt i mitt inlägg. Problemet är att så får man inte göra. :lol:

Posted

7. Lev väl.

Du är allvarlig eller?

Posted

7. Lev väl.

Du är allvarlig eller?

Nja...

Jag ser väl inte riktigt problemet i att låta patronen trilla ner i snön eller bajset eller vad det nu är på marken och sen plocka upp den.

Men har man problem med det så är mitt förslag funkis.

Posted

Problemet är väl helt enkelt att det är jävligt obra att sprida skarp am omkring sig i terrängen i fredstid.

Frågor på detta? Annars vore det fint om du höll fingrarna från tangentbordet.

Posted
Problemet är väl helt enkelt att det är jävligt obra att sprida skarp am omkring sig i terrängen i fredstid.

Tagga ner!

Jag tycker det funkar bra att spänna upp försiktigt och låta patronen trilla ner mitt framför fötterna och sen plocka upp den, men tydligen så var ju det ett problem!

Posted

7. Lev väl.

För att citera dig lite tidigare.... är du dum eller spelar du? Lägg av!

Posted
Jag ser väl inte riktigt problemet i att låta patronen trilla ner i snön eller bajset eller vad det nu är på marken och sen plocka upp den.

Nänä, det är ju inte hela världen... Men om det är djup pudersnö eller blötsnö (=isig patron) så är det ju lite störande...

Det jag undrar är dock: Varför i hela friden ändrar man reglerna och förbjuder en sån smidig grej?

Posted
Nänä, det är ju inte hela världen... Men om det är djup pudersnö eller blötsnö (=isig patron) så är det ju lite störande...

Det jag undrar är dock: Varför i hela friden ändrar man reglerna och förbjuder en sån smidig grej?

Precis.

Måste vara för att man inte ska feppla runt med vapnet i onödan. Allt där man rör omkring på händerna så riskerar man ju att vrida på vapnet från skjutriktningen. Möjligtvis för att du aldrig i krigstid "reflexmässigt" ska feppla ner och hämta patronen utan hålla kvar handen på handskyddet.. men varför göra patron ur då? Misstänker den första anledningen.

Men handen under magasinstyrningen är funkis. Framåt för det! :D

Posted

Har du otur får du dessutom patronen i ögat (motsv). Dra tillbaka manöverhandtaget långsamt.

Posted
Har du otur får du dessutom patronen i ögat (motsv). Dra tillbaka manöverhandtaget långsamt.

been there, done that :D:)

Posted
/.../man idag skulle hålla enbart i handskyddet eftersom det är vad man skulle göra i krig om man fick eldavbrott (eller något sånt).

Dummaste regeln jag hört på länge!

Vilken nytta gör en han på handskydden i en krigssituation??

Säk är riktigt skumma ibland.

Posted

Är det rätt uppfattat att man inte får ha EGNA åsikter på detta forum..???

Jag antar att Vakten _F4 kanske inte var helt allvarlig i sitt inlägg...( eller helt genomtänkt)..men varårå??

E du rädd för att alla 15-åriga pojkar på forumet läser detta och kommer att göra precis så eller??

Lite väl allvarlig ton på denna topicen tycker jag......

Posted

Fick nu i veckan repetera patron ur på AK5 och vi skulle då flytta ned vänsterhand till magasinstyrningen för att fånga upp ev. nedfallande patron. Detta gjorde vi inte på vår GSU (samma befäl). Inte rycka till och få den i ögat även ifall jag kan tänka mig vad jag skulle göra i en skarp situation om jag fick eldavbrott. Kan bara hoppas på att man vinklar bössan i det läget.

ps. Hoppas att skämtsam ironi är tillåtet på forumet även ifall man naturligtvis inte skall sprida am omkring sig. Det är dessutom roligare att skjuta den ;) ds.

• Forumsledning
Posted

ähh tuffa killar fångar patronen med tänderna :ak::)

Posted

Är det rätt uppfattat att man inte får ha EGNA åsikter på detta forum..???

Jag antar att Vakten _F4 kanske inte var helt allvarlig i sitt inlägg...( eller helt genomtänkt)..men varårå??

E du rädd för att alla 15-åriga pojkar på forumet läser detta och kommer att göra precis så eller??

Lite väl allvarlig ton på denna topicen tycker jag......

Den ursprungliga frågan var ju seriöst ställd. Bakgrund samt någon som ändrats eller verbörande inte förstod.

Varför ska man då fylla ett ämne med skit, ironi samt rent ut sagt bullshit. Är det inte bättre att någon som KAN och VET svarar hur det SKA vara. Detta fall borde det var så lätt som att läsa SÄKI.

Varför börja ta upp hur det gick till för två år sen när jag gjorde lumpen mm mm. SÄKI är väl ett levande dokument som förändras ständigt.

Tex fick vi 180 grader under vår GSU om hur många mag som fick skjuta i en följd med AK5:an från 4 till 3.

Näe fram för mer sakliga svar. Att man sedan kanske vill ha en disskution om varför det förhåller sig på detta sättet är en annan sak.

Tycker inte alls att Blågul har varit för hårda i detta och andra fall snarare tvärtom. Men men det är ju bara min åsikt.

Posted
Varför ska man då fylla ett ämne med skit, ironi samt rent ut sagt bullshit. Är det inte bättre att någon som KAN och VET svarar hur det SKA vara.

Håller helt och hållet med........tyvärr inget som praktiseras helt och hållet på detta forum.......Men, det e ju det som gör det hela till lite intressant läsning, eller??

Posted

Vi har fått lära oss att säga en ramsa också - Efter det att man tagit ur magasintet. Samtidigt som man gör säger man "Se, Känn och Kontrol".

Se = titta i patronläget, Känn = känn i magasinsstyrningen så att du INTE glömt kvar magasinet, Kontrol = kontrolera med kontroldonet.

Trots att jag som fick lära mig patron ur utan "ramsan" trodde att "nu kan väl ingen göra vådaskott" så har det blivit en hel del på Kompaniet.

Fattar inte hur folk kan glömma det trots alla timmars ryggmärgsträning på GSU:n :((

Posted

@ MKS GB

Hehe, det är väl snarare att patronen inte ligger och lurar på tvären ovanför magasinsstyrningen än att magasinet fortfarande är kvar??

Missar man att plocka ur magget så ska man ju få plutonsstryk !!

:D

Eller är jag helt fel ute nu??

:D:D

// Magnus B

Posted
eller så gör man amerikanskpatron ur...... :((

Nån som vet vart det här uttrycket kommer ifrån egentligen? Har jänkarna verkligen gjort "patron ur" på det viset nån gång? Det var ett mycket poppis uttryck i HvU minns jag, men sen har jag inte hört det så ofta...

Posted
eller så gör man amerikanskpatron ur...... :((

Nån som vet vart det här uttrycket kommer ifrån egentligen? Har jänkarna verkligen gjort "patron ur" på det viset nån gång? Det var ett mycket poppis uttryck i HvU minns jag, men sen har jag inte hört det så ofta...

Jo det förekommer (eller har iaf).

Vid ingången till området har de en stor sandlåda som de brakar loss i innan de går in.

Värsta jobbiga att hålla på att pilla med enskilda patroner etc. :P